Historisch Archief 1877-1940
53]»"
'
No. 2961
DeTGroene Amsterdammer van 3 Maart 1934
13
Schilderkunst
Toon Kelder bij Buffa,
Amsterdam.
Kelder geeft in de meeste van zijn
werken visioenen van het vrouwelijk
naakt. Ook op deze expositie gaat hij
met het meerendeel van zijn doeken
van dit naakt uit en zingt er, al schil
derend weg-droomende in een
diaphane wereld, de lof van; de lof als
van de rijkste, zuiverste en weelde
rigste vrucht der aarde.
Het visioen bleef vroeger dikwijls als
achter nevelen; door lichte nevelen,
waarin glanzen van blanken, rooden
en gelen op kwamen en weer verstier
ven, verborgen; door die nevelen heen
bloeide het naakt naar alle zijden uit.
Thans komt 't visioen veelal tot stel
liger bestaan, treedt het uit in compo
sities, die het naakt, teruggevoerd
wederom tot binnen vaster vormen,
verheerlijken door het te laten spre
ken als hoofdmotief in tafereelen uit
een klassieke godenwereld.
Kelder heeft hier ook nog twee
voornaam geschilderde portretten (een
jongens- en een damesportret), een
enkele aquarel, eenige teekeningen en
ook b.v. een schets van
eenkermiscom positie, die bewijzen, dat het hem
aan ernst evenmin als aan (geestige)
fantasie ontbreekt, maar die ons toch
niet doen vergeten, dat dit talent zich
het Sterkst en op de beste wijze blijft
uiten in het, al schilderend, oproepen
van een, hetzij verhuld, dan wel stel
liger naar buiten getreden visioen van
het vrouwelijk naakt.
Beeldhouwwerk van J.
Csaky bij H u i nek en
Scherjon, Amsterdam.
Temidden van liet door dezen
kunsthandel in ons land geïntrodu
ceerde levendige, speelsch-decoratieve
werk van de Parijsche schilderes
Radda, die in haar bloem- en
vruchttenstillevens, maar vooral ook in
haar aquariumstukken vele vroolijke
kleuren en duizendeelen
kleur-nuancen laat tinkolen als de tonen van een
zuiver afgestemd en vlug en licht be
speeld carillon, stelt thans Csaky zijn
plastiek ten toon. Dat hij zelf in de
entourage van Kadda's werk wenschte
geëxposeerd te zien getuigt van een
goed inzicht. Het beeldhouwwerk toch
van dezen Hongaar, die sinds 1908
onafgebroken te Parijs leefde en werk
te, heeft, als vrijstaande plastiek en
buiten verband met de architectuur
gezien (die het eigenlijk niet kan ont
beren), een zwaarte en een soberte, die
het ? nog eens: als vrijstaande plas
tiek soms een zekere verstardheid
geven, een al te groote rust, die als
tegenwicht Kadda's levendigheid zeer
goed verdraagt.
Het best is Csaky in zijn kleinere
dier-plastieken en portret-koppen;
het best als vrij beeldhouwer. Het
meerendeel der andere werken, die
zeer zeker ook qualiteiten hebben,
zou men, om een definitief oordeel uit
te spreken, willen zien op, of aan de
gebouwen, bruggen, enz. die ,,er bij"
behooren.
- A. E. VAN DEN TOL
Derkzen van Angercn,
bij Gispen, Den Haag
Door allerlei omstandigheden had
ik in langen tijd geen werk van Van
Angeren gezien, terwijl ik vroeger van
dag tot dag haast dat werk kon volgen
en volgde. Ik was dus benieuwd welke
veranderingen ik zou ontdekken in
de teekeningen van dezen begaafden
etser en teekenaar, wien een lenige
lijn eigen was en die zóó wel daardoor
landschap en watergezicht ons kon
doen genieten. Het eerste dat ik her
kende bij deze verzameling voorna
melijk landschappen was, dat de be
koring der spontaneïteit Van Angeren
was gebleven en dat de natuurlijkheid
der teekenkunst bewaard was. Het
werk van Van Angeren, het is een
genoegen het te bezien; het heeft
niets van moderne proefnemingen;
het beantwoordt onmiddellijk aan het
eigen innerlijk. Ik vrees, dat door deze
eigenschap, die hier een zuiverheid
is, sommigen het gemakkelijk
voorbijloopen; het rechtstreeksche er van is
toch een deel der beschouwers zeker
ontwend. Zij zullen daarheen moeten
terugkeejen en bepaalde gewoonten.
van zien moeten afleggen. Dat is
zeker!
Het werk van Derkzen van Angeren
is dat van een natuurlijk zich gevend,
gevoelig, soms subtiel teekenaar. Ik
mag het.
Ten Klooster bij
I>en
d'Audretscl
Ik zou haast schrijven: het is de
eene herinnering na de andere. Ik heb
Ten Klooster sinds lang niet gezien
noch gesproken, maar hij is gemar
keerd" genoeg om iemand bij te blij
ven. Dat wist ik weer, nu ik de teeke
ningen zag.en nu ik als van zelf weer
met genoegen den feilen, schijnbaar
maar langzamen mensch voor mijn
oogen opnieuw zag rijzen.
Er zijn bij d'Audretsch twee soort
Teon Kelder
Rust
Toon Kelder
teekeningen; twee uitingen, van ver
schillende makelij. D'eene" soort, d'eene
makelij dient voor het Westersch
landschap, Veere met de buurt daar
rond; de andere makelij dient voor het
Oosten en verschilt in velerlei opzicht
daarvan. D'eene ontstond door een
verblijf in het Westen; de andere is
de uitdrukking van een Oostersch ras.
Het zou dus eenigszins gevaarlijk
kunnen wezen hier van nabootsing te
spreken, ofschoon de overeenkomsten
treffend zijn. Een teekening van do
twee paarden toch doet in haar felle
beperking aan Chineesch werk den
ken, terwijl andere teekeningen onmis
kenbaar gelijken op Japansch werk.
In deze werken zijn do zwarten
voller en sterker dan in de teekeningen
uit het Westen; er is daar ook wel
eens een komisch element, dat go
weer vindt in de teekening van do
schaatsonrijders. Tusschen de toeko
ningen uit liet Oosten en die uit hot
Westen zijn overgangen; de teeke
ningen, gezichten rond Veere, zijn
luchtiger gegeven, hoewel niet hier on
daar zonder een scherp gedefinieerd
detail. Deze teekeningen. niet zoo
sterk als Ten Kloosters houteneden,
zijn documenten, die ons do persoon
lijkheid van dezen teekenaar holpen
vervolledigen
Permeke. Kuustkring,
Rotterdam
Op een paar zwakkere schilderijen
na, die weggelaten hadden kunnen
worden, lijkt deze tentoonstelling mij
uitmuntend geschikt Permeke in te
leiden bij en te doen waardeeren door
het voor deze schilderkunst al williger
maar nog niet genoeg willige Holland.
Wanneer wij dan het eerst Permeke
bespreken als schilder van zeestukken,
dan blijkt hoe onbevangen hij telkens
staat voor het kleurenprobleem. Hij
is dadelijk het tegendeel van eenzijdig;
hij is hier in alle opzichten veelzijdig.
En hij is dat niet als een virtuoos, die
ons een licht kostje gemakkelijk op
dient; ik heb ervaring van zijn
zeestuk en ben er zeker van, dat
grootschheid, als uitbeelding, steeds tesaam
gaat met een ongewone diepte van
het gevoel. Het is misschien niet meer
iioodig voor Holland te herhalen, dat
Permeke op dit oogenblik ongetwijfeld
de grootste schilder der zee is in Euro
pa, die dit continent on andere
vastelanden bezitten.
Mot de zee tieft u hier het landschap
en het dorpsgezicht. Hoe (kalm en
vertrouwd zijn deze ons reeds!) Hier
vindt ge de typische vormen van
Permoke. die velen eerst moeten wonnen
te zien, voordat /,ij gelooveri. Hot
schrift van Permeke, zondt ge kunnen,
Kermis
zoudt ge moeten zeggen is innig en
groot. Het land is de aarde, die voort
brengt, na het gevecht met den mensch
en onverbreekbaar-én zijn de aarde
en de hemel, met wolken weer gesierd
of wijd-verlaten. . . . En er is in het
landschap van Permeke en in zijn
dorpsgezicht niet alleen, wat allen
openbaar is, maar ook het geheime
en het drachtige, wat den meesten
ongekend blijft. Want er is een geheim
voor het hart in den Dorpsruiter (ko
ninklijk-afwezig rijdt hij door de
schaduw); er zijn vurige oogenblikken
der waereld in het oogsttij en in het
eenzame huisje in den zomer; er zijn
rijpe teederheden in bruinen on groe
nen bij de Ploegers; het Dorp in do
lente er is niemand, die zóó zulke
lente ooit gaf; en er zijn. naast den
zomer de schilderijen met den winter.
waar de bouwsels der menschon een
zaam worden, in sneeuw of bij loege
boonion. . . . En, hoe eenvoudig is al
dozo rijkdom. PLASSCHAERT
Toerisme
Do Koninkl. Nederlandschc Stoom
boot Maatschappij N.V. organiseert
voor den komenden y.omer verschillende
aantrekkelijke tooristenreizeri ori wel
do volgende:
Naar Madeira en de Azoren, een
keuze uit zeven reizen van verschil
lenden tijdsduur.
Naar Denemarken, Finland en
Zweden on naar do Noorsche Fjorden.
Naar Suriname; Trinidad en Suri
name; via West-Indiënaar New-York
(thuisreis per Holland-Amerika-lijn).
Alle verdere inlichtingen verkrijg
baar bij Kon. Ned. Stoomboot-Mij.
N.V. Afd. Passage, Scheopvaarthuis,
Prins Hendrikkade 108-119,
Amssterdam C., hare agenten of de passa
ge- en reisbureaux.
Boekenweek
De Boekenweek zal dit jaar
gehouden worden van Zaterdag 28
April tot en mot Zaterdag 5 Mei a.s.
Hot C) o s c h e n k zal dit jaar be
staan uit een mapje met de portretten
van twaalf op den voorgrond tredende
schrijvers en schrijfsters, bij aankoop
van tenminste / 2.50 aan boeken.
Voorts hoopt de boekhandel de aan
staande boekenweek te gebruiken om
den b o e k o n b o n populair te ma
ken. Bij een boekhandelaar koopt mon
voor een bepaald bedrag plus 10 cent
extra oen boekcnbon. De begunstigde
kan dan naar eigen verkiezing den
bon inruilen, zelfs in een andere stad.
De bon is uitgevoerd als een Kerst
kaart, met eon houtsnede van W. J.
Rozendaal en een aangehecht ex-libris
van denzelfderi kunstenaar.