Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 5 Mei 1934
N o. 2970
l'ss*
Schilders
en beeldhouwers
A l b. Plasschaert
Ehrlich's beeldhouwwerk,
"Voor de Kunst, Utrecht
Hoe zullen wij Ehrlich in zijn
persoonlijkheid, in zijn
afzonderlijkheid u doen zien? De afzonderlijkheid
der kunstenaars, hun verscheidenheid
is toch een der ^verrukkingen van de
'beschaving; van de beschouwing der
kunstwerken.. . . Ehrlich is onge
twijfeld geen der beeldhouwers, die
door den grootschen dwang en drang
zijner hartstochtelijkheid ons over
rompelt. Een groot rumoer vindt ge
nooit in Ehrlich's beelden. Evenmin
is hij een beeldhouwer, die door
allerstiptste strakheid ons tot de
wetten der architektuur doet nijgen
en, onbewust haast! ons noopt ons
zelven af te vragen of mathesis in
haar reine kracht de grond moet
zijn, de basis, waarop en waarop
alleen het gebouw der kunst veilig
staat gegrondvest... .
Deze dingen zijn niet in Ehrlich.
Hun tegenstellingen zijn eerder in
hem. Er is zeker in hem, en bovenal,
een aarzelende gevoeligheid, een een
zame gevoeligheid, die ik wel eens
een eigenschap der Provincialen"
heb genoemd, der stille gevoeligen
in de provinciën. Er is in hen een
langzame gevoeligheid, een tastende,
die nooit plotseling schept, maar na
aarzeling op aarzeling pas vindt, wat
zij hoopte te vinden. Deze aarzelende
gevoeligheid is, dat spreekt van zelve,
vol teederheid; Ehrlich is als Despiau
. een teedere al is hij minder van
macht dan Despiau en al komt zijn
psychologie van schraleren, ijleren
bodem. Hij is op zijn best, wanneer
hij de portretten van nog jonge
menschen maakt; zijn figuur toch
is niet altijd zoo volledig als zijn
koppen dat wezen kunnen. Hij heeft
het verlangen innig te zijn. Hij is
innig op haast vrouwelijke wijs. En
dat innige wordt gegeven als een
bepeinzing; als het verlaten van een
droefenis. Er is bij Ehrlich steeds een
herinnering in het bepeinzen. En
hoe wordt ten slotte zulke bepeinzing
gegeven? Beschaafder wijze; als een
stemming, die opwelt, en zoetjes
welt over en uit de gezichten,
zonder de barsche macht van de
overrompelenden en heerschenden.
Ehrlich is een zedig gezel; hij is een
verfijnde, die tevens is een be
schroomde.
Ilient van Santen, den Haag
Lebeau is iemand, die de menschen
aanzet tot werken. Hij gelooft in
het doen en hij is verzot op pro
blemen. De techniek der schilder
en der teekenkunst heeft
onophoude. lijk zijn belangstelling. Hij wil ook
anderen zien experimenteeren, en
zoo heeft hij den zanger teekenaar
van Santen uit zijn lusteloosheid
getrokken en hem gewekt te teekenen
op boomschors (zooals Lebeau zelf
ook deed). Deze boomschorsbladen
zijn zoo dik als een zwaar papier
dat kan wezen, en de techniek der
teekening daarop eischt een reeheid,
een vaardigheid, een
onmiddelijkheid; want er kan op zulk teekenen
niet meer worden teruggekomen."
Een lijn, eens gezet, blijft; zij wordt
door den boombast opgeslorpt, doorden
boom bast, die als zijde kan blinken;
de lijn is niet meer uitwischbaar, zij
staat voorgoed. Het spreekt dus van
zelf, dat wat ge begint, u /.eer helder
en klaar in het hoofd moet y.ijri en
ook zeer vast en zeker in do hand.
Er is geen geschipper mogelijk.
Kient van Santen heeft in deze
techniek planten en portretten
geteekend en ook gedierte. Het zal
niemand veiwonderen, dat vele dezer
portretten die van musiceererideri
zijn; tevens dat er ook een van
Lebeau, den opwekker, daarbij is,
als van een musicoloog. K. van Santen
bleef daardoor in den eigen kring,
dien hij van nature uit het best hoort
te begrijpen.
En hoe zijn deze portretten enz.
uitgevoerd in hun stellige techniek?
Er zijn erbij, die om hun psychologie
te loven zijn, andere om hun ijle vol
tooiing zooals dat van dr. Koopmans.
De oogen hebben in het algemeen
voldoende uitdrukking; alleen is
het omdat wij feller in het leven
staan? zouden wij de uitdrukking
dikwijls voller wenschen en de bepa
lende lijnen strakker.
Chabot, bij van lier, te A'dani
Welke dingen zijn op deze tentoon
stelling het dichtst bij de schoonheid
en hebben dus haar vrijheid ver
kregen? Ongetwijfeld zijn dit de
twee houten beelden en van deze
twee de vrouw het meest. Deze teil
toonstelling levert een aangename
mogelijkheid ter vergelijking. Xaast
deze gebeeldhouwde vrouwefiguur is
er een geschilderde naaktfiguur (even
eens van een vrouw). Zonder twijfel zijn
er in dit schilderij van een beeld
houwer een aantal te loven, hoedanig
heden, wat de volumina aangaat.
maar toch is er iets in. dat als storend
wordt ondervonden en waardoor de
\TOUW niet vrij" voor ons staat.
En hoe ontstaat zulke onvrijheid?
Er is in zulk werk van Chabot een
bepaalde moedwil, iets dat niet
gansch en al meeging op het innerlijk
rhythme, maar dat door het intellect
werd gericht, zelfs geforceerd (daar
door is ook wel de schildering der
hand zoo zwak). In 't algemeen
echter is vast te stellen, dat de
uitingen der schilderkunst dichter
bij het wezen van Chabot gekomen
zijn, dan toen hij, kort nog gele n,
te sterk onder den invloed van
Permeke stond. Dit is dus een
wezentlijke winst, die in bepaalde zeeën
(zie het schilderij, dat op de trap
hangt) het eenvoudigst is verwerke
lijkt en in andere schilderijen uit
Walcheren ook ons openbaar wordt.
Deze schilderingen van dieren in
de wei met hun eigenaardige tech
niek van putjes in de verf en randjes
daar dus rond heeft een groote
beweeglijkheid (soms modelleert Cha
bot in die verf (wat is natuurlijker?)
en is wel geschikt voor het geven
eener stuivende, kartelende zee en
voor het menigvuldig siersel, dat
een wei vol bloemen is. De vormen
der beesten zijn, zooals ge ze hier ziet,
dichter bij den norm gekomen. Dat
was noodzakelijk. Ze zijn dus voor
den schilder en door den schilder
natuurlijker opgelost (elke vorm is
immers een vraagstuk) maar toch
het beeld van de vrouw met den even
open mond en met de krullende
lippen is mij het meest genotene van
al de werken bij Van Lier.
OOST-AZIATISCHE KUNST
COLLECTIE MARCHESE S. CORVINO
VERKOOPING KIJKDAGEN VAN ZONDAG 6 MEI-I3 MEI
I5MEIBHBI BOEKHANDEL EN ANTIQUARIAAT
P. A. HEMERYCK (A. T. KLEEREKOPER)
KONINGINNEWEG 137 A'DAM
l ZONDAGS GEOPEND !
l ZONDAGS GEOPEND l
WELKOM!
Kunt U zich een prettiger manier van inkoopen
voorstellen, dan in R. S. Stokvis' toonzalen? Wat
U er ook zoeken komt, tientallen modellen zult U
vinden in alle mogelijke prijzen en uitvoeringen.
Baden, waschtafels, geysers, lampen, stofzuigers,
gasfornuizen enz. enz. vindt U er. !s het wonder,
dat vele verloofden, in plaats van in 4 of 5 winkels,
alles op hun gemak bij R. S. Stokvis uitzoeken ?
En dat zij later graag terugkomen, wanneer wat
vernieuwd of aangevuld moet worden? Wanneer
U ze nog niet kent, komt dan eens een kijkje
nemen in
R. S. STOKVIS'
TOONZALEN
waar ieder welkom is"
ROTTERDAM, Wettzeedijk 507 l DEN HAAG, Alexandersfraat 8
AMSTERDAM, Keizersgracht 313 | GRONINGEN, Paterswoldscheweg 3
DEVENTER, Industrieweg 20 - LEEUWARDEN, Singelstraat 1-3
MAASTRICHT, Wilhelminasingel 106 - BREDA, Markkade 43
HAARLEM, Kruisweg 61
Boekverkoopingop7en8Meia.s.
Wijlen Mr. A.H. WERTHEIM, Dr. C. F. SCHREVE,
Dr; A. H. L. o-n-o, p.
Kijkdagen van 4?6 Mei. van 10 4 uur.
INTERNATIONAAL ANTIQUARIAAT
(Menno Hertzberger)
SINGEL 364 AMSTERDAM C. TELEFOON 34107