Historisch Archief 1877-1940
N o. 2964
Toeri sme
16
K".
ft--1
Park Hampton Court
Trein, auto. flets
De Engelsche treinen rijden hard.
Maar wanneer ze bij een station zijn
aangekomen, ia het met hun haast
gedaan. Dan hebhen ze langen tijd
noodig om op adem te komen en
traag en noode vertrekken zij. De
treinen zijn als de Erigelschmaii,
die zelden groote activiteit vertoont
en houdt van zijn rust.
De Engelsche treinen zijn duur,
maar dan ook keurig; de voortreffelijk
heid van hun derde klas is beroemd.
Vies en oud zijn daarentegen de
stations, die weinig accomodatie
vertoonen. Hun naam staat in kleine
lettertjes, vrijwel onleesbaar, op een
lantaren.
Aanduidingen van aankomst, ver
trek en perron ontbreken veelal en
als de reiziger tot die min of meer
abnormale menschen behoort, die
hun fiets met den trein, willen mee
nemen, sjouwt hij die met moeite
trap op, trap af, waar rijwielgoten
steeds ontbreken. Een fietsenrek van
bescheiden omvang heb ik slechts
in de garderobe" van Liverpool
Street Station gezien. Erkend moet
worden dat een beambte de fiets in
den trein zet; bij overstappen is
echter waakzaamheid geboden en
men moet de fiets zelf uit den wagen
halen, waarvoor (zie boven) gelukkig
ruim tijd is. Vooral dit comfort vragen
de maatschappijen betaalbare, maar
toch onevenredig hooge bedragen.
Maar, alles bijeen, overtreffen de
voordeelen, snelheid, netheid, talrijk
heid, de nadeelen der Engelsche spoor
wegen. Alleen vieren ook de treinen
den Engelschen Zondag.
Engeland is een land voor auto's.
Het wegennet is voortreffelijk, de
bestuurder beschaafd en voorkomend.
Over dit laatste 'mag ik zwijgen,
want herhaaldelijk las ik hierover
reeds mededeelingen waarmee ik het
geheel eens kan zijn. Daar het
EnZuid'Engelsche
landschappen
Mr. J. van der Scheer
gelsche landschap niet zoo buitenge
woon afwisselend is, verdient een
tocht per auto sterk aanbeveling;
de minder interessante gedeelten is
men dan spoedig door. De .,power
stations" zijn goed voorzien; men
vindt soms tien of twintig benzine
pompen bijeen in allerlei
kleurschakeering !
Een dicht net van autobusdiensten
komt den tourist ook zeer te stade.
Mijn reisgenoot en ik bezochten
Engeland per fiets en hierover wil
ik iets meer vertellen, nadat ik boven
reeds het vervoer per trein besprak.
Wij fietsten er niet 7.00 lang, maar
mogen er toch, dunkt me, over mee
praten, want we reden door Londen
en de Theemsvallei, over de Mendip
Hills en bij Salisbury, over de heuvels
die I'orlock Ilill is althans royaal:
hij toont zijn steilte openlijk. Ver
raderlijk /.ijn de lange, langzame
hellingen, waai1 men. niet afstapt en
die toch een doorloopen.de inspanning
eischen.
Groote afstanden afleggen iii n
dag is in Engeland niet aanbevelens
waardig. Die hellingen zijn op den
Jangen duur een ernstig bezwaar;
zoo na een dag of tien verwenscht
men hen grondig.
De wegen zijn vol, vol met auto's. En
de niet Volle zijn weer steiler !
.Jtijwieltochten langs rustige wegen"
hebben dus ook hun bezwaren. Welis
waar staat hier tegenover dat de
auto's zoo beschaafd rijden en ook
fietsers respecteeren. Ze kraken hen
niet tegen bermen, heggen of muren.
Abdij bij Winchester
Kathedraal te Salisbury
van Homerset en langs het Exedal
inDevon. Leent zich nu Zuid-Kngeland
voor rijwieltourisme?
Een Engelschmari, die zich
eenigsziris respecteert fietst niet.
l Tij heeft een ,,car". Hij vindt een
fiets lichtelijk beneden zijn waardig
heid en wij voelden ons dau ook wel
eens heel klein, als we bij een goed
hotel afstapten en op de vraag of
we een ,,car" hadden, moesten
antwoorden: ,,a bicycle" ! Maar een
Engelschman is een gentleman. Hij
laat zijn minachting niet merken. Hij
leidt je het was in een deftige, oude
mu bij het Bristol Charme! zelfs
naar ,,de mooiste kamer". Die kamer
namen wij dan ook om de minder
waardige fiets wat goed te maken.
Er zijn wel fietsende Kngelschen.rnaar
die stappen niet af bij zulke inr.s.
Men vindt ook reparateurs, zelfs
ii'. vrij kleine plaatsen, maar treft
hen niet altijd thuis !
De wegen zijn goed, voor een
fietser te goed. Ze worden zóó voor
treffelijk verzorgd, dat men geen dag
kan rijden of men. stuit meermalen
op groote borden: ,,Koad repair":
,,Tar spraying", meestal juist daar
waar men dacht heerlijk een moeizaam
beklommen heuvel af te freewheelen.
Angstig rijdt men dan over nog niet
volledig irigewalst steenslag en lekke
banden zijn soms het treurig gevolg.
De hellingen zijn bedenkelijk, /.e
zijn niet allen. van. de afschrikwekkende
steilte van de Porlock Uil! bij het
Exmoor Forest, die een helling l : l
vertoont, waartegen sommige auto's
het niet kunnen bolwerken, maar
Zelfs Londensche autobuschauffeurs
zijn hierin perfecte gentlemen. Ze
wenken je soms vriendelijk toe: rijd
maar vast door. Misschien is dat de
iet wat superieure welwillendheid
van den landedelmaii tegenover zijn
pachters. Zij zijn de onbestreden
heerschers van den weg, maar hun
heerschappij heeft niets dictatoriaa.ls.
Daarom voelt een fietser zich zelfs
in Londen vrij veilig, waar de uiterst
correcte bobbies een waardig pendant
voor de chauffeurs vormen.
- Maar toch, er is een zekere
onrust op den weg en rijwielpaden zijn
onbekend. Het links houden is iets
waar men snel aan gewent; wij ver
gisten ons nooit.
Moet nu mijn conclusie luiden:
..Zuid Engeland is voor fietstochten
niet aan te raden"? Zoover zou ik
niet willen gaan. Als men zijn wegen
zorgvuldig uitzoekt en vooral let op
de hoogteverschillen, als men zich
voorneemt om niet te pogen ..kilo
metervreter" te zijn, om niet 100 of
meer K.M. per dag at' te leggen en
om miles niet met kilometers te ver
wisselen, en zoo desillusies en overver
moeidheid .voorkomt, dan kan zoo'ti
tocht toch veel genot opleveren. Als ik
aan onzen tour terugdenk, dan herin
ner ik me ook wel vele stille stukken.
bv. in het heuvelland van het Kxmoor
Forest en in het Oostelijk deel van
het Xew Forest lusscheii Salisbury
eii Southamptoii. Kil het landschap
heeft zijn aantrekkelijkheid, zijn rusti
ge harmonie, zijn oude huizen <n
machtige hoornen.
I Ie wegwijzers zijn goed, zij
liebOnweerslucht boven de Mendip
Hilhben bovendien iets ve.rrasserids. Zij
ronden alle afstanden tot mijlen af
en soms staan er langs n weg ver
schillende, die niet altijd precies over
eenkomen.
(ïevolg dat men soms bemerkt, dat
men meer1 mijlen van het doel ver
wijderd is dan eenige honderden.
meters terug om dan plotseling in
een paar honderd meter weer eert
paar mijl gevorderd te zijn.
Zoo worden ook saaie wegen boeiend
en levendig !
Tenslotte nog n curiositeit. De
Engelschman. met zijn
eilandpsychologie, staat zér verwonderd
tegenoveralle continentale bijzonderheden. Zoo
als een neger (hij, d.w.z. de Engelsch
man, vergeve mij de vergelijking!) ge
weren en kralen aanstaart en betast,
7.1x1 staat hij tegenover kloksloten ert
dynamo's. De eerste veroorzaken op
stations doorgaans oploopjes en wek
ken zoo groote belangstelling bij het
hotelpersorreel. dat men het slot met
moeite weer opent.
Dynamo's voor een electrïsehe lan
taren woi'deri zóó merkwaardig ge
acht, dat die van mijn reisgenoot.
iri het oude Winchester gestolen werd,
vermoedelijk slechts uit kinderlijke
nieuwsgierigheid !
Kettiirgkasten ziet de
Kngelschrnari als een degei'.eratieverschijiise].
Ifij rijdt liever met geweld! ,v klem
men om zijn broekspijpen. ?-<? iii bbeii
zijns inziens slechts n nuttife
fur.ctie, nl. om ei' de groo'e biljetten o]>
te plakken die bij vervoer per tuin.
de plaats van bestemming aangeven.
Kettingkasteri zijn van die uitingen.
van verweekelijking. zooals ze slechts
kunnen voorkomen bij die vreemde
volksstammen. die het Kiiropeesrhi,'
continent bewonen.
Laat ik hiermee eindigen. Men wege
nu het vóór en tegen zelf at'.
Ingang van Hampton Court