Historisch Archief 1877-1940
Srtiuhniacher bij van Ur
te Amsterdam
'tentoonstelling van
Schuh. ?? '? -^ ''' l *
ttMfcfee* is altijd een iete, dat
aangeLCy 'haam M te zien.. Het werk van dezen
toch toont ons altijd een
perJ;*>r-,'#ètólqkheid en eene, die zich
handfvv'; %tóft ? en die daarenboven zich
ontwikkelt. Srj is een schilder van
stilvaq landschap en van figuur';
i»;daarin een schilder, wiens vorm
«MHÏwJettend. i& als zijn kleur is
tK*'?geschakeerd1. Ztfn kleur is altijd naar
PSfcr" * \ .
. heldefe toe, zijn vorm was. vooral
wlajfcke .begrepen, teekenend
yoi fgtttiuitl'eh ioevvijtlïiig. Vtut
daaruit., dat tScluUnua.cLui
£*- ? "-^rt '&*** ?'? *"-* *. :-~%*~'
een langzaam schilder is en in zijn
v '? J ^
ata. .tJB^söstttndêr rftoet wezen
, dé«nelle virtuozen; hij is een
^T^; hardnekkig werker niet een
volgevirwit h«irt
niig"ld' ttte «Oodanig hier; wij kenden
«06-j wjj :herkennen "^hem zóó.
bianinacher ontwikkelt zich !
'' '.L ,^" . - , *
nieuws vinden wij b\j van- Lier.
een bepaald werk wat
few; W ?}» in eeh
rbimte.
SchnhsËirtiüntèuit in
f;.l|É»tewé»%; dat de lucht een
MEESTERS DER SCHI
Wim Schuhmacher bij van Lier ,
Aanplakbiljetten door h
Kunstzaal van Lier
landschap vervult, dat er wijking en
wijziging is, dat er vofumina zijn was '
nooit, duidelijker bij hem dan in 't
landschap met op den voorgrond een
stadje, met daarachter een reeks
heuvels, déeen na den anderen,
achter den anderen. Ik geloof, dat we
dit als winst mogen rekenen, en
dat ge kunt zeggen, dat de soh,jMei
den teekenaar gaat overwinnen. Maar
er is meer. Het heeft me steeds toege
schenen, dat deze zorgzame schilder
'uit angst voor de onstuimigheid van
het gevoel en. voor de troebelheid die
daaruit zou kunnen ontstaan,, dat '
; ge voel 'ue veel bcdwotis, en C.ÜPCE. i;! ,
:i U. klnrojkoolheid geloofde. Hij Tïvist^.
door dezen' gro^t^ n wang, ziehzo'h' '
opgelegd?, een innigheid, die ik in
hem toch vefcfiioedde. Deze innigheid
komt nu te voorschijn en wordt open
baar in hi»t stillsvKW mr<l, de Iwtw
hertekoppeft. ongetwijfeld hel
tijkst*werk van al de schilderijen hier. Do
schildering werd hier guller, de ma
terie voller, het hart meer duidelijk.
Ik hoop dat wödat nooit meer zullen
missen in de tóekomst en dat we dit
ook'«uilen krijfce^ in liefr ttög niëfc
Voltooide schilderij '(met. de zee*
zuivere blauwen) bet huis van
CerKunstzaal déBoer
vantes. Kr is nog een winst, l fel
schilderij, liet portret van den heer
v»n di'i- l 'IIP l lx (ingi-twljfdd In /,ljn
grijzen een goed portret. 11». i«,
geen opdracht, vol levendige belang
stelling en met- allen lust geschilderd.
Het is beter dan hot, besteld portret
(van een onwillig
professor) waarixik
een detail, de rech
ter wenkbrauw
hindert als een te
geaccentueerd deel
iti hef. geheel. Kr
zijn nog meer stil
levens, dat met vo
geltjes uit Spanje,
met de licht e
blauwe lap en met.
de eieren, dat met.
de madonna (een
beeldje) met het
kind. waar ik dit
beeld gaartifc voller
had gezien, er is
. nog: «en, landschap
/»i,<>f n F) f '.**.?»?? vol
een stadsgezicht
A. Piasschaert en O. v. TUJ
wordt) dat er eefi aantal teekeningen
bestaan van de /wart, door de /wart
gemaakt wel in de periode, dat zijn geest
Voor do opv
führung aus d
booinpjes een groep
vorriit; er tijn
naakt teekeningeu,
W. Schuhmacher
ven te d'-nh'cn dat.
ze ortk met de
burijn gemaakt
konden worden
maar, alles
Haamvattend, zijn de drie
-besproken schilderijen mij het belang
rijkst, om de innigheid, om de ge- '
voelige verfijning (het portret) en
om 'de ruimte (het landschap)
welke ruimte een bewijs is van
een periode, waarin Schuh
macher zich müider zal opslui
ten en meer zich zal geven. En
dat 'is wa,t ik altijd wenschte.
waarop ik steeds wachtte.
Willen, dr Zwart bij
Kle.v. bttinp. ((?',«- n opini-rlitnK)
Ik <vil hier niet opnieuw
herlialen, in een algem^ene karak
teriseering, wat ik reeds dikwijls
schreef van dezen schilder. Het
is ? niet noodig te zeggen, dftt
hij verwant is aan Jacob Maris
en aan Breitner- als schilder.
en dat hij door dezen laatste,
die grooter was dan de /wurt.
vanzelf beroofd werd (zóó zijn
de gevolgtrekkingen der lieden)
van een deel der waardeeririg.
vdie hem rechtens toekwam. Ik
wil ook hier nog niet t'(?n keer
u wijzen op het. merkwaardige
;(en iete -dat dikwijls vergeten
''conclusiesMettrök»W<èike
teekeningeöeen treffende overeen-'
komst vertoonen met teekeningen van
Vincent van Gogh (deze teekeningen
bevestigen mijn onderzoekingen wat
zulk soort werk aangaat). ...
Er is een andere eigenschap bij de
Zwart, die ik naar aanleiding van deze
verzameling, wil neerschrijven. Oe
Koud t kunnen beweren, dat de
tonalisten onder de realisten die schilders,
die eoloristen; ? zijn wier werk een
overgang vormt naar de romantischen
staat der schilderkunst, s dat zóó
gesteld aanvaardbaar, dan is de
. Zwart's werk in het algemeen zeer
ver-af van het romantische, en \g hij
meer dan vele anderen een zuiver
colorist. een typisch
vertegentroordiger van het meest oiivertnengde
realisme (dat huis der cfrtoristen). Dat-'
l(i wat ge op deze tentoonstelling, die
de moeite waard is te zien, het dui
delijkst opmerkt. Het groen, het
blauw, het rood, het zeldzamer geel,
zijn meer afzonderlijk gehouden dan
bij dp meeste ..Hagenaars"; dat zet
dus de Zwart'è. part. ' _ '
onder leiding v
'' Watter heeft J.
, lig maar wat
geteekend (m<
door L. van I,ei
waarop een p
met den
bo<>.Raphael ten i>
Do kleuren
hoofdzaak vei
naar lichtblair
wijl de (niet
seelde) Ix'ïett»
gelost.
. Zeker, dit '
schaaf d en in /
baar hoewel li
der blnnenhui
verliest zulk «M
, zijn kracht en .
de opvatting <
ditmaal, mrVr
bespi-oken wei
van zijn loc' i
verzaakt, is ;
wat al t« zon
gebleven, het
alsof -de (ofi
J,1/
> c ^- :-^