De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 17 februari pagina 11

17 februari 1934 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

D DER AUTO'S de Aesthelische Lijn JSSENBROEK dacht besteed evenals aan een vrij uitzicht van den bestuurder. Ideaal in dit verband zou zijn dat deze de beide uiteinden van de voor-spatschermen kon zien. Menige deuk zou alsdan worden voorkomen! Ook is door het weglaten van den midden stijl bij tweedeurs-wagens de ui- Jen uitstap-opening opmerkelijk groot geworden en zoo zijn- er allerlei vond i de luxe V. 8 ;e Arrow nder aan fiat 527 gesteld op snelheid zullen meer en meer bruikbaarheid en schoonheid sy noniem blijken. Het een komt het ander ten goede en ook het automobilisme zal daarvan, ondanks, dure benzine en hooge belastingen, in de toekomst de vruchten plukken! £> Benige feitelijke opmerkingen De stroomlijn van de carosserie is, wat het uiterlijk aangaat, de nieuwig heid van dit seizoen. Het verst door gevoerd bij Chrysler en Pierce, en terdege bemerkbaar bij alle typen van General Motors en de groote massa der middenklasse Amerikanen. Wat het inwendige van de auto betreft, blijkt het, dat j de motor zijn grootste hoogte van perfectie bereikt heeft; belangrijke nieuwigheden zijn er niet meer. Mocht het het vorige jaar lijken alsof de Diesel motor den benzinemotor zou gaan verdringen, dan zien wij nu, dat de oenzinemotor zich vol komen ge hand haafd sten welke, naast de geweldig snelle technische"volmaking van het motori sche deel der auto gepaard aan nieuwe mechanische uitvindingen welke daar^bij worden toegepast, alle zonder uit zondering bedoeld en bestemd zijn gemak en schoonheid te doen samen gaan. i Men hoede zich overigens ook hier bij voor overdrijving ! Er zijn wagens 'Waarbij een overvloed van accessoires van het betrokken vehikel een rijdende galanterie-winkel maken. Enfin, elk diertje zijn pleiziertje, maar wie waarlijk hart heeft voor de 'prachtige autosport, wie oor heeft voor het gonzen van den motor, wie oog heeft voor de inderdaad zeer bijzon dere schoonheid van menigen wagen zal ongetwijfeld met groote belang stelling de ontwikkeling volgen welke het metalen snelheids-monster op voert tot een wonder van menschelijk vernuft. Waar alles in onzen evenzeer ge weldigen als krankzinnigen tijd is inheeft. Sinds eenigen tijd be staat er nu ervaring met het ge bruik van Dieselmotoren voor vrachtwagens en autobussen. Speciaal in landen met hooge benzinebelasting en dus zeer dure normaal-brandstof, blijkt de mogelijkheid Dieselolie te kun nen verstoken uitkomst te bieden. De lucht is echter een zoo groot nadeel ge bleken, en dit heeft men nog niet kun nen ondervangen, dat de Dieselmotor geen verdere veroveringen heeft kunnen maken. Een verdere nieuwigheid in tech nisch opzicht is het kniegewricht", de afzonderlijke veering der voorwie len. Of, een nieuwigheid is dit eigenlijk niet, want Sizaire en enkele andere Fransche constructeurs zijn daar reeds jaren geleden mee begonnen. De con structie is intusschen iets gewijzigd en zoo simpel geworden, dat men zich er eigenlijk over moet v e r w o 11 de ren, dat men niet vroeger op dit ei van Colombus is gekomen. Alle zware en midden- klasse Amerika nen brengen deze nieuwigheid. Gene ral Motors geeft het kniegewricht over de geheele linie; zelfs Opel prijkt er mee. Langs de stands loopend verwondert men zich telkens opnieuw erover, dat voor zoo wonderbaarlijk lage prijzen zulke schitterende en soliede wagens gemaakt kunnen worden. Citroen, Fiat en Ford bewijzen dit. De Ford 8-cylinders zijn zoo ongelooflijk goedkoop, dat men zich afvraagt of ook in de toekomst 8-cylinders voor dergelijke prijzen gemaakt kunnen worden. Maar die toekomst heeft ons vooral op auto mobielgebied al zooveel wonderbaarv lijks telkens weer te zien gegeven, dat men zich tenslotte nergens meer over verwondert. De automobielindustrie en de ver koopsorganisaties hebben getoond, dat zij meenden, dat de depressie achter hen lag en dat het tijd was om nu eens iets nieuws te brengen. En de gewel dige belangstelling van het publiek (onverwachte drommen parkeerende auto's bewijzen dit) schijnt er evenzoo over te denken en bij het doorgaan van de draaideuren van het tentoon stellingsgebouw alle herinneringen aan de depressie te hebben laten varen. Nieuwe uitgaven Wij zoeken, door Anna van GoghKaulbach. N.V. Leidsche Uityevers Mij, Leiden. 1933. Hebt u wel eens van de Meiiu- en Romankalender voor 1934 gehoord? 't Is iets nieuws onder de zon der beschaving. Het is een combinatie van menu's (zoowel voor p r o t e s t a n t s c hèals roomsch-katholieke en. israëlietische ge/.inAchterzijde van de Chrysler nen), een scheurkalender en een roman. Aldus een soort two-(s)eater met dicky-seat in-'t-gastronomischHtteraire en tusschen den kok en vadertje Tijd zit mevrouw van Gogh-Kaulbach met haar roman Wij Zoeken". Voor vrijdenkers, dageraads- menschen en rauwekostgangers, alsmede voor lieden die reeds een andere kalender boven hun tagère hebben hangen is nu Wij Zoeken'' als roman, maar-dan-ook-als100-procent-roman-allén verschenen en het schalksche van de Leidsche Uitgeversmaatschappij is, dat zij in dit boek-zonder-menu's een prospec tus heeft gestoken voor den kalender-mèt-roman en dat zij in dit pros pectus den titel van dien roman niet noemt, zoodat lekkerbekken, die door dit prospectus in Wij zoeken" verleid, den kalender bestellen, nog eens Wij Zoeken" thuis krijgen en daar kan, dunkt mij, zelfs de sterkste maag niet tegen. En nu zult u de snedige opmerking maken, dat ik nog niet verteld heb, hoe ik Wij Zoeken" gevonden heb. Mag ik even de eerste zinsnede van het eerste hoofdstuk voor u overschrijven ? Hoog wekkergeratel rukte Dora de Lee uit de rust van de vermoeidheidsslaap. Een paar seconden lang wekte het geluid de droom van een mondain restaurant: stralend licht een daverende jazz-band, dansen. . . . snel vervluchtigd na de ontnuchte ring van het ontwaken in haar slaap kamer, volgevloeid van een grijs ochtendlicht". En zóó gaat het verder. Een gewoon menu. E. ELI AS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl