Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 17 Maart 1934
N o. 2963
Muziek
Een afscheid
i
Constant van Wessem
Pierre Monteux
Van wat men verliest erkent men eerst goed
de waarde. Het zoo plotselinge afscheid, dat
Pierre Monteux van ons neemt na tien jaren
geregeld ieder seizoen naast Mengelberg een
aantal concerten van het Concertgebouworkest
te hebben geleid een afscheid, omtrent welks
motieven ook Monteux zelf geen nadrukkelijke
verklaring geeft en daardoor zelf eenigszins in
de hand werkt, dat men gissingen maakt, die
echter alle even onverklaarbaar blijken (want
heen te gaan, omdat men tien jaren hier heeft
gedirigeerd, zooals hij zjelf voorgeeft, klinkt al heel
weinig plausibel) dit afscheid nu heeft ons wel
gealarmeerd en van spijt vervuld. De werkzaam
heid van Monteux voor het Amsterdamsche
muziekleven is ^van zoo diepgaande beteekenis
geweest, dat haar ophouden hier een hiaat laat,
die voorloopig wel sterk voelbaar zal blijven.
"Want al zijn er natuurlijk uitstekende dirigenten
te vinden, aan wie men de leiding van ons orkest
kan toevertrouwen en die dit met eere zullen
doen wij vernemen, dat vrijwel zeker een hier
niet minder geliefde dirigent, n.l. Bruno Walter,
Monteux' plaats zal innemen de eigenlijke be
teekenis van Monteux voor ons lag toch elders
dan in zijn directie.
Monteux kwam hier op een tijdstip, dat het
Amsterdamsen muziekleven een achterstand had
in te halen tegenover de muziek van. zijn eigen
tijd. Niet, dat vroegere dirigenten de muziek van
onzen eigen tijd geheel hadden verwaarloosd, want
Mengelberg was vóór 1920 steeds met al zijn
kracht en overtuiging pionier geweest voor zijn
toenmalige tijdgenooten Strauss en Manier, om
van mindere goden maar te zwijgen, maar de
groote verandering, die, speciaal sedert den oorlog,
in de constellatie van het Europeesche muziek
leven had plaats gehad en die dit meer naar de
Romaansche landen had verschoven, bracht een
soort muzikaliteit naar voren, waarvoor Mengel
berg noch den zin noch de sympathie bezat. Voor
haar verstaan en weergave werden eigenschappen
gevraagk, die Mengelberg vreemd bleven en die
hein ook drachtens zijn persoonlijkheid vreemd
moesten blijven. Mengelberg leefde niet met die
muziek, kon er ook niet mee leven, zij verzette
zich tegen zijn eigen opvatting van harmonie,
orde, stijl. Daar was de muziek van Strawihsky.
Het doet er niet toe of haar waarde voor de
eeuwigheid zal blijken, of Strawinsky's muziek
eenmaal naasj; die der groote klassieken genoemd
zal worden: niet alleen voor de eeuwige werken,
ook voor de tijdelijke heeft hij, die aan het hoofd
staat van een eerste klasse-orkestapparaat voor
de vertolking zich te interesseeren en ze ons te
laten hooren: wij, het toehoorend publiek, hebben
er recht op de muziek van onzen eigen tijd te
leeren kennen. Het hoeft niet te mal te worden,
ook aan het moderne zijn grenzen te stellen en
niet ieder experiment hoort thuis in de concertzaal
van een algemeen publiek, maar hier betrof het
toch wel muziek, die al reeds sinds jaren in het
buitenland werd gekend, bewonderd of gewaar
deerd, al naar de sympathieën waren. In 1024
bestond deze muziek al meer dan tien jaar. Het
zou Monteux wezen, die haar bij «ons haar intree
liet doen. Le Sacre,* Petrouchka, ze klonken voor
het eerst op het podium van het Amsterdamsen
Concertgebouw. Hiermede overhandigde Monteux
ons niet alleen zijn geloofsbrieven, hij bepaalde er
tevens mede wat hij bij ons kwam doen eri waarom
het een gelukkig besluit was geweest, dat hem
hier, naast Mengelberg, had geroepen.
In de tien jaren van zijn directie heeft Monteux
nimmer opgehouden zijri taak van vernieuwer van
onze kennis der Europeesche muziek te vervullen.
De lijst van noviteiten, die hij ons Het hooren in
die tien jaren, is wanneer wij hem voor ons zien
liggen, eerbiedwekkend. Geen naam der belang
rijkere moderne componisten of hij komt er op
voor. In dat opzicht had Monteux, de Franschman,
geen voorkeur, Oostenrijk en Duitschland
fimgeeren op zijn programma's broederlijk naast
Frankrijk, Italië, Spanje, Polen Holland. Maar
ook op het gebied der klassieke muziek bracht
hij noviteiten en> door menig merkwaardig on
bekend werk van oen bekend meester danken
wij aan hem de kennismaking.
Wij kunnen zeggen, dat Monteux .,nieuw leven"
in ons, mede door de voorkeur aan zijn eersten
dirigent conservatief geworden, muziekleven kwam
brengen en dat, naast de zeer gelukkige dispositie
van zijn kennis en aanleg, vooral ook zijn praC;
tische vertrouwdheid met de moderne muziek
hem de daartoe aangewezen man heeft gemaakt.
En dat het publiek zich ten volle bewust was,
wat het aan Monteux ging verliezen, hot bleek wel
eclatant op dat laatste concert, dat hij in het
Concertgebouw dirigeerde en onder welks geheele
duur de ovaties niet van de lucht waren.
Spreekzaal
DE ZAAK LIEPMANN.
,.Niemand immers met een niet door staats
hoofden verafgoding beneveld brein zal in de be
wuste passage in het boek Das Vaterland" een
vooropgezette bedoeling van beleediging kunnen
lezen" schrijft de heer W. A. Kramers in ,,de
Groene" van 3 Maart j.L, inzake de veroordeeling
van een buitenlander tot n maand hechtenis
wegens beleediging.
Deze en meerdere opmerkingen getuigen van
weinig eerbied voor de Nederl. rechterlijke macht,
die m.i. deze hoon zeker niet verdient.
Wanneer de heer Kramers met een dergelijk
geschrijf; in het midden latend, of er een beleedi
ging gepleegd is of niet, de Nederl. drukpersvrijheid
wil verdedigen, dan zal dit toch de meeste Neder
landers tegen de borst stuiten en een averrechtsche
uitwerking hebben.
W. VAN DEK MEER.
Een rechterlijk vonnis is de meeningsuiting van
n mensch of van eenige menschen. Het is niet
te verwachten, dat die meeningsuiting steeds
ieders instemming vindt; dat zij niet soms tot
critiek aanleiding geeft.
Aan den anderen kant is het een belang van
allereerste orde, het gezag der rechterlijke macht
zoo groot mogelijk te doen zijn: zij is, in woelige
tijden, het laatste steunpunt der objectiviteit.
Wie haar daden critiseert, behoort daarom, naar
inhoud en vorm, de grootst mogelijke soberheid
te betrachten. De, redactie erkent, dat in liet
door den inzender gewraakte artikel dK> grootst
mogelijke soberheid niet is betracht.
F. (i. S.
J. D. STRUUS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
W. H. POLMAN
TUINQVERTOOM526 - Telefoon 82660
Begrafenissen ? Transporten - Crematies
N.V. Meubelmagazijn Eden**
Molsteeg ~* Amsterdam
B U R E A U X
Adverteeren op de juiste plaats en in de juiste courant
garandeert 100 % succes. Vraag eens de tarieven voor
het adverteeren op deze pagina aan de administratie.
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 2O341 2425O
BUSSUM (Bijkantoor v h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRIJZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEG - TELEFOON 37273
Is de zaak, waar Zoon en Vader
Steeds nog komt, en altijd kwam.
DE IDEALE
TANDPASTA
Zuiver en zacht.
Ongekend snel en
schitterend resul
taat. Biologisch
werkend. Gezond
tandvleesch en
blinkende tanden.
B IJ Z O M D E R
AANBEVOLEN
'/. tube ?0.45 '/i «»be /0.80
NEDERLANDSCH FABRIKAAT