Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 5 Mei 1934
No. 2970
Rhythme van een nieuwe
Albert Heiman
i"
De techniek en de literatuur
Keeds bij oppervlakkige beschouwing verwon
dert men zich erover, dat iets zoo belangrijks als
de moderne machine-techniek, iets dat zoozeer
zijn stempel drukt op het hedendaagsche leven,
in zoo relatief geringe mate tot thema strekt
van de literatuur-productie van deze tijd. Natuur
lijk, er valt aanstonds een heele reeks boeken te
noemen, waarin ook de irachine haar rol toebe
deeld krijgt, hetzij als decor, hetzij zelfs als actieve
dramatische factor. Er is zelfs een weinig
machineepiek, en wonder boven wonder ook lyriek die
zooal de machine niet verheerlijkt, dan toch op
volkomen ouderwetsche wijze steen en been
klaagt over 's menschen knechting en achteruit
zetting door de techniek, over de verzakelijking
van het leven en het verdwijnen van de romantiek
door de fabrieken. Niettemin valt het op, dat al
deze werken bij elkaar slechts een gering percen
tage uitmaken van de heele literatuurproductie, en
dit kwantum in geenerlei verhouding staat tot het
overgroote nadeel dat techniek en machine in ons
leven hebben.
Wat is daarvan de oorzaak? En welke gevolgen
moet zulk een antinomie op den duur hebben?
Om de eerste vraag te kunnen beantwoorden,
dient men zich tevoren een duidelijk denkbeeld
te vormen van de functie die techniek en machine
in het me'nschenbestaan van nu en vroeger hebben.
Zijn ze speciaal hedendaagsch ?
Wanneer men de literatuur der Egyptenaren
bestudeert, komt men tot de merkwaardige erva
ring dat alle literaire genres er bekend waren,
tot de pessimistisch-gekleurde psychologische ro
man incluis. Deze zelfde Egyptenaren waren ook
groote technici, zooals hun pyramiden en andere
bouwwerken ten duidelijkste getuigen. Dat echter
bij de zeer talrijke geschriften die vandaag van
len bekend zijn, nagenoeg niets over die techniek
handelt, en nog veel minder die techniek verheer
lijkt, zou dat louter toeval zijn? In geen historisch
tijdperk heeft de mensch zonder techniek, zonder
machines geleefd. Hij heeft er steeds naar getracht
zijn levensinrichting gemakkelijker" en daar
door tevens gecompliceerder te maken, door
instrumenten uit te vinden waarmee hij zijn presta
ties kon opvoeren; waardoor natuurkrachten
konden worden gebruikt om brute lichamelijke ar
beid te vervangen. Of de daardoor vrijgekomen
menschelijke energie voor meer geestelijke doel
einden werd aangewend, is echter een andere
waag.
]£»De groote klassieken hebben allen het hunne
gezegd over de menschelijke hartstochten en over
de conflicten van de geest. Zij hebben dit alles
aoo diep weten te peilen, dat tot op de dag van
lieden hun inzicht ons verbijstert en hun woorden
ons boeien. Maar tevergeefs zoekt men naar een
belangrijk klassiek werk, dat het conflict van de
mensch met zijn mechanische famulus indringend
behandelt. Het conflict van menschen en materie
?wordt geïdealiseerd, wij kennen Prometheus en
Pygmalion, maar een aviateursdrama als dat
?van Icarus schijnt niet bepaald uitgedacht om aan
, te toonan dat de mensch beter of slechter wordt
door zijn mechanische hulpmiddelen. Ook toen
had men, om een gevaarlijk woord te gebruiken,
slechts een romantische" visie op het geval.
Er zyn in de loop van de geschiedenis slechts
?weinig kunstenaars geweest, die de beteekenis der
?combinatie mensch en techniek" werkelijk ten
volle hebben begrepen. Zso volledig en diep als
«en Leonardo da Vinci, die welbeschouwd ook
volstrekt geen literator was.
i NOORD WIJK |
* HUIS TER DUIN *
Pinkstertarief
f. 22.50, f. 26.- en f.
30.kinderen: f. 15.- en f.
20.* HUIS TER DUIN *
Z
o
0
70
O
c.
Waarom is dit belangrijke thema een zoo veel
zijdig genie als Shakespeare ontgaan? En Ooethe?
Het spreekt vanzelf dat er uit het oeuvre van deze
laatste tallooze citaten zijn op te diepen met een
min of meer duidelijke uitspraak in deze materie.
Maar ze schijnen slechts terloops gedaan, en komen
slechts sporadisch voor in de groote menigte van
andere uitspraken. Tot een uitgebreide of belang
rijke scheppingsdaad zijn ze bij Goethe nooit aanlei
ding geweest. En ook in latere tij d zoekt men tever
geefs naar een meesterwerk dat deze stof behandelt.
Om een verklaring van dit ontbreken te vinden,
moet men een korte vergelijking maken met de
andere kunsten. Geen enkele is zoo weinig aan de
materie gebonden als de literatuur; geen enkele ook
ontbeert bij de creatieve daad in zoo hooge mate
elke strijd met het stoffelijke. De geschiedenis der
plastische kunsten is voor een belangrijk deel de
geschiedenis van de strijd met hun materie, de
geschiedenis van technische veroveringen. Marmer
is een ander materiaal geworden, met nieuwe
mogelijkheden, zoodra men gewone beitels gaat
vervangen door electrisch werkende gudsen en
vijlen. De schilderkunst verandert volkomen van
aspect en wezen als de eiwitverf wordt vervangen
door olieverf; moderne preparaten hebben weer
een nieuwe techniek mogelijk gemaakt, die reeds
bezig is de geheele aard der picturale kunst te
beïnvloeden. In de muziek, die voor velen als de
meest immaterieele kunst geldt, omdat haar
conceptie niet aan plastische voorstellingen ge
bonden is maar slechts aan acoustische of
abstractformeele, is de invloed van techniek en machine
juist het allergrootst. Van de Afrikaansche marimba
tot het moderne monster-orgel is de weg heel lang .
geweest, even lang als van het bamboe fluitje
tot de saxofoon en van het ratelt je der medicijn
mannen tot de eveneens verdoovendéradio en
grammofoon. Maar ook de muziek-zelve heeft
daarbij een even groote verandering doorgemaakt.
Honegger begon in het gedreun van transcontinen
tale locomotieven muziek te hoorcn, en in enkele
jaren hebbon tallooze componisten hem nagevolgd.
Machine-rhythmen zijn haast een soort van stijl
kenmerk geworden, sinds Strawinsky de uitspraak
heeft gedaan dat naar zijn smaak een muziekstuk
als een naaimachine moest loopeii. En zijn de
fuga's van Bach niet in de eerste plaats meester
lijke mathematische constructies; en heeft niet
elke muzikale stijl de neiging machinaal" te
worden? Zoo bezien is de muziek stsllig de meest
technische en machinale kunst; onbestaanbaar
zonder niin of meer ingewikkelde i nst t'urne riten.
In de literatuur niets van dat al. Bezie de
hurkbeelden van de oude Egyptische schrijvers. Ook
zij hadden genoeg aan een klein blaadje papyrus
en een penseel. En niemand zal durven beweren
dat de overgang van ganzepennen tot stalen
pennen ook maar de geringste verandering in de
literatuur heeft teweeggebracht, of dat de uit
vinding van vulpennen en schrijfmachines oorzaak
is geworden dat er ook maar 'n iota moderner
geschreven is.
Schrijver en dichter voeren de strijd met hun
stof op een geheel ander plan. Er is niets materieels
dat zich stelt tusschen hen en hun schepping,
tusschen hun conceptie en het verwerkelijken
daarvan. Alles speelt zich af op een zuiver geestelijk
gebied, en daardoor ontgaat hun meestal ook het
groote conflict tusschen mensch en materie, dat
wij tragisch of komisch, alnaar men het wil
bezien, trachten op te lossen door de machine
en de techniek. Onder alle kunstenaars is de lite
rator de uiteraard blindste en ontoegankelijkste
hiervoor. Slechts in zeer bepaalde condities zal
hij een open oog hebben voor dit onderdeel, dat
voor zoovele anderen juist de brandendste kwestie
van het moderne leven uitmaakt.
Houdt men hiermee rekening, dan wordt het
zeer begrijpelijk dat het juist de moderne Russische
schrijvers moesten zijn, die het meest van allen
aandacht hebben geschonken aan de moderne
techniek, en deze menigmaal tot een
indrukHuis DUIN EN DAAL" - Bloemendaal
RUSTIGE LIGGING ** MODERN COMFORT
*»
Speciale arrangementen voor langer verblijf
wekkend literair gegeven hebben weten te maken.
