Historisch Archief 1877-1940
Begin van hongersnood
A l b e r t H e l m a n
El Chorro
Toestanden in Andalusie
Heeft men Spanje gedurende eenige weken
bereisd, dan ontstaat licht de indruk dat men het
geval wel dóór heeft, dat het er tamelijk sim
plistisch uitziet: een achtergebleven volk met
weinig behoeften begint zijn achtergeblevenheid
te bemerken en roert zich ontevreden maar nog
niet zeer wegwijs. Zoo ziet het er inderdaad bij
oppervlakkige beschouwing uit voor den met
traditioneele denkbeelden uitgerustsn reiziger. Dan
na eenige tijd, merkt men toch dat veel deze
gemakkelijke theorie logenstraft, dat bijvoorbeeld
tegenover de geringe behoeften van het volk in
zekere opzichten, andere, in tal van welvarender
landen zelfs onbekende behoeften staan, die niet
eerst nu, in onze dagen, worden ontdekt, maar
reeds eeuwenlang werden gevoeld. Ik noem slechts
twee' voorbeelden: op geheel verschillend gebied
gezocht: de behoefte aan regionale autonomie en
die aan klein-grondbezit.
Vervolgens, bij een jarenlang vei-blijf en nauwere
omgang met vertegenwoordigers van alle lagen
der bevolking, blijken de traditioneele en provi
sorische theorieën een voor een van onpas; men
heeft met zulk een groot aantal tegenstrijdige
feiten te doen, dat nog niemand die met al deze
feiten rekening houdt, erin geslaagd is, uit hun
samenhang een systeem, en uit dit systeem een
universeel-werkzame groep van saneeringsmiddelen
te distilleeren. Dit is het geheim van Spanje; het
steeds ondoordringbaarder geheim dat een on
noemelijk aantal tegenstrijdigheden opleveren.
Zonder dat er een disharmonie van de persoon
lijkheid bij het gewone individu optreedt. Of
misschien ook wel; wie zal dat eigenlijk uitmaken?
Tegenover elke waarneming hier, kan men ook
onmiddellijk de waarneming van antithesen stellen.
Daarom wordt er zooveel tegenstrijdigs over dit
land beweerd. In Andalusië, want men kan
over Spanje slechts ,,per landstreek" spreken
worden nog steeds de processies met de grootste
luister en godsdienstig enthousiasme gevierd: in
Andalusiëzijn echter ook meer dan elders de kerken
&«*%,. ' "'?.,,,
* * vS*~' _***' '
f-'^V^P* >;
i
leeggebrand en ondervindt de geestelijkheid de
meest intense verachting. In dezelfde streek heeft
men tegenover een geweldig groot-grondbezit en
uiterste rijkdom en weelde, ook de grootste ar
moede en ontbering. In Estramadura is deze
ellende erger, maar de tegenstellingen, en daardoor
de absolute felheid van de armoede, zijn er minder
in het oog springend, daar Estramadura een arm,
dor, achterafliggend land is, terwijl Andalusi
telkens weer verrast door haar natuurlijke rijkdom,
uitbundigheid en levensdrang. Door het hedonisme
van haar rijken en door de stoïsche lijdenscapaci
teit van haar bezitloozen,
Doch langzaamaan, en in deze tijd zelfs hand
over hand, begint die tegenstelling de proporties
aan te nemen van een vergelijking tusschen onein
dige en imaginaire grootheden. Ik wil niet spreken
over de rijken; hun zaken interesseeren mij minder
dan die van de armen; zij hebben hier de pro
fessoren in de economie en de groote politici om
voor hen het woord te doen en over hun nood"
te klagen. Met de armen echter is het een moeilijk
ding. Wij met onze boterham moeten met hen
in het reine zien te komen; het is ons niet vol
doende te weten dat er lieden zijn die ze keurig
weten in te passen in een systeem, en dat hun
geleeraard wordt dat het zalig is te hongeren daar
ze in het hiernamaals verzadigd zullen worden,
dat de wereld behoefte heeft aan de zoogenaamd
stimuleerende werking van zulke tegenstellingen
en dat de armen, juist door arm te zijn, hun
steentje tot het prettige droompaleis ..kuituur"
bijdragen. Die wetenschap is, ook wanneer zij
geneigd zouden zijn haar aan te nemen, weinig
geschikt om hun honger te stillen. En hoe grooter
deze honger wordt, des te meer verwijden zich hun
pupillen om de realiteit te zien. en niets dan de
realiteit. Die voor hen heel eenvoudig ..brood"
heet.
Het is iets zeer indrnkwekkends en een bron
van groote onlust, getuige te moeten zijn van een
begin van hongersnood. Deernis kan gemakkelijk
minderwaardig zijn, maar deze onlust, waardoor
ons de eigen boterham niet meer smaakt wanneer
ze onder het toezien van vele begeerige oogeti en
het vragen van veel hongerige monden genuttigd
moeten worden, -?laat zich veel beter dan welk
medelijden ook activeeren. Zij prikkelt tot verzet
en ze behoudt een rechte evenredigheid met de
ongelukkige toestanden die men waarneemt. Zoo
wordt de rede gedwongen partij te kiezen, en men.
aarzelt niet meer aan welke kant te staan. Men
voelt het ondoeltreffende van aalmoezen, en paait
er zichzelf niet meer mee. Niet de gevolgen van
een heerschendo nood dienen weggenomen te
worden, maar de oorzaken. Zoo alleen dienen wij
ons eigen belang waar het immers om gaat.
door liet belang van anderen tj behartigen.
Misschien kan de lezer zich niet goed voorstellen
wat dat is: een begin van hongersnood. Wij hier
in Malaga, een van de bloeiendste en aange
naamste steden van Andalusië, kunnen dat
maar al te goed. Die obsedeereiide bemerking
maakt elkeen al de eerste dag de beste van zijn
verblijf hier.
Permitteer je maar eens de luxe om te ontbijten.
zoo eenvoudig mogelijk, met een glas koffie on
een doodgewoon stuk brood, wat samen slechts
een paar stuivers kost. En omdat het Februari is.
en de zon hier nog gratis over allen schijnt, neem
je een tafeltje buiten, in het bovenkwartier. Koffie,
brood en vier klontjes suiker, netjes in n papier
verpakt, en een papieren servetje. .Spanje is
heusch hygiënischer dan men in het buitenland
wenscht te denken. Daar niet van. . . .
Geen minuut later komt de eerste bedelaar, die
staan blijft, vraagt, zelfs eischt, aanhoudt, zijn
zaak met de grootste aandrang bepleit. Wat of
hij wil? Liefst geld natuurlijk, en hij meent het
recht te hebben dat te vragen, want iemand die
in Malaga ontbijt, is rijk- Maar hij weet dat de
tijden hard zijn. en eigenlijk kan het geld hem ook
niet zooveel schelen. Hij heeft honger, en vraagt
zakelijk om oen deel van je ontbijt. Ieder stukje
brood wordt aangenomen en ter plaatse zelf
opgegeten.
Die bedelaar blijft niet de eeiiige ongenoode
gast gedurende'dit collectieve ontbijt. Ken dozijn
anderen volgen hem, grijsaards, kinderen, jonge
mannen, besjes. Alles is hun welkom. Op de over
gebleven klontjes suiker wordt een ware jacht.
gemaakt. Ook de armen weten dat suiker een.
hooge voedingswaarde bezit, bijna even hoog als
de accijnsen daarop, die zij in zeer
ongelijkeverhouding met de rijken, moeten betalen.
wanneer ze ooit suiker kunnen koopen.
De restjes koffie-met-melk worden opgedronken.
