Historisch Archief 1877-1940
j.hoej
^»? exposégeeft fat' H$
f ^wnr'Jtfen jjief
iöteoajteif' *ö' spanning:
, *wms inderdaad
vere Qpera".
l^%è*iHti tot de
.
fa
««n
op den! «
^^Jjovoa dékademuur, daarboven do
?' pen op het water. En opnieaw is hier
behaald met de opdracht aap een
* - < '*5
A'MJ , *3
«*^Vr <'
Chprley Toorop voor
-,A W
lHaven^rotnantiek
^^'-*v^, Henrik Scholte " * : - '""**
C. Melsen'w de «Irte
. _ Kracht en zwakheid van .deze première liggen
V'V-'" in het feit, dat zoowel stuk als vertooning zeer
premières, 'me <T
dit jaar geeft. Ken eenzijdige
"smaak' domineert in de keuze van het repertoire,
maar aan de manier van spelen, aan de bizondcre
prestaties, die dit jaar zelfs de krachten ,van het
tweede plan op den voorgrond schuiven, merkt
men dat deze smaak beantwoordt aan den geest
van collectief idealisme, die deze troep bezielt. Kn nu
mag men lang en breed praU-n wat beter is: een
humogene troep, die onbekommerd om den publieken
smaak, naar eigen en uiteraard eenzijdig inzicht
zijn weg gaat en, soms met den moed der wanhoop,
een beetje tooneelcultuur wil doen herrijzen uit den
chaos, waaraan het breken van te vele pijlers op
eens schuld was; of Wel een troep, die zakelijk
wordt, geleid en een menu van den dag samenstelt,
waardoor de eene première tegen de andere kan
worden uitgewogen. Ifet blijft een feit, dat deze
troep vermoedelijk nM zoo bezielend zou werken
en op veel lager plan zou komen te staan, indien
men van hem grootere Veelzijdigheid verwachtte ;dat
echter, omgekeerd, deze premières aldus leiden naar
een vacuüm van artistieke daden", die in hoofd
zaak weerklank zullen vinden moeten bij den ken
ner, of we daarvoor dan nog wil doorgaan.
Uu iJU'iu Appulboonicn" i« geen sterk si uk. Het
is lueeKi'l'iiiHd in het koffertje van ceii Duitucheli
emigrant, het komt kennelijk uit een ..school",
waarvan hot slechts een cpigonislisch werkstuk is.
met de mogelijkheid van meer varianten dan er
appelhoomeii zijn. J let is echter e\en kennelijk
in de meer op realiteitsbesel' ingestelde
vleeschmachine van den regisseur IVIivsne duchtig be
werkt, wat dunkt me den dialoog en de ruggegraat
ten goede gekomen is. /ijh litteraire herkomst ver
loochent het niet. zoodal wij tenslotte toch «eer
den naleven zeeman voorgezet krijgen, die het
midden houdt tusscheii een n i vst i.sclieti Lilioin
en j lan.s Alliers. benevens de ha\ ciislet met O' Nedl
allures en een tikje Maya, de geschorste dokler.
liet genoeg Indische! ij k wrak en m,in
uil-beterendoen om uit eell 1\ llsslschell ('olkl Ie /IJh
Ueggeloopen. Kigciilijk zijn ulli' ligureii uit dil
ha\endrama cliclie. ( 'lic hèvan een modern paiio|il icuui.
«'aarde wilde wind san het Ihiitscli expressionisme
door heen gewaaid is eu bet residu van de vaja ou4s
bekende Bussische aiel met alle mijmerin,8fön*,(Trf:
biechten en ach-go^-wat-een-misère-stemmingen
achter bleef.
is vejal-afta oueek&lsieieivl. K<
reeds atmospherische spanning heeft, /ijn couleur
locale, de aschgrauwe kelderkroegjes van S^nkt
Pauli en Altona, is «Ven zuiver als de blikkerende
Marssiilaaiische wallckant in Pagnol's Mawu»".
En binnen hun ge.clicheerde omtrekken zgn deze
figuren stuk voor stuk nog wel hun gewicht waard
aan poëzie en fantaisie, hoe ook door een teveel aan
wanhoop overvleugeld. Kr i.s een elementaire
grondti'ek in dezen jongen zeeman, waaraan men zich
gewonnen geeft: zijn rusteloosheid, opdeii wal ver
langend naar het zilte zog van de varende boot,
en op den honden wauht onder den wijden hemel
\ erlangend naar het avontuur der stegen en slop
pen onder den kademuur. Er is een e ven elementaire
drang in de Verbetenheid van de jonge slet om
uit dit leven Weg te komen, met een droom van
een huisje met een moestuintje en drie bloeiende
appel hoornen,een droom, waarvoor/.ij offers neemt...
