De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 17 februari pagina 10

17 februari 1934 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

Het kniegewricht" van General Motors De 23e Hal-tentoonstelling Het ligt voor de hand, dat de evo lutie van het uiterlijk der automo bielen grootandeels afhankelijk is van déontwikkeling der (voor het oog verborgen) mechanische hulpmidde len, immers het binnenwerk en in hoofdzaak de opstelling van den motor bepaalt als van zelf den bouw van het buitenwerk, dus den vorm der carros serie en het behoeft geen nader betoog, dat wanneer in de naaste toekomst besloten zou worden den motor niet langer boven de voorwielen doch bo ven de achterwielen op te stellen, daarmede tevens het koetswerk ver anderen zou. Het een is ten nauwste aan het ander verbonden en met de erkenning dat de bruikbaarste vorm steeds de schoonste vorm mag heeten zal men stellig voor verrassingen komen te staan wanneer het gaat om de waardeering van nieuwe op lossingen, welke afwijken van wat men tot nog toe gewoon was te be wonderen ! Zoo goed als men aan zekere vormverhoudingen, aan bepaalde volumen, aan velerlei accenten gewend geraakt is, welke gezamentlijk de lijn" uit maken van een wagen, zal men zich door invloed van wat de gewoonteaesthetiék geheeten wordt langzamer hand los maken van de alsdan ver ouderde opvattingen om opnieuw zich te verlustigen in een schoonheid, welke opgeroepen blijkt door aerodynamische wetten in een verlangen de moderne automobiel zoo 'zuini . en Tzoo snel mogelijk te doen zijn. ' Want uit den, wind-tunnel wordt, als resultaat van onverpoosd zoeken en van voortdurende proefnemingen langzamerhand een vorm geboren, welke volkomen afwijkt van dien met welken wij zoo goed vertrouwd raakten en in dit opzicht staat men momenteel voor een revolutie in den koetswerk-bouw waardoor de auto, wat de uiterlijke verschijning^betreft, me_er en meer familie-verwantschap" gaat vertoonen met luchtschip en vliegtuig. Men heeft dit allang voelen aan komen. Sommige constructeurs hebben als bij intuïtie, zonder echter voldoende wetenschappelijken grondslag, ja zelfs zonder voldoende plausibele redenen, aan hun wagens een stroomlijn" gegeven welke veelal. ... ietwat be lachelijk was, maar de snobs maakten er zich gretig meester van en geen wonder: men werd gaarne gezien en opgemerkt als men met het buitenissige voertuig voorreed en men kan er zeker van zijn overal waar men het ding buiten liet staan in stad en land be wonderaars aan te treffen, in een kring om het vehikel geschaard en ten zeerste geïmponeerd door het dure en ongewone aspect! Van de ijdelheid van het koop krachtig publiek handig gebruik ma kend zijn zelfs de fabrikanten van de goedkoopere serie-merken ertoe over gegaan allerlei details dier zieje-me-wel-wagens over te nemen met het direct gevolg dat de rare visschenstaart-achtige auto-derrières; de afgezakte en ong e mo t i v e e r d DESCHOONHE Een Beschouwing ove zwenkende dak-oplossingen alsmede de slappe en weinig karakteristiek verloopende motorkap- en radiator modellen onder het mom van het allernieuwste snufje op autogebied zienderoogen toenemen! Voor het nieuw-zakelijke beginsel dat het. functioneele element terecht zoo sterk naar voren schuift schijnen sommige constructeurs nog steeds ons voldoende aandacht te hebben en toch is het een onbetwistbaar feit dat de schoonheid van de moderne automobiel in een technisch schoon haar bron vindt en dit is in geen enkel opzicht afhankelijk van allerlei fantastische bijkomstigheden. Juist om deze redenen kunnen dienst baarheid en comfort gepaard aan oeconomische bedrijfszekerheid en snelle verplaatsingsmogelijkheid veel eerder leiding geven bij het bepalen der eischen aan welke de mo derne automobiel dient te be antwoorden dan wel streven naar verbijzonde ring te meer waar de toekomst is aan OTTO VAN l Al wat juist het prettig zakelijk karak ter, het gerationaliseerde van het ge wone standaardtype uitmaakt, was omgezet in een parodie van onbegre pen stroomlijn-oplossingen. Trouwens: men offert ter wille van de lijn en de mode een wagen zoo laag Boven: Ford Tudor S< Linksonder: Pi Rechts: Chrysler de pagina: rech' links: Bi het minder kostbare massa product ! Hefc is heel wel mogelijk een wagen te bouwen welke aan de strengste aesthetische eischen beantwoordt zon der in een excessief hoogen prijs te vervallen, ja, het komt meermalen voor dat een billijke wagen het qua uiterlijke verschijning verre wint van menig duur ding, waarbij alles is in gesteld op verbijzondering, waarmede echter niet gezegd wil zijn, dat er ónder de wagens voor de millionnairs geenerlei uiterst fraaie unica voor komen, maar het misverstand dat duur ook mooi beteekent; dat billijk als vanzelf minder schoon moet zijn, tiert welig voort en het kan nut hebben daarop nog eens de aan dacht te vestigen. Ik kwam gisteren tusschen Amster dam en Utrecht een buitenmodel Ford (vier onder de kar)type transformable) tegen met een Duitsch koetswerk, welke er waarlijk uitzag alsof het ding via den Melk weg van uit Mars op aarde was neergedaald. mogelijk te maken een groot deel van het gemak der inzittenden. Er zijn tal van wagens waarbij, op de achterbank zittend, bij eiken schok het hoofd (of de hoed !) in aanraking komt met het plafond", in casu het lage dak of den kap van de carrosserie en men kan toch ook verlangen dat men als mensch van normale afmetingen (dus nog niet eens een Daddy Longlegs !) de beenen mag strekken ten einde te voorkomen dat men aan kramp of slapende knieën gaat lijden ! Men mag toch vergen dat men be hoorlijk in en uit kan stappen zonder spit in den rug te krijgen ! Dit zijn eischen van primairen aard en liet is een verblijdend verschijnsel dat daarop het antwoord der auto mobiel-fabrikanten niet is uitgebleven. Wie op de R.A.T. rondging heeft met groote voldoening kunnen toetsen, (lat velen hunner streven naai- op lossingen welke inderdaad verbete ringen mogen heeten. Zelfs Lij kleinere wagens werd ruimt*: gewonnen; aan ventilatie zonder tocht is nlle aan

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl