Historisch Archief 1877-1940
Hoe een schilderij tot stand komt
Als ik zou moeten vertellen, hoe
een vrij schilderij, een kunstwerk dat
de schilder geheel voor zichzelf en op
eigen initiatief opzet, tot stand komt,
dan zou mij dat onmogelijk zijn, niet
omdat het maken van dergelijke schil
derijen mij vreemd is, doch omdat
de weg die gevolgd wordt veelal ver
schillend is en afhangt van vele fac
toren. Een ander geval is het, wanneer
de schilder een opdracht voor een jubi
leum-portret ontvangt, waarbij hij
dus aan zekere voorschriften gebonden
is. Dan gaat hij te werk volgens de lijnen
van een beproefd systeem; alleen in
wat de kleur en compositie van de
gegevens betreft heeft hij de vrije
hand. Laat ik als voorbeeld nemen het,
de vorige week gereedgekomen, por
tret van Dr. A. F. Philips.
Ik had de uitnoodiging gekregen
met de uitdrukkelijke vermelding, dat
het portret hem zou worden aange
boden op zijn zestigsten verjaardag,
die samenviel met een jubileumdatum
betreffende zijn veertigjarigen arbeid
aan de Philipsfabrieken.
Ik kende den geportretteerde alleen
bij faam en reputatie en van enkele
foto's; vóór alles was het dus noodig,
dat ik eens met mijn aanstaand
slacht,offer kennis maakte, wat geschiedde
op het station in Eindhoven. Door
verschillende omstandigheden was het
niet mogelijk dien eersten keer lang
durig met Dr. Philips samen te zijn,
waardoor ik slechts een vluchtigen in
druk van den persoon kreeg. Zoo wist ik
bijvoorbeeld toen nog niet of Dr. Phi
lips veel of weinig haar had, op welke
wijze de kop op de tors stond ge
plant en dergelijke bijzonderheden, die
den schilder hoogelijk interesseeren,
meer.
Ik wilde in het schilderij neerleggen:
ten eerste den mensch en in de tweede
plaats zijn werk. Ik ging op exploratie
in de fabrieken, vertoefde in het priv
kantoor, wandelde over de fabrieks
terreinen, nam de exterieurs dier fa
brieken en in het bijzonder de be
kende lichttoren waar dag en nacht
duizenden gloeilampen branden
herhaalde malen in mij op.
Terug in de stilte van mijn atelier,
temidden van de mij zoo vertrouwde
schilderijen, behagelijk de verflucht
insnuivend, smorend aan een goede
sigaar, werd de eerste compositie ge
boren. Ik begon met verf te schetsen.
Jan Sluyters
Werkteekening van de houding van
het lichaam
Jan Sluyters
De achtergrond, dien men door het
groote raam ziet, werd uit verschil
lende fabrieksgedeelten opgebouwd.
In een behagelijken schildersdrift
schiep ik een visioenair beeld, als
uiteindelijken indruk van een tocht langs
de fabrieken. Links
de lichttoren, aan
beide zijden geflan
keerd door en ver
bonden met ver
schillende deelen
van fabrieksgebou
wen, die samen
vloeiend een geheel
werden en de ge
prononceerde idee
moesten geven van
het levenswerk van
den geportretteer
de, waarvan, ik de
figuur in het mid
den, in de onderste
helft van het beeld
plaatste. Deze eer
ste compositie was
een hoogtebeeld.Bi.j
nadere beschouwing en overdenking.
verwierp ik dezen vorm en begon een
nieuwe olieverfschcts als brcedtebeeld.
Al scheppende plaatste ik de figuur
links op het schilderij, een afwijking
van de geijkte methode, waarover ik
voor mij persoonlijk zeer tevreden ben.
Ik gaf de figuur de houding, die ik
meende, dat hij aannam wanneer hij
achter zijn bureau zat en andere
menschen toesprak of aanhoorde. Deze
tweede compositie is de grondvorm
van het schilderij geworden.
Bij eeri dergelijke opdracht moet
men nadrukkelijk aard en wezen, be
nevens een synthese van zijn. oeuvre.
uitbeelden. Artistieke bokkcsprungen,
y.ooals de schilder bij het vrije schilderij
zonder gewetensbezwaren maken mag.
