Historisch Archief 1877-1940
Jp.
Filtns in portefeuille
Bioscopy L. J. Jordaan
Frank tloyd: Berkeley Square". Fox-Film.
H Een telefoontje..'., 't is de Fox-film.
Meneer, komt u 'es kijken we hebben iets
dat u waarschijnlijk wel interesseert!"
'Een half uur daarna zit ik in de stille show-room,
gereed om een film te zien, zoo als de ware film
liefhebber ze altijd moesfc zien: alleen. Wie het
voorrecht niet kent een film in de show-room te
genieten, die weet nog niet wat er in de film steekt
en wat er uit te halen valt. Zij wordt u in de hand
gegeven als een boek en ge beleeft haar als een
boek. Ieder idee van het avondje-uit met het
roezemoezige publiek, dat nog altijd meent een
variété-voorstelling bij te wonen valt van u af.
Geen meneer naast u, die om een kleintje pils
Brult geen dame achter, u, die luidkeels haar
opinie omtrent het toilet van'de speelsters venti
leert geen laatkomers, die dwars door den
dialoog heen, hun plaatsen of den regen-buiten
bediscussieeren. En vooral niet het eeuwige,
.beklemmende'misverstand, dat u altijd nog de
obsessie bezorgt in het theater te zitten, tegenover
schaduwen die volkomen ongevoelig zijn voor uw
geachte tegenwoordigheid. Hier in de show-room
komt de rust over u, die de film noodig heeft....
als het boek. Hie^ hindert het u geen oogenblik, dat
Leslie Howard en Heather Angel in
de spelers niet leven" en niet echt" zijn, zoomin
als de personages uit een roman hier leest gij
de film. . . . als een boek.
Het vertrek slaat donker en het kleine
projectiedoek vlamt wit voor u op. ... peinzend begint
gij in het boek te bladeren. Een ouderwetsche
titel: Berkeley Square" met sierlijke krulletters
gecalligrafeerd in een rococo-ornament . . . . een
korte inleiding: Menigeen koestert een stil, wee
moedig verlangen naar het verleden het ver
langen terug te kunnen' keeren naar dien vreemden,
lang-verganen tijd zijn verwonderde oogen te
mogen opslaan in een zoo geheel andere wereld ....
Of hij er gelukkig zou zijn. . . . ?" Dan hebt gij
het korte voorwoord gelezen en begint de roman.
Door een van die rijke, Engelsche heuvelland
schappen davert een ouderwetsche postkoets.
Langs breede, zonnige wegen trekt het voertuig
het wielgeraas stijgt en daalt in een regelmatig
crescendo en decrescendo naarmate de wagen
dichterbij of verder af is de opgewekte hoorn
signalen vergulden de stille, heete zomerlucht.
Het is als de aanhef van een Dickens-roman
breed, rustig, poëtisch. Dan ziet gij de postkoets
halt-houden voor een herberg de personages
stappen uit en gij hebt gelegenheid met hen kennis
te maken. Onder hen is Peter Standish, een jonge
Amerikaan zooeven uit Amerika gearriveerd
per zeilschip. . . . een gebeurtenis in deze dagen,
"want wij schrijven het jaar onzes Heeren 1784.
Deze Peter Standish is een echt kind van zijn tijd :
ruw, luidruchtig, primitief en weinig delicaat
uitgevallen, als alle Angel-Saksers van zijn periode.
Hij is uit de jonge States gekomen, om een nichtje
te trouwen. . . . dochter eener arme familie en
reeds is de volgende pagina opgeslagen: gij zijt
in het oude huis op Berkeley Square en bevindt
u tegenover de familie, die den neef uit het Verre
Westen verwacht. Het weer is omgeslagen don
der vervult de lucht en een stroomende regen
klettert op de keien van het oude plein. Het ge
ratel van een karos. . . . hij is het. Men snelt naar
de huisdeur, om den reiziger binnen te laten
niemand komt. Een vage verwondering, gemengd
met een onbestemd gevoel van vrees bevangt de
wachtenden. De jonge Kate blijft steken midden
in haar schoonste révérence voor den onbekenden
neef....
Dan vervaagt het beeld het geraas van den
donder zakt af. ... vreemde, onwezenlijke geluiden
dringen tot u door: scherpe, ongearticuleerde
kreten hoornstooten. . .. klanken, die de
sfeer waarin gij geheel waart opgenomen ruw
verscheuren. Langzaam aan herkent gij deze
klanken het is het geknars van remmen, gegil
van claxons met eenigen weerzin voelt gij den
romantischen droom wijken gij ontwaakt in
de twintigste eeuw !
Dit is de meesterlijke inzet van een wonderlijk,
grillig spel van schijn en wezen een subliem
verschuiven van verleden en heden, dat u een
vreemd, bevrijd gevoel geeft, omdat het begrip:
Tijd, voor u wegvalt. Want de geschiedenis blijkt
een voortdurende vermenging te zijn van twee
poques, met hun hemelsbreed verschillende
mentaliteiten en levenswijzen een bekoorlijk,
licht gepeins over het toon en nu, dat u verwart
en u die eigenaardige sensatie geeft buiten
ruimte en tijd te staan.
Het is een andere Peter Standish, dien gij hier
ontmoet. . . . uiterlijk don dubbelganger van den
eersten innerlijk zoo vreemd van hem als het
jaar 1934 van het jaar 1784. Deze nazaat en naam
genoot van den ouden Peter Standish is een
nerveus, modern jongmensch van eenigszins
Poeachtige allure. Aangedaan met dien ietwat morosen
hang naar het verleden, welke als een zoet gif den
geest kan verdooven. Hij heeft het dagboek van
zijn voorvader gevonden in hetzelfde oude huis
op Berkeley-Square, dat hij sinds eenigen tijd als
erfgenaam betrokken heeft en waarvoor hij uit
Amerika is overgekomen. Nauwkeurig kan hij
in dit journaal de gebeurtenissen stap voor stap
volgen leest hij hoe het loven van den ouden
Peter zich heeft afgerold, hoe deze gehuwd is met
zijn nicht Kate, drie kinderen bij haar had. . . .
Een oogenblik blijven zijn gedachten stilstaan
bij de aankomst van zijn voorzaat in het oude huis
5 Sept. 1784, om half vijf 's middags. . . . tijdens
een hevig onweer. Hij schrikt op ook nu is het
5 September ook nu zal de oude klok, dozclfde
die den tijd voor den ouden Peter wegtikte, weldra
half vijf slaan ook nu onweert het buiten. . . .
Een heftig, smartelijk verlangen om terug te keeren
?naar dat eenmaal" bekruipt hem terug te
keeren naar die vreemde, onwezenlijke wereld
van toen. ... in de plaats van den ouden Peter
het huis binnen te treden en dien voorbijen tijd
in zijn gestalte te beleven. . . .
Een gongslag trilt sonoor een nevel valt
over het beeld, als de kortstondige bezwijming
bij een narcose.... dan licht langzaam de andere
realiteit weer voor ons op het oude huis van
Berkeley-Square in 1784. de kamer waar Kate
verwonderd zich uit haar révérence opricht en
een vreemdeling voor zich ziet staan: den neef
uit Amerika, maar in de gestalte van den jongen
Peter Standish.
Nu volgt een reeks van de meest gecompliceerde
ervaringen: de belevenissen van een mensch uit
1934 in het milieu en den tijd der 18e eeuw. Een
interessant en boeiend conflict tusschen de geestes
gesteldheid van den twintigste-eeuwer met zijn
wetenschap, zijn zin voor reinheid, zijn geavan
ceerde begrippen en de mentaliteit van het Enge
land van 1784. Een geestig, fascineererid en ont
roerend spel licht en poëtisch, maar vol van
een zoekenden, bespiegelenden geest, die verborgen
gedachten even aanraakt. Daarbij een grillig
Uit Berkeley Square"
fantastisch combineeren van wonderlijke situaties:
het huwelijksaanzoek bij zijn nicht Kate, die hij
niet liefheeft, maar trouwen moet omdat do
historie het zoo. wil.'" zijn zonderling
dooreenhaspelen van verleden en toekomst, dat hem den
schilder Joshua Keynolds doet vertellen van
schilderijen, welke deze eerst jaren later zal
schilderen. Daarbij een steeds groeienden afkeer
van deze benatiwde, bekrompen, onzindelijke
wereld, waar Royalty haar neus met de vingers
snuit en men hem haat, wijl hij zich lederen dag
wascht. . . . all over !"
Maar tusschen dit alles door, een teere liefde
voor zijn tweede nichtje Helen het meisje met
den lucidon blik en de wonderlijke sensitiviteit
voor een verre toekomst.
Deze diepe genegenheid, staande buiten ruimte
en tijd, voor een wezen dat in zijn levensperiode
reeds anderhalve eeuw dood is dat hom niet
volgen kan, wanneer hij eindelijk terugkeert naar
hot poque waarin hij behoort is de zcor dichter
lijke, aangrijpende en treffende key-note van dezo
delicate fantasie.
In zijn tijd teruggekeerd, bewaart hij voor a.ltijd
de liofde welke dit schepseltje uit vroeger eeuwen
in hem opwekte en do film eindigt, torwijl hij zacht
voor zich heen haar grafschrift leest: Overleden
September 1784. . . . "
Dan is het book xiit en ontwaakt gij, vreemd
ontroerd diop getroffen a,Is uit een wonderen,
verren droom. . . .
Dit is óón dior films ..in portefeuille", welke de
ondernemende iiiporteur aarzelt uit te brengen
met don onbostomdon twijfel ,,of zij het wel
doen zal bij het publiek." Inderdaad als zoovele
opmerkelijke filmwerken, vloekt dit fijne, teore
verhaal mot den ordinairen, luidruchtiger! geest
van do amuscmontsbiosooop. liet is alsof gij een
verhaal van Edgar Allari Poe zoudt'gaan zitten
lezen bij een internat ionaio voetbal-match. Dit
is goon film voor lioden, die zich een avondje
degelijk en copieus willen amuseeren. . . . dit is
een film voor de leeskamer pardon ! voor de
show-room.
Zullen wij dit werk te-zien krijgen? En zoo ja
zal hot begrepen on gewaardeerd worden?
Vragen, die iemand angstig stemmen maar die,
bevestigend beantwoord, meer voor de standing
en het bogrip van de film doen, dan duizend
super-show's" !
Leslie Howard en Heather Angel in 1784