Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 12 Met 1934
N o. 2971
STALEN
SLAAPKAMERS
compleet me
VERCHROOMDE
BUIZEN fl.
GELAKTE
BUIZEN fl.
KOLDEWEYeCOPBIERE
LEIDSCHESTR 30
AMSTERDAM
Een cano glijdt stil over het water, met vaardige,
rustige slagen gepeddeld, sierlijk en mooi van lijn,
door een meeslerhand geschapen. Een prachtig,ding.
Eén Baay-Cano! Een houten Baay-Cano door
Baay, den bootsbouwer met unieke ervaring, ge
bouwd voor Denig, Nederland's specialist op
Builen
sportgebied. Het beste dat er te koop is! En toch
zijn de prijzen laag. Seriebouw van slechts n type
(5.20 M. lang, 0.68 M. breed, 0.25 M. hoog) is daar het
geheim van. Dit type wordt gebouwd in drie uit
voeringen voor f 55.?, f 75.?en f 95.?, belastingen
inbegrepen. Alle bijzonderheden erover kunt U in
onze groote prijslijst vinden. Vraagt U die even aan?
Robert Honnert
Boekbespreking Jan van Nijlen
Ken eerste deel
In de Fransche literaire productie
en ik meen ook wel in die van
sommige andere landen consta
teert men tegenwoordig dat, op
enkele uitzonderingen na, de meeste
boeken, zelfs die bij hun verschijning
een groot succes hebben gekend, na
twee of drie jaar zoo goed als niet
meer gelezen, of althans niet meer
gekocht worden. Waaraan dit ver
schijnsel te wijten is, weet ik niet.
De een beweert, dat de overpro
ductie er schuld aan heeft; de ander
dat de literaire hoedanigheid der
geschriften er niet vreemd aan is.
Wellicht werken beide oorzaken sa
men. De criticus kan alleen het ver
schijnsel constateeren.
Dit verschijnsel is trouwens niet
het eenige dat zich in den jongsten
tijd aan onze aandacht opdringt. Er
is er nog een ander dat tot interes
sante overwegingen noopt, zelfs al
speelt de mode er een zekere rol in.
Dit verschijnsel is het volgende:
sedert eenigen tijd veranderen het
onderwerp en de geest der geschriften.
Vooral in de romans, en ten deele
ook in de poëzie. Men heeft slechts
een tiental jaren terug te gaan om
het verschil duidelijk te merken.
Tien of vijftien jaar geleden interes
seerde men zich nog voor alle literaire
experimenten, laten we gerust zegden
voor alle geestelijke acrobatieëri en
afwijkingen. Sommige uitgevers had
den huizen gebouwd op de reputatie
van eenige surrealistische auteurs.
Zonder iets te veroordeelen, moet men
nu constateeren dat het resultaat
niet aan de verwachting heeft beant
woord, terwijl vroegere literaire rich
tingen, zooals het Symbolisme en het
Naturalisme toch jarenlang hun pres
tige hebben behouden. Of die ineen
storting te wijten is aan een bepaalde
naoorlogsche neurose"? J Iet is moge
lijk, ofschoon ik niet- veel voor derge
lijke uitleggingen voel. In elk geval
is de reactie duidelijk waar te nemen.
liet is een feit, dat de jonge auteurs,
jf laten we liever zeggen de debu
tanten, terugkeeren naar meer een
voudige onderwerpen, naar de meest
beproefde menschelijke conflicten. Of
die terugkeer, van uit een literair
oogpunt, altijd even gelukkig is,
blijft zeer de vraag. Maar dat is een
andere zaak. Het nieuwe boek van
Robert Honnert, Mademoiselle de
Chavières l) is een nieuw en duidelijk
voorbeeld van bovengemeld verschijn
sel. Het onderwerp van dezen roman
.s .een der oudste die bestaan, zelfs
een. der moest populaire: een adellijk
meisje dat verliefd wordt op een
;ewonen volksjongen. Vroeger was
bet de prinses die trouwde met een
icrder, of de prins die zijn hart
schonk aan-een herderiri. Keuren we
aldus terug tot het rijk der sprookjes?
Iet is mogelijk en het zou misschien
niet zoo kwaad zijn. Een sprookje
s het boek toch allerminst en het
draagt zij het dan ook met een
vraagteeken - op het
reclameitrookje liet woord ,,Realisme?" Dit
.?raagteeken laat natuurlijk alle deuren
ipen, vooral met hot oog op de
toeiomst, want aan het slot van het
boek wordt aangekondigd dat een
ervolg te verwachten is.
De geschiedenis is deze: Francoise
:le Ohavières woont met haar zuster
ihislaine op het ouderlijk kasteel,
naar in zeer preeairen toestand, van
de kleine rente die haar door haar
vader wordt verstrekt, een
belachelijken half-kindschen don Juan, die
zich zoo weinig mogelijk om het
lot zijner kinderen bekommert en
zich enkel noodgedwongen in zijn
vervelend kasteel vertoont. Het per
soneel is tot het uiterste beperkt en
bestaat voornamelijk uit een aan de
familie verknochte keukenmeid. Deze
heeft een zoon, Etienne, een flinken
jongen, en hij is het die het hart
van Francoise weet te winnen.
Ghislaine, die doodelijk ziek is, vermoedt
de liaison van haar zuster en laakt
haar heftig. Het is echter te laat;
Francoise bekent dat Etienne haar
minnaar is en eenigen tijd later, als
(ihislaine te sterven ligt, krijgen wij
een goedkoope romantische scène;
de stervende die beide verliefden
vergeeft en zegent.
Maar dan begint pas de eigenlijke
tragedie. Etienne is geen verleider.
maar een jongeman met eergevoel
die het meisje dat hij liefheeft, wil
gelukkig maken. Na enkele door den
vader van Francoise verwekte gekke
incidenten, trouwen de jongelui die
te Parijs gaan wonen, waar Etienne
een betrekking heeft. Dit zou het
einde van de geschiedenis kunnen zijn.
Maar de auteur kondigt een vervolg
aan onder den titel Madame lïlienne
Mcltraz. Misschien brengt dit nieuwe
boek de verklaring van het vraag
teeken achter het woord Réalisme.
Het boek van Honnert is onder
houdend geschreven, ofschoon het
te betreuren is dat Francoise in den
verouderden dagboekvorm het woord
voert. Maai' toch is dit eerste deel
niet veel meer dan een inleiding tot
het eigenlijke drama. Wij zien nieuws
gierig uit naar liet tweede deel,
met de hoop nochtans dat de auteur
niet aan de mode van den dag zal
offeren en er geen tien andere deelen
zullen volgen.
\) Robert Honnert, Mudemoiseilr. dn
Cliarièrcs. I'niés, (iiMimard.
LEVERT MEUBELEN j
STOFFEN - TAPIJTEN j
EN VERSIERINGEN |
Fa F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
2 BOORDEN
1 p. RES. MANCH.
Cl £ 75
VANAF II. 3.
incl.
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg.