Historisch Archief 1877-1940
14
De Groene Amsterdammer van 14 April 1934
No. 2967
Cab Calloway
Carlton Hotel
Zoo nu en dan en nog feitelijk onverwacht,
zoozeer is de muziek der Amerikaansche negers
wanneer zij op tournee gaan reeds aangepast aan
de manieren der society breekt de echte neger
woede" los in de jazz-muziek van een zwarte band.
Het wordt dan een voor Europeesche ooren helsch
spektakel, op den eersten indruk niet ver
verwijwijderd van de cacophonie der toeterende en kraai
ende kermisgeluiden en waaraan men moet wennen
om er de details van te kunnen onderscheiden. Het
heeft iets kinderlijks ook, die vreugde aan alles
doorborende hooge en rijkelijk dissoneerende
trompetstooten, die dwars tegen de muziek schijnen in
te gaan en die evenals de rhythmisch oneven
maatslagen der trommen uit de band van een gewende,
muzikale harmonie springen. Als een ketel kookt
dan het enthousiasme der spelers over en beleven
wij de primitiefste soort muzikaliteit.
Een dergelijk effect maakt het optreden van
Oab Calloway met zijn band in het Oarlton-hotel.
Op een plankier voor zijn orkest gooit hij zichzelf
als de gevangene van zijn demonisch bezeten
dansbeenen op en neer, het lijkt op een wedren, waarop
hij niet vooruit komt, hij hijgt, hij transpireert,
zijn haren kleven hem uitgeput om het voorhoofd
en onderwijl hitsen orkest en leider elkaar steeds
meer op. Heft hij den arm met den langen
dirigeerstok, dan schieten de trompetters van hun stoelen
overeind en blazen door hun instrumenten hun
zooveelst gestreepte hooge noten de zaal in.
Het wordt van een opgewondenheid, die ook het
publiek niet kalm meer kan aanhooren, zelf op hun
stoelen schokken de luisteraars als motoren. En
als Calloway een langzamer lied inzet, met zijn
kapot geschreeuwde en gegilde stem het publiek
uitnoodigend mee te zingen, blijkt voldoende hoe
zeer hij in dien korten tijd al heeft school weten
te maken....
Cab Calloway is de laatst gekomene der
jazzeerende en zingende negerberoemdheden van
Harlem, waar hij Duke Ellington is gaan opvolgen.
Nog heeft hij alle rauwheid niet afgelegd, hoewel
zijn zwarte huidkleur meer op sterk verdunde
koffie lijkt en hij een voor een Europeeschen smaak
alleraardigst Mulatten-gezicht heeft. Hier en daar
is het publiek tegenover zijn optreden vreemd ge
bleven, maar Amsterdam heeft hem gul aanvaard
en bewonderd, al bleken de Amsterdammers, wan
neer er op zijn muziek gedanst ging worden, met
zijn vreemde maten wel wat in hun maag te zitten.
lucienne Boyer en liaar ensemble
Tot de vermaarde vertolksters creatrices
mag men wel zeggen van het Fransche levens
lied behoort ook Lucienne Boyer, die wij Maandag
avond in de groote zaal van het
Concertgebouwmet haar ensemble hebben gehoord en die wij
reeds kenden van radio en grammofoonplaat.
Zooals de naam van Josephine Baker (als
zanTeekening J'. F. oeve
SANTEE LANDWEER
^??W KEIZERSGRACHT 463
J HOEK LEIDSCHE STRAAT
OUDE- EN MODERNE KUNST
TOT 24 APRIL: TENTOONSTELLING
OUDE TEEKENINGEN EN OUDE VLAAMSCHE SCHILDERIJEN
Cab Calloway
,geres dan) verbonden blijft aan haar ,.J'ai deiix
amours", zoo is Lucienne Boyer voor ons de
zangeres van Parlez-moi d'amour" geworden en
beiden zouden hier niet kunnen optreden zonder
haar lijflied. Zoodat Lucienne Boyer natuurlijk
ook dat lied gezongen heeft, maar nog vele andere
en waarlijk riiet minder boeiende chansons, die
voor ons in hun bewegelijke, even aanduidende
voordracht, gecreëerd met een in verschillende
windingen om den hals gebonden das. onder felle
of zachte kleurenreflectors, lief en leed van het
kleine leven (voor do betreffende zelf het Groote
Leven) aan ons voorbij laten gaan. Lucienne
Boyer is op haar. zeker niet onbetreden, terrein
niet de minste, integendeel, zij paart aan een ge
voelige muzikaliteit en een begaafdheid met een
enkele beweging een sfeer op te roepen, wat in de
ruimte van de groote zaal lang niet gemakkelijk
was, een weldadig aandoende beschaving, die
haar in de bekende rauwe effecten, waarin de lage
stem opeens van zingen tot spreken overgaat en
die bij anderen vaak niet vrij zijn van het ordi
naire, voornaam laat blijven.
r/Aj werd bij haar zingen begeleid door het kleine
Tziganen-orkestje van Iza Yolpin, dat mooi met
haar in toon en sfeer wist te blijven, terwijl de
chansonnier-conférencier Charles Pallot voor de
humoristische aanvulling zorgde met een bab
beltje over Montmartre en andere zaken.
