Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 31 Maart 1934
Ho. 2965
Dramatische kroniek
e
i*»
'J,
«ör
IK
&».
r
K -'
Het Amsterdamsche
passiespel
Henrik Scholte
OLS
Een mislukt experiment
De katholieken zijn van ouds verwoede
dilettanttooneelspelersgeweest en er zijnzelfsonderscheidene,
elkaar, in verschillende graden van moderniteit
verwoed, beoorlogende gezelschappen, die daarbij
de openbare aandacht vragen. Een enkele maal,
onder den-invloed van een om zich heen grijpende
beweging voor het leekenspel, geschieden zulke
manifestaties ook magistraler, ritueeler.
De Pinkstervertooningen in het Stadion, of nu
het Mirakel van Amsterdam of een soort mysterie
spel van de Graal-meisjes den inzet vormde, worden
geregeld door een 30.000 menschen bijgewoond en
ik moet zeggen, zij hebben meer dan eens door de
breedheid van hun gebaar en het voelbare besef
eener massale overtuiging grooten indruk op mij
gemaakt. Uitgangspunt van alle scenische evene
menten is tenslotte het bewerkstelligen van een
doorv uitvoerenden en toeschouwenden gedeelde
emotie, en het liturgische van het scenische te
scheiden is niet altijd mogelijk noch ook nood
zakelijk.
Thans echter hebben de katholieke leekespelers
den stouten greep gedaan, en een traditie willen
scheppen waar geen traditie was. Zij hebben het
leven en sterven van Christus volgens de Bijbelsche
rangorde vertoond met gebrekkige middelen en in
de kille, nuchtere atmosfeer van een automo
bielen-hal. Ja, dan zou men toch den ver
metele een Halt!" willen toeroepen, om het even
of men de passie-geschiedenis waar of wel slechts
schoon vindt. Het is een van de diepste mysteriën
van het Christendom, dat ook zij, die niet gelooven,
een onoverwinnelijken schroom behouden ten aan
zien van zijne vulgarisatie en dat men de bewuste
blasphemie slechts aantreft bij hen, die innerlijk
van het oude geloof niet vrij zijn en de behoefte
aan een soort reactie voelen. In zooverre wil ik
wel toegeven, dat ik bevooroordeeld ben en inner
lijk misschien meer in opstand kom tegen wat voor
mij een vrij smakelooze poppekasterij geweest is,
dan iemand, die sterker en overtuigender gelooft.
Twee jaar geleden heb ik op een Zondag in een
bosch in Limburg, aan den overkant van een vijver,
het passiespel van Christus zien uitvoeren door de
geheele bevolking van Tegelen. Het duurde vele
uren en het was alles naar den conventioneelen
trant: een witte Christus, een kruisiging die het
Bijbelwoord zuiver illustratief volgde. Een voor
stelling, die ik zou bijna zeggen: gelukkig
geen. bizondere spelkwaliteiten vertoonde, maar
zuiver en voor mijn gevoel diep ontroerend ge
dragen werd door de collectieve religiositeit der
uitvoerenden. Uien speelde wat in de menschen
leefde. Er was geen grein moderniteit, geen be
wuste stijl" voor noodig. Men vergat dat men
den Christus, een eenvoudigen spoorwegarbeider,
f 5PEPAALONTWORPEN
MEUBELEN
IN PRACHTIG MATERIAAL
IO
AMSTERDAM
EEN BOEKJE MET
HOEKJES UIT ONS
GROOT MODELHUI5
TOONEN U TEVENS
ONZE ZEEULAGE
PPUZEN EN LIGT
VOOR U GEREED
op zijn fiets niet zijn costuum achterop naar do
plaats der vertooning had zien rijden. Het was de
critieklooze overgang van het alledaag'sche naar
het innig-doorvoelde, welke men zelfs in
OberAmmergau niet meer in zulk een staat van natuur
lijkheid aantreft.
Bij de geforceerde vertooning in de B.A.I.
speelden echter geheel andere motieven een rol.
In de eerste plaats wilde men hier wel een bewuste
stijl. Voor menschen, die niet uit een kleine
intelligentia bestonden doch integendeel ,,het volk"
vertegenwoordigden, speelde men een passiespel
in een uiterst hachelijk compromis, dat slechts
geperfectioneerde beroepsspelers bij wijze van
historisch curiosum hadden mogen aandurven.
Thans echter vergde men van den toeschouwer
eenerzijds begrip voor een Middeleeuwsch Fransche
tooneelinrichting, die hier nooit bekend, laat staan
populair geweest is. Anderzijds vroeg men van
dilettanten de uitbeelding van het hoogste drama
der menschheid. Men kleedde de menschen in een
dracht, die niet correspondeert met het religieuze
besef van hen, die niet een speciale
tooneelcultuur" .kennen: de hemelsche machten in die
stijf-Oostersche voorstelling der primitieve schil
ders, de Joden en het volk in vijftiend'eeuwsche
poorterdracht. Het tooneel, dat een meter of
vijftig breed was, bestond uit een breed
proscenium met vijftien indeelingen. Daar voorlangs
paradeerden slecht geregisseerde groepen, op het
tooneel zelf aangepord door een aangekleeden hulp
regisseur, met een tekstboek in de hand. Men trachtte
een al te sterk Amsterdamsch accent door het ge
bruik van een soms vrij ridicuul
hoog-Haarlemmerdijksch te verbergen. En het resultaat was, dat
men menschen, wier religieus besef men niet in
twijfel mag trekken, de rollen" van God en
Duivel zag spelen als dikdoende burgers.
Vandaar, dat ik van deze vertooning alleen een
wrevelig gevoel heb overgehouden, dat ik niet
anders dan met smakeloosheid" kan aanduiden.
Het is niet zonder reden, dat ons Nederlandsch geen
passiespel in de eigen taal kan aanwijzen, .en
menhierdan ook naar den oud-Franschen tekst van
Arnold de Gréban moest grijpen. Bij een niet scenisch
begaafd volk als het onze, is het nimmer een be
hoefte geweest, religieuze emotie in dezen zin tot
een volksche vertooning te maken. Daarvoor
thans een Middeleeuwsche structuur te hulp te
roepen lijkt mij de averechtsche weg,
Beter is het, gelijk legelen, dan maar
Ober-Ammergau in decor en entourage na te
bouwen, omdat dit nu eenmaal correspondeert
met de gangbare voorstelling in den geloovenden
mensch, dan hun tot een onaanvaardbaar religieus
besef te dwingen onder de koude booglampen,
die het schreeuwend leelijke decor van een gere
construeerd simultaan-tooneel beschenen. In lege
len mogen het dan naar zuiver tooneelbegrip, bid
prentjes" geweest zijn, het waren althans bid
prentjes, waaraan de uitvoerenden geloofden en
waarvoor zij met honderdmaal meer overgave
speelden dan de flaneerende volksmenigten in de
R.A.I. Daar werd een Christus waarlijk geslagen
en gekruisigd en ik heb nimmer een man zoo uit
geput gezien als dien spoorwegarbeider na de
vele, vele uren durende vertooning. Hier echter
was het kijkspel zoo armoedig, zoozeer een door
niets en niemand met overtuiging gedragen these,
dat men tenslotte en wellicht wijselijk de
kruisiging maar achter een diehtgeschoven gor
dijn deed plaats vinden, terwijl notabene de ge
wijde muziek op een slechte grammofoon achter in
de zaal werd uitgevoerd.
Ik ben overtuigd, dat het inderdaad den regis
seur Frank Luns niet mogelijk was, mér uit dit
zeer slechte dilettantenmateriaal te halen. Doch
waar zoo weinig aanwezig was, ware er des te
minder reden geweest, te grijpen naar ecu zoo
hachelijk onderwerp als tle intellectueele getimmer
ten van een elkeen vreemd geworden passiespel.
vVitte Curacao
Cliérry Brandy
.Menthe Glaciale
Curacao Brand
Koopt Nedcrl. fabrikaat!
Voedsel en muziek
Constant van Wessem
Bij Astoria
Van oudsher warende zingende café's" laten
wij ditmaal eens letterlijk uit het Fransch vertalen,
want toegegeven moet worden, dat op wat vroeger
het Caféchantant" was thans meer de benaming
Cabaret past de publieke localiteiten, waar de
muziek een onderdeel van de consumptie uitmaakte
of, wil men het fraaier, de consumptie bij de
muziek was inbegrepen.
De meening, dat muziek voor een ontspanning
begeerend publiek onafscheidelijk is bij het wekken
van een behagelijke sfeer en een aangename spijs
vertering. een meening, die al door de vroegere
Groote Heeren daadwerkelijk werd gemaakt door
het instellen van een , ,taf elmuziek" bij bun
maaltijden en waarom ook de Engelsche dichter
Milton in zijn Tractate onEducation" verzekert:
De muziek is het best op haar plaats na den
maaltijd, om de natuur bij haar eersten
verteringsarbeid bij te staan en te heipon en om den geest
weer tevreden tot den arbeid te geleiden" heeft
sindsdien stand gehouden en ook de gewoonste
café's en restaurants houden er aan vast dat bij
de consumptie muziek moet worden gegeven
(desnoods door het laten aanstaan van de radio).
Het gehalte der muziek, die er ten gehoore wordt
gebracht, is mede afhankelijk van de standing
van dat caféof restaurant.
In de laatste jaren vooral is de zorg voor het
muzikale onderdeel toegenomen, ook op dat
gebied wordt er zoowel door de directie als door het
publiek het beste verlangd, ja men is in dit opzicht
zelfs zoo gespecialiseerd geraakt, dat men van te
voron weet wat men in die en die café's en restau
rants voor een soort muziek zal aantreffen en men
daarnaar de keuze van zijn bezoek zal maken.
Zoekt men een intiemere sfeer, een warm, voor
naam milieu dan zal men ongetwijfeld ook zijn
schreden richten naar het café-restaurant Astoria"
Wat de muziek aangaat vindt men daar wat
met de stemming, die er wil heersenen, overeen
komt: kleine orkesten, die amusementsmuziek
geven in verzorgde en vaak virtuoselijke uitvoering.
Op het oogenblik treden er iri Astoria" twee
orkesten afwisselend op, een klein ensemble, ge
naamd Schawrnik, een. Wcensch ensemble, van
vier spelers, een violist, een pianist en twee, die
verschillende instrumenter> bespelen, beurtelings,
contrabassist, slagwerker, guitarist en harmonica
speler. De ten gehooro gebrachte muziek betreft in
hoofdzaak de society-muziek, bekende schlagers
en succesnummers, elegant en aantrekkejijk voor
gedragen.
Het tweede orkest, is het Hongaarsche
Jancsi-orkest, groot zeven musici, specialiteit in Hongaarsch
samenspel met cymbalum-begeleiding, het wel
bekende tafeltje", welks overlangs gespannen
snaren met twee roffelstokjes bespeeld worden.
Dit orkest brengt ons met modernen inslag
vooroorlogsche muziek-geneugten, om het zoo eens uit
te drukken, die men niettemin met het meeste
genoegen blijft aanhooren.
?
CHAMPAGNE
Qualitéincomparable