Historisch Archief 1877-1940
Margaret Sullavan en John Boles in Only Yesterday"
Alexander Korda en Paul
Czinner: ,.Catbarina van
Rusland'', Rembrandt
Historiestukken a grand spectacle
loopen altijd gevaar pompeuse mas
kerades te worden interessante ex
perimenten voor decorateur en
metteur-en-scène. Gewoonlijk draait het
heele geval om de een of andere pro
minente", die zich in de moeilijk te
controleeren historische situatie naar
hartelust kan laten gaan. Resultaat:
een reeks meer of minder verdienste
lijke tableaux en een solo-creatie, die
het toonéelspel naar het projectiedoek
transponeert. Het meest recente geval
,. ___ hebben we
beleefd in
The private
life of Henry
VIII" een
knappe, rijke, maar vlakke film met
een sterke rij voetlichten, die ons als
de klassieke wilde dieren der jungle
op een afstand houdt.
Met belangstelling en niet zonder
angst mocht men de evoluties van den
regisseur Paul t zirmer op dit terrein
afwachten. Czinner de man van
Nju", Ariane" en Djr traumende
Mund" met zijn psychiatrische
observatie-methode en zijn bijna mani
akale exploitatie van het
sujet-Bergner scheen wel de laatste, wien men de
neiging tot het historische
costuumen paradestuk zou toeschrijven. En
toch heeft hij den grooten stap ge
waagd. Als wijlen Mephistopheles sloeg
hij zijn toovermantel orn Bergner's
ranke schoudertjes en voerde haar mee
ver van de sfeer der intieme tea's,
der mondaine concerten en der
flir
tation-schermutselingen.
GeenJ milieu
van decaden
te
intellectueelen?maar
het barokke
keizeishof
van het
halfbarbaarsche
18eeeuwsche
Rusland.
Geen brave,
HISTORISCHE FIG
Catharina van Rusland" in
in De Uitkijk - Only
burgerlijke echtgenoot en zijn geraf
fineerde antipode, de volmaakte
minnaar maar een forsche, man
zieke Czarina en een krankzinnige
alleenheerscher. In deze vreemde om*
geving even vreemd voor haar als
Londen en Elstree .na Berlijn en
Babelsberg zet hij de kleine
Elisabeth neer, hangt haar het
koningspurper om en plant haar op den troon
van het Heilige Rusland.. .{inderdaad
een transformatie, waarvan het jaune
fille russe" niet zal gedroomd hebben.
Intusschen welk een verrijking
van het conventioneele genre werd
deze costuumfilm" ! Welk een ver
edeling van de gangbare opvatting en
welk een merkwaardige toenadering
tusschen tooneel en film !
Na Juri Taritsch' fameuse Iwan
de Verschrikkelijke" in ditzelfde thea
ter, herinner ik mij geen historische
film, die zoo in de karakters doordringt
en zoo door louter menschelijke mo
tieven wordt gedreven. Er leeft een
spanning en een levenswarmte in dit
werk, die.men zelden of nooit bij dit
genre aantreft. De bonte, decoratieve
pracht het breede gebaar en het
luide, leege woord.... kortom, alles
wat dit soort films tot een
bastaardvorm van het tooneeldrama pleegt
te maken, valt weg voor den heeten
adem en de gefluisterde passie van de
waarachtige film.
Het begin is niet onbedenkelijk: een
Russische slemppaitij volgens het
gebruikelijke recept dier occasions
even fantasieloos en clichématig als
de oeufs russes" in een restauratie
rijtuig. Daarna een tafereel ten hove,
dat de zwartste Raspoetin- en
Casanova-verdenkingen doet rijzen:
een man-wijf van een tsarina, dat ons
aanvankelijk vreemd dreigt te blijven
als een kermisrariteit een
grootvorst in het duurste Hollywood-bont
en een jonge debutante, met
LilianHai vey-allures. De
grootvorst-troonopvolger moet een Duitsche prinses
trouwen, die hij niet kent, maar noch
tans verfoeit. De jonge debutante,
die hij ergens in het paleis tegenkomt
bevalt hem veel beter maar toe
vallig is juist zij de debutante .... en
als we zoover zijn houden we ons hart
vast voor een nieuw Kongress tanzt".
Maar dan neemt de film op forsche
wijze haar draai; het is of de regisseur
na dit Mbnte, pompeuse exposéeens
klaps tot een gedecideerd : Apropos !"
overgaat. We hebben nu blijkbaar ge
noeg Hendrik VIII" gehad de
camera schuift dichterbij en test de
kleurige costuumpoppen op
menschelijkheid. En met welk een resultaat!
Dit heele bewegende panopticum be
gint te ademen en te leven stuk
voor stuk wolden we nader gebracht
tot de figuren en zij blijken niet hoog
en onbeweeglijk op hun kothurnen te
staan, maar te weifelen en te aar
zelen als wij zelve. Hun handel en
wandel is niet meer voorgeschreven
door de tradities van legende en his
toriedrama, maar wordt eensklaps
grillig, boeiend en spontaan als de
natuurlijke reactie op honderdvoud
wisselende stemmingen.
Duitsche vorstinnetje, als
canBIOSCOPY
didaat-gemalin naar dit koude,
prachtlievende hof gesleept, laat haar karak
ter van operette-ingénue ten eenenmale
varen, zonder nochtans te vervallen
in het andere uiterste en de Catharina
uit de overlevering te mimeeren. Zij
Douglas Fairbanks in
ontpopt zich als een gevoelige, ener
gieke jonge vrouw geslingerd tus
schen twee machtige polen: haar
ongerept gevoel van eigenwaarde, dat
haar iedere vernedering als een lijfe
lijke marteling doet ondergaan en
haar onberedeneerde liefde voor den
ongelukkigen dwaas, waaraan het lot
haar geketend heeft.
Wij volgen haar in iedere situatie:
in haar pogingen om, door zijn jalousie
op te wekken, de dwalende genegen
heid van den vorstelijkcn gemaal
weer te heroveren in haar toena
dering tot de regeerende keizerin en
in de bloedige vernederingen, welke
de troonopvolger haar doet onder
gaan. En het deert ons weinig of hier
al dan niet de historische waarheid
wordt weergegeven, want oneindig ?
meer raakt ons het lot van den leven
den mensch, die thans voor ons ver
rijst. Bergner geeft hier al den stillen
gloed, al de verzwegen teederheid, al
de tengere grootheid, waartoe zij in
staat is. Geen oogeiiblik zijn wij ons
bewust van het osteiitatieve spel",
dat dergelijke tragedie-figuren vak
kundige krachttoeren maken
daartoe is dit simpele zijn" te klem
mend-natuurlijk en te
verheven-eenvoudig. Zelfs achter de
alleenheerscheres, die zij later wordt, voelen wij
de schuchtere jonge vrouw, die den
zwaren last van het keizerschap op
Douglas Fairbanks Jr. en Elisabeth Bergner