Zelfs als er op de sobere ontbijttafel niet meer
overgebleven is dan een drassig bodempje. En.
ieder sigarettenpeukje wordt opgeraapt met
degretigheid waarmee elders een kwajongen een.
gevonden dubbeltje oppikt. :
De gevolgen? Och, voor de armen zijn die niet.
zeer groot. Ook op deze wijze is zoo iets ordinair»
en elementairs en bestiaals als honger niet
testillen. . . .
De burgerij profiteert ervan, dat alle straten in.
Malaga brandschoon zijn geworden en
blijvenZelfs wat door de honger der volwassenen nog ver
smaad wordt vindt onder de horde van
vervuildekinderen nog gereede aftrek. En eindelijk zijn het.
de straathonden die werkelijk het allermeest.
hongeren.
Die schoongeraapte straten zijn heel aangenaam.
Er is echter nog iets anders:' niemand durft het»
hier aan op een terras zijn middagmaal te ge
bruiken. Het zou een bedelaarsrelletje veroorzaken
dat zelfs niet meer zou passen in zoo iets amusants,
als de Beggars-opera. Want al kan men zich bij
sommige gelegenheden kostelijk met
bedelaarsamuseeren, zoodra men in hun schouwspelen
vantoeschouwer tot acteur verheven wordt, krijgt
men ook van zeer nabij de gaten in hun lompen
on de holheid van hun wangen te zien. Daartegen
helpt geen voetlicht meer. de onlust is niet
meerte koeren.
* *
*
Er schijnen voorloopig geen krachtige maat
regelen genomen te worden tegen de verregaande
hongertoestand waarin de armen hier verkeeren.
Op enkele plaatsen wordt open tafel gehouden.
voor de behoeftigsten. Maar de toeloop is zoo
groot, dat slechts een betrekkelijk klein gedeelte
ervan profiteeren kan. En de, aanblik van zulk
oen file van hongerende menscheri, meest
halfdoode oudjes en zwangere vrouwen die nog een.
paar andere kinderen moe te zeiden hebben.
overtreft zelfs het meest aangrijpende werk van.
Kathe Kolhvitz. liet is kenmerkend voor de vele
schilders die Spanje kent. dat hot Murillo-type
onder hen domineert, en de moderne (ioya nog
steeds ontbreekt, die in staat is zooiets navrants
te coriterl'eiteri en H!S aanklager voor doy.o.
inisdeelden op te treden.
De algemeene onrust die thans in Spanje
heerscht, en niet het minst onder het
beteigesitueerde. zelfverzekerder deel van de bevolking.
spruit grootendeels voort uit het zien van zulk
een ten top gedreven ellende onder de lagere klasse.
Spruit ook voort uit de erkenning van de
snelleproletariseering die zij ondergaan, en het besef
dat deze toestand maar al te vlug tot een fatale
explosie zal voeren.
Helaas meent men met een zekere offervaardig
heid en een zeker fatalisme te kunnen volstaan..
en zoekt inen door compromis tot oplossingen
tekomen die alleen langs absolute weg te bereiken
zijn. De hoogdravende sociale en politieke rede
voeringen die overal in Spanje aan de orde van
de dag zijn, hebben bitter weinig te maken mefe
het nijpende gebrek dat overal geleden wordt.
Veel minder althans dan de onwil der massa en de
neiging tot anarchisme, die allerwege groeiende zijn.
Honger is een zekere indicatie voor
amokstemming. Het begin van hongersnood een zeker toeken
voor het begin van een meedoogenlooze
revolutieMen zal er spoedig genoeg meer van merken.
Aankondigingen.
Boekenveilimj Van Stockum's Antiquariaat.
Prinsegraeht 1.5, Den Haag. Catalogus van oude
en moderne boeken over diverse onderwerpen.
Het tijdschrift voor transport en toerisme. L)t
Fonlircrdil van Februari 1931 is als
extranummeiverschenen: Rally Morite Carlo" geheel gewijd.
aan den zoo juist gedanen Sterrit.