Historisch Archief 1877-1940
No. 2960
De Groene Amsterdammer van 24 Februari 1934
19
Uit het kladschrift van Jantje
W ij v a r e n om de wereld
Hendrik Willem van Loon
Het kanaal begint prozaïsch genoeg
Wij zijn in Amerika nu niet al te
trotsch op hetgeen wij op politiek
gebied presteeren. Het kon inderdaad
dan ook moeilijk erger zijn, dan het is.
De rijks-regeering, ja, dat gaat nog.
Haar de ons gewestelijke bestuurders
zijn verre beneden het middelmatige
en wat onze steden betreft, zoo vindt
men daar een dergelijken janboel, dat
niemand er zelfs aan durft te beginnen
dien stal nu eindelijk eens schoon te
vegen. Alles wat met onze
binnenlandsche politiek te maken heeft,
wordt onmiddellijk bevuild en bezoe
deld door de duizenden handen van
een democratie, die gebaseerd is op
eigen profijt. Weliswaar zal men er
steeds iets aandoen" maar het blijft
bij schoone plannen. Er gebeurt niets.
Van tijd tot tijd gooit men er n
hoop schurken uit en zet een andere
hoop schurken op het kussen. Maar
het systeem zelf schijnt er onveran
derlijk. Zoodra men de deuren van
den Tempel van Demos openzet, loopt
de boel verkeerd. En wat nu het rare
van het geval is, dit, dat wij het zoo
heel anders en zoo veel beter kunnen
doen, en dat wij in staat zijn een
De sluizen van Panama
voortreffelijke adfnirüstratie. te geven
zoolang wij de boel maar uit de
handen van de heeren Kiezers kunnen
houden. Neem de Posterijen van dit
reuzenrijk, die functioneeren op een
manier, die het kleine Holland groen
van afgunst zouden doen worden, in
dien men eens wist hoe goed het
briefverkeer bij ons met onze ont
zettende afstanden klopt. Daar zijn
nog eenige andere departementen die
door aangestelde despoten en niet door
gekozen vertegenwoordigers van de
goe gemeente bestierd worden.
En daar is het Panama Kanaal,
waarvoor ik een bewondering gekregen
heb zooals je die
voelt, wanneer
Kreisler of
Heif e tz eens een
avond in hun
heel goede doen
zijn en het con
cert van wijlen
Jjudwig van
Beethoven met
een dergelijke
virtuositeit spe
len dat iedereen
in het publiek
voelt dat is ge
makkelijk, dat
kon ik ook doen."
In de eerste plaats, het kanaal zelf.
Oorspronkelijk moest dat een kanaal
worden zooals er al reeds zoovele in
de wereld waren, een diepe gleuf in
de aarde, waardoor de scheepkes van
de Atlantischen in den Stillen Oceaan
konden glijden. Het verschil in tij
tusschen Oost en West was niet be
langrijk om ernstige moeilijkheden te
veroorzaken. Maar President
Koosevelt (de neef) besloot eigenlijk tegen
het aanraden van alle ingenieurs in,
om er een kanaal met sluizen van te
maken. Er was gegronde reden voor
dit besluit. Een kanaal met sluizen
zou heel wat minder tijd nemen dan
een open kanaal en men had haast.
In de eerste jaren van de twintigste
eeuw had men plotseling bemerkt dat
er een nieuw wereldrijk was opge
staan, dat Japan heette. Men wist niet
wat Japan eigenlijk wilde en om de
vloot niet te hoe ven.-Ée verdubbelen
wenschte men een kanaal dat de
Amerikaansche vloot binnen de acht
uren van den Atlantischen naar den
Stillen Oceaan kon brengen en vice
versa. En Koosevelt, die net als zijn
beroemde neef, een man van actie
was, gaf bevel om het kanaal dan maar
volgens de kortst mogelijke methodes
in elkaar te timmeren. Dan kon men
later nog altijd verder zien. Toen kwam
de moeilijkheid om een ingenieur te
vinden, die op de Hooseveltsche ma
nier aan den gang zou willen gaan. Men
probeerde het met diverse beroeps
ingenieurs en betaalde hun groote
fortuinen als zij dan even wilden
laten zien, hoe de zaak voor elkaar
te krijgen. Totdat,
Electrische muilezels trekken het
langzaam door de sluizen
schip
Koosevelt genoeg
had van al dit
geëxp e r im e ri
teer en getreuzel
en de boel kort
weg overliet aan
de officieren van
de Amerikaan
sche genie. Die
zijn toen aan het
werk gegaan en
heden ten dage
kan zelfs de he
vigste leek met
bewondering
zien hoe prach
tig zij hun pro
bleem opgelost hebben.
Dertig jaar geleden wist men nog
niet zooveel van ontplofbare stoffen
als heden ten dage. De Groote
Oorlogheeft ons schitterende dingen op dat
gebied geleerd, maar dertig jaar ge
leden was dat nog maar kinderspel.
En er zouden een twintig jaar meer
verloren zijn gegaan als men het
Panama Kanaal een soort
XoordHollandsch-kanaal had willen maken.
De hoofd-ingenieur (hij was afkomstig
uit de contrijen van Simon Stevin)
besloot dus zijn kanaal maar liever
over de bergen te laten loopen dan
het er onderdoor te voeren. Hij koos
dat deel van de Isthmus waar het
land op zijn smalst was. Hij nam twee
riviertjes, die in het midden bijna
bij elkaar kwamen en bouwde een dam
vlakbij den mond van beide riviertjes.
Toen liet hij de dalen volloopen,
totdat er twee meren ontstonden.
Deze meren waren geen kleinigheid,
want het (iatuiimeer is alleen grooter
dan het meer van (Jenève. Daarop
Vol eilandjes tusschen de sluizen
groef men een gleuf in de eeriige
]-ergketen die die twee riviertjes, thans
in meren veranderd, van mekaar
scheidde en het kanaal-op-het-dak
was klaar. Een drietal sluizen hijscht
het schip in Colon van den Atlantischen
Oceaan naar het (iatunmeer, dat
85 voet boven den zeespiegel ligt. Bij
het Miraflores meer laten de sluizen
u weer langzaam in den Stillen Oceaan
zakken en binnen de acht uren is een
reis volbracht waarvoor Balboa te voet
24 dagen noodig had. Wat de sluizen
betreft en hoe zij werken, dat heeft
men al zoo dikwijls beschreven dat ik
het u besparen zal. Maar ik heb nog
nooit een sluis of sluisje gezien, waarbij
alles zoo gemakkelijk liep als hier in
deze verlaten woestenij van den Isthrmjs
van l'anama. Het schip zelf doet niets
als het door de sluizen gaat. Alles
wordt van land af gedaan. Kare kleine
electi'ische locomotiefjes, muilezels"
genaamd trekken er u doorheen en zij
doen dat zoo gauw en zoo zonder
schokken dat je, als je niet oppast.
al ver binnen de sluis bent voor
dat je gemerkt hebt dat je op weg
bent.
De ber%, dien men weggegraven heeft