De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 12 mei pagina 6

12 mei 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 12 Met 1934 N o. 2971 STALEN SLAAPKAMERS compleet me VERCHROOMDE BUIZEN fl. GELAKTE BUIZEN fl. KOLDEWEYeCOPBIERE LEIDSCHESTR 30 AMSTERDAM Een cano glijdt stil over het water, met vaardige, rustige slagen gepeddeld, sierlijk en mooi van lijn, door een meeslerhand geschapen. Een prachtig,ding. Eén Baay-Cano! Een houten Baay-Cano door Baay, den bootsbouwer met unieke ervaring, ge bouwd voor Denig, Nederland's specialist op Builen sportgebied. Het beste dat er te koop is! En toch zijn de prijzen laag. Seriebouw van slechts n type (5.20 M. lang, 0.68 M. breed, 0.25 M. hoog) is daar het geheim van. Dit type wordt gebouwd in drie uit voeringen voor f 55.?, f 75.?en f 95.?, belastingen inbegrepen. Alle bijzonderheden erover kunt U in onze groote prijslijst vinden. Vraagt U die even aan? Robert Honnert Boekbespreking Jan van Nijlen Ken eerste deel In de Fransche literaire productie en ik meen ook wel in die van sommige andere landen consta teert men tegenwoordig dat, op enkele uitzonderingen na, de meeste boeken, zelfs die bij hun verschijning een groot succes hebben gekend, na twee of drie jaar zoo goed als niet meer gelezen, of althans niet meer gekocht worden. Waaraan dit ver schijnsel te wijten is, weet ik niet. De een beweert, dat de overpro ductie er schuld aan heeft; de ander dat de literaire hoedanigheid der geschriften er niet vreemd aan is. Wellicht werken beide oorzaken sa men. De criticus kan alleen het ver schijnsel constateeren. Dit verschijnsel is trouwens niet het eenige dat zich in den jongsten tijd aan onze aandacht opdringt. Er is er nog een ander dat tot interes sante overwegingen noopt, zelfs al speelt de mode er een zekere rol in. Dit verschijnsel is het volgende: sedert eenigen tijd veranderen het onderwerp en de geest der geschriften. Vooral in de romans, en ten deele ook in de poëzie. Men heeft slechts een tiental jaren terug te gaan om het verschil duidelijk te merken. Tien of vijftien jaar geleden interes seerde men zich nog voor alle literaire experimenten, laten we gerust zegden voor alle geestelijke acrobatieëri en afwijkingen. Sommige uitgevers had den huizen gebouwd op de reputatie van eenige surrealistische auteurs. Zonder iets te veroordeelen, moet men nu constateeren dat het resultaat niet aan de verwachting heeft beant woord, terwijl vroegere literaire rich tingen, zooals het Symbolisme en het Naturalisme toch jarenlang hun pres tige hebben behouden. Of die ineen storting te wijten is aan een bepaalde naoorlogsche neurose"? J Iet is moge lijk, ofschoon ik niet- veel voor derge lijke uitleggingen voel. In elk geval is de reactie duidelijk waar te nemen. liet is een feit, dat de jonge auteurs, jf laten we liever zeggen de debu tanten, terugkeeren naar meer een voudige onderwerpen, naar de meest beproefde menschelijke conflicten. Of die terugkeer, van uit een literair oogpunt, altijd even gelukkig is, blijft zeer de vraag. Maar dat is een andere zaak. Het nieuwe boek van Robert Honnert, Mademoiselle de Chavières l) is een nieuw en duidelijk voorbeeld van bovengemeld verschijn sel. Het onderwerp van dezen roman .s .een der oudste die bestaan, zelfs een. der moest populaire: een adellijk meisje dat verliefd wordt op een ;ewonen volksjongen. Vroeger was bet de prinses die trouwde met een icrder, of de prins die zijn hart schonk aan-een herderiri. Keuren we aldus terug tot het rijk der sprookjes? Iet is mogelijk en het zou misschien niet zoo kwaad zijn. Een sprookje s het boek toch allerminst en het draagt zij het dan ook met een vraagteeken - op het reclameitrookje liet woord ,,Realisme?" Dit .?raagteeken laat natuurlijk alle deuren ipen, vooral met hot oog op de toeiomst, want aan het slot van het boek wordt aangekondigd dat een ervolg te verwachten is. De geschiedenis is deze: Francoise :le Ohavières woont met haar zuster ihislaine op het ouderlijk kasteel, naar in zeer preeairen toestand, van de kleine rente die haar door haar vader wordt verstrekt, een belachelijken half-kindschen don Juan, die zich zoo weinig mogelijk om het lot zijner kinderen bekommert en zich enkel noodgedwongen in zijn vervelend kasteel vertoont. Het per soneel is tot het uiterste beperkt en bestaat voornamelijk uit een aan de familie verknochte keukenmeid. Deze heeft een zoon, Etienne, een flinken jongen, en hij is het die het hart van Francoise weet te winnen. Ghislaine, die doodelijk ziek is, vermoedt de liaison van haar zuster en laakt haar heftig. Het is echter te laat; Francoise bekent dat Etienne haar minnaar is en eenigen tijd later, als (ihislaine te sterven ligt, krijgen wij een goedkoope romantische scène; de stervende die beide verliefden vergeeft en zegent. Maar dan begint pas de eigenlijke tragedie. Etienne is geen verleider. maar een jongeman met eergevoel die het meisje dat hij liefheeft, wil gelukkig maken. Na enkele door den vader van Francoise verwekte gekke incidenten, trouwen de jongelui die te Parijs gaan wonen, waar Etienne een betrekking heeft. Dit zou het einde van de geschiedenis kunnen zijn. Maar de auteur kondigt een vervolg aan onder den titel Madame lïlienne Mcltraz. Misschien brengt dit nieuwe boek de verklaring van het vraag teeken achter het woord Réalisme. Het boek van Honnert is onder houdend geschreven, ofschoon het te betreuren is dat Francoise in den verouderden dagboekvorm het woord voert. Maai' toch is dit eerste deel niet veel meer dan een inleiding tot het eigenlijke drama. Wij zien nieuws gierig uit naar liet tweede deel, met de hoop nochtans dat de auteur niet aan de mode van den dag zal offeren en er geen tien andere deelen zullen volgen. \) Robert Honnert, Mudemoiseilr. dn Cliarièrcs. I'niés, (iiMimard. LEVERT MEUBELEN j STOFFEN - TAPIJTEN j EN VERSIERINGEN | Fa F. SI N EMU S Leidschestraat 20-22 AMSTERDAM C. Overhemden 2 BOORDEN 1 p. RES. MANCH. Cl £ 75 VANAF II. 3. incl. Spoor's Mosterd W. A. Spoor Jr., Culemborg.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl