Historisch Archief 1877-1940
i,,
l'
f;
i:
Van de 42ste naar de
56ste straat
Bioscopy L. J. J o r d a a n
Robert Florey: The house in
5«th street" Tasehinski.
We zijn verhuisd van de 42ste naar de 56ste
straat. Wat accommodatie en stijl betreft zijn we
erop vooruitgegaan wat grootheid van architec
tuur betreft stellig niet. De merkwaardige Warner
Brothers, een der belangrijkste producers-centra
van Hollywood, hebben hun serie maatschappelijke
en strafrechterlijke drama's onderbroken, om voor
een wijle af te dalen naar de gewone" romantische
speelfilm hetgeen in het algemeen gesproken
geen vooruitgang beteekent. De uitzonderlijke rol,
?welke de film in zulke heftige en hartstochtelijk
neergesmeten brokken realiteit vervult, kan
voor" alsnog niet achterhaald worden door vertooningen,
die desnoods evengoed door het tooneel worden
?uitgebeeld. I am a fugitive", 20.000 years in
Sing-Sing" en in hun genre zelfs films als ,,42nd
street" krijgen door hun forschen greep op de wer
kelijkheid door hun machtig en direct tegen
elkaar zetten van groote fragmenten eener moderne
maatschappij, een tendentieuse kracht, die men
elders tevergeefs zoekt.
Hiervan is nu, na de plotselinge verhuizing, geen
sprake meer. We hebben hier te doen met een vrij
uitzonderlijk geval, dat nogal geforceerd en bedacht
aandoet een in elkaar gezette situatie, die kenne
lijk om de dankbare scènes-a-faire werd geconcipi
eerd-. Op zichzelf zekerlijk geen misdaad en als
voortzetting der tooneel traditie zelfs zeer begrij
pelijk maar toch een stap terug uit de wereld,
welke de film speciaal en zonder concurrentie
beheerscht. Het is geen geringe toevalligheid, dat de
jonge vrouw, die wegens een noodlottigen samen
loop van omstandigheden tot twintig jaar gevange
nisstraf werd veroordeeld, na haar vrijlating in het
zelfde huis terugkeert als de gezellin van een be
roepsspeler. Het is evenmin een onbelangrijke
coïncidentie dat juist haar dochter aan denzelfden
samenloop van omstandigheden ten offer valt en
op haar beurt een man neerschiet. Wel mist men
in een dergelijke opzettelijke romantiek de strakke
lijn en de onverbiddelijke logica van een I am a
fugitive" wel denkt men met weemoed terug
aan de stuwende kracht van het milieu in een
42nd street". Met de herinnering aan deze werken
krijgt men wel sterk den indruk buiten en beneden
het eigenlijk niveau der film te zijn geraakt en doet
het geval eenigszins slap en gewild aan. Dit zou
men,,den Fluch der guten Tat" kunnen noemen en
de billijkheid eischt, dat wij ons aan de impressie
der vorige groote films met spoed ontworstelen.
Wanneer wij daarin zijn geslaagd, dan blijft een
in het genre zeer goede film over. Zelfs als scenario
houdt het werk zich staande tegenover de meeste
zijner soortgenooten. Het is een verademing het
slot te aanschouwen, dat zijn effect (tegen alle ver
wachting in !) noch zoekt in een dierbare
hereeniging, nocB. in een melodramatischen afloop. De
vrouw, die de schuld van den moord, door haar
dochter gepleegd, op zich neemt, ziet haar kind
naar Europa vertrekken waarschijnlijk voor
goed' Zij wordt niet in theatrale wanhoop naar de
gevangenis teruggeleid, maar blijft hopeloos en
vernietigd achter om de speelclub te leiden in het
zelfde huis, dat eens haar huiselijk geluk kende.
I never want to leave this house" heeft zij twintig
jaar geleden in den triomf harer liefde tot den echt
genoot gezegd. I want to live here always". En
de film eindigt, terwijl zij toonloos en gebroken
deze woorden herhaalt. ... ,,so I shall!"
Dit zeer menschelijke en gedurfde slot, doet na
de sterk geconstrueerde handeling als een treffende
verrassing aan, die maakt dat men van deze film
toch nog afscheid neemt, als van iets bijzonders.
Ook al om de wijze waarop het gegeven een
maal geaccepteerd ??werd verwerkelijkt. De
Franschman Robert Florey, sinds jaren te Holly
wood werkzaam, geeft het verhaal met al de snel
heid en al het gevoel voor de details waar het
op aan komt, welke de goede film kenmerken. Zijn
camera zwaait juist kort genoeg van de eene scène
naar de andere, om het verband niet te verliezen
??juist lang genoeg, om den gang van het verhaal
rustig en regelmatig te houden. Dit is een dier
schijnbaar onbelang
rijke in wezen zoo
vitale voorwaarden '
voor den bouw eener
film, welke maar al
te vaak aan onze aan
dacht ontsnappen. Er
zou een interessante
beschouwing zijn te
leveren alleen reeds
over deze kunst
over d't instinct voor \
de waarde der over
gangen. Florey geeft\
hiervan in dit werk
een zeer merkwaar
dig en
voórtjTeffelijk specimen.
Neem een mo
dulatie als van
het c a b a re t
,,Floradora"
naar de wo- -:
riing van den
vieux-marcheur Fiske.... het apparaat zwaait
van den feestelijk verlichten ingang langs huizen,
menschen, voertuigen.... een snelle beweging,
die samenvloeit tot een'warreling van mouvement.
Dan vertraagt het tempo geleidelijk aan komt
de camera tot stilstand, om tenslotte te verzinken
in de stilte van een luXuéus interieur.Deze ingenieuse
overgang past Florey herhaaldelijk toe en het zijn
deze goedgevonden gedachten-strepen" welke
het werk tot een eenheid maken en de handeling
haar rustig, gelijkmatig tempo verleenen.
Voor het overige heeft de regie die
beheerschtheid, welke nimmer tot filmische"
opzettelijkheden leidt, doch de volle aandacht concentreert
op personages en verhaal. . . . voorwaar een op
merkelijke prestatie bij een zoon van het land der
avant-garde. Wat het verhaal betreft er is niet
altijd uitgehaald wat er in zat. De terugkeer van
Peggy, de heldin, in het huis waarin zij twintig
jaar geleden trouwde en dat zij nu in een moderne
speelgelegenheid gemetamorfoseerd vindt, komt
er een beetje riuchtertjes en bekaaid af. De na
vrante tegenstelling toch gewis bedoeld als een
der hoogtepunten van het drama en voor de film
juist zulk een dankbaar gegeven blijft bij een
vluchtiger! blik over het interieur. Mij dunkt
daar ware heel wat meer van te maken geweest.
De bezetting der rollen is gemengd zij het
over het algemeen zeer voldoende. Daar is in de
eerste plaats Kay Francis in de hoofdrol. Wij hebben
sinds lang geleerd in onze appreciatie van
filmgrootheden voorzichtig' te zijn: niets schijnt zóó
individueel en dermate uiteenloopend. De directe
invloed der persoonlijkheid, dank zij de onmiddel
lijke nabijheid van camera en microfoon, verwekt
even verschillende reacties als de ontmoetingen in
het dagelijksch leven zij worden voor geen ge
ring deel bepaald door een vaak onberedeneerde
anti- of sympathie. Met' dit voorbehoud dan, moet
het mij van het hart dat weinig dingen mij zoo
verbazen als de groote waardeering voor de film
speelster Kay Francis. Persoonlijk kan ik nooit een
gevoel van onbevredigdheid tegenover dit filmspel
van mij afzetten. Het'lijdt voor mijn smaak aan
een matheid en ietwat- huilerige zwakte, die het
op de groote momenten onveranderlijk te kort
doen schieten. Daar is déepisode, waarin men haar
steeds in dezelfde houding ziet verouderen binnen
de gevangenismuren, terwijl de tijd in machtige en
fragmentarische rukken voortsnelt.. . . een im
posant moment. Alle aandacht wordt door den
regisseur samengetrokken op het masker van de
speelster, dat als een drama der gebrokenheid te
midden van de razende gebeurtenissen staat....
als regievondst voortreffelijk, maar absoluut afhan
kelijk van de potentie der speelster. Welnu
afgezien nog-van den altijd gevaarlijken tooneeltruc
der geteekende rimpels in een overigens jong gezicht
blijkt in deze oogenblikken dunkt mij overtui
gend, dat Kay Francis tegen een dergelijke rol niet
opgewassen is. De sterke fascineerende kracht
de ondefinieerbare betoovering dor persoonlijk
heid, die boeit ook wanneer de fiyutir in runt is en
Uit The house in.tfth street"
niet door spel" of handeling ondersteund, ont
breken hier. Men denke zich een Garbo of een
Dietrich desnoods een Dorothea Wieck of
Miriam Hopkins in deze situatie en men weet wat
een waarlijk eersterangs filmsujet beteekent.
Zeer goed daarentegen zijn de beide mannelijke
hoofdrollen. Zoowel Gene Raymond als Ricardo
Cortez zijn in hun sobere weergave, overtuigende
verbeelders, respectievelijk van den eersten echt
genoot en den speler. Zwakker is William Boyd
als de oude viveur een rol, die om Adolphe
Menjou vraagt.
Aldus werd deze overgang van de i2ste naai: de
56ste straat een verhuizing, die wij met gemengde
gevoelens begroeten, doch die als geheel stellig;
geen onbevredigende!! indruk nalaat.
Tentoonstellingen
Kunstzalen Unger & Van Mens. Eendrachtsweg
27. Rotterdam. Werken door Radda. Tot l Juni.
Kunsthandel Buffa, Amsterdam. Werken van
H. Lugt. Tot l Juni.
Kunstkr'lder Spui 13, Amsterdam. Beeklende
kunst van Han van Dam en Willy Boers, kunst
nijverheid van E. N. de Jonab?Eiidt, Thora
Hofstede Crull en Mei van der Chijs. Tot 2 Juni.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst,
Amsterdam. Schilderijen van Jan van Heel. Tot
3 Juni.
Kunsthandel Santee Landweer, Keizersgracht
463, Amsterdam. Schilderijen door Jan C. A. W.
Mulder. Werk van Bettina Bauer. (Frau Georg
Ehrlich). Tot 2 Juni. Werk van Gjula Pap. Tot,
2(5 Mei.
Kunsthandel Van Meurs, Keizersgracht 578,
Amsterdam. Oud-Japansche teekeningen en
OudPerzische miniaturen, weefsels en sieraden. Tot
17 Juni.
Kon. Kunstzaal Kleykamp, Den Haag. Nieuwe
werken van Toon Kelder.
Kunstzalen A. Vecht, Rokin 122, Amsterdam.
Werken van den 17e eeuwschen Delftschen
plateelschilder Frederick van Frijtom.
Stedelijk Museum, Amsterdam, Moderne
Chincesche schilderkunst. Tot 26 Mei.
Kunsthandel Unique", Heuvelstraat 19,
Tliburg. Werk van Leo Gestel. Tot 31 Mei.
Kunstzaal van Lier, Rokin 126, Amsterdam.
Schilderijen door W. O. J. Nieuweukamp. Tot
l Juni.