Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 24 Maart 1934
N o. 2964
Boekbespreking
Fransche en Duitsche Boeken
a
c.
£
't,
Een' familieroman
van Cteorges Uuhamel
Le Jardin des Bêtes sauvages 1) is
. het tweede deel van een serie romans,
?* waarin de geschiedenis wordt verteld
; van de familie Pasquier, en waarvan
Le Notoire du Havre het eerste deel
was. Ik heb dit tweede deel niet
zonder vrees ter hand genomen, want
; ik moet bekennen, dat ik het eerste
, vrij vervelend had gevonden. Die
vrees was echter ongegrond. Zonder
een van DuhamePs beste werken te
zijn, bezit dit boek eenige der bij
zonderste hoedanigheden van dezen auteur.
En men weet dat deze niet gering zijn.
In Le Jardin des Bêtes sauvages
vinden wij de familie Pasquier
terug te Parijs. In zijn geheel geeft
het boek een eigenaardig beeld van
een Fransche burgerfamilie in de
tweede helft van de negentiende eeuw,
een dier families, waarin alle typische
deugden, alle lafheden en
kleinzielig? lieden, alle edelmoedige aspiraties,
Alle toewijdingen vertegenwoordigd
?zijn: een microcosmos. De moeder is
«en voorbeeld van vrouwelijke offer
vaardigheid, de vader een egoïst, vol
-illusies en niet zonder generositeit,
? soort van burgerlijke don Juan, de
? oudste zoon is een gedecideerde
arri: vist, de andere een teere, kwetsbare
: natuur, de oudste dochter een
wonder? kind, een vroegrype kunstenares die
i alleen ademt in de atmosfeer der
muziek. Maar allen bij elkaar vormen
toch een zeer duidelijke eenheid: de
'.familie Pasquier.
De interessantste figuur is de
? verhaler zelf, die op het oogenblik van
i de gebeurtenissen die hij vertelt een
vijftienjarige knaap is, in wiens ge
moed de eeuwige strijd wordt
ge% streden tusschen wezen en schijn,
l waarheid en leugen, in dien
aandoenj lijken, absoluten en eenigszins
roI mantischen vorm, die de ware jeugd
kenmerkt. Als de jonge Laurent tot
de ontdekking komt dat zijn vader
een zeer ontrouw echtgenoot is, is
zijn reactie in haar naïeviteit psycho
logisch goed verklaarbaar, maar zij
zet zich om in daden die niet meer
aannemelijk lijken, omdat de auteur
heeft nagelaten aan te duiden, wat in
het karakter van Laurent hem aan
zet aldus te handelen en niet anders.
Ik vraag mij dan ook verder niet af
of het boek misschien voor een groot
deel autobiografisch is, noch of de
gebeurtenissen werkelijk zoo hebben
plaats gehad. Het talent van den
romancier bestaat juist hierin dat hij
aan alles wat hij verhaalt, zelfs de
vreemdste afwijkingen den schijn
geeft van doodgewone
menschelijkheid.
Dit bezwaar neemt niet weg, dat
Le Jardin des Bêtes sauvages in zijn
geheel een boek is dat, vol liefde en
meewarigheid, weemoed en optimisme,
ons hoofdstuk na hoofdstuk blijft
bekoren. Maar die bekoring dringt
zich niet op zooals die, welke ons
LEVERT MEUBELEN
STOFFEN - TAPIJTEN
EN VERSIERINGEN
(x) Georges Duhamel. Le. Jardin des
Bêtes sauvages. Paris, Mercure de
France 1934.
plots overweldigt bij de lezing van
sommige boeken; zij groeit langzaam
en. haast onmerkbaar. Al de kleine
en eenmaal zoo groote vreugden der
jeugd gaan ons voorbij: zoo is het
inderdaad ons allen vergaan. Verwon
dering, liefde, verlangen, en later
desillusie en stille wrok, het is ten
slotte heel de kunst en de philosophie
van Duhamel die in dit boek duidelijk
worden uitgesproken.
Ieder, die den literairen arbeid van
G. Duhamel geregeld heeft gevolgd,
weet dat deze auteur een van de eer
lijkste en rechtzinnigste kunstenaars
is van de generatie die vóór den oorlog
aan het woord kwam en thans om
streeks vijftig jaar oud is. Hij is een
voorbeeld van goedhartigheid en
rechtschapenheid; hij gelooft aan
den eenen kant aan mogelijke ver
beteringen in het maatschappelijk
bestaan der menschen, ofschoon niet
in den zin der beroepsprofeten.
en der principieele idealisten, terwijl
hij aan den anderen kant, wel van
meening schijnt, dat alles onverander
lijk is en elke poging nutteloos. Maar
hij wordt altijd, vooral in de ge
vaarlijkste toestanden, gered door zijn
gezond verstand en door een
vriendelijken humor die vaak een groote
charme heeft.
Niemand verfoeit meer dan Duha
mel alle literaire declamatie. Als niet
n is hij rechtzinnig. Hij is geen
getuige, geen onpartijdige kroniek
schrijver van de gebeurtenissen van
zijn tijd. Hij leeft, bemint en lijdt.
Hij is humanitair in den
oorspronkelijken zin, maar niet principieel, en
zoo krijgt men wel eens den indruk
dat hij, literair gesproken, behoort
tot een soort génération sacrifiée".
Voor de ouderen is hij een
revolutionnair, voor sommige jongeren een
seritimenteele idealist.
Ik moet bekennen, dat verscheidene
werken van Duhamel, onder meer de
zeer mooie roman La Pierre d'FIoreb,
mij belangrijker lijken dan dit jongste
boek. Men mag echter niet vergeten
dat Le Jardin des Bêles sauvages
slechts een onderdeel is van een
waarschijnlijk iiitgebreid ensemble. Kn
zoo is, voorloopig, alle kritiek ont
wapend.
J. VAN NIJLEN
Paul Wiegler. ,.I)as Hans
au der Moldau" 1934
Paul Wiegler was tot heden een
essayist, wiens eminente hoedanig
heden nog niet door een gi'ooten lezers
kring op zijn juiste waarde geschat
werden. Alleen onder literatoren werd
zijn naam met grooten eerbied ge
noemd. Zóó, met ecu dergelijke eer
biedige bewondering sprak men in de
literaire milieus van vóór het
Hitlerregie eigenlijk alleen nog over Peter
Altenberg, Moritz Heimarin en Franz
Kaf ka.
Nooit waagde iemand deze bewon
dering aan te tasten. De werken,
die tot nu toe van Paul Wiegler ver
schenen, zijn niet populair, maar ze
worden door vele critici en journalisten
steeds opnieuw geraadpleegd. Be
roemd is vooral een werkje
Französische Hebellen" thans helaas
uitverkocht met essays over Did erot
d'Alembert, Voltaire en vele anderen,
Hij gaf zich hier in al zijn rijkdom.
evenals in zijn bundel Figuren',
(Kurt Wolf f Verlag), dat vele jongeren
b. v. Kugen Erwin Kisch
beinvloedde.
De prijs van de melk van
OUD-BUSSEM
is verlaagd tot 20 et.
per Va Liter-flesch.
de uitkijk"
extase
23 maart
Prinsengracht
bil da Leldsehestmt
Telef. 37460
van
gustav machaty
3» week
leeftijd 18 Jaar Dagelijks 2.30,1.15 en 9.30
Wiegler schrijft hier over vele
onderwerpen over Chateaubriand
in Praag, Russische terroristen en
Fransche koks, over Amerikaansehe
millionairs, Disraeli en de Quincey's
Opium-eater", over Rimbaud en
keizerin Eugenie, over Barnum even
goed als over Renan. Elk dezer essays
is met dezelfde innerlijke spanning
geschreven en getuigd zoowel van
Wiegler's veelomvattende kennis als
van zijn critischen aanleg. Paul Wieg
ler beschikt over een enorme
feitenkeunis, die hij echter onopgemerkt
en met een uiterst gestrenge zelf
discipline benut.
Ik ben er eenmaal bij geweest, dat
een redacteur van een bekend literair
weekblad hem voor zijn zomer-nummer
een bijdrage: badplaatsen in de
literatxiur" vroeg te schrijven. Be
scheiden meende Wiegler te moeten
opmerken, dat zijn kennis op dit
speciale gebied niet zoo erg groot was.
Maar reeds een week later verscheen
het artikel en bevatte een literatuurge
schiedenis der badplaatsen, zóó volle
dig als nog nimmer was geschreven.
Wiegler gaf niet alleen een overzicht,
dat zooweide alleroudste badplaatsen
als de meeste moderne, die een rol
speelden in het literair leven, omvatte.
Hij gaf ook bijzonderheden omtrent
do badplaatsen, die b.v. Grillpaizer,
Bismarck, Merimce, Wilde enLacfadio
llearn plachten te bezoeken. Men kan
uit de boeken van Wiegler b.v. ver
nemen in welke zijstraat van de
Kalverstraat Mirabeau tijdens zijn ver
blijf in Holland woonde; dat een der
grootste Hollandsche avonturiers Ba
ron Ripperda ergens in de provincie
Groningen werd geboren en welke
Hollanders mee hebben gedaan aan
de Fransche revolutie.
Op een monografie van den
Hohenstaufenkeizer Friedrich H volgde een.
boek over Wilhelm I. Thans op
vijf en vijftigjarige!! leeftijd schenkt
Wiegler ons zijn eersten roman: ,.D(is
Haus an der Moldau". Jarenlang heeft
hij rondgeleopen met het plan dit boek
te schrijven. In zijn essay-bundel
..Figuren" die tien jaren geleden
verscheenj lezen we in de voorrede:
een roman Schandera" KOU deze
laatste maanden ten einde zijn ge
schreven, indien geen grooter noodlot
ons allen had overvallen."
In 1934 ligt ..das Haus an der
Moldau" waarvan Hchandera een der
. hoofdpersonen is, voor ons. Schandera,
een professor uit Praag, een politicus.
die van corruptie verdacht wordt.
doch onschuldig is, keert uit zijn ver
banning terug naai* de stad aan do
Moldau, waar zijn vrouw woont, een
zangeres, wier roem begint te tanen,
zijn zoon. die langzaam aan tubercu
lose sterft en zijn dochter, die
liefdezoekend door Europa doolt.
Paul Wiegler heeft in dezen eersten
roman dezelfde techniek als in zijn
vroegere cultuur-historische werken.
Hij geeft reeksen korte preciese en
pregnante feiten, laat deze in een onder
broken volgorde plaats grijpen en
schenkt ons een roman, die eigenlijk
geen roman is doch een mozaïek, dat
uit duizenden cultuxirhistorische
facetten is samengesteld. Met een
bijna pedantische nauwkeurigheid
worden namen van straten en pleinen,
menschelijke en ethnografische bij
zonderheden opgesomd. Dit alles
wordt echter zóó beschreven, dat
het door de logische fantasie van Paul
Wiegler, die in dit boek al zijn liefde
en hartstocht legde, zóó belicht werd,
dat het geheel den vorm en stijl kreeg,
waaraan het behoefte had. ,,Dit
alles doet iemand nog dagenlang
pijn" schreef Werfel, die eveneens
onder den indruk kwam van de obcessie
van dezen stijl, die door deze schijn
bare opsommingen ontstaat.
Paul Wiegler heeft de wereld van
het oude Oostenrijk als het ware
door een microscoop gadegeslagen.
Zelfs Gustaaf Flaubert, die met een
zelfde noeste vlijt zijn werken schreef,
bezat misschien niet zooveel weten
omtrent de materie, die hij wilde ver
werken.
Ook Flaubert's werken bezaten ook
dezelfde herzwörgende Melancho
lie" (Werfel), die van Wiegler's roman
uitgaat.
Xieuwe Vuitsehe boeken.
, Adam Scharrel' ,,Mnulwürfe" Malik
Verlag Praag.
W. Schöustedt. ..Aiif der F/i«'/it
ersch ossen". Kditions du Carrefour,
Paris.
Walter Rode ..DeuiacMand Ist
('<iliban". Kuropa-Verlag. Zürich.
Max Barthel, ,.f)as Unslcrbliclu:
Volk", Büclicrgilde Gutenberg, Berliti.
Franz Werfel, ,.l)ie rierziy Tat/e
des J\lusa Dai/h". Paul Zsolnay-Verlag,
Berlin?Wie n.
Hans Mühlestein ..Mcnachen oh n e
d'o/i", Verlag dr Oprecht und Helbling,
Zürich.
NICO ROST
Toerisme
De Stoom vaart Maatschappij
..Zooland" te Vlissingen heeft een boekje
uitgegeven. ..floedkoope Retours wiar
fanden 1934" met vele mooi»; kieken
en tal van inlichtingen en wenken
voor hen, die dit jaar voor korteron.
of langeren tijd naar Engeland
wonschen te gaan. Gratis te verkrijgen.
Wm. H. Muller «S; Co. Vlissingen.