Historisch Archief 1877-1940
N o. 2959
De Groene Amsterdammer van 17 Februari 1934
Twee dirigenten Minister Colijn met de Pelikaan
naar Nederlandsen Indië?
Constant van Wessem
Albert van Raalte, Ilruiio Halter
Door de onverwachte ongesteldheid van den
dirigent van Beinum trad Albert van Kaalte als
invaller op, een dirigent, dien, meen ik, wij nog
niet op de abonnementsconcerten van het Concert
gebouw hebben gehoord.
Wg kennen hier Van Raalte, die veelal in het
buitenland heeft vertoefd, voornamelijk als opera
dirigent.In de oorlogsjaren debuteerde hij ten onzent
bij de Nederlandsche Opera. Zijn speciale eigen
schappen van volbloedig, voortvarend dirigeeren
maakten hem voor de opera zeer geschikt, waarbij
het vaak meer op het effectvolle crescendo aan
komt en niet alles muzikaal op een goudschaaltje
behoeft te worden afgewogen. Anders wordt dit
wanneer het een concert geldt. Ook bij het concert
dat hij thans in het Concertgebouw te dirigeeren
kreeg, viel het op, dat Van Raalte meer dynamicus
dan musicus is, ik meen, dat hij meer het orkest leidt
en stuwt dan ons een bepaalde interpretatie geeft
van de muziek, die hij dirigeert. Het opvallendst was
zulks bij de 5de symphonie van Beethoven, die
geheel verliep volgens de traditioneele opvatting
van duisternis naar licht". Hei eerste deel is
noodlottig", het tweede langzame deel is vol
gevoel (d. w. z. zwaar pathetisch) het scherzo is
het begin van een reactie, die eindigt in den storm
loop van de finale. Er was geen enkele persoonlijke
klank in bij Van Raalte's directie, het klonk glo
baal", zonder bijzonderen zorg voor de details,
maar het had vaart, stuwing, het was volbloedig,
te volbloedig soms, het orkest ging gewillig mee,
men kon over het resultaat tevreden wezen.
Solist was op dit concert Stefan Bergmann, die
ook een invaller was voor een ander. Hij nam mede
diens taak over, nl. de voordracht van het 2de
pianoconcert van Brahms. Ik geloof echter, dat
de eerst aangekondigde voordrager, Carl Friedberg.
dit werk wel iets minder ruw en pootig" zou
hebben gespeeld dan het thans onder de handen
van Bergmann klonk: de speler verloor zich thans
teveel in de krachttoeren, die het van de techniek
vergt en liet de muziek zelf minder tot zijn recht
komen. Maar wij moeten bij ons oordeel een voor
behoud maken, dat door het feit van invaller"
te wezen naar billijkheid wordt gevergd.
De volgende concerten werden gedirigeerd door
Bruno Walter en hoewel ook deze dirigent veel
operapraktijk achter zich heeft is hij toch in de
eerste plaats een musicus, die vanuit een bepaalde
interpretatie een werk dirigeert en ons voor den
geest brengt. Zijn stijl is in dat opzicht wel sterk
persoonlijk, zijn opvatting wijkt vaak opvallend
af van het gewende, maar en dit is ten slotte
wat de doorslag geeft hij weet ons in die andere
opvatting iets op zichzelf zoo suggestiefs en boeiends
te brengen, dat men zijn andere lezing van het
geval" zonder blijvende bevreemding kan aan
vaarden.
Tegenover onze Mahler-bewonderaars
beteekende het een overwinning van den eersten rang, dat
hij in een zoozeer van die van Mengelberg afwij
kende interpretatie van de 1ste symphonie, waarin
OLS
Witte C_ura9ao Oec
(_uerry Jjranoy
.Mentlie Glaciale
\_uracao tSranoy
Koopt Nederl. fabrikaat!
bij Walter het geheele werk door veel sterker
een tragische stemming optreedt dan bij Mengel
berg, die zich schier zonder voorbereiding in de
daverende dramatiek van het laatste deel stort
toch een stormachtig succes voor zijn uitbeel
ding wist te behalen.
Bruno Walter's talent is vooral het musiceeren.
Zooals hij een klank weet te laten bloeien, een
tempo charme geeft, een detail verrassend naar
voren brengt, men zou dat haast Weeiisch"
willen noemen. Het ontwikkelen van monumentale
drama's in muziek is minder zijn werk dan Wel het
ons voortooveren van wat de muziek allemaal aan
bekoring, fijnheid, geestigheid, en vooral bewegend»;
levendigheid bezit. In een symphonie van Sehubert
b.v. is het vooral het Weerische element van
Schubert's muziek dat hij daarin naar voren
brengt, hij verwijlt gaarne bij een wending, die
Biedermeier-charme heeft, hij onderbreekt den
vaart van een rhythme om ons vooral een sierlijk
of treffend detail niet te laten ontgaan en hij
bekommert er zich minder om, de overigens zwakke
opbouw der symphonie (het betreft nl. de groot*;
symphonie in C. gr. t.) door een snel en oversncl
tempo te verbloemen dan ons de schatten aan
muzikale schoonheid en charme, die het werk
bevat, te toonen. We nemen de lengte dan gaarne
op den koop toe.
Ook als begeleider van een solist merkten wij
Walter's fijnzinnige muzikaliteit op. Else Rijkens
was de soliste van Zondag en het lag niet aan hem.
dat de liederen, die zij zong, niet bepaald een groot-en
indruk maakten, want de zangeres had zich met
de keuze van haar voordracht niet een taak gesteld.
die van te voren succes beloofde: zij kwam met
een sterk verouderde concert-aria van Mendelssohn
en een weinig zeggende en wat pretentieus aan
doende aria uit Tschaikowsky's Jeanne d'Arc".
De technische kant van haar zingen verdk-nde
echter alle lof.
Nieuwe uitgaven
Bij de Uitgevers Mij. Memorandum" ie Am
sterdam -is verschenen Memoriu" onder hoofd
redactie van Mr. J. M. Fuchs.
Het is een samenvatting van de belangrijke
berichten in binnen- en buitenland, die men
wekelijks toegezonden krijgt, met cumulatief
bijgewerkt register. Het is interessant hierbij te
vermelden, dat het idee, een dergelijk boek samen
te stellen, niet van dezen tijd is, doch men dit reeds
leest bij Dostojefski in zijn Booze Geest»;n". In
deel I, 4de hst., blz. 100 vinden wij: ,,Er werden
een menigte provinciale en stedelijke bladen in.
Rusland uitgegeven. Het jaar gaat om, de kranten
worden verscheurd en weggegooid. Velen vragen
dan later nog eens naar gebeurtenissen, maar het
kost ontzettend veel moeite in dien chaos van
kranten iets na te zoeken, zonder iets te weten van
datum en plaats, »,'nz."
Dit alles geldt riu nog. En het is zeer verblijdend,
dat we nu in den vorm van ..Memoria" een
practisch handboek hebben verkregen, waarin we alles
kunnen naslaan. Voor vele instellingen y.al liet een
onmisbaar be/it worden. Voor een onderdeel vragen
wij de, aandacht,: de kunst komt er wel zeer slecht
af. Te weinig belangrijke data in het kunst
leven (wij zochten bijv. de oprichting van de
Opera Studio en de Nederlandsche Opera) zijn er
in te vinden.
VLOERBEKLEEDING
cocos
50 CM. BR.
PER MEIER
0.55
0.
70 CM. BR ..
PER METER Ui /U
NIEUWE DESSINS
XNDER
ZONEN