Historisch Archief 1877-1940
Het kniegewricht" van General Motors
De 23e Hal-tentoonstelling
Het ligt voor de hand, dat de evo
lutie van het uiterlijk der automo
bielen grootandeels afhankelijk is van
déontwikkeling der (voor het oog
verborgen) mechanische hulpmidde
len, immers het binnenwerk en in
hoofdzaak de opstelling van den motor
bepaalt als van zelf den bouw van het
buitenwerk, dus den vorm der carros
serie en het behoeft geen nader betoog,
dat wanneer in de naaste toekomst
besloten zou worden den motor niet
langer boven de voorwielen doch bo
ven de achterwielen op te stellen,
daarmede tevens het koetswerk ver
anderen zou. Het een is ten nauwste
aan het ander verbonden en met de
erkenning dat de bruikbaarste vorm
steeds de schoonste vorm mag heeten
zal men stellig voor verrassingen
komen te staan wanneer het gaat
om de waardeering van nieuwe op
lossingen, welke afwijken van wat
men tot nog toe gewoon was te be
wonderen !
Zoo goed als men aan zekere
vormverhoudingen, aan bepaalde volumen,
aan velerlei accenten gewend geraakt
is, welke gezamentlijk de lijn" uit
maken van een wagen, zal men zich
door invloed van wat de
gewoonteaesthetiék geheeten wordt langzamer
hand los maken van de alsdan ver
ouderde opvattingen om opnieuw zich
te verlustigen in een schoonheid,
welke opgeroepen blijkt door
aerodynamische wetten in een verlangen
de moderne automobiel zoo 'zuini .
en Tzoo snel mogelijk te doen zijn.
' Want uit den, wind-tunnel wordt,
als resultaat van onverpoosd zoeken
en van voortdurende proefnemingen
langzamerhand een vorm geboren,
welke volkomen afwijkt van dien
met welken wij zoo goed vertrouwd
raakten en in dit opzicht staat men
momenteel voor een revolutie in den
koetswerk-bouw waardoor de auto,
wat de uiterlijke verschijning^betreft,
me_er en meer familie-verwantschap"
gaat vertoonen met luchtschip en
vliegtuig.
Men heeft dit allang voelen aan
komen.
Sommige constructeurs hebben als
bij intuïtie, zonder echter voldoende
wetenschappelijken grondslag, ja zelfs
zonder voldoende plausibele redenen,
aan hun wagens een stroomlijn"
gegeven welke veelal. ... ietwat be
lachelijk was, maar de snobs maakten
er zich gretig meester van en geen
wonder: men werd gaarne gezien en
opgemerkt als men met het buitenissige
voertuig voorreed en men kan er zeker
van zijn overal waar men het ding
buiten liet staan in stad en land be
wonderaars aan te treffen, in een
kring om het vehikel geschaard en
ten zeerste geïmponeerd door het
dure en ongewone aspect!
Van de ijdelheid van het koop
krachtig publiek handig gebruik ma
kend zijn zelfs de fabrikanten van
de goedkoopere serie-merken ertoe
over gegaan allerlei details dier
zieje-me-wel-wagens over te nemen met
het direct gevolg dat de rare
visschenstaart-achtige
auto-derrières; de
afgezakte en
ong e mo t i v e e r d
DESCHOONHE
Een Beschouwing ove
zwenkende dak-oplossingen alsmede
de slappe en weinig karakteristiek
verloopende motorkap- en radiator
modellen onder het mom van het
allernieuwste snufje op autogebied
zienderoogen toenemen!
Voor het nieuw-zakelijke beginsel
dat het. functioneele element terecht
zoo sterk naar voren schuift schijnen
sommige constructeurs nog steeds ons
voldoende aandacht te hebben en
toch is het een onbetwistbaar feit
dat de schoonheid van de moderne
automobiel in een technisch schoon
haar bron vindt en dit is in geen
enkel opzicht afhankelijk van allerlei
fantastische bijkomstigheden.
Juist om deze redenen kunnen dienst
baarheid en comfort gepaard aan
oeconomische bedrijfszekerheid en
snelle verplaatsingsmogelijkheid veel
eerder leiding geven bij het bepalen
der eischen aan welke de mo
derne automobiel dient te be
antwoorden dan wel
streven naar verbijzonde
ring te meer waar de
toekomst is aan
OTTO VAN l
Al wat juist het prettig zakelijk karak
ter, het gerationaliseerde van het ge
wone standaardtype uitmaakt, was
omgezet in een parodie van onbegre
pen stroomlijn-oplossingen.
Trouwens: men offert ter wille van
de lijn en de mode een wagen zoo laag
Boven: Ford Tudor S<
Linksonder: Pi
Rechts: Chrysler
de pagina: rech'
links: Bi
het minder kostbare massa
product !
Hefc is heel wel mogelijk een wagen
te bouwen welke aan de strengste
aesthetische eischen beantwoordt zon
der in een excessief hoogen prijs te
vervallen, ja, het komt meermalen
voor dat een billijke wagen het qua
uiterlijke verschijning verre wint van
menig duur ding, waarbij alles is in
gesteld op verbijzondering, waarmede
echter niet gezegd wil zijn, dat er
ónder de wagens voor de millionnairs
geenerlei uiterst fraaie unica voor
komen, maar het misverstand dat
duur ook mooi beteekent; dat billijk
als vanzelf minder schoon moet
zijn, tiert welig voort en het kan
nut hebben daarop nog eens de aan
dacht te vestigen.
Ik kwam gisteren tusschen Amster
dam en Utrecht een buitenmodel
Ford (vier onder de kar)type
transformable) tegen met een Duitsch
koetswerk, welke er
waarlijk uitzag alsof het
ding via den Melk
weg van uit Mars
op aarde was
neergedaald.
mogelijk te maken
een groot deel van
het gemak der inzittenden. Er zijn tal
van wagens waarbij, op de achterbank
zittend, bij eiken schok het hoofd
(of de hoed !) in aanraking komt met
het plafond", in casu het lage dak
of den kap van de carrosserie en
men kan toch ook verlangen dat men
als mensch van normale afmetingen
(dus nog niet eens een Daddy
Longlegs !) de beenen mag strekken ten
einde te voorkomen dat men aan
kramp of slapende knieën gaat lijden !
Men mag toch vergen dat men be
hoorlijk in en uit kan stappen zonder
spit in den rug te krijgen !
Dit zijn eischen van primairen aard
en liet is een verblijdend verschijnsel
dat daarop het antwoord der auto
mobiel-fabrikanten niet is uitgebleven.
Wie op de R.A.T. rondging heeft met
groote voldoening kunnen toetsen,
(lat velen hunner streven naai- op
lossingen welke inderdaad verbete
ringen mogen heeten. Zelfs Lij kleinere
wagens werd ruimt*: gewonnen; aan
ventilatie zonder tocht is nlle
aan