Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 12 Mei 1934
No. 2971
\
;..-*!
UP
i !
Een literair experiment
Albert Heiman
" W. A. Wagener: Sjanghai 1)
Ik stel ine voor, dat de heer'Wagener, toen hij
liet plan maakte een uiteenzetting te geven van
let begin der Chineesch-Japansche troebelen, die
gedurende de laatste jaren een catastrofaal verloop
«chijnen te nemen en ook voor Europa de gevaar
lijkste gevolgen kunnen hebben, ten volle over
tuigd was van de onwetendheid der massa in deze,
van het gebrek aan belangstelling voor wat
daar.ginds in het Verre Oosten gebeurt, en van de
zorgeloosheid waarmede men", dat is: zjjn
?eventueeléJezer ? ieder ernstig en zakelijk woord
van de hand zou wijzen.
Het is de vraag of deze voor-onderstelling juist
geweest is, maar laat ons eens aannemen dat er
inderdaad reden bestaat tot pessimisme in deze,
?«n dat men in de burgerlijke kringen tot wie de
neer Wagener zijn woord richt, inderdaad blind
?en doof en stompzinnig is. Dan blijft het nog een
-tweede vraag of men bij zulke menschen iets
"bereikt, door het zakelijke relaas in vele brok
stukken te snijden, en deze fragmenten op de
bontste wijze af te wisselen met de brokstukken
"van een andere, eveneens in stukjes gesneden ge
schiedenis, die niets ernstigs of reëels heeft, enkel
bizar is en zeer opzettelijk tegemoet komt aan een
paar mode-hebbelijkheden van de literaire
onder?wereld.
Het artistieke experiment verdient in Holland
altijd bizondere consideratie. Juist omdat de
, ,officieele" bonzen-der-schoonheid alleen maar
zin hebben voor oeuvres", voor datgene wat aan
<3.e sedert jaar-en-dag heerschende normen be
antwoordt, wat direct-aanvaardbaar is en on
problematisch. Alles wat zich ingénu en extra
vagant, onverwacht of onprogrammatisch aan
dient, wordt alleen reeds daarom van de hand
gewezen. De erkende schoonheidsbeoordeelaars
?worden niet gaarne in hun van-ouds-gewende ge
nietingen gestoord. En wat zijn experimenten
anders dan zulke onverlangde stoornissen met een
heel onzeker resultaat ? Wie . zich aan zooiets
?waagt, heeft het slecht in ons land, hij moet zijn
"weg met heel wat theoretische drukte voorbereiden,
hij heeft een beetje reclame hard van noode; als
?de goden hem dan gunstig zijn en hijzelf niet al te
?zeer van de gebaande paadjes afwijkt, dan loopt
!hij tenminste nog kans door enkelen ernstig
igenomen, en met voldoende aandacht en
onvooringenomenheid aangehoord te worden. Door de
-weinigen die jong genoeg zijn te weten, dat geen
?enkel experiment feitelijk overbodig of verspild is,
?wanneer het maar werkelijk een experiment, dus
met onbekend, onzeker resultaat is.
En hoe dit einde ook uitvalt, te prijzen is de
man die het risico neemt van niet te slagen, om
vóór alles ondervinding op te doen en zich zeker
heid te verschaffen. Men kan makkelijker met
zoo-een meeleven, dan met hen die op de
sedertmenschenheugenis-bepr'oefde wijze jongleeren,
brillant maar zonder ooit de spanning van het on
zekere, de verrassing van iets nieuws te brengen.
Men heeft stellig al eens meer geprobeerd om
tzooals 4e heer Wagener a doublécran" iets uit
?te beelden, en het origineele bij hem is
voornamelijk de onbehouwenheid waarmee hij dit
OLS
VVïtte Cura9ao iSe
Cnerry Brandy
.Menthe Glaciale
Cura9ao Brandy
, Koopt Nederl. fabrikaat!
doet, de onwil om het zakelijk relaas dat hem ter
harte gaat te vermengen met min of meer scrabeuse
geschiedenisjes die niets ter zake doen, doch slechts
kleine attracties moeten vormen voor een
allerbarbaarscht publiek. En het is tegelijk deze onbe
houwenheid die het experiment heeft doen mis
lukken. Want het geheel is nu zoo uit-elkander
gebrokkeld, dat het zijn effect mist bij degenen
die zich het meest voor het zakelijk deel ervan
interesseeren, en waarschijnlijk ook voor hen die
de andere fragmenten hun voorkeur schenken.
Er blijft niet veel over aan het slot; de tegen
stellingen heffen elkanders effect hier volkomen op.
Wat voor belang hebben de ernstige gebeurte
nissen in en om Sjanghai, wanneer de menschheid
die daar de dupe van wordt, uit zulke sujetten
bestaat als voorkomen in de toegevoegde
intermezzi, uit zulke idioten als het publiek waarvoor
de heer Wagener deze sujetten heeft geschapen?
Vermoedelijk zou er meer bereikt zijn, wanneer
de schrijver over grootere literaire ervaring beschikt
had en subtieler te werk gegaan was. Wanneer de
twee elementen beter door elkaar gemengd waren,
tot een homogeen geheel, de verschillende per
sonages mét hun vulgaire attractieven onontbeer
lijke bestanddeelen waren geworden van de
politieke geschiedenis waar het de schrijver om
te doen geweest is. Door deze vermenging niet tot
stand te brengen, heeft hij zijn lezers steeds voor
het pijnlijk alternatief gesteld, van elke twee
bladzijden of de eene, of de andere verwerpelijk,
want hinderlijk-interrumpeerend te vinden. Het
argument, dat er zeer groote schrijverskwaliteiten
noodig zijn, een Shakespeareaansche begaafd
heid zou men geneigd zijn te zeggen, om een
vermenging tot stand te brengen die niet meer
bij lezen en overdenken uiteenvalt, mag ditmaal
misschien ter verontschuldiging worden aangevoerd,
omdat de heer Wagener enkele heel positieve
kwaliteiten van zijn werk aan het experiment en
aan zijn behoefte om ook de aandacht van een
minder-toegewijd publiek te trekken, ten offer
heeft gebracht.
Hij is namelijk een zeer vlot en onderhoudend
causeur-op-papier die, van de hak op de tak
springerig, soms op verrassende wijze weer midden
in zijn thema terecht komt. Geen filosoof, geen
ontdekker zelfs van groote, bindende consequenties
(die toch waarlijk wel uit de gebeurtenissen in en
om Sjanghai te trekken zijn!), maar wel een
vaardig en geestig opmerker, iemand die zeer
menschkundige vaststellingen op oorspronkelijke
wijze lanceeren kan. Met deze vermogens zou hij
een aanlokkelijker en waardevoller boek kunnen
schrijven dan hij thans gedaan heeft, een werk
dat zich zeker gunstig zou kunnen onderscheiden
van het soort dat hij verfoeit en dat hij in Sjang
hai" bij gedeelten moedwillig heeft geïmiteerd.
Want hij koestert tweeërlei bezorgdheid die er
borg voor zijn dat hij dingen schrijven kan die
onze volle belangstelling trekken en de belang
stelling van iedereen die niet als aesthetiseerende
struisvogel leeft; hij voelt zich verbonden met de
groote en kleine wereldgebeurtenissen, voelt zijn
mede-verantwoordelijkheid en mede-passiviteit.
En tracht deze te activeeren. Daarnaast staat dan
nog zijn wil om ernstig aangehoord .te worden
terwille van de ernst der dingen die hij te zeggen
heeft; zijn zorg voor de verbondenheid met zijn
lezers, een der beste bewijzen van sociaal gevoel
bij een hedendaagsch auteur.
Het zijn eigenschappen welke op de literaire
weegschaal weinig plegen te tellen. Maar onder de
dreiging van op-handen-zijnde gebeurtenissen
waarvan die in Sjanghai" beschreven nog slechts
zwakke voorspelletjes .zijn, vergaat ons meer en
meer de lust het geijkte goudschaaltje te ge
bruiken. Tijdens het regenen van bommen en
granaten, tijdens de lawine der omwentelingen
kan er immers alleen nog maar met zwaardere
bascules gerekend worden, die slechts doorslaan
wanneer de heele mensch zich in de waagschaal stelt.
