De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 21 april pagina 6

21 april 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

'e. De Groene Amsterdammer van 21 April 1934 N o. 2968 Londensche tentoonstellingen k OBJECTIEVE ABSTRACTIES R. van Ravenbeek Gen' Richards The Zwemmer Gallery, tonden Zwemmer, een Hollandsche boek handelaar, heeft in zijn pleizierigen winkel de oude traditie gehand haafd, dat men mag grasduinen". Hij heeft bovendien een klein, maar zeer bruikbaar toonzaaltje voor mo derne kunst. Hier exposeeren thans zeven der meest linksche Kngelsche schilders. D j ondertitel van dit artikel, die de door hen zelf gekozen groepsnaam is, geeft reeds een zekere aanduiding van hun richting. Verder hebben de zeven een vragenlijst beantwoord, waarom, hoe en waardoor ieder van hen palet en penseel voert. De gemeenschappelijke lijn. die door al deze antwoorden loopt, is kort gezegd: wij krijgen een visueelen spoorslag dien wij direkt of na langeren neerslag abstrakt ver werken; wij verwerken, omdat wij graag schilderen." Dit is een sterk ingekookt mengsel van een vrij wate rig betoog. Hoe kan het ook anders dan dunne kost worden? Ik heb met de zeven te doen, want het is wreed hen aan zulk een examen-opgaaf vast te klinken. Het kan hoogstens satel lieten of mededingers interesseeren. het publiek wordt er niet wijzer of koopzuchtiger door. Vlaminck schreef in zijn Tournants dangereux" over zijn aspiraties als wielrenner, D. H. Lawrence in zijn brieven over zijn tuin en de uitgevers, Vincent is op zijn best als hij over zijn meubels en zyn schulden schrijft. Ik maak er dezen abstrakten geen verwijt van, maar hoop dat deze gedwongen kataloog-credo's geen mode zullen worden, temeer daar ik een eerste symptoom ook in Nederland meen te erkennen in een verkapt- vraagge sprek niet onzen regenten-schilder. Het is al zwaar genoeg om te schil deren! Wat nu de tentoonstelling zelf betreft, deze is allereers., merkwaardig omdat zij zoo zuiver Engelsch is. Men kan hier regelmatig op elke expo sitie abstrakte of surrealistische schil derijen aantreffen, die echter alle direkt aan Franschen of Duitschen invloed zijn gebonden. Deze schilders zijn echter zuiver inheemsch, daar tij noch het droge coloriet noch de straffe compositie nabootsten. Men zou het kunnen noemen een ontdooide ab stractie. De lijn is geschreven, niet getrokken of gegroefd, de kleur niet afgewogen maar gevoeld. Het zijn schilderijen, waar het sentiment schep pend, het intellect hoogstens orde nend werkt. Dit is de Engelsche volksaard. En wat voor Engeland veel zegt, de kleur is zonder uitzonde ring verfijnd en zuiver. Ge zoudt hen in twee groepen kunnen indeelen, de lyrische en de dramatische, de vrouwelijke eri de virilc. De eerste maakt zich geheel los van den tast baren vorm, i 3 licht van kleur en toont weinig verscheidenheid, brengt dus reeds het gevaar van een methode. (Bell. Hitchens ibble en Moynihan). De drie anderen (Carr, Richards en I'asmore) blijven, zonder realist te worden, bij den aardschen vorm. In deze groep waardeer ik de groot heid die ligt in liet han^eeren der dingen riaar eigen welgevallen. Er is vooral een stilleven van Itichards, dat mij trof als volle muziek. De drie looperi minder gevaar weer te bevriezen in een formule eri geven mij werkelijk moed voor e_en vermaniiirig en vernieuwing der Engelsche schilderkunst. Tot nu toe deed deze mij vaak denken aan een hobbelend, dobberend vlet achter een schip met vol zeil. Idl'lll lloilll' Dxhihition Een volgend lichtpunt in den dool hof van Londensche tentoonstellingen trof ik op de Ideal Home Exhibitioii in Olympia. Hier heerscht een orgie van huis houdelijke spitsvondigheden, keuken geheimen, badkamer-verfijningen. Hier schuifelen drie weken duizenden per uur langs slaolie-mirakels. waschtobbeverzoekingen 011 gaskaehelmystoriën. Hier