Historisch Archief 1877-1940
"?,tf
De Groene Amsterdammer van 21 April 1934
N o. 2968
Muziek
Knapenkoor te gast
Constant van Wessem
De Wiener Saiigerknuben"
te Amsterdam
De revolutie van 1918 vernietigde te Weenen
een der eeuwenoude instellingen van de monarchie,
die van de Wiener Sangerknaben", die dienst
deden bij de kerkelijke muziek in de Hofburgkapel
ea wier opleiding geschiedde aan het voor dat doel
gestichte Löwenburgische Konvikt, bekostigd door
déKeizerlijke Habsburgsche familie. Eerst in
1023 werden weer pogingen in het werk gesteld de
Wiener Sangerknaben" te doen herleven met be
hulp van het particulier initiatief. Deze pogingen
gelukten. Wel is waar was het instituut niet meer
in de eerste plaats een kerkelijke instelling, zooals
voordien, d.w.z. niet weer uitsluitend bestemd voor
de muziek bij kerkelijke plechtigheden, maar het
zelfde hooge artistieke peil werd beoogd, zoodat
men. thans beschikt over een knapenkoor van een
zeldzame stemmen-selectie, dat als kunstwaarde
reeds recht' van bestaan had. Het reperloire heeft
tóëh ook uitgebreid, naast lithurgische gezangen
worden pok wereldlijke liederen uitgevoerd en
«eMs kleine .opera's en cantates, voor zoover die in
aanmerking komen om. door kinderen gezongen te
Worden. Aangezien, bij de gratis-opleiding, de
financieele kwestie het teere punt blijft, heeft men
besloten met dit knapenkoor ook reizen te
ondertoemen en door het geven van concerten in het
buitenland geld te verzamelen. En zoo heeft
Woens?tfBgavond ook Amsterdam het voorrecht gehad de
Wiener Sangerknaben" te hooren.
Ik zeg: het voorrecht; want het is inderdaad
een zeldzaam genot het zingen van deze jongens .
te hooren. Naast een buitengewone discipline en
*»n verrukkelijke muzikaliteit bij het zingen is het
optreden van dit knapenkoor vooral natuurlijk
gebleven, het edel stemmen-materiaal is niet door
een meedoogenlooze dressuur geweld aangedaan,
met een groote liefde is er voor gewaakt, dat de
bekoring van. zingende kinderen gehandhaafd bleef
en ik geloof, dat dit wel in de eerste plaats de
oorzaak is, dat dit zingen zulk een wonderbaarlijken
indruk maakt zoowel in de kerkelijke als in de
wereldlijke liederen. Naast het geoefende en
beheerschte, het ijle en bewegelijke in de voordracht
treft het juveniele, het niet nader onder woorden
te brengen ontroerende, dat in die glasheldere
kinderstemmen tot ons komt en waaraan niets in
den weg wordt gelegd: er is hier aan het natuurlijk
aanwezige" alleen richting gegeven. Hiervoor komt
den leider een eeresaluut toe, in casu Dr. Georg
Gruber, die zoo jong met de jeugd weet te wezen
en zoo zonder schoolmeester-allures zijn
kinderlessen weet te leiden vanaf zijn vleugel: geen drukte
van gebaren, geen vertoon van tucht, slechts bijna
in het verborgen blijvende aanwijzingen, sober en
bescheiden.
Tusschen een reeks oude kerkelijke gezangen en
een reeks volks- en kunstliederen werd een
operatje van Mozart gegeven, diens zangspel in n
bedrijf Bastien und Sastienne", dat hij als
12jarige componeerde, zelf nog een kind. Harold
Sintier, die reeds door zijn merkwaardig sopraan
geluid was opgevallen, zong de Bastienne-partij,
Oskar Gebauer, iets te scherp misschien, Bastien
en Robert Folter ontpopte zich als een kleine
opera-acteur in de rol van den toovenaar Colas,
reeds geheel in zingen en acteeren een kleine plan
ken-held. Zij waren, evenals het koortje, dat o.a.
een kinderlijk gedanst menuet uitvoerde, in Bokoko
costuum en het geheel behaalde een alleszins
verdiend stormachtig succes.