Kr is in dit eerste bedrijf een geladen .sfeer, die
dunkt mij zelfs beter is, dan het elegante' spel met
den dood uit. Schnitzler's ..(iroeiie Capagaai",
waaraan het. sterk herinnert. Tegenover de ontuch
tige .sensal iedrift der pierewaaiende brave burgei-s
slaat het harde woord van een bleeken,
werkcloozen Zeeman: ..Werken kuuneii we niet, stempelen
willen We niet, schelden mogen we niet". Toch is
het, ondanks harde, maar zuivere woorden, zeker
niet noch in goeden noch in slechten zin ??? een
revolul ionnair stuk. Het is veel meer de
desperadoromantiek \ an mensche.n zonder eenige rotsvaste
overtuiging, een attitude \an sociale decadent ie,
die hel jaar liCill in de, geschiedenis schijnt te '/.ui
len typeeivii. Men yal van dien tijd altijd een
drama als de ,.! 'rit*- St ui\ ers Opera als een der
exponenten lili]\ell zien. Welnu, eell kieill bootje
in het zog \an die groot e ..shou boa t " zijn deze
drie spii htige boompjes, die uit de halte lucht \an
l Ir \ el't i n ill l II- [11.i, t Hiel] /.iilldt-l S i M irbi-In iilti
beu onderen, l 'it si .ik. 11ua ment.'il il i-H d. n ,\,-dei
lanilschen. ui l>. Ier d.-i, Ainsteidah.sch.'n aard nii l
/< M i S l vel Hi J . si II 111 it 11 <? - pel,-! s i . | 111 :t ? l i '^ . 11,1 .S, huid
ell llo< l,.' . n,l ..l'b.i.'M '. t,' In bb,.|i .,],., / u,-e|il l ..l
l Ml 11 11 1,1 \ i II, U 11 t 011, i, i , , li \ i n .|! 11 11 l i Md'' IIM. ..j j >a h
n ing. oji e,-n lal i-i e \ .,, .1 >l II n,_ ie ^ 11,-l,-i im i 1.1 >, 1.1:
«childer. Decors ala van Wiegman voor d«R T
* breght" w ran Cbar^ey Toorop woe 4tt ^ik*
aeld^aam in ona land en wellicht ook da&i
Bon oavergeteUJk» rol wen4 gespeeld <
Veratxaete als de knoegbaas Mond^hebo,
bukt btest, hard en onverschillig en toch,
pander'.een zweept van sentimejitaliteit die overigens
het «tuk niet vreemd ia, zijn 'Sf^ld keatt^M
beapupend. CSiadotte Kohier aJe ?ijn^o(riW^rS _
bad «ublieme momenten in het «dot van het |p9Qi^ ^
bedryf, haar ineensakken of, 4e trap ~
^i in haar wiiwelende eijiofcie» ijiJ»et
Men kan, zich dego. rol fendera
niettenyn gevoelt men eerbied ^901? "de
bedwongen onstuimigheid, waarmee hier eeu k»r ''
rakter gepeild wen} «n» met «ren zeldzame beheer- '?'
(fching van het instrument van gebaar en stem,
ten volle weergegeven. Altw-rt \i\n Jjf^Kf^^TOJUj'*
man waa een meiigsj.il v*tu, -^f|iê;^*|e TfPJgohe veftttl'
Te«uann«u, dat uiöt altijd overtuigde, al Vauea «r
hier, in het aamenepel, ook inniger momenten.
Cruys Voorhergh speelde met de merkwaardige
veelzijdigheid die hem uitzondering oj^
?^Kederlaudsche planken kenmerkt, den'rol
den werkeloozen, stotterenden jongen, zclriaaapl ,
vari houding, boeiend ook in de oogenblikken,
fi6!^^
maar zwakker van dictie was ook de opvallende
rol van Do vaa Hoogland als Zotte l'«j^;«Jpjp.^ti;
e,erste bedrijf blonkvde massaregie uit, waarvan als ,
ttnlu-stemmen, elk gaaf en sterk in hun rol, de figu
ren van den dokter van Ohapelle, van den reeder
van Louis van Gasteren en van den straatzangö*
van J. de Hartog overbleven.
Al hangt dan ook de nevel der te duidelijk be
doelde wanhoop wat al te zwaar over het stuk, al
worden er in de yVertooning Wel wat meer glazen
kapot gesmeten dan noodig is, toch zou men van
de vele goede en soms groot e kwaliteiten wenschen,
dat er meer tooneelliefhebhers iu ons land zijn dan
wij vreezen.
V?
EINIG
BESMETTELIJK
STERJS.
BOUCLE
UOOPERS
PEK METER l
50 BREED 1.15
70 BREED 145
ZONEN