Historisch Archief 1877-1940
'e.
De Groene Amsterdammer van 21 April 1934
N o. 2968
Londensche tentoonstellingen
k
OBJECTIEVE ABSTRACTIES
R. van Ravenbeek
Gen' Richards
The Zwemmer Gallery, tonden
Zwemmer, een Hollandsche boek
handelaar, heeft in zijn pleizierigen
winkel de oude traditie gehand
haafd, dat men mag grasduinen".
Hij heeft bovendien een klein, maar
zeer bruikbaar toonzaaltje voor mo
derne kunst. Hier exposeeren thans
zeven der meest linksche Kngelsche
schilders. D j ondertitel van dit artikel,
die de door hen zelf gekozen
groepsnaam is, geeft reeds een zekere
aanduiding van hun richting. Verder
hebben de zeven een vragenlijst
beantwoord, waarom, hoe en waardoor
ieder van hen palet en penseel voert.
De gemeenschappelijke lijn. die door
al deze antwoorden loopt, is kort
gezegd: wij krijgen een visueelen
spoorslag dien wij direkt of na
langeren neerslag abstrakt ver
werken; wij verwerken, omdat wij
graag schilderen." Dit is een sterk
ingekookt mengsel van een vrij wate
rig betoog. Hoe kan het ook anders
dan dunne kost worden? Ik heb met
de zeven te doen, want het is wreed
hen aan zulk een examen-opgaaf vast
te klinken. Het kan hoogstens satel
lieten of mededingers interesseeren.
het publiek wordt er niet wijzer of
koopzuchtiger door. Vlaminck schreef
in zijn Tournants dangereux" over
zijn aspiraties als wielrenner, D. H.
Lawrence in zijn brieven over zijn
tuin en de uitgevers, Vincent is op
zijn best als hij over zijn meubels en
zyn schulden schrijft. Ik maak er
dezen abstrakten geen verwijt van,
maar hoop dat deze gedwongen
kataloog-credo's geen mode zullen
worden, temeer daar ik een eerste
symptoom ook in Nederland meen te
erkennen in een verkapt- vraagge
sprek niet onzen regenten-schilder.
Het is al zwaar genoeg om te schil
deren!
Wat nu de tentoonstelling zelf
betreft, deze is allereers., merkwaardig
omdat zij zoo zuiver Engelsch is.
Men kan hier regelmatig op elke expo
sitie abstrakte of surrealistische schil
derijen aantreffen, die echter alle
direkt aan Franschen of Duitschen
invloed zijn gebonden. Deze schilders
zijn echter zuiver inheemsch, daar tij
noch het droge coloriet noch de straffe
compositie nabootsten. Men zou het
kunnen noemen een ontdooide ab
stractie. De lijn is geschreven, niet
getrokken of gegroefd, de kleur niet
afgewogen maar gevoeld. Het zijn
schilderijen, waar het sentiment schep
pend, het intellect hoogstens orde
nend werkt. Dit is de Engelsche
volksaard. En wat voor Engeland
veel zegt, de kleur is zonder uitzonde
ring verfijnd en zuiver. Ge zoudt
hen in twee groepen kunnen indeelen,
de lyrische en de dramatische, de
vrouwelijke eri de virilc. De eerste
maakt zich geheel los van den tast
baren vorm, i 3 licht van kleur en
toont weinig verscheidenheid, brengt
dus reeds het gevaar van een methode.
(Bell. Hitchens ibble en Moynihan).
De drie anderen (Carr, Richards en
I'asmore) blijven, zonder realist te
worden, bij den aardschen vorm.
In deze groep waardeer ik de groot
heid die ligt in liet han^eeren der
dingen riaar eigen welgevallen. Er
is vooral een stilleven van Itichards,
dat mij trof als volle muziek. De
drie looperi minder gevaar weer te
bevriezen in een formule eri geven
mij werkelijk moed voor e_en
vermaniiirig en vernieuwing der Engelsche
schilderkunst. Tot nu toe deed deze
mij vaak denken aan een hobbelend,
dobberend vlet achter een schip met
vol zeil.
Idl'lll lloilll' Dxhihition
Een volgend lichtpunt in den dool
hof van Londensche tentoonstellingen
trof ik op de Ideal Home Exhibitioii
in Olympia.
Hier heerscht een orgie van huis
houdelijke spitsvondigheden, keuken
geheimen, badkamer-verfijningen.
Hier schuifelen drie weken duizenden
per uur langs slaolie-mirakels.
waschtobbeverzoekingen 011
gaskaehelmystoriën. Hier staat de juffrouw
van drie hoog te droomen voor eon
marmeren, ingebouwd bad en een
commies tweede klasse likt zich den
baard bij het aanschouwen van een
viercylinder grasmaaier. Heath
Hobinson, de teekenaar der slimme
uitvinders, construeerde een toepasse
lijke spot-woning, waar de meid,
fietsend op een hometrainer in de
keuken, gelijktijdig kookt, de wasch
doet, het kind baadt en de stofzuiger
doet ronken. Het geheel geeft dan
ook een eersten indruk van
huishoudwaanzin. En toch is in deze
massavertooning en productie voor de massa
iets zeer aantrekkelijks. Het beduidt
Het tentoonstellingsdorp in aanbouw
Het huis van morgen:
Suspan-home"
een toevoeging aan onzen voorraad
vrijen tijd en levensgemak, een ver
overing van den geest op den
dagelijkschen tredmolen. Ook in den vorm
van deze gebruiksvoorwerpen a
grande série begint verbetering te
komen. Speciaal do, in Engeland
ingewortelde hebbelijkheid alles in
gothischen, klassieken of jacobean
stijl te verhullen, vermindert.
Dit is wat in het land van ,,Ye olde
Cinema House !"
En deze beweging komt dit jaar
voor het eerst ook uit in de
modelhuizen, die op ware grootte getoond.
steeds de hoofdattractie dezer jaar
beurs vormen. Zij zijn ditmaal allen
modern. Althans voor Engeland; groo
tere, stalen ramen, platdak, geen
zandsteenen tierlantijnen, terras en
openslaande deuren, ingebouwde; kas
ten.
Modern en fraai gaat echter slechts
in n der modellen gamen. En dit
ontwerp is zuiver continentaal, de
modern Duitsch-Fransche stijl, die ge
van Taormina tot Stockholm terug
vindt.
De architekten zijn Wells Coates
en Pleytell-Bouverie.
Ik weet het zoo tiiet, maai' of de
laatste een Eransche naam uit de
invasie der NormandiL'rs draagt?
Aantiekkelijk zijn de lange, hooge
tuinmuren, die van het geheel een
compact, naar de zon gericht segment
maken. De prijs is voor een
seriehuis^betrekkelijk hoog: 3 slaapkamer
type* £ 1200, 4 slaapk. £ 1500.
De andere modellen zijn veel min
der, daar zij nog steeds op het prin
cipe van velo hoeken binnen en buiten
zijn gebaseerd. Ken eigen Engelsche
oplossing van het moderne woonhuis
is dan ook nog niet gevonden, ten
minste hier niet. Het is echter reeds eeri
pleizierig gevoel, dat er misschien
een beweging zal komen tegen het
vandalisme, dat van de Engelsche
voorstad voor de eerstvolgende vijftig
jaar een troostelooze ankerbouwdoos
heeft gemaakt. Over de binnenhuis
architectuur valt nog weinig goeds
te zeggen. Het stalen meubel moet
nog steeds hard vechten voor zijn
plaats aan den huiselijken haard en
toont ook nog geen nieuwe vondsten.
Meest vindt ge bedenkelijke luxe"
meubels, die de kamers, rijkelijke
reproducties van Vincent, Cézanne
en Picasso ten spijt, een opgedirkte,
burgerlijke salon doen blijven.
Van de praktisch-aangename zaken
wil ik nog noemen een verwisselbaar
haardvuur (electrisch en open haard),
dat door Bratt, Colbran & Co.
wordt gemaakt. Voor een kleine
kamer zeer aantrekkelijk.
Het geheel is door het dagblad
de Daily Mail grootscheeps opgezet
en geeft een aardig overzicht van de
bedenksels en verlangens van het
genus humanum practicum.
Nieuwe uitgaven
^~ Heineke Vos en zijn biograaf, door
Kichard Minne. N.jgh & Van Ditmar,
Tsr.V.. Hottordam.
Het verhaal van den vos, dooi'
M. Nijlioff. Naai' het Hussisch van
1. Strawinsky. N.V. Km. Querido's
Mij.. Amsterdam.
Joseph in Dot'iari door .roost, van
tien Vondel. Met aanteekeriingeri van
Dr. V. \. Stoett, :!<le druk. Klassiek
letterkundig Pantheon. \V, .7. Thieme
ifc Cit;., Zutphen.
liet Ministerie van Vrouwelijke
Zaken, klucht in n bedrijf door
Joh. de Kanter. de druk.
Dilettanteritooneel onder redactie van (i. Nolst
Ti'énité. Haarlem. H. D. Tjetmk
Willink & Zoon, N.V.
LEVERT MEUBELEN l
STOFFEN - TAPIJTEN |
EN VERSIERINGEN l
|£ÖSÏ»-'
H G. W E L L S
MENSCHHEID
iSS^S^-TrS1