Historisch Archief 1877-1940
Paul Colin
James Whale: ,,Dc Onzicht
bare man". Cinema Koyal.
Het zal ook den verhevenste onder
ons bij tijd en wijlen overkomen, dat
hjj behoefte heeft aan
ontspanningslectuur. Gewoonlijk kuiert hij dan naar
den.naastbijzijnden stationsboekhan
del of neemt de bijlage van zijn
leespOrtefeuille ter hand om in negen
van de tien gevallen bedrogen uit te
komen, op 't Stuk van
ontspanningslectuur" schijnt de mensch n.l. nog
veel Kittelooriger en kieskeuriger te
zgn dan in zijn serieuse litteratuur.
Over Thomas Mann, Huxley en
AndréGide «uilen wij het allicht eens
zijn.... over Edgar Wallace,
Wodehouse en Conan Doyle nimmer !
Zoo zou ik een enquête willen ope
nen (het wordt weer eens tijd I) over
die knappe en amusante novellen,
waarmee Wells zijn zig-zagcarrière
begon: over The war of the worlds",
The time-machine", The stolen
bacillus", The war in the air" en hoe
ze meer heeten mochten. Mij dunkt
naast dit levendige, spannende en
goedgeschreven werk kan een Edgar
Wallace zijn fabriekmatige matten
wel tienmaal oprollen. Het heeft mij
altijd verbaasd, dat de jonge Wells
zoo betrekkelijk weinig populair is
geworden en zoo spoedig vergeten.
Persoonlik neem ik nog altijd met
groot plezier dit jeugdwerk ter hand
met meer plezier, om eerlijk te zijn,
dan zijn lijvige en langademige
Britling". Een van de aardigste en gees
tigste vertellingen uit die periode is
stellig The invisible man" als ik
het wel heb, zijn debuut in dit genre.
Waar vinden wij in onze dagen een
verhaal, dat zoo kleurig, boeiend en
(zonder ooit vulgair te worden) zoo
populair in den besten zin mag heeten
als deze magazine-story van dertig
jaar terug? Ziehier een werk, dat
voor mijn gevoel het juiste midden
DE KUNST IN Z
Films De Onzichtbare
Aanplakbiljetten
wist" te vinden tusschen de al te
litterair-tendentieuse Father
Brown"serie van Chesterton en het geforceer
de maakwerk van Wallace. Met welk
een talent is zoo'n verhaal opgebouwd,
hoe logisch zit het in elkaar, hoe ver
rassend zijn climax en slot, maar
vooral: met welk een liefde is het ge
schreven.
Misschien ligt het wel grootendeels
aan dit model van
ontspanningslectuur, waarop Whale's Onzichtbare
man" is gebaseerd, dat de film zulk een
geslaagd experiment is geworden. Op
zichzelf beschouwd ' hebben wij hier
klaarblijkelijk te doen met een techni
sche Spielerei" een
ingenieursuitbundigheid mijnentwege, wanneer
men tegen een dergelijke
contradictioin-terminis geen bezwaar heeft. Even
als King-Kong" gaat het hier klaar
blijkelijk in de eerste plaats om een
technische krachtproef. En wat ter
wereld zou daar tegen zijn ? Men heeft
over Cooper's zenuwen-aap" (het
klassieke woord is meen ik van Cor
Ruys) indertrd een grandioos
spectakel gemaakt en zelfs nu nog berei
ken mij uit de provincie verontwaar
digde brieven, waarin kwalificaties als
kinderachtig", humbug", pervers"
en zelfs menschonteerend" niet van
de lucht zijn.
Tant de bruit pour un singe !
Reeds bij de bespreking van
KingKong" heb ik gewezen op de groote
technische beteekenis, die zulk een
proeve van ingenieurs-fantasie voor
de film heeft. Maar ook zonder dat....
is het dan zóó moeilijk om zijn zwaar
wichtige bezorgdheid over onze cul
tuur en onze waardigheid eens op zij
te zetten en als nieuwsgierige kinderen
te raden bij zulk een vernuftig spel
van techniek en truquage?
KingKong" had buiten de inderdaad for
midabele technische prestatie niet
veel om het lijf allright ! maar
het had dan ook geen andere preten
tie, dan het publiek eens gezellig te
laten puzzelen en eens te toonen, waar
toe Hollywoods laboratoria in staat
zijn. Nee dan zijn er andere
dolamusante" films, waarop heel wat
meer te zeggen valt, als b.v maar
ik wil "niet hatelijk worden.
In De onzichtbare man" aan
schouwen wij ditmaal een herhaling
van deze technische tooverij en,
naar het mij voorkomt, in nog veel
perfecter vorm. Want bij
KingKong" waren nog wel eens momenten
aan te wijzen, waarop een verrader
lijke zonde tegen de wetten der
peispectief of een al te evidente onaanne
melijkheid in de verhoudingen de illu
sie verstoorden.... bij Whale's film
is hiervan geen sprake. Het verhaal
van Wells is vrij getrouw gevolgd en
dus kan men zich bij ieder experiment
tot nauwkeurige controle neerzetten.
Welnu wat mij betreft: ik heb geen
storende fout kunnen ontdekken. Ik
beken graag, dat ik met spanning het
oogenblik afwachtte, waarop de on
zichtbare zich voor het eerst van zijn
verbandlappen en verdere camouflage
ontdoet het effect bleek even ver
rassend als overtuigend. Een eind
verder aanschouwt men het fantoom
ii pyjama geklei-d en kijkt men met
L J. Jordaan - O
Paul
verbazing in de leeg'e kraag en de
leege mouwen.
Maar van dit alles zou de pret al
spoedig af zijn, wanneer niet het sce
nario zoo drommels goed in elkaar zat.
Well's fantasie van omstreeks 1900
bewijst hier nog voortreffelijke dien
sten. Van scène tot scène stijgt de span
ning groeit de beklemmende alom
tegenwoordigheid van den
onzichtbaren amokmaker tot een ware obses
sie. De furieuse jacht van heel een4
civilisatie op een enkeling krijgt aldus'
iets grotesks en tragisch tegelijk en
vooral het goedgevonden slot met het
zichtbaar wolden van den man wan
neer de dood intreedt sluit dit gedurfd
fantastische verhaal op frappante
wijze af.
Karakteristiek mag het heeten, dat
daar, waar men Wells losgelaten heeft,
de film oogenblikkelijk zakt. De lief
deshistorie, die in de novelle niet voor
komt, doet hinderlijk overbodig en
enfanticl aan. Ook is het jammer, dat
men zich aan Wells' treffend slot niet
gewaagd heeft: de onzichtbare demon
Een straatscène uit Parijs Danst"