Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan,F. G. Scheltema en M. Kann. Secretaris der redactie: C. F. v. Dam
Keizersgracht 3S5, Amsterdam C. - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2963
Zaterdag 17 Maart 1934
Kruis en hakenkruis
Mr. F. Heemskerk
Kardinaal Faulhaber" s houding
Wie zou 10 jaar geleden gezegd hebben, dat in
liet geciviliseerde, gecompliceerde en ietwat deca
dente Europa begrippen als Jood, Christen,
Germaan en Ariër zulk een allesbeheerschende
beteekenis zouden krijgen, dat er op het publieke
lorum zou moeten worden gestreden over de
-waarde of onwaarde van het Oude Testament,
over de houding van den Christen tegenover den
Jood, over positief heidensche ideeën en beslist
christelijke beginselen?
Vanwaar thans deze ommekeer? Is ons wereld
deel plotseling totaal van geestelijke structuur
veranderd, zoodat de lauwheid en onkunde van
velen hebben, plaats gemaakt vóór warme belang
stelling voor dergelijke primordiale vragen en
tegenstellingen? Een duidelijk antwoord hierop
-wordt nog steeds gegeven door de bij velen grootere
belangstelling voor bioscoop en voetbalterrein.
Neen, niet omdat Europa zooveel geestelijker is
gaan denken, zijn die alles beheerschende problemen
aan de orde gekomen. Daarvan is een andere
ontwikkeling oorzaak.
Na den wereldoorlog moest Europa wel hoorende
doof en ziende blind zijn geweest om niet te ver
staan, dat de lessen uit het verleden moesten
worden behartigd, dat, hoeveel moeite en
zelfoverwinning het zou kosten, in ieder geval het
kwaad: oorlog" moest worden uitgebannen. Het
aureool om het begrip oorlog was totaal verdwenen
en had plaats gemaakt voor een diepen afschuw.
Humanistisch gesproken was de oorlog gebleken
een verschrikkelijk misdrijf te zijn. Geloovig ge
sproken had de oorlog zich laten kennen als a
outrance doorgevoerde zonde tegenover God, die
echter den mensch in al zijn ellende kon brengen
tot de ontdekking van zijn innerlijkste roerselen.
Maar het oorlog aan den oorlog" is geen
gemakkelijke strijd, hetgeen spoedig zou blijken.
Men meende, en dat is een algemeen Europeesche
fout geweest, dat men dien strijd kon voeren
zonder de daad op het woord te laten volgen,
dat men pacifist kon zijn, met een tot de tanden
gewapend leger als reserve, en daardoor kreeg de
oorlogsgeest weer een schoone kans.
In het land, dat merkwaardig genoeg, innerlijk
het minst pacifistisch, doch uiterlijk (zij het onder
dwang) het meest ontwapend was, kon nu onder
den sclujn Van streving naar gehjkheid van be
wapening weer gepropageerd worden de verderfe
lijke gedachte, dat de eene natie zich tegenover
de andere alleen kan handhaven met geweld.
Maar om dat te kunnen doen, moest men zich
losmaken van de, ook in eigen land. werkende
tendenzen om de lessen uit het verleden te trekken,
om het vertrouwen tusschen de natiën te her
stellen, m.a.w. om innerlijk zoowel als uiterlijk
te ontwapenen. Die losmaking moest volkomen
zijn, principieel, alles en allen omvattende. Welnu,
dan diende ook totaal gebroken te worden met
de nog steeds van grooten invloed zijnde geboden:
Hebt uw naaste lief als uzelve" en Hebt uwe
vijanden Kef, Kegent ze, die u vervloeken, doet
wel dengenen, die u haten en bidt voor degenen,
die u geweld doen en die u vervolgen".
Maar zoo gemakkelijk gaat dit niet. Twintig eeuwen
Christendom laten zich maar niet in een of eenige
jaren ongedaan maken. Dan moeten, onder den
schijn van toch nog wel God en den naaste te
willen dienen, de knellendste banden alvast worden
doorgesneden. Dan moet de religie iri ieder geval
al haar invloed prijsgeven aan den staat. Daartoe
moeten allerlei religieuze eeuwige waarden, die
toch al niet de sympathie hebben van de groote
massa, afgesneden worden en daarvoor in de plaats
komen eigen gemaakte, staatlich" beleden
waarheden, zooals die van de voortreffelijkheid
van het eigen ras en ,,Volkstum".
