Historisch Archief 1877-1940
Schoonheid en bruikbaarheid
van het motorvaartuig
Otto van Tussenbroek
Watersporttentoonstelling
Het is met cano's, zeil- en motorschepen wel
tzoo gesteld dat men deze het best in hun eigen
«lement d.w.z. op het water kan zien en bewonderen
?en dan liefst in actie. Daar staat echter tegenover
dat op het droge en in rust de makelij, en alle
l>y zonderheden in sterker mate naar volle waarde
vallen te beoordeelen. Daartoe was hier dus alle
gelegenheid.
Een echt watersportman loopt wel eens graag
langs drooggelegde" scheepjes en zoo een vindt
het wel fijn eens met de hand langs de kiel te strijken
?om te genieten van het strakke en gladde opper
vlak der scheepshuid, omdat hij weet dat dit snel
heid in het water beteekent bij de voortstuwing
?door wind- of motorkracht. Zoo ón is liefhebber
?en kenner tegelijk.
Een leek ziet dat zoo niet en heeft daar ook
:geen gevoel voor, maar de volbloed waterrot
merkt duizenderlei dingen op en geniet ervan met
?volle teugen. Trouwens, de tijd vo/or deze tentoon
stelling is goed gekozen. De lente is weer in het
land en men begint aan varen te denken. Zoo open
de de H.I.S.W.A. de poorten op het psychologisch
juiste oogenblik en geen wonder dat het daar in
Amsterdam een verzamelplaats bleek van ieder in
"wiens leven de watersport een rol speelt.
De tijdsomstandigheden leiden er toe, dat men
"bij hetgeen men biedt billijkheid betracht. Wat het
zeilen betreft zijn van dit beginsel de
IJsselmeerTu-uisers (de Vries, te Aalsmeer) en vooral de
IPampus-jachten (de Vries Lentsch Jr., te Amster
dam) de tastbare resultaten. In laatstgenoemde
scheepjes zal de geliefde Regenboog-klasse een
izWare concurrent ontmoeten en geen wonder, zij
:zijn rank en slank; licht te hanteeren en snel.
?Ook de cano's zijn veel billijker geworden, wat
mede zijn oorzaak vindt in het feit dat de
cariosport geweldig toeneemt.
*, *
Men ziet deze kleine dingen in allerlei variaties:
Jcajaks, vouwbooten van diverse samenstellingen,
Oanadeesche cano's, toer- en wedstrijdtypen, voor
peddelen of zeilen ingericht en zij zijn stellig een
der beste propaganda-middelen voor ,,la vie au
;grand'air" want men raakt met het water ver
trouwd en er worden, aldus, vooral onder de jon
geren, talrijke adepten voor de mooie sport
geiweekt!
Wat voor den prijs der hiervoren genoemde
vaartuigen geldt, heeft ook betrekking op de talrijke
fcinnen- en buitenboordmotoren. Deze zijn zoo
langzamerhand binnen ieders bereik gekomen, men
kan er dan ook als hulpmotor veel gemak van heb
ben. En ten slotte zijn ook de motorbooten
goedooper geworden, men zie er den
super-Hollandiruiser maar eens op aan (Akerboom en van Lent,
?de Kaag en Kemper, Schiedam) of de nog bil
lijker gewone Hollandkruiser, van staal gebouwd,
?van binnen betimmerd met mahonie en z.g.
,,presdwood" (houtvezel-platen), voorzien van
IFord A-motor systeem Kemper. Een aardige
vondst is bij den super-kruiser het openschuifbaar
dak van de stuurkuip. Ook de jachtwerf Wolfrat
*e A'dam, Nicolaas Witsen" en Vis te Alkmaar
benevens die van Ceurvorst te A'dam zijn uit
nemend vertegenwoordigd, laatstgenoemde toont
?o.m. een Ohriscraft" open motorboot die, voor
zien van een 150 P.K. 8-cylinder ruim zestig K.M.
snelheid haalt en daarbij toch vlak blijft liggen!
Merkwaardig uit constructief oogpunt is de door
-dezelfde firma geïmporteerde ,,Sea-eagle", een boot
?welke geheele uit n stalen, roestvrije plaat is
.geperst, zonder naden of klinknagels. Een vijftal
luchttanks maken het vaartuig onzinkbaar.
Vooraien van een 40 P.K. Lycoming-motor is de snel
heid ongeveer 48 K.M. per uur.
Het grootste motorschip op de tentoonstelling
?(11 meter lang) werd ingezonden door de werf
,,het Port" van de fa. de Vries Lentsch te
iSTieuwondam, ontworpen door den bekenden teekenaar en
verzorger van menig fraai vaartuig Ir. H. W. de
Voogt (Zie bijgaande afbeeldingen). Het schip is van
staal gebouwd en van alle moderne gemakken voor
zien. Er zijn vier ruime kooien in, een flinke
pantry" (keuken), het heeft zoowel een achter- als
een vóór-cockpit, veel berging overal en het is in
een beperkt bestek bijzonder geriefelijk.
Een en ander leent zich vooral tot het maken
van groote tochten. Zelden zag ik een toerschip
zoo fleurig en modern ingericht, in dit opzicht spant
het stuurhuis wel de kroon, in licht en
donkerderblauw gelakt met stalen meubels (fabrikaat D3 te
Rotterdam naar ontwerp van Schuitema) en voor
zien van ruiten, welke men op of neer kan draaien,
enz.
Dit is nu eens een bij welks bouw een volkomen
modern karakter werd nagestreefd, trouwens, er is
over de gansche linie een verlangen merkbaar (on
der directen invloed van de voortreffelijke voor
beelden in de aviatiek en het automobilisme) het
stroomlijn-principe te volgen zonder echter in over
drijvingen te vervallen, waardoor het totaal-aan
zicht der jachten vrij is gebleven van het vaak
ietwat geforceerde van vroeger.
Het blijft altijd een zeer moeilijke opgave schoon
heid en bruikbaarheid bjj den bouw van
kajuitmotorbooten te doen samengaan (niet het minst
ook door de vereischte sta-hoogte" in slaaphut,
keuken en stuurhuis) doch het blijkt intusschen
heel wel mogelijk tot uitermate bevredigende op
lossingen te komen waarbij tevens aan doelmatig
heid, gemak en bedrijfszekerheid alle aandacht is
geschonken.
Boekbespreking
Jan Jans. Bonwknii»t en Kuituur
De architect Jans koos als welsprekend motto
voor zijn bijzonder raai; geschreven boekje de
woorden van den dichter Lao-tse Muren met
vensters en deuren vormen het huis. Maar de
ruimte er tusschen bepaalt het wezen van het
huis" ....
Het zien van kunst" (aldus de schrijver van
Bouwkunst en Cultuur") is de kunst van het
zien. Het zien van bouwkunst is de kunst een
gebouw te zien".
Te weinigen komen daartoe en dit is oorzaak
van het betreurenswaardige feit, dat nog steeds
ons land ontluisterd wordt door het werk van
volkomen ondeskundigen. En daarom juist kan
Motorboot naar ontwerp Ir. H. W. de Voogt
dit boekje veel goeds bereiken. Ik zou willen dat
het in handen kwam van allen die bouwplannen
hebben; van alle bestuurderen van
woningbouwvereenigingen; van alle risicobouwers", want dan
was er misschien kans dat men tot zelf-inkeer
kwam.
Dit boekje van een volbloed-architect, die zich
van de hooge roeping van zijn vak ten volle be
wust is, is eigenlijk een felle aanklacht tegen alle
beunhazerij",maar het prettige is dat hij als het
ware den lezer bij de hand neemt en het schoone
leert zien. Hij behoort noch tot de uiterst rechtser en,
noch tot de uiterst linkschen onzer vaderlandsche
architecten en dit deed hein inderdaad den aan
gewezen man zijn eens rustig de puntjes op de i te
zetten, waardoor zijn boekje een bijzondere
beteekenis verkreeg. Menigmaal legt hij den vinger
op wonde plekken, maar hij geeft daarbij ook
telkens weer aan hoe tot verbetering te komen is,
bij de goed gekozen afbeeldingen gelegenheid vin
dend door middel van een kort bijschrift zijn
inzichten betreffende juiste of minder juiste op
vattingen te vertolken. T.
Het stuurhuis van het moderne vaartuig