De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 12 mei pagina 15

12 mei 1934 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

N o. 2971 De Groene Amsterdammer van 12 Mei 1934 15 Engeland's handelspolitiek C A. Klaasse Twee belangrijke frontverauderingen Be Engelsche regeering heeft een tweetal zeer belangrijke beslissingen genomen, die voor de handelspolitiek van groote beteekenis zijn. Opper vlakkig beschouwd hebben beide de zelfde strekking t. w. verscherping respectievelijk handhaving van het protectionisme. De eerste beslissing betreft het weren van den invoer uit Japan, de tweede: weigering om met Nieuw-Zeeland volkomen vrijhandel in te voeren. De wering van den invoer uit Japan is inderdaad protectionistisch van strekking. Lang heeft de Engelsche regeering geaarzeld. Geruimen tijd ?werd getracht langs den weg van ge meen overleg het onderwerp minne lijk te regelen. Tenslotte is men ?ertoe gekomen deze nieuwe barrière in het internationaal handelsverkeer te leggen.De,,die-hard" vrijhandelaars zullen dezen stap natuurlijk betreuren, maar wanneer men de kwestie van de Japanscbe concurrentie objectief over weegt, moet men wel concludeeren dat het weren daarvan met het huistuin-en-keuken-protectionisme niets heeft uit te staan. De groote moeilijkheid, die men in dergelijke gevallen steeds onder het oog te zien heeft, is deze: wat ook de oorzaak van de goedkoopte der uitheemsche producten is, men moet \ zich ervan bewust zijn dat het weren daarvan den consumenten een nadeel berokkent gelijk aan het prijsverschil dier artikelen en de inheemsche. Hetgeen voor den vrijhandelaar vol doende reden is om het goedkoope product toe te laten. Daarbij moet men zich echter realiseeren dat, wanneer de lage prijs zooals in het onderhavige geval het gevolg is van een algemeen lager levenspeil, de gemeenschap die deze waren accepteert groote kans heeft den producenten een even groote schade te berokkenen als het voor deel voor de consumenten. Waarbij ook al weer in het oog gehouden dient te worden dat bijna alle consu menten op hun beurt bij het productie proces zijn betrokken, zoodat voor- en nadeel grootendeels bij dezelfde per sonen samenvallen. Waarom de pro ducenten benadeeld moeten worden? Is het dan niet mogelijk dat zij een even of bijna even loonend emplooi vinden voor hun productieve krachten als voorheen? Dat is inder daad niet waarschijnlijk en wel op grond van een juist door de vrijhandelaren veelvuldig bereden stok paardje t. w. het in- en vut voer argument. Wanneer wij goedkoope goede ren uit Japan gaan binnenlaten dan moeten wij die aan Japan betalen, hetgeen op den duur alleen maar kan door naar Japan te expor teeren. En nu is juist op grond van den levensstandaard en kostprijsver houdingen in dat land de kans groot, dat wij ter betaling van genoemden invoer waren naar Japan moeten leveren, die minstens evenveel maat schappelijke kosten" met zich brengen als de artikelen die wij vroeger zelf maakten en nu van Japan betrekken. Dat is juist het verschil met een geval waarin het inderdaad gaat om een verschil in voortbrengingsmoeite ! Zou Japan bepaalde producten met minder aanwending van productieve krachten kunnen maken en wij daar tegenover goederen leveren waarvoor wij weer beter geoutilleerd waren of meer ervaring hadden, dan zouden beide landen er door dien ruil op voor uit gaan. Maar zooals de zaken nu staan is er van een reëel ruilvoordeel geen sprake, hoogstens van een schijnvoordeel voor onze verbruikers. Er is over deze Japansche concurrentie natuurlijk nog heel wat meer te zeggen, maar de kern van het pro bleem is hierboven, toch aangegeven. Engeland heeft nu partij gekozen; wij hadden dat men onzs contingenteering tot op zekere hoogte reeds, maar toch nog allerminst principieel eri volledig. De tweede kwestie, op handels politiek terrein waarop de Engelsche regeering op instigatie van Kunciman front veranderde, leverde haar veel dieper gaande moeilijkheden. De Em pire Free Trade is in de laatste jaren min of meer een.troetelkindje geweest, culmineerend in de Ottawa-afspraken. Men kan zelfs zeggen, dat deze Ottawa-overeenkomst n van de pièces de résistance was van de econo mische politiek van de nationale re geering. Aangezien het streven was dat moederland en dominions over en weer de tarieven voor elkaar ver laagden, heeft dit den schijn vau vrij handel, maar in wezen was hot ka rakter eerder protectionistisch in dier voege, dat de afsluiting van het Empire jegens de rest van de wereld een essentieel punt in de heele regeling uitmaakte. En wanneer dan ook nu aan Nieuw Zeeland de absolute vrij handel met het moederland wordt geweigerd, kan men dat niet zonder meer beschouwen als een uiting van denwensch om het protectionisme niet prijs te geven, doch veeleer als een symptoom van de tendens om de afsplitsing van het Empire te mitigeeren, althans niet verder op de spits te drijven. Deze Empire Free Trade heeft niet aan de verwachtingen beantwoord, dat is in den laatsten tijd herhaaldelijk gebleken. Zij was ook tot mislukken gedoemd omdat de grondgedachte, noch door het moederland noch door de dominions, zuiver gehouden werd. In enkele woorden gezegd kwam de kern hierop neer: het groote Engelsche empiriurn is in twee deelen te splitsen: het Vereenigd Koninkrijk, -dat de werkplaats, de fabriek i.s waarin de grondstoffen die het andere deel: de dominions leveren, worden verwerkt en als veredeld fabrikaat daarheen terug worden gezonden. (Slot op pag. 16) OPKLAPBEDDEN Qverwefdigend &.? ? ? ».«' inprj/s en i Rwafitett.' Serie I Opklapbed, spiraaldek, kop. roede, banden, kapok kussen. matras, ombouw, gordij nen Serie II Opklapbed, spiraaldek, kop. roede, banden. kapok matras en kussen, eiken GLD. ombouw en gordijnen spiraa roede, banden, pr kapok matras en Opklapbed. gev spiraal dek, kop. roede, banden, linnendamast kapok matras en kussen luxe ombouw gordijnen Serie IV VOLKOMEN VAKKUNDIG PERSONEEL VERSTREKT U GEHEEL VRIJBLIJVEND ALLE GEWENSCHTE IN LICHTINGEN. NEERLANDS GROOTSTE SPECIAALZAAK TAPIJTEN ? GORDIJNEN ? BEDDEN ? MEUBELEN Voor zaken of genoegen, VLIEG! Twente, een streek vol ongerept natuurschoon is thans 2 x daags te bereiken met de KLM. Reis langs den luchtweg! Vlieg mee! De KLM brengt U prompt en prettig naar Twente, naar Zeeland, naar Eindhoven! Van l Juni af naar Groningen ! Dubbeldaagsche diensten van Amsterdam en Rotterdam naar alle vliegvelden in Nederland. Vraag dienstregelingen en tarieven.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl