Historisch Archief 1877-1940
D DER AUTO'S
de Aesthelische Lijn
JSSENBROEK
dacht besteed evenals aan een vrij
uitzicht van den bestuurder. Ideaal
in dit verband zou zijn dat deze de
beide uiteinden van de
voor-spatschermen kon zien. Menige deuk zou
alsdan worden voorkomen! Ook is
door het weglaten van den midden
stijl bij tweedeurs-wagens
de ui- Jen uitstap-opening
opmerkelijk groot geworden
en zoo zijn- er allerlei vond
i de luxe V. 8
;e Arrow
nder aan
fiat 527
gesteld op snelheid zullen meer en
meer bruikbaarheid en schoonheid sy
noniem blijken. Het een komt het
ander ten goede en ook het
automobilisme zal daarvan, ondanks, dure
benzine en hooge belastingen, in de
toekomst de vruchten plukken! £>
Benige feitelijke opmerkingen
De stroomlijn van de carosserie is,
wat het uiterlijk aangaat, de nieuwig
heid van dit seizoen. Het verst door
gevoerd bij Chrysler en Pierce, en
terdege bemerkbaar bij alle typen
van General Motors en de groote massa
der middenklasse Amerikanen.
Wat het inwendige van de auto
betreft, blijkt het, dat j de motor
zijn grootste hoogte van perfectie
bereikt heeft; belangrijke
nieuwigheden zijn er niet
meer. Mocht het het vorige
jaar lijken alsof de Diesel
motor den benzinemotor
zou gaan verdringen, dan
zien wij nu, dat de
oenzinemotor zich vol
komen ge
hand
haafd
sten welke, naast de geweldig snelle
technische"volmaking van het motori
sche deel der auto gepaard aan nieuwe
mechanische uitvindingen welke
daar^bij worden toegepast, alle zonder uit
zondering bedoeld en bestemd zijn
gemak en schoonheid te doen samen
gaan.
i Men hoede zich overigens ook hier
bij voor overdrijving ! Er zijn wagens
'Waarbij een overvloed van accessoires
van het betrokken vehikel een rijdende
galanterie-winkel maken.
Enfin, elk diertje zijn pleiziertje,
maar wie waarlijk hart heeft voor de
'prachtige autosport, wie oor heeft voor
het gonzen van den motor, wie oog
heeft voor de inderdaad zeer bijzon
dere schoonheid van menigen wagen
zal ongetwijfeld met groote belang
stelling de ontwikkeling volgen welke
het metalen snelheids-monster op
voert tot een wonder van menschelijk
vernuft.
Waar alles in onzen evenzeer ge
weldigen als krankzinnigen tijd is
inheeft. Sinds
eenigen tijd be
staat er nu ervaring met het ge
bruik van Dieselmotoren voor
vrachtwagens en autobussen. Speciaal
in landen met hooge benzinebelasting
en dus zeer dure normaal-brandstof,
blijkt de mogelijkheid Dieselolie te kun
nen verstoken uitkomst te bieden. De
lucht is echter een zoo groot nadeel ge
bleken, en dit heeft men nog niet kun
nen ondervangen, dat de Dieselmotor
geen verdere veroveringen heeft
kunnen maken.
Een verdere nieuwigheid in tech
nisch opzicht is het kniegewricht",
de afzonderlijke veering der voorwie
len. Of, een nieuwigheid is dit eigenlijk
niet, want Sizaire en enkele andere
Fransche constructeurs zijn daar reeds
jaren geleden mee begonnen. De con
structie is intusschen iets gewijzigd en
zoo simpel
geworden,
dat men zich
er eigenlijk
over moet
v e r w o 11 de
ren, dat men
niet vroeger
op dit ei van Colombus is gekomen.
Alle zware en midden- klasse Amerika
nen brengen deze nieuwigheid. Gene
ral Motors geeft het kniegewricht
over de geheele linie; zelfs Opel
prijkt er mee.
Langs de stands loopend verwondert
men zich telkens opnieuw erover, dat
voor zoo wonderbaarlijk lage prijzen
zulke schitterende en soliede wagens
gemaakt kunnen worden. Citroen, Fiat
en Ford bewijzen dit. De Ford
8-cylinders zijn zoo ongelooflijk goedkoop,
dat men zich afvraagt of ook in de
toekomst 8-cylinders voor dergelijke
prijzen gemaakt kunnen worden. Maar
die toekomst heeft ons vooral op auto
mobielgebied al zooveel
wonderbaarv lijks telkens weer te zien gegeven, dat
men zich tenslotte nergens meer over
verwondert.
De automobielindustrie en de ver
koopsorganisaties hebben getoond, dat
zij meenden, dat de depressie achter
hen lag en dat het tijd was om nu eens
iets nieuws te brengen. En de gewel
dige belangstelling van het publiek
(onverwachte drommen parkeerende
auto's bewijzen dit) schijnt er evenzoo
over te denken en bij het doorgaan
van de draaideuren van het tentoon
stellingsgebouw alle herinneringen aan
de depressie te hebben laten varen.
Nieuwe uitgaven
Wij zoeken, door Anna van
GoghKaulbach. N.V. Leidsche
Uityevers Mij, Leiden. 1933.
Hebt u wel eens van de Meiiu- en
Romankalender voor 1934 gehoord?
't Is iets nieuws onder de zon der
beschaving. Het is een combinatie
van menu's (zoowel voor
p r o t e s t a n t s c hèals
roomsch-katholieke en.
israëlietische
ge/.inAchterzijde van de Chrysler
nen), een scheurkalender en een
roman. Aldus een soort two-(s)eater
met dicky-seat
in-'t-gastronomischHtteraire en tusschen den kok en
vadertje Tijd zit mevrouw van
Gogh-Kaulbach met haar roman
Wij Zoeken". Voor vrijdenkers,
dageraads- menschen en
rauwekostgangers, alsmede voor lieden die
reeds een andere kalender boven hun
tagère hebben hangen is nu Wij
Zoeken'' als roman,
maar-dan-ook-als100-procent-roman-allén verschenen
en het schalksche van de Leidsche
Uitgeversmaatschappij is, dat zij in
dit boek-zonder-menu's een prospec
tus heeft gestoken voor den
kalender-mèt-roman en dat zij in dit pros
pectus den titel van dien roman niet
noemt, zoodat lekkerbekken, die door
dit prospectus in Wij zoeken" verleid,
den kalender bestellen, nog eens
Wij Zoeken" thuis krijgen en daar
kan, dunkt mij, zelfs de sterkste maag
niet tegen.
En nu zult u de snedige opmerking
maken, dat ik nog niet verteld heb,
hoe ik Wij Zoeken" gevonden heb.
Mag ik even de eerste zinsnede
van het eerste hoofdstuk voor u
overschrijven ?
Hoog wekkergeratel rukte Dora
de Lee uit de rust van de
vermoeidheidsslaap. Een paar seconden lang
wekte het geluid de droom van een
mondain restaurant: stralend licht
een daverende jazz-band, dansen. . . .
snel vervluchtigd na de ontnuchte
ring van het ontwaken in haar slaap
kamer, volgevloeid van een grijs
ochtendlicht". En zóó gaat het verder.
Een gewoon menu. E. ELI AS