Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 24 Maart 1934
N o. 2964
De wraak der geuzen
Albert Heiman
Een TVederlandsehe Missie in Spanje
; Merkwaardige ervaring, om in het Katholieke
Spanje kennis te maken met de Nederlandsche
zendingsarbeid ter verbreiding van het Prote
stantisme in dat land !
De eerste gedachte, die deze ontdekking op
roept, is die aan de onverbiddelijke continuïteit
der groote historische gebeurtenissen. De drama
tische ontknoopingen vinden schijnbaar in een
kort tijdsbestek plaats, doch in werkelijkheid
nemen aanloop en afebben vele eeuwen in beslag,
en geen der groote twistpunten schijnen ooit
voorgoed beslecht te zullen worden. De klassen
strijd wordt sinds menschenheugenis onder vele
namen en parolen gevoerd; de godsdienstoorlogen,
welke vroeger de wereld teisterden, hebben aan
wreedaardigheid nauwelijks iets ingeboet in deze
tijd waarin men handiger dan ooit goochelt met
de termen ras", religie" en natie".
!? De groote botsingen beleven nog alle hun naspel,
n zoo hebben wij in het onderhavige geval te
iöen met een kennelijke epiloog van de Tachtig
jarige Oorlog. Al is het reeds bijna drie eeuwen
geleden dat deze eindigde. De dwang van latijnsche
katholiciteit tegen intellectueele en politieke
Vrijheid welke in haar aanvangsstadium uiteraard
irrijbuiterij was, werd in het land der vrijgevochten
onderdrukten, langer herinnerd dan in dat der
onderdrukkers. Hetgeen voor de hand ligt: in de
Nederlandsche historie is dit langdurige gevecht
van de meest ingrijpende beteekenis geweest, en
onmiddellijk gevolgd door een periode van luister
rijke bloei. Voor de Spanjaarden echter beteekende
het verlies der Nederlanden een der vele groote
Ongelukken gedurende een periode waarin deze
natie van de hoogste macht verviel tot uiterste
armoede en slaperigheid, zoodat er bij alle man
moedige heldenfeiten die ook van de kant der
Spanjaarden waarlijk niet ontbraken, geen reden
bestaat tot bizonder herdenken daarvan.
; De Nederlander, die met Spanjaarden in aan
raking komt, is licht geneigd de vroegere relaties
tusschen beide landen ter sprake te brengen.
k weet van een hispanofielen dichter uit ons land
die bij zijn eerste kennismakingen met Spaansche
collega's gewoonlijk begon met excuses te maken
bver de Tachtigjarige Oorlog, en te zeggen, dat
ze alles maar als vergeven en vergeten moesten
beschouwen Hij heeft deze beminnelijke
gewoonte toch maar laten varen, want niemand
Wist zich ooit eenige vijandschap te herinneren.
Het gewicht, dat de rechtgeaarde patriot toekent
£,an de Geuzenoorlog, maakt een even komisch
effect op hen als de Spanjaarden op ons, wanneer
zij blijk geven van Holland alleen de kaas te
kennen. Wat ook nog al eens voorkomt. Hoe dan
bok, terwijl Spanje de weinig glorieuze periode
der godsdiensttwisten met succes probeert te
vergeten, blijft in Nederland de herinnering
daaraan versch, en is dit herdenken helaas niet
?altijd gespeend van een zekere rancune die men
ten onrechte een hoffelijke, tolerante en in zoovele
iopzichten superieure natie toedraagt.
Anderen weer, beoefenen een ietwat ver door
gedreven christendom: door met alle kracht en
'opdringerig bijna, geleden kwaad met actueel
igoed te willen vergelden. Er is in iedere vorm van
imissioneering een element van gewelddadigheid,
-dat natuurlijk ontgaat aan hen die met een
agressie<ve waarheidsliefde, de strijdbare liefde voor hun
waarheid behept zijn. Maar wie op bekeeringen
'uit is, begint altijd met een aanval op het autonome
denken van hen die men tot proselieten wil maken.
;Dat is nu eenmaal de onvermijdelijke onsympa
thieke kant ervan. Altijd en overal.
Welk standpunt men intusschen ook inneemt,
het geval dat vandaag de dag van Nederlandse!»!
zijde protestantschémissie-arbeid in Spanje ver
richt wordt, is op zichzelf interessant genoeg. KIL
een bezoek, aan de hoofdzetel van dit instituut te
Malaga is dan ook leerrijk geweest, omdat ons
daardoor een blik vergund werd op een
weelweinig belichte zijde van het Spaansche k-ven
en van de Spaansche relaties met Holland.
De predikant die aan het hoofd van de instelling
in Malaga staat, is een Spanjaard, Andalusiër
van het donkerste type dat men zich denken kan.
Maar als 's menschen fysionomie minstens even
zeer afhankelijk is van zijn karakter en aanleg
als van zijn ras, dan in dit geval ! Want de vriende
lijke voorganger dezer minderheid" had iets
ondefinieerbaars, misschien een vleug van terug
houdende agressiviteit, ik weet het niet precies,
maar toch iets duidelijk-waarneembaars, dat hem
onmiddellijk van anderen onderscheidde; een
protestantsch gezicht, een protestantschéhabitus,
die hier opeens opvallend werd in dit
gcprononceerd-katholieke land. Een van zijn eerste
mededeelingen was dan ook dat hij uit een familie
stamde die al gedurende een eeuw protestant is,
en dat er meer leden van deze familie als evange
lisch predikant Werkzaam zijn.
Zijn pastorie maakt deel uit van een groot
gebouwen-complex, waarin een ruime kerk, een
vergaderzaal voor de jongemannen-vereeniging,
een kleine bibliotheek, en een zestal prettige,
voor Spaansche verhoudingen alleszins voortreffe
lijke schoollokalen zijn ondergebracht. Dit alles
wordt gefinancierd door een Nederlandsche stich
ting, Het evangelie in Spanje" genaamd, welke
haar hoofdzetel te Haarlem heeft. En niet in
Malaga alleen, maar ook in Cartagena, Sevilla
en Utrera heeft de Nederlandsche instelling soort
gelijke onderafdeelingen, evenals in enkele andere
kleinere plaatsen. Centrum en belangrijkste
afdeeling bevindt zich echter in Malaga.
Het werk 'zelf, vindt natuurlijk in zeer ongewone
omstandigheden plaats, alleen al hierom, dat
deze eeredienst, die geheel volgens de Nederduitsch
Hervormde gemeente georganiseerd is, over een
zeer klein aantal confirmanten, maar dan nagenoeg
alle Spanjaarden, beschikt. In Malaga niet meer
dan een honderdtal, waarbij men nog een twee
honderd kerkbezoekers, sympathiseerenden, mag
rekenen; Sevilla en Cartagena hebben samen niet
meer leden dan Malaga, en in Utrera, waar men
lange tijd het werk onderbroken heeft, is het
aantal nog geringer.
Niettemin toonde de predikant zich zeer optimis
tisch. Hij rekende voor Malaga alleen reeds met
een jaarlijksche toename van 20 a 25 leden, en
constateerde een groote bereidwilligheid onder
zijn geloovigen in het brengen van financieele
offers. Hoewel er ook van Engelsche zijde soort
gelijk missioneeringswerk gedaan wordt, verzekerde
de predikant dat de evangelische kerk zich nog
op de grootste aanhang mocht verheugen, omdat
over het algemeen de protestantschéSpanjaarden
het onaangenaam vinden door eenige liturgie
herinnerd te worden aan het katholicisme van hun
ras en afkomst: gelijk bijvoorbeeld bij de
pn-sbyteriaansche gemeente liet geval is.
Door de republiek zijn de Spaansche prote
stanten in een zeer voordeelige positie gekomen.
Daar tijdens de monarchie liet katholicisme ook
staatsgodsdienst was, werden hun vele moeilijk
heden in de weg gelegd, welke thans automatisch
verdwenen zijn door de grondwettelijke gelijk
stelling van alle godsdiensten. Tal van plaatsen
waar vroeger een protestantsch predikant zich
niet in zijn kwaliteit kon vertoonen, zonder gevaar
te loopen zijn uitzonderingspositie met een pak
slaag te bekoopen, worden thans geregeld
bezocht, omdat de niet zeer katholieke gezinde
regeering de verschillende ulcaltlc's (burgemeesters)
heeft bevolen in deze te zorgen voor een strikte.
gelijkheid van eerbiedbetoon en handhaving der
persoonlijke veiligheid. Er zijn zelfs allerlei plaat
sen, arbeidsdistricten vooral, waar de rullen thans
omgekeerd zijn, en het de cunt (pastoor) is. die
zicli liever niet meer vertoont.