Dat men daarbij in strijd komt met wetenschap
en religie beide hindert niet, als maar de feitelijke
verhoudingen zoodanig zijn, 'dat men te allen tijde
zijn wil kan opleggen aan een ieder, die blijk geeft
anders te denken en zich niet onderwerpt. Zeer
velen onderwerpen zich immers aanstonds, uit
angst voor het verlies van eigen existentie. Het
handjevol, dat zich verzet, zal vroeg of laat tot
onderwerping worden gedwongen en in ieder geval
is dat geen oppositie, waarmede ernstig rekening
behoeft te worden gehouden. Niemand kan ons
thans meer hinderen. Wij zijn oppermachtig en
wij hebben de natie gered uit het diepe verval.
waarin zij verzonken was en wij zullen voortgaan
haar te redden en wij zullen nu bepalen hoe het
verder gaan moet. Met een variant: ,.Wir Deutschen
fürchten nichts, auch nicht Gott in der Welt".
Tot het handjevol, dat zich verzet, behoort nu
ook de Roomsch-Katholieke kerk. Dit is een
merkwaardig ding, want velen, waaronder ook
de Protestanten, zien deze kerk nog altijd als
niet alleen kerk", maar ook als een machtige
organisatie, die ondanks de schokkendste gebeur
tenissen gedurende eeuwen haar niet geringen
invloed in de wereld heeft weten te behouden.
Inhoud:
8.
9
1012.
16.
17Mr. F. Heemskerk, Kruis en hakenkruis.
B. van Vlijmen, Kardinaal Faulhaber.
L. J. Jordaan, Spelling-versobering.
Melis Stoke, Verdachte verhuizing,
teekeningen Hartnsen van Heek. Mr. F. Coenen,
Actuecle symboliek.
K. van Ravenbeek, Het roode Engeland.
B. van Vlijmen, De conferentie van drie te
Rome.
Constant van \\'essem, Muziek.
Spreekzaal.
A. Plasschaert, Schilderkunst.
Otto van Tussenbroek, Toegepaste kunst.
E. Winkel, Mode van 1934.
n. G. Simons, Kunst in New York.
Mr. H. Scholte, Dramatische kroniek.
L, J. Jordaan, Bioscopy.
C. A. Klaasse, F.con. politiek der V.S.
Albert Heiman, De vahcne Graalberg op.
Kdouard de Ncve, Mannequin, teekeningen
J. I'. Doeve.
Uil het kladschrift van Jantje. Alida
/Cevcnboom, Croquante Croquetjes.
Letterraadsel. H. Kngcl. Radionverzickt.
Omslag: Spelprob/nneii.
Viooltjes
Voortreffelijke
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGER5
Let op den naam f
Maar ook zij is thans in Duitschland gedwongen
tot het verlaten van haar hoogheidsstandpunt en
tot het voeren van een zuiver geestelijken strijd
voor de grondbeginselen van het christelijk geloof.
Het is van groot belang, dat ieder in ons land,
die niet wenscht te behooren tot degenen, die ook
geheel en al zouden worden meegesleept, indien
de Duitsche vloedgolf ons land zou binnendringen,
van den strijd tusschen Kome en Berlijn kennis
neemt, en dat niet alleen uit krantenberichten,
hoe belangrijk ook. doch door lezing van hetgeen
midden in den strijd gesproken en geschreven is.
Een voortreffelijk boekje van de hand van
Kardinaal Faulhaber, getiteld ...ludentum,
Christentum, Germanentum" (prijs f 1.20) bevat de
vijf predicatiën, die deze op 3, 10, 17, 21 en 31
December 1933 gehouden heeft in de Sint
Michaelskerk te München. De toeloop was zoo groot, dat
verschillende naastbijgelegen kerken per radio
op de Sint Michaëlskerk moesten worden aan
gesloten.
(Slot op pag. 2)