Historisch Archief 1877-1940
No. 2968
De Groene Amsterdammer van 10 Maart 1934
IIIASTORIA
|>e beroemde Budapester Hongaar
Hl Ja i u-si Balogh
l me t 7. ij n ensemble
Emperor Jones
Constant van Wessem
Stadsschouwburg
De tijden, dat de jazz ook de meester van de
wereld der blanken scheen te gaan worden, zijn
alweer voorbij. Als rhythmisch element vooral leek
het, of de jazz de taak zou hebben ons weer op
de been" te brengen, nadat wij bezig waren te
vernevelen in Schöngeisterei, schemerlampen en
subtiele gevoeligheden. De jazz kwam bij ons
in Europa binnen als de windvlaag, die een deur
openstoot en zij kwam precies datgene brengen,
dat men na de spanning en de misère van den
afge' loopen oorlog noodig had: de behoefte aan een
verhoogd gevoel van zich te voelen leven. De eerste
excessen in de danszalen zijn spreekwoordelijk
geworden; doch ook de kunst, in casu de muzikale
kunst had behoefte aan een nieuwe motor, sinds
het rhythme als vitaal element meer en meer op
den achtergrond was geraakt. Bijna alle jongere
componisten in Europa erkenden, dat van de jazz
als rhythmische factor nieuwe mogelijkheden uit
gingen. En zooals het steeds gaat met een nieuwe
ontdekking", de mogelijkheden werden overschat
en er waren vele experimenten noodig om aan te
toonen, dat de vernieuwende kracht, die van de
jazz-muziek uitging zich niet verder liet betrekken
dan op het rhythme: een vormvernieuwing heeft
zij bij de Europeesche muziek niet kunnen be
werken, daarvoor waren haar contouren van te
improvisatorisch karakter. Jazz-symphoiiieëii,
jazzopera's, zij slaagden er geen van allen in de jazz
rhythmisch en melodisch tot de groote" muziek
op te heffen, d.w.z. haar bestanddeelen te ver
edelen" tot gelijkwaardig aan de klassieke. Wel
werden eenige curieuse pogingen in die richting
gedaan, waaraan wij op zichzelf niet onbelangrijke
resultaten danken, zooals bij Milhaid, een der
daadwerkelijkste Europeesche voorstanders van
de jazz als kunstwaarde, maar wat er verder in die
richting bij ons werd ondernomen behaalde slechts
een ephemere bekendheid en droeg zeker niet bij
tot het bewijs, dat in die richting voor de Euro
peesche muziek een toekomst lag: de afstand
tusschen den Europeesehen eigen-aaid en het
Afrikaansche element in de Ainerikaansche jazz
bleek niet te overbruggen.
Alleen bij de lichtere muze, die van de operette
en de amusementsmuziek, die de jazz rechtstreeks
konden overnemen in haar primitieve vormen,
haar rhythmische, harmonische en melodische
eigenaardigheden, kon zij zich doen gelden zonder
al te zeer vervormd" te hoeven worden. De
jazzoperette vierde wel Europeesche triumphen, al
kon Europa zelf niets produceeren dat de
Amerikaansche producten van een Youmans, Jerome
Kern, Gershwin, enz. evenaardde.
Amerika heeft, als het land, waar de jazz zich
het eerst en het sterkst ontwikkelde, uiteraard ook
het meest gepoogd de jazz tot een bestanddeel van
een nationale muziek te maken. Gershwin vooral
heeft, hierin van zich doen spreken, doch het is juist
het merkwaardigste, dat het eenige stuk, dat slaag
de, de muzikaal vormlooste vorm der kunst-muziek
is, n.l. dievanderhapsodie. Gershwin's?Bhapsodie
in blue" heeft inderdaad een algemeene vermaard
heid weten te verwerven, doch met zijn andere
pogingen, b.v. een pianoconcert, slaagde hij niet.
Een der voorstanders van de jazz als vernieuwend
element der muziek is ook de veramerikaanschte
Bus Louis Grünberg. Wel is waar ging hij in de
erkenning van de waarde, die de jazz als ver
nieuwend element zou hebben niet veel verder
dan die van het rhythme en naderde daarmee dus
veel meer het Europeesche inzicht daarover,
maar hij poogde toch in zijn muziek iets van de
Afrikaansche neger-psyche vast te leggen in de
Opleving in de handschoenen-industrie
De verhuizers" in de Onnes-zaak verklaarden,
flat zij niet handschoenen aan hebben gewerkt
Als de nieuwe mode in het kruiersvak ingang vindt
onderwerpen, die hij ter verklanking uitkoos. Zijn
Daniël-jazz, de verklanking van het verhaal van
Daniël in den leeuwenkuil volgens een negerlegende
en volgens een negertekst, is er een der blijken
van. En ook zijn opera The Emperor Jones'',
de geschiedenis van een ten val gebrachten
negervorst, levend op een gefantaseerd eiland in de
West-Indische wateren, niet deszelfs fetichisme,
oer-angsten en?., bewijst, dat hij ook hier zocht
naar een verklanking van de neger-psyche door
middel van de muziek. De muziek dan altijd opge
vat volgens onze waardeering van muziek.
Men was uiteraard gespannen op deze Euro
peesche première" van Grünberg's werk. De
hoofdrol zou worden vervuld door den neger
zanger Jules Bledsoe, reeds een attractie op
zichzelf.
Het werd in alle opzichten een merkwaardige
avond. In den goeden en den slechten zin.
Er was niet veel meer dan Jules Bledsoe, naar
wien men keek en luisterde met een spanning als
naar een vreemd beest. Het ging geheel en al.
blijkbaar, om die aparte sensatie, en ongetwijfeld.
het optreden van Bledsoe werd de clou van den.
avond. Met zijn groot, geweldig en diep
iiegergeluid vulde hij de ruimte, hij acteerde met do
oerkracht van een Afrikaan, diens feroce onhandig
heid en soms uit alle banden barstende wildheid
werd hef echte aan zijn optreden, men zag een
echte neger op het tooneel in alle kinderlijke
pralerij en door demonen voortgejaagde angsten,
men zag hem rennen, en kruipen en wentelen
over de planken, door een oerwoud van karton
en zag hem vechten niet visioenen, die men zich
meer kon verbeelden dan dat men ze verwerkelijkt
zag. Het orkest noch de overige zangers vermochten
uit Grünbergs partituur te halen wat deze bevat
om de negerziel, die op de sterkste momenten
van Bledsoe's zang en spel bloot kwam naar
behooreii te ondersteunen, maar men onderging
haar toch ondanks alle gebrekkigheden, waarmee
men te doen had. Daarom kan ik den avond nu t
onbelangrijk achten: Bledsoe heeft, inderdaad
alles met zijn optreden weten te domineeren. Over
de verwerkelijking van de partituur - kenners
kunnen het beste zeggen hoe weinig er van ver
werkelijkt wei-d, hoe weinig ook er gewerkt is niet
de door Grünberg voorgeschreven middelen, b.v.
door het ontbreken van de belangrijke tamtams,
die zulk een integreerend deel moesten uitmaken
van de noodlotsuggestie. die over liet geheel
gaat komen stap ik af. ook over de g(loi
ten naaste bij van decor en voorstelling <>p (|(.
planken, ik wil alleen dezen Bledsoe in de herin
nering houden en dat is mij genoeg om tevreden
te wezen over het feit van de opvoering.