Hollanclschc en Weensclie musici
bij La Réserve", bij Heok".
De belangen van de Hollandsche musici betrok
ken bij de amusementsmuziek worden nog niet
overal door de bedrijfsleiders van café's en restau
rants voorgestaan, maar onder buitenlaiidsche
namen buitenlandsch moet het nu eenmaal
klinken, het publiek wil nog niet aan het gewone''
Hollandsch gaan reeds vele goed vaderlandsche
musici schuil (hoevele realisceren onder het luiste
ren, dat de populaire Kovacs Lajos van het
Kadioorkest een man is, van vreemde smetten vrij?/
zonder dat het publiek ze daar op aan ziet of liever
aanhoort.
In het intieme zaaltje van ,.La Réserve", op het
Kembrandtsplein, speelt thans een orkestje van 5
man, dat samengesteld is door den Hollander
Louis Frank uit Hollanders en Hongaren (want
goede cymbalum-bespelers schijnen tot nog toe
alleen de Hongaren te wezen, wier nationaal instru
ment het is). Ondanks de gemengde samenstelling
is de muziek, die gespeeld wordt van uitstekend
en voornaam gehalte, wel is waar op de hartstoch
telijke Hongaarsche speelmanier uitgevoerd, doch
met zwier en vei'zorgd voorgedragen. Louis Frank
treedt daarbij op als zanger, die zichzelf op de
guitaar begeleidt.
Bij ,,Heck", eveneens op het rïembrandtplein.
zoekt men het in het cosmopolitische. Een Weenseh
jazz-orkest treedt daar op, afgewisseld door de
zang van een Kozakken-koor.
Het Weensche orkest, Frank Fox" volgt de
Amerikaansch-Engelsche methode van het orkest.
dat tegelijk als cabaret welkt, d.w.z. dat het ge
speelde tegelijk zingt en acteert. Aan roode
Jest-enaais, temidden van opgeplakte witte papieren
vossen en fox-terriërs en een paar witte
speelgoedvosjes. rood en wit x.ijn de kleuieu var^
vossenjacht! speelt en zingt het ensemble zijn
schlagers en amuseert het publiek in de zalen met
zijn liedjes en grappen. Ook deze muziek is ojr
peil. al zou ik achter deze muzikanten nu niet
direct Weeners willen gaan zoeken. Op Hamlet':-.
,,\Vhat is in a name" is evenveel tegen als voor
te zeggen. C. v. WESSKÜ.
Rectificatie.
De Weensche musici van het orkestje, dat in
Astoiïa speelt, verzoeken ons bekend te maken.
dat ons abusievelijk de naam van hun
ensemblewerd opgegeven als luidende ..Sehawrnik", zij
spelen onder de naam van ..The four Lucky
Vienna Stars".
;??'?
ADVERTEERT
?l IN DE GROENE
Dat is een zin dien ge dikwijls leest.
WAAROM?
Omdat DE GROENE in het geheele
land gelezen wordt door het beste
publiek door het publiek dat iets
te besteden heeft. De adverteerder
behoeft niet te betalen voor een
verspreiding, waarmee hij honderd
duizenden bereikt, die juist niet tot
het koopkrachtige publiek
behooren, maar het betaalt hem om
in dit blad te adverteeren, dat hem
direct in contact brengt met
het publiek dat hij zoekt.
BLOEMEN zijn ontegenzeggelijk een lust voor het
oog, maar.... vergankelijk,
EEN BRONZEN KUNSTVOORWERP daarentegen is
een blijvend geschenk.... voor het leven!
Een fraaie collectie vindt ge bij
VEERHOFF & Co.
ROKIN 56 ? AMSTERDAM
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
beschermt Uw gezin in moeilijke jaren.
De Holl. Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van levens
verzekering van gelijk bedrag,
en verkoopt 5% schuldbrieven
in stukken vanf 1000.?,f 500.
en f 100.?tegen Beurskoers.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
L MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie-en Trustkantoor
41/2% Pandbr. tegen beurskoers uit.