Historisch Archief 1877-1940
REN OP DE FILM
^embrandl - Dans les Rues
Yesterday" in Alhambra
L J. JORDAAN
zich neemt met opeengeklemde tanden
en de wanhoop over den dood van
haar geniaal in het hart. Zie bet aan
grijpende moment, waarop zij over
weldigd door de jubelende genegen
heid der menigte van het balcon
teruglatharina van Rusland"
i
/ gekeerd als een kind neerhurkend
i tusschen ministers en generaals. . . .
! en gij weet hoe vrouwelijke grootheid
i en ?vrouwelijke hulpeloosheid elkaar
'? kunnen raken.
l Grooter verrassing nog dan Bergner,
! v«n wie wij dit alles tenslotte konden
; verwachten, is de jonge Fairbauks als
de waanzinnige Peter van liusland.
Nergens maakt hij deze figuur tot de
dankbare speelrol, waartoe het
ka; rakter zulk een welkome aanleiding
. geeft nergens overschrijdt hij de
; grenzen van het zuiver menschelijke
en zelfs in de oogenblikken, waarop
1 bij den .geesteszieken tyran in al zijn
? barbaarsche willekeur heeft uit te
beelden, blijft hij de beklagenswaar
dige gek die hulpeloos speelt met de
- symbolen van zijn almacht. De scène
aan de f eesttaf el, waar hij met
Catharina alleen blijft, nadat alle gasten
zich in consternatie verwijderd hebben
(welk een prachtig stuk filmkunst,
deze episode !) zoowel als zijn afscheid
. voor hij in de koets stapt, waarin de
' dood hem wacht, zijn waarlijk van een
ontroerende grootheid. Ik heb
Fairbanks gezien in Morning Patrol" met
een energiek, doelbewust masker
ik vond hem hier terug met het magere
, verteerde gelaat van den zielszieke
| waarin de dwalende,
wijd-uiteen; gjgiande oogen branden. Een
metamor' 'fose, die tot het hoogste en beste
behoort wat de film kan brengen,
omdat zij niet berust op techniek doch
op een innerlijke transformatie. ^[J
Tenslotte de Keizerin Elisabeth van
Flora Bobson. Wie is deze leelijke
vrouw met haar gulzigen, grooten
mond haar warme stem en haar
imposante vorstelijkheid in iedere
groteske situatie aan dit barokke hof?
Wij weten het niet maar geen
andere speelster zou deze moeilijke,
gecompliceerde figuur levender en
echter kunnen oproepen dan zij doet.
Zoo krijgt de kille, decoratieve
pracht van de costuumfilm door het
brandend conflict dezer karakters
vanzelf sfeer en smelten handeling en
milieu samen tot een levend, bewogen
geheel dat in de annalen van het
'historische filmdrama tot een hooge
en heugelijke uitzondering behoort.
Victor Trivas: Dans les
rues", »e Uitkijk
Trivas heeft met Granowski voor
mijn gevoel steeds behoord tot de
soort filmmakers, die niet weten te
overtuigen. Zijn Niemandsland"
vol goede bedoelingen, vol
antikitscbprincipes, vol idealisme, bleef
niettemin zwak en ontoereikend. Eén
meter gloriéuse kitsch van een Fritz
Lang of een Sternberg vaagt heel
zoo'n pleidooi voor den beteren mensch
en de betere film weg.... helaas !
Wat het mist is bloed, zenuwen,
vuisten, macht ! Het stemt ons sym
pathiek als een essay of een lezing
en daarbij blijft het.
Dans les rues" is ontegenzeggelijk
beter werk dan Niemandsland"
in hoofdzaak waarschijnlijk, omdat
het onderwerp den maker veel meer
ligt. De anti-oorlogsfilm vroeg om
den bezetene, die desnoods maling
heeft aan de kitsch-gevoeligheid der
aestheten maar die op tijd den
duivel in zijn body voelt en de heele
rataplan op stelten weet te zetten,
zoodat zijn sujetten en zijn publiek
er gelijkelijk van beven. De
filmvan-de-straat" echter kent ook andere
accenten en het zijn voornamelijk
deze, waaraan Trivas is blijven han
gen. De triestheid der melaatsche
gevels de norsche nuchterheid der
Parijsche banlieue de mokkerige
bedomptheid van het zuinige
Fransche interieur en vóór alles de
menschen als essentieele wezenstrekken
van dat immense masker: de straat. . .
ziedaar, wat hem in hoofdzaak in
spireerde. De
wonderlijk-aantrekkelijke leelijkheid waardoor Parijs
iederen vreemdeling boeit, bezielde hem
evenzeer als zijn landgenoot Kirsanoff
in de dagen van Ménilmontant".
En zoo werd Dans les rues" vóór
alles een film d'atmosphère"
een melancholieke, teere en gevoelige
schildering van de steenen emotie,
die Parijs heet. In dit opzicht werd
dit werk inderdaad een voortreffelijk
filmgedicht, dermate zelfs dat het
geen zin heeft bepaalde fragmenten
te noemen. Want van den eersten
tot den laatsten meter ondergaat men
als een teeder zingend vibrato, die
typische vreemdelingengevoel igheid
voor de sfeer van Parijs. De Fransche
critiek heeft zich verzet tegen Trivas'
Elisabeth Bergner en Flora Robson
W. Sokoloff in Dans les rues"
visie op haar Paname".... geen
wonder ! Het is alleen voor ons, bui
tenlanders, weggelegd deze merk
waardige sensatie na te proeven.
Intusschen bevat Dans les rues"
ook een handeling en zelfs een
handeling met vaart en heftige con
flicten. Hier echter kan ik Trivas
niet volgen. Hij is mij te braaf, te
fatsoenlijk en misschien ook te
aesthetisch. De louche gemeenheid, de
broeierige passie, het wilde tumult....
alles wat zulk een bende halfwassen
misdadigers bindt, valt ten eenen
male buiten de humane ziel van een
Victor Trivas. Hetzelfde thema, be
handeld in den zonderlingen
draak: Mayors of heil", toont
precies wat er aan Dans les
rues" ontbreekt. Ach ja
er laten zich nog steeds [vele
en dankbare vellen volschrijven
tegen Amerika en zijn
vloekb'ren kitsch.... maar het ge
weld, de macht, de overtuiging
ziet u!
John Stahl: ,,Only Yester
day", Alhambra
Het wordt wel een beetje veel, dit
derde Back Street" geval! Na Irene
Dunne's tragedie van de
vrouw-opden-achtergrond kregen we Sylvia
Sydney's gelijksoortige beleving en nu
blijkt Margaret Sullavan in de termen
te vallen. Ook zij wordt door den
geliefden man vergeten ook haar
zien wij verouderen in tragische zelf
opoffering ook zij sterft verlaten
en miskend.
(Slot Op pag. 12)