Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 17 Maart 1934
No. 2963
5'
9
Kruis en hakenkruis
(Slot van pag. i)
In deze predicatiën stelt de Kardinaal vast, dat
voor 'de Katholieken de bijbel niet de eenige
geloofsbron is, doch dat naast den bijbel als
', tweede geloofsbron vloeit de kerkelijke traditie,
als gevolg waarvan de los van Mozes" -beweging
in. Duitschland de Katholieken niet aanstonds
in zoo hevige mate getroffen heeft als de Prote
stanten. Evenwel wil hij thans de heilige boeken
van het Oude en Nieuwe Tes
tament tezamen met de Protes
tanten verdedigen, en daartoe reikt
hy dien van hem gescheiden broe
ders de hand.
Die verdediging, welke natuur
lijk tegelijk een aanval is, voert
Faulhaber in tegenstelling tot de
Protestanten, niet uitsluitend als
geloovig [jbijbelonderzoeker, doch
ook als historicus, als vakman
(daar [hij gedurende elf jarenj aan
de Universiteit te' Würzburg en
daarna aan de Universiteit j.te
Straatsburg over het Oude Testa
ment [en zijne verhouding tot het
Christendom ? gedoceerd heeft) en.
tevens als magister mor urn.
Hij [spreekt de * waarschijnlijk
ijdele hoop uit, dat de Duitsche
wetenschap [haar goeden naamleer
zal aandoen door zich ten aanzien
van de bij de oude Germanen
heerscbende toestanden te houden
aan geschiedkundig vastgestelde
feiten en zich niet over te" geven
aan eigen fantasieën en sprookjes.
Immers, uit het door hem voort
durend geciteerde werk van'den
Romeinschen geschiedschrijver';
Tacitus Germania" (welke Tacitus
den Germanen volstrekt niet on
welwillend gezind is) blijkt, dat de
Germanen aan hun goden, die zij
geschapen hadden naar hun beeld
(ideale gestalten van wat zij zich
voorstelden onder een
GermaanBchen held of een Germaansche
huisvrouw) menschenoffers brach
ten, dat zij als volk bijgelooviger
waren dan eenig ander volk, dat
zij steeds oorlogen voerden, zoo
wel onder elkander als tegen de
Romeinen.
Lui en aan den drank verslaafd
waren de Germanen. Zij sliepen tot
midden op den dag. Als \goede
eigenschappen roemt Tacitus hun
trouw in vrede en oorlogstijd aan
.én eens aan hun leider gegeven
woord, hun gastvrijheid en hun hooge opvat
ting van hetjhuwelijk.
Van een eigenlijke cultuur was bij de Germanen
in de voorchristelijke periode geen sprake. De
andere volken, waaronder ook het Israëlitische,
hadden lang daarvóór reeds een min of meer
hoogstaande cultuur. De Germanen daarentegen
leefden in vredestijd in houten huizen, lagen op
berenhuiden en voerden niets uit.
Dit alles wordt door het Christendom anders.
De circa 50 stammen, die gedurende eeuwen in
broederoorlog leefden, werden een gesloten geheel.
Het Germaansche volk leert door het onderricht
der monniken landbouw en handwerk en gaat zich
ook in de dichtkunst ontwikkelen. De typische
ondeugden worden met kracht bestreden, echter
kost het veel moeite de Germanen er toe te brengen
hun zwaarden in ploegscharen om te smeden, de
wetten van de bloedwraak af te zweren en voor
Christus' kruis te knielen.
Das der Menschensohn", schrijft Faulhaber,
wie ein Lamm zur Schlachtbank sich führen
liesz, ohne wie ein wilder Bar sich zur Wehr [zu
setzen, war den Naturmenschen ein Argernis.
