Historisch Archief 1877-1940
N o. 2971
De Groene Amsterdammer van 12 Mei 1934
15
Engeland's
handelspolitiek
C A. Klaasse
Twee belangrijke
frontverauderingen
Be Engelsche regeering heeft een
tweetal zeer belangrijke beslissingen
genomen, die voor de handelspolitiek
van groote beteekenis zijn. Opper
vlakkig beschouwd hebben beide de
zelfde strekking t. w. verscherping
respectievelijk handhaving van het
protectionisme. De eerste beslissing
betreft het weren van den invoer uit
Japan, de tweede: weigering om met
Nieuw-Zeeland volkomen vrijhandel
in te voeren.
De wering van den invoer uit Japan
is inderdaad protectionistisch van
strekking. Lang heeft de Engelsche
regeering geaarzeld. Geruimen tijd
?werd getracht langs den weg van ge
meen overleg het onderwerp minne
lijk te regelen. Tenslotte is men
?ertoe gekomen deze nieuwe barrière
in het internationaal handelsverkeer
te leggen.De,,die-hard" vrijhandelaars
zullen dezen stap natuurlijk betreuren,
maar wanneer men de kwestie van de
Japanscbe concurrentie objectief over
weegt, moet men wel concludeeren
dat het weren daarvan met het
huistuin-en-keuken-protectionisme niets
heeft uit te staan.
De groote moeilijkheid, die men
in dergelijke gevallen steeds onder
het oog te zien heeft, is deze: wat ook
de oorzaak van de goedkoopte der
uitheemsche producten is, men moet
\ zich ervan bewust zijn dat het weren
daarvan den consumenten een nadeel
berokkent gelijk aan het prijsverschil
dier artikelen en de inheemsche.
Hetgeen voor den vrijhandelaar vol
doende reden is om het goedkoope
product toe te laten. Daarbij moet men
zich echter realiseeren dat, wanneer
de lage prijs zooals in het onderhavige
geval het gevolg is van een algemeen
lager levenspeil, de gemeenschap die
deze waren accepteert groote kans
heeft den producenten een even groote
schade te berokkenen als het voor
deel voor de consumenten. Waarbij
ook al weer in het oog gehouden
dient te worden dat bijna alle consu
menten op hun beurt bij het productie
proces zijn betrokken, zoodat voor- en
nadeel grootendeels bij dezelfde per
sonen samenvallen. Waarom de pro
ducenten benadeeld moeten worden?
Is het dan niet mogelijk dat zij
een even of bijna even loonend
emplooi vinden voor hun productieve
krachten als voorheen? Dat is inder
daad niet waarschijnlijk en wel op
grond van een juist door de
vrijhandelaren veelvuldig bereden stok
paardje t. w. het in- en vut voer
argument.
Wanneer wij goedkoope goede
ren uit Japan gaan binnenlaten
dan moeten wij die aan Japan
betalen, hetgeen op den duur alleen
maar kan door naar Japan te expor
teeren. En nu is juist op grond van
den levensstandaard en kostprijsver
houdingen in dat land de kans groot,
dat wij ter betaling van genoemden
invoer waren naar Japan moeten
leveren, die minstens evenveel maat
schappelijke kosten" met zich brengen
als de artikelen die wij vroeger zelf
maakten en nu van Japan betrekken.
Dat is juist het verschil met een
geval waarin het inderdaad gaat om
een verschil in voortbrengingsmoeite !
Zou Japan bepaalde producten met
minder aanwending van productieve
krachten kunnen maken en wij daar
tegenover goederen leveren waarvoor
wij weer beter geoutilleerd waren of
meer ervaring hadden, dan zouden
beide landen er door dien ruil op voor
uit gaan.
Maar zooals de zaken nu staan
is er van een reëel ruilvoordeel
geen sprake, hoogstens van een
schijnvoordeel voor onze verbruikers. Er is
over deze Japansche concurrentie
natuurlijk nog heel wat meer te
zeggen, maar de kern van het pro
bleem is hierboven, toch aangegeven.
Engeland heeft nu partij gekozen;
wij hadden dat men onzs
contingenteering tot op zekere hoogte reeds,
maar toch nog allerminst principieel
eri volledig.
De tweede kwestie, op handels
politiek terrein waarop de Engelsche
regeering op instigatie van Kunciman
front veranderde, leverde haar veel
dieper gaande moeilijkheden. De Em
pire Free Trade is in de laatste jaren
min of meer een.troetelkindje geweest,
culmineerend in de Ottawa-afspraken.
Men kan zelfs zeggen, dat deze
Ottawa-overeenkomst n van de
pièces de résistance was van de econo
mische politiek van de nationale re
geering.
Aangezien het streven was dat
moederland en dominions over en
weer de tarieven voor elkaar ver
laagden, heeft dit den schijn vau vrij
handel, maar in wezen was hot ka
rakter eerder protectionistisch in dier
voege, dat de afsluiting van het Empire
jegens de rest van de wereld een
essentieel punt in de heele regeling
uitmaakte. En wanneer dan ook nu
aan Nieuw Zeeland de absolute vrij
handel met het moederland wordt
geweigerd, kan men dat niet zonder
meer beschouwen als een uiting van
denwensch om het protectionisme niet
prijs te geven, doch veeleer als een
symptoom van de tendens om de
afsplitsing van het Empire te
mitigeeren, althans niet verder op de spits
te drijven.
Deze Empire Free Trade heeft niet
aan de verwachtingen beantwoord,
dat is in den laatsten tijd herhaaldelijk
gebleken. Zij was ook tot mislukken
gedoemd omdat de grondgedachte,
noch door het moederland noch door
de dominions, zuiver gehouden werd.
In enkele woorden gezegd kwam de
kern hierop neer: het groote Engelsche
empiriurn is in twee deelen te splitsen:
het Vereenigd Koninkrijk, -dat de
werkplaats, de fabriek i.s waarin de
grondstoffen die het andere deel: de
dominions leveren, worden verwerkt en
als veredeld fabrikaat daarheen terug
worden gezonden.
(Slot op pag. 16)
OPKLAPBEDDEN
Qverwefdigend
&.? ? ? ».«'
inprj/s en i
Rwafitett.'
Serie I
Opklapbed,
spiraaldek, kop. roede,
banden, kapok kussen.
matras, ombouw,
gordij nen
Serie II
Opklapbed,
spiraaldek, kop.
roede, banden.
kapok matras en
kussen, eiken GLD.
ombouw en
gordijnen
spiraa
roede, banden, pr
kapok matras en
Opklapbed. gev spiraal
dek, kop. roede, banden,
linnendamast kapok
matras en kussen
luxe ombouw
gordijnen
Serie
IV
VOLKOMEN VAKKUNDIG
PERSONEEL VERSTREKT U
GEHEEL VRIJBLIJVEND
ALLE GEWENSCHTE IN
LICHTINGEN.
NEERLANDS GROOTSTE SPECIAALZAAK
TAPIJTEN ? GORDIJNEN ? BEDDEN ? MEUBELEN
Voor zaken of genoegen, VLIEG!
Twente, een streek vol ongerept natuurschoon is thans
2 x daags te bereiken met de KLM. Reis langs den
luchtweg! Vlieg mee! De KLM brengt U prompt en
prettig naar Twente, naar Zeeland, naar Eindhoven!
Van l Juni af naar Groningen ! Dubbeldaagsche diensten
van Amsterdam en Rotterdam naar alle vliegvelden in
Nederland. Vraag dienstregelingen en tarieven.