Historisch Archief 1877-1940
Maskers van Hildo Krop
Otto van Tussenbroek
:
Ken bijzondere fase In
zijn omvangrijk oeuvre
Doordat het Tooneel ineen zucht naar tot de spits
gedreven natuur-nabootsing (het z.g. realisme) aan
stijl inboette omdat men het leven van eiken dag,
dus het alledaagsche, bij het spel niet op hooger plan
wist te verheffen ging dat waar het in alle waar
achtige kunst om gaat. te geven 's levens essentie
in een synthese van de kern der menschelijke ver
houdingen meer en meer verloren. Het pathos, het
gezwollene en gekunstelde werd in de hand gewerkt
door hen die meenden hiermede de tooneelkunst te
dienen. Totdat enkele béter-willenden pogingen in
het werk stelden het Tooneel nieuw leven in te
blazen. Men greep naar het masker als middel van
veralgemeening der gelaatsuitdrukking omdat, wie
een zekere rol ook speelt (ik denk hierbij speciaal
aan Oopeau's pogen het theater-sterrensysteem te
bevechten !) het principaal karakter, het type der
persoonlijkheid onveranderd gehandhaafd blijft-,
zelfs al zal er stellig door den aard van actie en
dictie van den gemaskerden speler een zeker ver
schil en variatie merkbaar zijn.
Doch er is nog iets: het masker in zijn stereotiep
uiterlijk is krachtiger van expressie en
het werkt ook op grooter plan dan
's menschen levende gelaat. Het kan.
aldus het algemeen-menschelijke naar
voren schuiven waarbij het
subjectiefindividueele element plaats
maakt voor een meer
objectiefveralgemeend vergeestelijkt spel.
Ik geef hier Van Dalsum het
woord, iemand die uit ondervin
ding spreekt als hij zegt: wan
neer een masker uitbeeldt het
Lijden, dan zaj het houdingen
en gebarenspel van lichaam en
handen de nuancen en variaties
van dit Lijden geven, terwijl het
masker hetjelementairebeeld van
het Lijden ste
reotiep vast
houdt. Zoo zal
in de rol van een bepaald masker de
acteur met gebarenspel kunnen uitdruk
ken de zwakheid of verhevenheid of heftig
heid van gedragen leed, de machteloosheid of het
goddelijke, .maar dat zijn masker niet kan ver
anderen van leed tot vreugde, van leed tot
jaloersshheid, of van leed tot haat. Juist dit zal veroorzaken
dat de groote elementaire verhoudingen, in het stuk
zich handhaven, en verhinderen dat de acteur zal
kunnen afdalen van. sentiment tot sentimentali
teit."
Enkele jaren geleden nu, is het masker in liet
brandpunt der artistieke belangstelling komen te
staan. Dat was een tijd van proefnemingen, waarbij
men ook wel vau verkeerde beginselen uitging
zooals de theatcr-technicus Hall in Amerika, die
gummi-maskers maakte welke '/.on precies pasten
en naar liet leven waren vervaardigd dat zelfs de oog
leden der spelers er dooi- bedekt wedden. Men nam
dan een gipsafgietsel van het gelaat der betrokken
personen en het gemak was dat men zich niet
behoefde te sclvminken. Men voelt echter onmid
dellijk dat dit een handhaving beteekent van de
fouten welke een al te sterk aangedikt naturalisme
aankleven want het ging h ier om het
maskeeren van het gelaat door middel
van een oogbedriegelijk realistische gummi-huid
welke in de plaats treedt van het levende gelaat
en. ... daarvoor ook wil doorgaan !. . . .
Het masker, zooals de tooneelhervormers zich
voorstelden, wil dit laatste in geenèn deele !
In het jaa.r 1021 heeft de Amerikaan W. T. Benda
voor een revue the League of Xotions" (niet
dc,.League of Nations !" O. v. T.), opgevoerd in het
New Oxford Theater te Londen, verschillende
zeergeslaagde maskers gemaakt, geïnspireerd op
Japansche voorbeelden uit het No-spel. lieeds eevdov
had hij in kleinen kring succes geoogst met maskers.
gedragen door de ,.Ureeuwich-Vülage-l<Y>l]ies".
Het best was dat van het type van een krijgsman
met sterk gestyleerde trekken, gedragen doi>i-p
miss jMnrr/aret S'ui'crn. Toch was hij niet de eerste
die maskers vervaardigde mot het doel, hiervoren
aangeduid.' In lij 15 heeft Edmund Ihdi/c (de be
kende Fransche boekverluchter, wiens werk aan.
dat van Rackham verwant is) maskers ontworpen.
o.a. voor een Japansoh danser Midilo Ilo, die in
een stuk va.n 11-'. B. i'i'iita optrad the HawkV
Well", dat gegeven werd in Lady [slhvgloii's gast
vrije woning te Londen in tegenwoordigheid \*au
koningin Alexandra ten bate van oen liefdadig
doe!Ook anderen hebben pogingen in liet werk
gesteld (men kent de voorliefde van een man als
(Sordon Graif/ voor het masker !) doch eerst iu
1922 (op 2 April) had de eerste opvoering van
ditspel te Amsterdam plaats werd ook ten onzent eeu
stuk met maakers opgevoerd' The only Jealousy
of Emer" (een der four plays for dances" door
Yeats) waarvoor Hildo Krop verschillende masker»
vervaardigde.
Het stuk speelt in het leische heldentijdperk.
Verband met de werkelijkheid houdt het niet, ook
is tijdsaanwijzing overbodig. Hoofdpersoon is
Cuchulain, een der hoofdfiguren uit de oude Kel
tische sagen, een mensch in wien de geest en de
zinnen, het geestelijke en zinnelijke, beurtelings de
overhand hebben.
Het hoofdmotief is de verhouding van dezeu
mensch met drie vrouwen: de door hem verlaten
echtgenoote Vrouwe Emer", dio hem geestelijk
bemint; zijn minnares Eithne Inguba, die hem
zinnelijk liefheeft en de Sidhe-vrouw als verper
soonlijking der geestelijk-bovenaardsche zinnelijk
heid, vertegenwoordigster van het geheimzinnige
volk dat op den bodem der zee huist.
SANTEE LANDWEER
? KEIZERSGRACHT 463
j HOEKLEIDSCHESTRAAT
ZATERDAG 19 MEI OPENING:
Werk van BETTINA BAUER (Frau GEORG
EHRLICH).
Voorts: JAN MULDER, GJULA PAP.
PERMANENT: Moderne Internationale
Grafiek en Schilderijen
Oude schilderijen en