Tentoonstellingen
r Kunstzaal My Home, Lange Houtstraat 15, Den
Haag. Houtgravures en koperburijnen van Joris
Minne. Tot 14 Mei.
Huize Koninginnegracht 77, Den Haag. Schil
derijen door J. C, Tiele. Tot 14 Mei.
Sted. Museum, Amsterdam. Werken [van de leden
der Vereeniging St. Lucas".
Toonkamer Ad. Donker, Witte de Withstraat 22,
Rotterdam. Werken van H. C. Mac Lean. Tot
15 Mei.
Huize Statenlaan 71, Den Haag. Werken van
Willem van den Berg. Tot 20 Mei.
N.V. Boekhandel v/h. J. G. Broese, Utrecht.
Tentoonstelling Arthur van Scheldel. Tot 23 Mei.
Kunstzaal van Lier, Bokin 126, Amsterdam.
Teekeningen door Bo. Mogendorff. Tot 24 Mei.
Kunsthandel Aalderink, Jac. van Lennepkade 55,
Amsterdam, Werken van Kathe Kollwitz, Otto
Nagel en Heinrich Zille. Tot 26 Mei.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Moderne
Chineesche schilderkunst. Tot 26 Mei.
Botterd. Kunstkring, W. de Withstraat 35,
Botterdam. Schilderijen en teekeningen door Joseph
Teixeira de Mattos. Beeldhouwwerken, teekenin
gen en borduurwerk door Moissy Kogan. Beeld
houwwerk door Wolf Demeter. Tot 27 Mei.
Toonzaal H. Meijer Timmerman Thijssen,
Oostduinlaan 22, Den Haag. Schilderijen en grafiek van
Jan Wittenberg; ceramiek van Gerrit de Blanken;
weefwerk van Edm. de Cneudt en binnenhuis
architectuur van Bits van Witsen en Jan Castens.
Tot 28 Mei.
Studio '32, Botterdam. Tentoonstelling van
architectuur-teekeningen, foto's en meubelen. Tot
31 Mei.
Kunstzalen Unger & Van Mens, Eendrachtsweg
27, Botterdam. Werken door Badda. Tot l Juni.
Kunsthandel Buffa, Amsterdam. Werken van
H. Lugt. Tot l Juni.
Kunstkelder Spui 13, Amsterdam. Beeldende
kunst van Han van Dam en Willy Boers, kunst
nijverheid van E. X. de Jongh Endt, Thera
Hofstede Orull en Nel van der Chijs. Tot 2 Juni.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst,
Amsterdam. Schilderijen van Jan van Heel. Tot
3 Juni.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Voorjaarsten
toonstelling.
Kon. Kunstzaal Kleykamp, Den Haag. Nieuwe
werken van Toon Kelder.
Kunsthandel ? Santee Landweer, Amsterdam.
Oude Vlaamsche schilderijen en oude teekeningen.
Spreekzaal
Zeer geachte Hedactie.
Ik dank O. van Tussenbroek voor zijn vrien
delijke woorden, naar aanleiding van mijn tentoon
stelling in het Sted. Museum.
Ik stel er echter prijs op te verklaren, dat ik
den heer Denham Maclaren niet nagevolgd heb.
Het is de eerste keer dat ik dezen naam verneem
en werk van hem is mij niet bekend.
Indien dus de heer Denham Maclaren tot de
zelfde vormen kwam als ik, zullen wij wellicht
beiden dezelfde constructieve inzichten gehad
hebben.
Met beleefden dank en hoogachting,
COBN. VAN DEB SLUYS.
KRUG
REIMS
1} L'ltf/ave Brusse N.V. Rotterdam.
Uw CHAMPAGNE indien ge kenner zijt!
[Agenten:
|j_F^Onnes St Zoon - Groningen