De stad Malaga zelf heeft in dit opzicht een
curieus staaltje geleverd. Bij de ernstige! onge
regeldheden welke eert paar jaar geleden de
republiek hebben geïnaugureerd, zijn all»! kerken
in deze stad verwoest of in brand gestoken. A Hu
op n na; en dat was de door Nederland gestu-hte
. protestantsclu! kerk ! De Spaansche becldstormers
zijn er wel na aan toe geweest, daar dit gebouwen
complex zich precies tusschen dat van l wee
kloosters (o.a. een waarin zich Nederlandsche
nonnen bevonden) gelegen is, maar de rebellen
vonden het blijkbaar een nog grimmiger wijze
van protest tegen de katholieke clerus om juist
de protestanten volkomen met rust te laten. Het
had nog tot tragi-komisch gevolg dat later van
katholieke zijde is geprotesteerd tegen deze
partijdigheid" van de beeldstormers !
De groote verliezen die de katholieken ook in
hun aanhang in Spanje geleden hebben, zijn
daarom echter nog geen voordeel voor de prote
stantschézending geweest. Het proselieten- maken
gaat feitelijk moeilijker dan ooit, omdat de reactie
thans een golf van onverschilligheid, van formeele
godsdienstloosheid gebracht heeft, waartegen zelfs
het minst formalistische kerkgenootschap niet
opgewassen blijkt. Ietwat simplistisch samengevat
is de toestand zoo: dat de vrouwen blijven vast
houden aan de katholieke traditie, de mannen
daarentegen iedere uiterlijke vorm van religie
overboord gegooid hebben. In dit opzicht zijn ze
trouwens van oudsher zichzelf gelijk gebleven;
katholiek van mentaliteit, maar zeer onkerksch
in de practijk. En nu krijgt ook de mentaliteit
een negatief karakter. . . .
De scholen, welke de Haarlemsche vereenigiiig;
in Spanje heeft en waar lager en voorbereidend
onderwijs aan Spaansche, betalende kinderen
gegeven wordt, nemen een intermediair standpunt
in. De school van Malaga die ik bezocht, is ook
hiervoor kenmerkend. Het is. wat inrichting en
leiding betreft, volgens algemeen oordeel een dei
beste scholen van de stad, en wordt door een 300
leerlingen, meest uit de kleine burgerstand bezocht.
Dit zijn zoowat alle katholieke kinderen. En dienten
gevolge kan men'er ook geen echte school met
den bijbel" van maken. Maar het geheel beaat
onder voortdurende contröle van den predikant.
die alle schoolboeken keurt en zorgt voor de door
hem gewenschte neutraliteit". Wel zijn drie
verplichte lesuren in de week gewijd aan
..Godsdienstonderricht". en in deze tijd wordt de
bijbelsche geschiedenis onderwezen.
Protestantscluleerlingen komen bovendien nog naar de Zondags
school.
Op de vraag hoe het kwam. dat zoo opvallend
veel minder meisjes dan jongens de school be
zochten, gaf de predikant een antwoord dat de
verhoudingen in Spanje weer typisch kenschetste.
De meisjes namelijk, staan »>nder invloed van de
moeders, die katholiek zijn en blijven, naar de
roomsche geestelijkheid luisteren en niets moeten
hebben van een protestantschéschool. De vader."
echter komen op voor hun zoons, en sturen
z<naar de school die voor hun omstandigheden het
geschiktst uitkomt, onverschillig van wie het
onderricht uitgaat, daar ze voor geen enkele
vorm van confessie meer belangstelling gevoelen.
en bovendien niet weinig anticlericaal zijn.
Deze school met donkeroogige knaapjes <?!>
onderwijzers, met heel wat levendige
i/it(i(in'tji'K(Zigeunertjes) in de banken, bezat nallergr-appigst e
biz»mderh»>id: er hingen overal bijbelsehe platen
aan de wand met Jlolbniflfirhe onderschriften en
spreuken uit de Statenbijbel. Ik denk dat liet
menig'geuzenhart tevreden zal stemmen, te weten
dat de Andalusische kinderen daar <lag aan dag.
jaar in jaar uit tegen aankijken, zij het dan ook
zonder de woorden te verstaan. Zoo wordt in het
jaar des Heereri l (W-i nog een soort revanche
genomen op Alva, op de familie Partita, op d«»n
Louis d»! K»>([uesèns. menschen wier namen deze
jochies evenmin als hun vaders en moeders kennen.
maar die. . . . nu ja. die volgens sommigen noii
altijd gewroken moeten worden, zoolang ze
immers de boeman zijn van Nt-derlandsche kinderen
en ook een beetje van hun brave ouders.
KH aangezien er verder geschreven staat, dat
het rijk der hemelen yeici'ld lijdt....
ft*
tww ^jT« ^