In de eerste plaats is de technische belangstelling
daar grooter dan elders, en wordt geheel het open
bare leven er beheerscht door de strijd om
technisöh-materieele veroveringen. Maar in de tweede
en voornaamste plaats is daar veel meer dan elders
de nieuwe mentaliteit ontstaan welke noodig is
om zonder vooroordeelen of sentimentaliteit de
driehoeksverhouding mensch-materie-machine te
zien, en er onbevangen over te spreken.
Terwijl in een oudere wereld de literator zich
steeds geheel heeft geïdentificeerd met zijn kunst,
en daardoor als het ware buiten dit driehoeks
conflict is komen te staan, heeft de bolsjewistische,
historisch-materialistisch geschoolde kunstenaar
vrijwillig deze oude tooverban verbroken, en zich
teruggeplaatst in de massa, die dit conflict wel
degelijk aan lijf en ziel ondergaat. Hij is behalve
schrijver ook fabrieksarbeider bijvoorbeeld; en
behalve kunstenaar ook proletariër. Terwijl in
de oude wereld de kunstenaar dit nooit was, en er
veeleer prat op ging tot een elite te behooren,
hetgeen, natuurlijk de onvruchtbare aestheterij
niet weinig in de hand gewerkt heeft.
Zoo gauw techniek en machine voor den literator
levende en volwaardig belangrijke dingen worden,
gaat hij de literatuur-zelve ook als een technisch
probleem zien, en het verloop van allerlei literaire
ontwikkelingen als vol- of half-machinale proces
sen. Hij zal meer dan anderen, dat blijkt ook
in Rusland, er op bedacht zijn een nieuwe
literaire techniek te zoeken, waar de oude hem
ondeugdelijk voorkomt, en gebruik te maken van
al datgene wat de techniek elders hem leert. Een
ontzaglijk en nog schier onontgonnen gebied
opent zich voor hem. Over de mensch en de machine
valt evenveel en evenveel diepzinnigs te zeggen
als, laten we zeggen, over de mensch en de
sexualiteit. En wat is dit onderwerp niet aan alle kanten
uitgebiord; en wat is het andere niet nog in ieder
opzicht onbesproken, nieuw.
Het is bij den literator een kwestie van instelling,
van veranderde' mentaliteit. En deze verandering
is hoog noodig. Men behoeft werkelijk geen pessi
mist te zijn. om te merken dat het groote publiek
de meeste ..ernstige" literatuur van deze tijd niet
meer verstaat. En men heeft mooi schelden op dit
publiek, dat zeker niet schuldeloos is hierin. Maar
het feit blijft evengoed bestaan, dat al deze lite
ratuur weltfremd" is, omdat ze handelt over
andere onderwerpen dan die de hedendaagsche
mensch boven alle andere interesseeren. Hun gering
contact met de materie en de techniek heeft de
schrijvers in dit opzicht achterlijk gemaakt. En
het is zaak deze achterstand zoo spoedig mogelijk
in te halen.
Wat er gedaan moet worden om de verandering
van mentaliteit in de hand te werken, kan hier
niet besproken worden. Het zou thuishooren in
een sociaal-politiek manifest, dat onder de compe
tentie van anderen valt. Maar het is voorloopig
genoeg dat er reeds voorbeelden zijn waarnaar wij
ons kunnen richten. Ook voorbeelden van hoe het
niet moet. De blijde incomste van de moderne
techniek in de literatuur zal nog heel wat om het
lijf hebben, en heel wat tijd vergen. Als men echter
bedenkt hoeveel er noodig is geweest, voordat
bijvoorbeeld de psychologie der vrouw haar volle
maat van aandacht in de literatuur kreeg toebe
deeld, dan leert ook de vurigste ijveraar voor ver
nieuwing geduld beoefenen.
Bovendien, de machine heeft de tijd, meer dan
de mensch; zij kan wachten, en zal ook de onwillig
ste literatoren op de duur wel Weten te dwingen
tot aandacht en reverentie. En tot de liefde die
voor elke kunst volle herschepping noodig is.
NV.ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
HYR KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? S.J.VANZlJST-M?J.F.VERSTEEVEN