Het was inderdaad een verrassende avond, die
van het optreden van de Wiener Sangerknaben in
het Amsterdamsche Concertgebouw.
te Sacre du Printemps door het
Kotterdamscli Philharmonisch Orkest
Tien jaar geleden heeft Monteux het gewaagd,
Strawinsky's Sacre du Printemps met het Concert
gebouworkest uit te voeren. De geruchten er over
konden de gemoederen geen zachtaardig vooroor
deel doen koesteren en men ging er veeleer heen
om midden onder het eerste deel demonstratief de
zaal te kunnen verlaten dan om werkelijk naar het
geval te luisteren. Die legendarische gebeurtenis
en het feit dat het werk hier tien jaar bleef rusten
maakte dat ditmaal de toehoorders zich op alles
hadden voorbereid: de grootst denkbare wanorde
van rhythmen, klankcombinaties en een gewaagde
constructie. Vooropgesteld zij, dat dit werk grootsch
is als muzikale aanteekening, machtig en beangsti
gend. Deze Sacre is het toppunt van menschelijk
kunnen, het is Strawinsky's hoogtepunt en nu is
hij uitgeput. Het beteekende in 1913 het begin van
een nieuwe periode in de muziekgeschiedenis, een
bron waaruit vele componisten de kracht voor
hun inspiratie putten en hun eigen methoden ont
wikkelden. Als proeve van compositie is het nog
altijd ongeëvenaard, maar door zijn extremiteit
kan het niet meer boeien. Onze ooren zijn gewend
aan polyrhythmiek en polytonaliteit. En toch wor
den wij door dit werk overrompeld. Niet door het
machtige klankvolume, dat zwelt en breekt uit een
massa van instrumenten, wier klank niet de hunne
schijnt, maar omdat dit is de hartstochtelijke uiting
van barbaarsch leven, van primitieve driften van
den oermensen. In 1913 scheen S. in zijn bedoeling
geslaagd alle sentiment en romantiek te weren. De
ongerepte natuur, waar menschen leven, overge
geven aan hun primitiefste instincten en de macht
der natuurkrachten, is echter vol romantiek. De
mensch echter blijft de stuwkracht en zonder die
zou de Sacre leeger zijn dan nu reeds op vele plaat
sen. De ontroering komt door onze eigen associatie
van muziek en beeld. Behalve beweging van rhyth
men en klanken zoeken wij beweging van vormen
en deze muziek zou dan op den duur ook alleen
deugen alb, goede filmmuziek of voor volledig ballet.
De uitvoering is voor het orkest een beslissend
waagstuk geweest, dat geslaagd is. Van nu af kun
nen wij aan Eduard Mipse de allerhoogste eischen
stellen. ,
N.V.
GEB R. BREEN
NIEUWEND IJ K N o. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT N o. 64
Grootste keuze in Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECTRISCHE KLOKKEN
REPARATIE-INRICHTINGEN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 2O341 2425O
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
2W. H. POLMAN
TUINVERTOOM526 - Telefoon 82660
egrafenissen - Transporten - Crematies
LIQUIDATIEVEILING
R. W. P. DE VRIES
(IN OPDRACHT VAN DEN HEER CURATOR Mr. I. BUNKER)
Schilderijen Teekeningen Gravures Portretten
Amsterdam Kaarten Uitgebreide Kunstbibliotheek enz.
1-3 MEI 1934
in het perceel der firma SINGEL 146, AMSTERDAM
KIJKDAGEN: ZATERDAG, ZONDAG EN MAANDAG 28?30 APRIL
De catalogus (1600 nummers) is verzonden Verder verkrijgbaar bij de Directie a f 0.40 franco
BERNARD HOUTHAKKER INTERNATIONAAL ANTIQUARIAAT
Rokin98 (Giro 3636)?Amsterdam Singel 364 £?(Giro 46542) Amsterdam
De 3e en laatste veiling (boeken op elk gebied) heeft plaats begin Juni e.k.
DE MODERNE
BETERE TANDPASTA
Biologisch werkend
Gezond tandvleescb
en blinkende tanden.
Zuiver en zacht. Door
H.H. Artsen en
Tandar t se n
BIJZONDER
AANBEVOLEN
Verlaagde prijzen:
V.tubefO.35 i/! tube f 0.65
NEDERLANDSCH FABRIKAAT