Schets van den kop
Werkteekening
Portret van Dr. A. F. Philips
zijn iri dit geval ongeoorloofd en mis
plaatst.
Beide schetsen waren uiteraard, wat
contour en vastliggende lijnen betreft,
zeer schetsmatig.
Zoover gekomen, reisde ik naar
Eindhoven, waar
ik rustiger en lang
duriger dan den
eersten keer met
mijn model
tesamen was. Ik maakte
een Werkteekening
van den kop en nu
viel het mij op, dat
de houding van het
lichaam, zooals ik
die op mijn schets
had aangegeven,
volkomen verkeerd
was. Een
werkteekening van de fi
guur, in potlood.
gaf mij dan de
juiste verhouding
en anatomische ge
steldheid van den
man. Later maakte ik een afzonder
lijke, vluchtige olieverfschets van de
handen, in de houding, die Dr. Philips
gewoon is in een rustige conferentie
aan te nemen.
Daarna zette ik het schilderij in
mijn atelier op. Dr. Philips kwam
«'enige malen naar Amsterdam om te
poseeren en tusschen /ijii bezoeken iu
werkte ik zoo veel als mogelijk was,
aan de hand van werkteckeningcii eii
schetsen, om niet teveel beslag te
leggen op den tijd vau het model.
.Met een vrij schilderij is dal altijd
f
feilvoudiger; men laat het model eens
een week achter elkaar poseeren,
arbeidl daarna lustig verder en vraagt
liet m< >del weer eens een weekje terug te
komen. Van een aanstaanden jubilaris.
wiens vrije tijd hem toch al nauw i»
toegemeten, zooals dit met Dr. Philips
en Dr. de Vlugt het geval is, om mij
bij eenige recente opdrachten te be
palen, kan men dergelijke langdurige
zittingen onmogelijk eischen.
Reclame- u itgaven
Kon. luchtvaart Maatschappij
Ter bevordering van het lucht vaart
verkeer heeft de K.L.M, een krach
tig en opvallend reclamebiljet ver
spreid, geteekend door Satomi. Men.
ziet daarop tegen een grijs-zwarten
achtergrond een zwart Fokker-vlieg
tuig waarop in blauw een deel der
wereldkaart is afgedrukt.
Om het vliegveld is een fel wit
schijnsel. Op de onderstrook, in om
hoog gerichte, schuine opstelling, leest
men in duidelijke letters (in wit en
rood) den tekst, welke deels ook in
grijs het kader van het biljet omvat.
De eigenaardigheid van dit ontwerp
schuilt on- getwijfeld in de manier
waarop de ontwerper zijn gegeven op
loste in uiterst eenvoudige, weinig ge
detailleerde teekening. welke vooral
op afstandwerking (en dit mede
doorhet benutten van een onmiddellijk te
herkennen silhouet) gebaseerd schijnt.
liet vaderlandsche rood. wit en
blauw is door Satomi wel heel mooi
saamgevat. Het wachten is nu op een
Nederlandsen biljet dat even goed is t
Itail*s »!«? l<'j*anec
Het tijdschrift ..N'ord-Magazine''
met het bekende omslag van
C'assandre verschijnt thans niet langer
als uitgave betreffende de spoorwegen
van het Pransche ..Késeau du 'Nord'"
maar in meer algemeenen zin als
]?evue des Grand Réseaux desChemiii*
de Fer Fran$ais".
liet blad is er niet op achteruitge
gaan, integendeel: elk nummer van
deze veertiendaagsche uitgave is beter
dan het voorafgaande en men schijnt
hai'd te werken ten einde tekst en
.afbeeldingen zoo aantrekkelijk en be
langrijk mogelijk te maken.
Ook is het geheel, zoowel in druk
als wat de illustraties betreft,
gem(xlerniseerd.
Het omslag is echter geen voor
uitgang. Dat van Xord-.Maga/irie was
fraaier. Men drukte botweg een Iilok
in felle kleur in den vorm van een
landkaart van Frankrijk op een foto
van Rcni' Jncques af. van rails met
wissels. liet effect is echter zeel
tweeslachtig
O. v. T.
Werkteekening van de
handen