Historisch Archief 1877-1940
!HE KUNST IN AMERIKA
?rry Mount," een Nieuwe Opera
ONS
i3Merry Mount
ernst geschreven heeft. Doch wij,
die dit soort symboliek niet kunnen
uitstaan, grijnzen hoogstens, wanneer
wij niet uit volle borst kunnen lachen.
Br zijn menschen die negerplastiek
mooi vinden en ketelmuziek fraai en
modern. Maar de taal laat zich niet ?wil
lekeurig mishandelen en verkrachten.
Pigeons in the grass alas, short
longer grass short longer longer shorter
yellow grass alas" en de doodelijke
variaties op Let Lucy Lily Lucy
Lrucy let Lucy" verwekken slechts
neuralgia of zeeziekte.
Four Saints" is een Broadway
sensatie geworden. De pers heeft
het ding op ongehoorde wijze afge
maakt. . .. maar iedereen wil de
" magnifique stemmen der
negers
hooren
en zich verlustigen aan de frappante
zeer oorspronkelijke decors.
Nieuwe Amerikaansche Opera
Merry Mount" Metropoli
tan Opera Première
De puriteinen die in de zeven
tiende eeuw Nieuw Engeland
koloniseerden streden niet al
leen tegen het gure klimaat,
de strijdlustige Indianen, hon
ger, ziekte en rampspoed van
lederen aard, doch ook tegen den
duivel, den grooten verleider,
die dag en nacht de bijgeloovige
kolonisten belaagde. Zij, uie den
Sabbat ontheiligden, een der
vele geboden overtraden, licht
vaardig leefden of zonde begin
gen, werden aan den schandpaal
gebonden, in het blok gezet,
gegeeseld, gebrandmerkt of ver
bannen. Heksen werden gesteenigd of
ten vuurdood gedoemd. ledere
vroolijkheid moest onderdrukt worden.
Het resultaat was dat die arme
lieden, omringd door vijandige
natuurmachten en vechtlustige Indianen, het
leven op aarde beschouwden als een
eindelooze boetedoening.
In 1625 landde een troep vroolijke
avonturiers uit Engeland onder leiding
van Thomas Morton aan de kust van
den staat Massachusetts, waar thans
Quincy ligt. Hij doopte zijn kolonie
..Merry Mount" (vroolijke heuvel)
en richtte daar een Meiboom op die
door de puriteinen werd aangezien
voor een uitvinding des duivels.
De kundige dichter van Merry
Mount, lüchard Stokes, behandelt
in zijn uitstekend gedicht het scherpe
contrast tusschen de vroolijke,
zorgelooze avonturiers en de verschrikkelijk
ernstige puriteinen, die meer bezorgd
waren over de machinaties van
den hellevorst dan over de
vereering en liefde voor
hun God. Hij schetst den
godsdienstigen leider
dezer puriteinsche ko
lonie, Wrestling
Bradford, een man die dag
en nacht,
wakend en droomend door demonen ge
folterd wordt. De opperbevelhebber
van de hel Lucifer stuurt zijn mooiste
en verleidelijkste jonge vrouwen op den
prediker af om hem afvallig te maken
van het Christelijk geloof. In zijn
droomen ziet hij Astoreth, de godin
der maan. Zij heeft met haar opulente
vormen zoo'n diepen indruk op den
puritein gemaakt dat hij er half
krankzinnig door geworden is.
Alles zit er in. Liefde, haat, verraad,
moord, brandstichting, hemel, hel,
godsdienst, vreugde, jolijt, sabbat-,
nacht-, morgen- en avondstemming.
Vooral strijd, felle niets ontziende
strijd, en de verpletterende schok
tusschen twee levens-concepties, het
vuurspattende contrast tusschen de bij
geloovige puriteinen en de onbezorgde
vroolijke avonturiers dier dolle zeven
tiende eeuw. Het is een uitstekend
libretto. De vraag is nu: heeft Howard
Hanson deze vijftiende Amerikaansche
opera, opgevoerd door de Metropolitan
Opera, tot iets bijzonders gemaakt?
Mijn antwoord luidt: neen. Hij heeft
gemiddeld goede muziek geschreven,
goed georkestreerd en hier en daar
nieuw met eigen vindingen. Doch
wat zeer goed is draagt een
Debussyaansch karakter. Kichard Strauss
hield ..Merry Mount" ten doop.
terwijl Moussorgski's stem af eu toe
zeer zuiver gehoord wordt in twee
der koren; Puccini in enkelesoli; enz.
De muziek der heksensabbat is
gebaseerd op Oostersche motieven
en de danseressen der hel schijnen
de danse de ventre" van haar
collega's uit de Kue de Oaire te hebben
afgekeken. M
Hanson volgt in zijn stijl dien van
Puccini: enorme koren, een zwaar
orkest als achtergrond en daartegen
de stemmen der solisten. Sommigen
dier koren zijn uitmuntend gecom
poneerd. Zij werden onder de strenge,
toch soupele leiding van den dirigent
Serafin schitterend gezongen.
Lawrence Tibbet zong de zware
moeilijke partij van den prediker
Wrestling Bradford. Hij is de groote
favoriet van het Amerikaan
sche publiek en
stormachti
ge bijval
viel
Altoneel Hines in Four Saints'
hem ten deel. Goeta Ljunberg. do
Zweedsche Wagner-zangeres, bezit een
mooie groote en krachtige; stem. doch
niet het temperament noch de figuur
voor de rol van lady Marigold. Op
die twee hoofdrollen rust de gehoele
zwaarte van dit muzikale epos.
Het orkest onder Tullio Serafin
speelde uitmuntend. Men bemerkte
dat de partituur zeer zorgvuldig
ingestudeerd was. Over de koren
niets dan goeds. Er bestaat geen
opera waar zooveel werk wordt ge
maakt van de koren als bij de Metro
politan.
De decors, nieuw voor deze ge
legenheid, waren geteekend door
Jo Mielziner en geschilderd
door Josef Novak.
De [hoofdscène is de hek
sensabbat in het woud.
Moeite noch kosten wa
ren gespaard aan deze
phantasmagorie. Die
voorstelling sloeg
alles wat we hier
ooit gezien hebben
op het gebied van
balletten a grand
spectacle. Vier dui
zend operaliefheb
bers woonden deze
première bij. Zoo
groot was het en
thousiasme dat een
geheele entre'acte
besteed werd aan de
huldiging van alle
medewerkenden.
1