Historisch Archief 1877-1940
EN WIT
ian" en Parijs danst
van Paul Colin
v. Tussenbroek
wordend in de kille
'önjeeuwmodder nude and miserable"
.... men heeft hem, waarschijnlijk zoo
wel ter-wille van de jonge dame als
uit zedeHjkheidsoverwegingen naar
een hospitaal en onder de dekens ge
transporteerd.
Maar op deze aanmerkingen na is
j,De onzichtbare man" een sterke,
spannende en voortreffelijke
ontspanningsfilm geworden, die u volkomen
Tasthoudt. Eerst na afloop kan men
erlangd aan zijn ethische en
cul.tïjreele verontwaardiging den vrijen
loop laten.
l
Bene Clatr: Parijs danst".
(?14 Jnlllet") toxy.
Zonder de gebruikelijke tam-tam
en meer dan een jaar na dato ver
schijnt Clair's laatste werk in onze
goede stad. Men schijnt een beetje
kopschuw van deze film: is zij niet n
herhaling van Sous les toits" en niet
een terugval na de maatschappelijke
satyre" van A nous la liberté"? Dit
zijn bedenkelijke overwegingen, die
den burger voorzichtig stemmen en
hem beletten zich zonder reserve over
te geven aan een zoo voortreffelijk
gemaakte en geestige film als 14
Juillet" toch is. Hij zal weliswaar moel
ijk kunnen loochenen, dat deze film
noch in sfeer, noch in vindingrijkheid,
noch in esprit onderdoet voor Sous
les toits". Het zal hem misschien niet
zoo dadelijk opvallen, dat zij minder
eenheid van conceptie vertoont, dan
het oudere werk dat zij zich waagt
aan een combinatie van zuiver
Chaplineske gags" (de revolver-episode) .
en bijtend realisme (de taxi-ruzie), die
zich kwalijk laten vereenigen. Wat
hem hindert is en blijft het onbehaag
lijke gevoel, dit Parijsche nr.i'ieu al
eens meer gezien te hebben en dan de
fameuse satyre, waartoe Clair in A
nous la liberté" heette te zijn ge
stegen".
Het wil mij voorkomen, dat men .
in beide opzichten Clair te kort doet.
Wij hebben inderdaad allen eens het
gevoel gehad, dat deze scherpe geest en
dit bewonderenswaardig vakmanschap
nog tot ernstiger" objecten te ge
bruiken waren dan zijn gewone
speelsche fantasieën en wij hebben de over
tuiging uitgesproken, dat hem in de
sociale en maatschappelijke satyre .
zwaarwichtiger lauweren wachtten.
Wij hebben ons allen vergist en
het beste is, dit ruiterlijk te erkennen !
Want dat het niet aanging dezen
kostelyken, luchtigen
chansonnier-vande-film een Daumier-mantel om te
hangen, heeft A nous la liberté" vol
doende bewezen. Au fond is Clair te
veel Parijzenaar te zeer een je
m'en fiche !" om de wereld te willen
verbeteren door haar met scorpioenen
te kastijden. A nous la liberté" was
wel verre van een stijging in Clair's j
oeuvre, zijn eerste eclatante misluk-*
king omdat hij (waarschijnlijk on
der invloed van raadgevingen als bo
venbedoeld) er een houding in trachtte
aan te nemen, die tegen zijn karakter
.streed. Het gevangenis-element was
er bij lange na niet bitter genoeg in
vastgehouden de luchtige scènes
werden geforceerd en bedenkelijk
bascomique.... aldus moest dit wankele
bouwsel in elkaar storten, toen de ernst
te slap en de vroclijkheid onecht ble
ken. Clair toonde een juister instinct
voor wat hem ligt en wat niet, dan wij
allen niet elkaar en niemand behoeft er
rouwig om te zijn, dat hij dit ingezien
heeft en teruggekeerd is naar de sfeer,
die hem lief en vertrouwd is.
En zoo zijn wij dan weer met 14
Juillet" in Clair's eigen wereld de
beminnelijke vermenging van fantasie
en werkelijkheid de droom van stuc
en carton, waarin wazig-poëtische
figuren rondloopen met onverwacht
menschelijke zwakheden en emoties,
die curieuse combinatie van Bérenger
en Aristide Bruant, waarbij Clair op
zijn best is.
14 Juillet" is de kennelijke poging
van Clair om zichzelf te hervinden
om weer bij stem" te komen, ten
einde zijn bekoorlijke chansons over
den Parijschen klein-burger voort te
zetten. Bijtijds heeft hij zich terugge
trokken uit de satyrieke regionen ....
de zoo oneindig feller en heviger Air
eUit: De Onzichtbare Man"
Paul Colin
rikanen zouden zijn teere, charmante
persoonlijkheid op dit terrein gekraakt
hebben. Laat ons daarom blij zijn met
een werk als 14 Juillet", om onbe
kommerd en van harte dezen fijnen;
luchtigen geest te genieten, daar waar
hij zichzelf is ! J.
De reclamekunst van
Paul Colin
Er is stellig geen land binnen en
buiten Europa's begrenzingen zoozeer
rijk aan begaafde teekenaren van
reclamebiljetten als Frankrijk ! Het
wonderlijke driemanschap Cassandre,
Carlu en Colin staat van hen aan de
spits.
Over de beide eerstgenoemde ver
nieuwers van het artistieke reclame
biljet heb ik in dit blad vroeger uit
voerig gesproken, ditmaal wil ik Paul
Colin bespreken wiens wenk blijk geeft
van een grooten rijkdom aan ideeën.
Wanneer men naslaat wat Colin
zooal aan affiches heeft gemaakt
dan komt men tot ongeveer.... hon
derd tachtig uitgevoerde ontwerpen !
Een tijd van koortsachtigen arbeid
en daarmede ook de dageraad
van een volkomen succes. Naast het
tooneeldecor en het costuum-ontwerp
kon Colin zich tevens wijden aan het
teekenen der benoodigde affiches en
men kan gerust zeggen dat hij als met
n slag beroemd was l Dat waren nog
eens kansen !.. . . Beschikkend over
'n zeldzaam productieve verbeeldings
kracht, alsmede over de aangeboren
gave de synthese der dingen te kunnen
grijpen, wist hij in elk van zijn ont
werpen een zekere, duidelijk naar vo
ren tredende gedachte open te leggen.
Trouwens bij al zijn werk valt bij den
eersten oogopslag den beschouwer
de inwerking zijner vorm- en
kleursamenvattingen op, alsmede de opmer
kelijk goede plaatsing van den tekst,
die zijn biljetten tot het beste en
bruikbaarste maken, dat in de laatste
tientallen jaren verscheen.
O. v. T.