Historisch Archief 1877-1940
Jubileum der Wagnervereenigitig
TANNHAUSER IN DEN PARIJSCHEN VORM
Constant van Wessem
Stadsschouwburg
De Wagner-vereeniging viert haar 50-jarig
jubileum. De naam van Henri Viotta, den op
richter, den heftigen voorvechter en Wagneriaan
ten onzent, zweeft weer op de lippen, van alle
Hollandsche Wagner-vereerders, de naam van den
man, die de Wagner-vereeniging tot die
Wagnerburcht ten onzent maakte, waaraan eerst de tijd,
de verandering der tijden, iets is kunnen gaan
sloopen en waardoor het aanvankelijk in dienst
van Wagner staande werk een uitbreiding heeft
moeten ondergaan in algemeeneren zin, n.l. het in
selectie doen uitvoeren van de meesterwerken der
muziek-dramatische kunst in het algemeen. Naast
Wagner, naast Strauss en wat zich nog bij Wagner
laat aansluiten, werden ook Debussy, Bizet,
Alban Berg, Mozart, Johan Strauss, Pijper, om
maar enkele opvoeringen der latere jaren in her
innering te roepen, uitgebracht. Hiermee deed de
Wagner-vereeniging zichzelf geen oneer, integen
deel zij toonde daarmee begrip voor wat het werk
van een eerste klasse muziekdramatische instelling,
wier waardevolle zeldzaamheid naast de misluk
king van de vele nationale opera's, die hier het
leven lieten, des te voelbaarder bleef, zich tot
een plicht moest rekenen: ook het beste wat er
'buiten Wagner's scheppingen gecomponeerd was
en gecomponeerd werd op de beste wijze uit te
brengen. Nationaal in den zin van alleen met
nationale krachten te werken was de
Wagnervereeniging allerminst, het ging haar om de beste
vertolking van een werk en wanneer de nationali
teit van den componist een specifiek Fransche of
een specifiek Duitsche vertolking (en voor Pijper's
opera een specifiek Hollandsche, dat lag in de
richting) uitwees, heeft zij terwille van de kunst,
die zij wilde dienen, geen oogenblik geaarzeld de
vertolkers uit die verschillende nationaliteiten te
kiezen: voor Debussy en Bizet een Fransche diri
gent en Fransche vertolkers, voor de Duitsche
werken, Duitsche dirigenten en Duitsche ver
tolkers.
Thans jubileert de Wagner-vereeniging met den
componist, die aan de instelling haar naam gaf:
Wagner, en wel met diens Tannhauser. Doch ook
hierin brengt zij ons iets nieuws, wij krijgen niet
de Tannhausser zooals wij allen hem reeds jaar
en dag kennen, maar de curieuse Pariser
Fassung", n.l. met de meestal weggelaten complete
Venusberg-muziek, de muziek, die Wagner spe
ciaal voor de Parijsche opvoering componeerde
en waarin de Duitschers, als een nationale schande,
een soort C'anossa-gang van hun grooten componist
ter wille van het succes plegen te zien (waarom zij
haar ook meestal weglaten).
Men kont de geschiedenis, zij wordt nog in het
kort in herinnering gebracht. De Parijsche Opera
talmt met de opvoering. Napoleon III beveelt
haar ten slotte. Maar in het Parijs van het Tweede
Keizerrijk is een opera zonder een ballet bij voor
baat gedoemd te vallen, i Wagner weet, dat hij
thans zijn kans krijgt hij is niet verwend nog
met succes Paris vaut bien un ballet", en hij
componeert het ballet van den Venusberg. Maar
Wagner blijft Wagner. In plaats van een plezierige
muziek voor het beminnelijke korte
dansrokjesgehuppel, dat men toen ballet noemde, schreef hij
een muziek gloeiend en verstikkend als de opperste
wellust der zinnen zelf, een benauwende
wellustdroom werd deze muziek, die reeds in de ouverture
als het treffende contrast.tot het pelgrimskoor is
gebruikt en die hier tot een waar hurlement" der
van extase dronken zinnen wordt opgevoerd, een
Elisdbeth. Maria Muller
Tannhauser. -Max Lorenz
der fascinceiendste stukken muziek, die Wagner,
in wezen wel weinig een reine Tor", zooals hij
zich in de Parsifal voor doet, ooit gecomponeerd
heeft en waarmee hij aan zijn Tannhauser" een
des te sterker relief geeft. Doch liet redde Wagner,
ondanks zijn poging den publieken smaakvan zijn
tijd te voldoen, niet zijn Parijsche succes: de
Parijzenaars van 1!S(H) bedankten toch voor zijn
muziek.
Wagner heeft Parijs de smaad van zijn mis
lukking nimmer vergeven: de Tannhauser werd
geheiligd in den oorspronkelijken te Dresden
opgevoerden vorm, zooals wij hem thans kennen.
Het was een aardig denkbeeld van de
Wagne:vereeniging haar jubileumvoorstelling van ..Tann
hauser" te geven in de decors van uit den
begintijd. Decors en eriseeneering herinnei den aan
illustraties, die omstreeks 1880 bij Wagner's
drama's werden gemaakt, de oude] wetsche en
gedetailleerde coulissenstukkeri, de ..perspectief".
de belichting, alles rit-p een voorbijen romantiek
voor ons op, die echter innig is verbonden met'het
Wagneriaansche helden- en godendom. waar een
tijdlang de heele muzikale wereld gek op was.
Binnen dit oudeiwetsehe kader werd deze
Tannhauser-opvoering tonsequent gehouden: de
prent-illusie was volkomen en het mag niet
ontkend worden, dat zij bevrediging gaf. Maar
wat van de Venusberg scène te zeggen; zooals
KO>
Dirigent Erich Kleiber
zij thans werd vertolkt volgens do regie vai(
Yvonne Georgi? Ik geloof dat geen enkele
uitbeelding, die een realiteit zoekt te benaderen
zal voldoen. Deze springende faunen en vluchten»!*
nymphen pasten wel bij de ouderwetsche prent"
illusie van het geheel, doch misschien is In
veiliger het ballet weer als droomverschijning,
zooals in het derde bedrijf, op te vatten, liet
werd nu wel 'eens een mal geval.
Het muzikale gedeelte van. de opvoering
meer dan volmaakt, ik herinner mij niet ooit
zoo'n goede vertolking van Tannhauser" ti
hebben gehoord. H< t heeft nauwelijks zin den eei
l:overi den ander te roemen. Uit galanterie noe
men wij Maria Muller als Elisabeth; maar Max
J.oren/ als TannhJiuser zong als haar mannelijke
partner niet minder goetl. Maar wel moeten wiji
de fenomenale directie van Krich Kleiber in hetj
bijzonder naar voren brengen. Kleiber hield}
onder zijn leiding zoowel in liet orkest als op|
het totmeel een muzikale spanning gaande, di«jj
alle langdraderigheid (waaraan vooral lut 2de!
bedrijf in de \Vartburg rijk is) deed vergeten, i
Inderdaad, de Wa.gner-vereeniging kan mot haar]
jiibileumvoorstelling op een model-opvoering terug}
zien. !
Nieuwe uitgaven
De Gemeente als Werkgeefster, de regeling van
de rechtspositie der gemeentelijke! werknemen» in
Nederland en Duitschlaiid. door Dr. F. Breedtvelt.
II'. .1. Paiis. Amsterdam.
Op weg naar een. Nieuwe Maatschappij, doojr
Dr. S. Kozeinoud, Mr. (J. K. van Walsurn e»
Dr. C. Beekenkamp. .7. M. Bredée's l'itg. Mij.,,
Rotterdam.
/uid-Afrika en Kngeland. Hun Staatkundige
verhouding, historisch en staatreclitelijk toege
licht door K. Braak. Krven J. Bijleveld. ('(recht.
Bloemen van de Bossehen. door Dr. Jac. P.
Thijsse. deel 2 der serie Natuur-wetenschappelijke
zakboeken. Uitgaaf S. W. Melchior, Amersfoort.
1/Ksprit francais. Anthologie a l'usage de»
coles de l'enseigrienient secondaire avee vocabu
laire, par Robert (irémaux. W. J. Thieme & <!if.,
Zutphen.
Verzen, door Joh. C. P. Alberts. Drukkerij
Heijnes (M. va.ii Dijk). Laurierstraat SM), Amsterdam.
Sonnetten, door Herman Gorter. Van Dishoeck,
Bussum, HI31.
Artiesten, door Leo Ott. Met teekeiüngeri van
I'ieter den Besten en een voorwoord van Alexander
de Haas. Uitg. van N.V. Uitg. Mij. C. A. J. van
Dishoeck, Bussum.
Leerboek der Oude Geschiedenis, door Dr. H.
van (leider. !)de druk bewerkt door Dr. D. Cohea.
.J. B. Wolteis. Groningen, Den Haag, Batavia.