Historisch Archief 1877-1940
VOCALE EN DRAMATIS*
Een Modern Mysteriespel
Lawrence Tibbet in Merry Mounf
Een modern Amerikaansch
mysteriespel: ,,F o u r
Saints In three acts",
Gertrude Stein en Virgil
Thomson
Gertrude Stein is een soort
Amerikaansche George Sand. Zij woont
sinds vele jaren in de Rue de Fleurus
te Parijs waar zij een internationalen
kunstcercle heeft gevormd. De wan
den van haar woning zijn bedekt
met de teekeningen en schilder
stukken van Picasso, Matisse, Henri
Rousseau Ie douanier, Vuillard,
Bonnard, Modigliani, Kees van Don
gen, e.a. bekende hedendaagsche
artisten. In haar autobiogra
fie die zij onder den schuil
naam Alice fB. Toklas de
wereld inzond, babbelt zij
tamelijk oppervlakkig,
doch met een
superioriteitscomplex, over
deze kunstenaars
alsof zij hen ge
maakt had.
De boeken en
gedichten, die zij
voor haar levens
beschrijving uitgaf,
wekken vage jeugd
herinneringen o p
aan den symbolie
ken onzin die aan 't
eind van [de negen
tiende [eeuw onder
ziels- en geestver
wante scribenten
opgang deed, aan
het dwaze
da-daisme en ook aan symbolische teeke
ningen, kubisme, expressionisme en
abstracte verfproducten. De woorden,
de klank en het rhythmus zijn voor
Gertrude Stein de hoofdzaak. Of haar
knuppelrijmen en alliterateeren zin
heef o of niet, zij laat den rommel
drukken.
? Haar woning werd ook bezocht
door Amerikaansche schrijvers en
componisten. Carl van Vechten, die
negers en uitheemsche dingen be
wondert, is een trouwe (vriend. zoo
Hemmingway en Sherwood Anderson.
De moderne Ameiikaansche compo
nist Virgil Thomson is kind aan huis
bij Gertrude. Of deze literatoren den
poespas begrijpen die hun gastvrouw
hun voorzet, weet ik niet, doch voor
mij is haar taal zoo helder als
kof? fiedik.
Thomson vroeg zijn dikke vriendin
Gertrude een libretto te schrijven.
Vol vuur zette zij zich aan het werk
en smeedde een onzin aan elkaar
waarvan men paf staat. Onvervaard
begon Virgil Thomson te
componeeren en het resultaat van deze
combinatie was: ..Four Saints in
Three Acts".
,,Friend and Enemies of Modern
Music" kregen de toestemming van
het museumbestuur van Hartford.
Connecticut, de première in die stad
te geven. En dit naar aanleiding der
opening van een nieuwen vleugel
aan dit museum vol moderne schil
derijen. De geheele NewYorksche
pers was aanwezig. Men loofde
Thornson's muziek, de uitstekende
riegersolisten en negerkoren, de schitteren
de aankleeding en den moed van den
impresario liarry Moses die- nok
Grand Hotel ten doop hield.
Laat ons beginnen met aan te
nemen dat ,.Four Saints'' een
Broadway-mysteriespel is, gedeeltelijk opera.
ten andere oratorium met vertellers,
Monteverdi heeft die stile
rappresentativo" solistisch mét
koorzang. De
muz i e k van
Thomson
die
zeer goed gezongen kan worden, lijkt
op die van Handel, Haydn, e.a. deels
dramatisch, deels episch, lyrisch con
templatief, dus tusschen opera en
cantate. Hoe Thomson geïn
spireerd kon worden door den
onzin van het libretto is onbe
grijpelijk, doch zijn muziek
klinkt goed.
Hij koos negers en negerin
nen om deze heiligen op het
tooneel te vertegenwoordigen,
verklarend dat zij veel beter
dan blanke zangers en zangeres
sen de woorden van Gertrude
Stein konden begrijpen en zin
gen. Daarin heeft hij goed ge
raden. Het schijnt dat hij vlijtig
oude Katholieke Kerkmuziek
bestudeerd heeft, de madrigalen,
oratoria, de Gregoriaansche
gezangen. Hij moet de chroma
tische fantasie van J. S. Bach voor
oogen hebben gehad toen hij de recita
tieven cotnponeerde voor den compère
en commère die Gertrude Stein laat
declameeren.
In sommige muziekperioden maal
den de componisten niets om den
tekst. Latere componisten als Wagner
en Richard Strauss schreven hun
muziek alleen ter versterking van het
libretto. Thomson keert dus terug
tot de oudere voorgangers. De rijme
larij van (iertrude Stein bozit kop
noch staart.
Zij hoopt misschien den indruk te
verwekken van een Koomsch mysterie
spel. Die indruk wordt alleen ver
oorzaakt door Thomson's muziek, het
ernstige spel en liet uitmuntende
zingen der negers, door de voortreffe
lijke decors en de artistieke
costumeering.
Florine Stettheimer gebruik
te _ voor 't eerst cellophane
als achtergrond en hemel,
groenachtigwitblauw van
kleur, niet grillige, zil
verig schitterende licht
effecten. Soms leek dit
G. SI
Rendez-vous in de hel.
decor op een hemel, dan op
eenazurengrot vlak bij een licht flitsende
blauwe zee. Een scène stelt visschers
voor die een oranje net breien. Zij
dragen crème witte pijen met hooge
uitstaande kragen. Tegen den achter
grond staat een witte schutting
waarover een bruin vischnet hangt.
Licht straalt van onder naar boven
tegen den hemel van cellopharie.
Dit tableau leek op een levend ge
worden schilderstuk van El Greco.
De eerste en derde acte herinneren
't meest aan het mysteriespel in een
oude Spaansche kerk.
't Is mogelijk dat Sint
Stein haar ulevelrijmeri in
doodelijken
G'.'rtrude