Letzten Endes muszten die Missionare den Ger
manen klar machen, dass auch in der Feindesliebe
ein sittliches Heldentum liege, dass für sittliche
Siege sogar mehr Heldenart notwendig sei als zur
Blutrache, dass der Heiland, germanisch
gesprochen, seinen Schild nicht verloren, dass er
vielmehr gerade durch sein Leiden und Sterben
ohne Gegenwehr den Tod und den Satan
berwunden und durch seine Aufeistehung den
gröszten Sieg der Weltgeschichte errungen habe."
Is het duidelijk, wat de terugkeer van het
hedendaagsche Duitschland tot het
Geimanendom beteekent? Eerlijkheidshalve moet echter
gezegd worden, dat de Duitschers niet de eenigen
zijn, die moeite hebben met het denkbeeld den
vijand liefde te moeten toedragen, met het zeven
tig maal zeven maal vergeven".
Daarom zegt Faulhaber: Los vom Alten Testa
ment" dat gelijk hij op beknopte en duidelijke
wijze aantoont, een helder licht laat schijnen (leto. m.
IIIASTORIA
De beroemde Budapester Hongaar
MJancsi Balogh
met z ij n] en s e m b l e
op Israëls wetgeving, Mozes' leiderschap, het geloot
der aartsvaders en profeten) doch daartegenover.
donkere schaduwen toont kan slechts
beteekenen: Los von den Schatten des Al
ten Testamentes! Los von dem.
Pharisaismus, der so wenig von
den vielen Lichtern des Alten Bun
des spricht und so viel von seinen.
wenigen Schatten ! Der am eige
nen Volk nichts als Lichter und au.
anderen Rassen nichts als Schatten
findet! Los von den Pluch- und
Racheliedern des 'Alten
Testameiites ! Der "Hasz list ikeine
christliche Tugend, gleichviel gegen
wen er sich richtet. Rachsucht ist
Rückfall in die jiidische
Vorzeit."
Wirken wir mit jder -Gnadn
Gottes mit, das Alte Testament aii
uns selber zu erfüllen ! Christus ist
nicht gekommen. das Gesetz oder
die Propheten aufzuheben, sondern.
zu erfüllen. Ein ander- mal sagto
er: An niir musz dieses Schrift
wort in Erfülhmg geheri" (Luk.
22:37). Wie oft berichtet Matthaus:
Das und das ist geschenen, damit
das Prophetenwoit erfüllt werde.
Was heiszt das, das Alte Testa
ment erfüllen? Erfüllen heiszt,
etwas, was Stückwerk ist, vollenden
und fertig machen. Etwas, was
halb leer ist (das Gleichnis ist,
vom HohlmasB, etwa von cinem
Becher genommen), vollmacheu
und auf f tillen bis zum Rand.
Etwas, was unvollkommen ist,
vollkommen machen. Erfüllen heiszt,
bildlich gesprochen, aus der Schale
den Kern nehmen, aus der
VOTschule des Alten Testamentes in.
die Hochschule des Evangeliums
berleiten, von denVorbildernzuiiL
Urbild Führen. Das Alte Testa
ment war an sich gut, im Vergleich
mit dem Evangelium aber Stück
werk, Halbheit,
Unvollkommenheit. Das Neue [Testament liafc
volleudet, hat die gaiize Offenbarung Gottes
gebracht. Kommt das Vollkommene, dann hürt,
das Stückwerk auf" (l Kor. 13: 10)."
Tot deze Brfüllung" behoort ook: Ondanks
alle vijandschap, laster, verdachtmaking, niet.
achtende op eigen voorspoed of veiligheid, niet
vragende naar roem of eer, niet hoogmoedig,
eenvoudig, staande te blijven in datgene, wat als
waarheid geweten wordt. Geschiedt dit thans iu
Duitschland, zij het ook door een kleine minder
heid, dan zal de wereld'zich'nog eens verwonderen
over de kracht van dat schijnbaar onpractische
en schijnbaar onmogelijk[te_handhaven standpunt.
F. HEEMSKERK