staat de juffrouw van drie hoog te droomen voor eon marmeren, ingebouwd bad en een commies tweede klasse likt zich den baard bij het aanschouwen van een viercylinder grasmaaier. Heath Hobinson, de teekenaar der slimme uitvinders, construeerde een toepasse lijke spot-woning, waar de meid, fietsend op een hometrainer in de keuken, gelijktijdig kookt, de wasch doet, het kind baadt en de stofzuiger doet ronken. Het geheel geeft dan ook een eersten indruk van huishoudwaanzin. En toch is in deze massavertooning en productie voor de massa iets zeer aantrekkelijks. Het beduidt Het tentoonstellingsdorp in aanbouw Het huis van morgen: Suspan-home" een toevoeging aan onzen voorraad vrijen tijd en levensgemak, een ver overing van den geest op den dagelijkschen tredmolen. Ook in den vorm van deze gebruiksvoorwerpen a grande série begint verbetering te komen. Speciaal do, in Engeland ingewortelde hebbelijkheid alles in gothischen, klassieken of jacobean stijl te verhullen, vermindert. Dit is wat in het land van ,,Ye olde Cinema House !" En deze beweging komt dit jaar voor het eerst ook uit in de modelhuizen, die op ware grootte getoond. steeds de hoofdattractie dezer jaar beurs vormen. Zij zijn ditmaal allen modern. Althans voor Engeland; groo tere, stalen ramen, platdak, geen zandsteenen tierlantijnen, terras en openslaande deuren, ingebouwde; kas ten. Modern en fraai gaat echter slechts in n der modellen gamen. En dit ontwerp is zuiver continentaal, de modern Duitsch-Fransche stijl, die ge van Taormina tot Stockholm terug vindt. De architekten zijn Wells Coates en Pleytell-Bouverie. Ik weet het zoo tiiet, maai' of de laatste een Eransche naam uit de invasie der NormandiL'rs draagt? Aantiekkelijk zijn de lange, hooge tuinmuren, die van het geheel een compact, naar de zon gericht segment maken. De prijs is voor een seriehuis^betrekkelijk hoog: 3 slaapkamer type* £ 1200, 4 slaapk. £ 1500. De andere modellen zijn veel min der, daar zij nog steeds op het prin cipe van velo hoeken binnen en buiten zijn gebaseerd. Ken eigen Engelsche oplossing van het moderne woonhuis is dan ook nog niet gevonden, ten minste hier niet. Het is echter reeds eeri pleizierig gevoel, dat er misschien een beweging zal komen tegen het vandalisme, dat van de Engelsche voorstad voor de eerstvolgende vijftig jaar een troostelooze ankerbouwdoos heeft gemaakt. Over de binnenhuis architectuur valt nog weinig goeds te zeggen. Het stalen meubel moet nog steeds hard vechten voor zijn plaats aan den huiselijken haard en toont ook nog geen nieuwe vondsten. Meest vindt ge bedenkelijke luxe" meubels, die de kamers, rijkelijke reproducties van Vincent, Cézanne en Picasso ten spijt, een opgedirkte, burgerlijke salon doen blijven. Van de praktisch-aangename zaken wil ik nog noemen een verwisselbaar haardvuur (electrisch en open haard), dat door Bratt, Colbran & Co. wordt gemaakt. Voor een kleine kamer zeer aantrekkelijk. Het geheel is door het dagblad de Daily Mail grootscheeps opgezet en geeft een aardig overzicht van de bedenksels en verlangens van het genus humanum practicum. Nieuwe uitgaven ^~ Heineke Vos en zijn biograaf, door Kichard Minne. N.jgh & Van Ditmar, Tsr.V.. Hottordam. Het verhaal van den vos, dooi' M. Nijlioff. Naai' het Hussisch van 1. Strawinsky. N.V. Km. Querido's Mij.. Amsterdam. Joseph in Dot'iari door .roost, van tien Vondel. Met aanteekeriingeri van Dr. V. \. Stoett, :!<le druk. Klassiek letterkundig Pantheon. \V, .7. Thieme ifc Cit;., Zutphen. liet Ministerie van Vrouwelijke Zaken, klucht in n bedrijf door Joh. de Kanter. de druk. Dilettanteritooneel onder redactie van (i. Nolst Ti'énité. Haarlem. H. D. Tjetmk Willink & Zoon, N.V. LEVERT MEUBELEN l STOFFEN - TAPIJTEN | EN VERSIERINGEN l |£ÖSÏ»-' H G. W E L L S MENSCHHEID iSS^S^-TrS1

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl