Historisch Archief 1877-1940
N VREEMDEN BODEM
« Nederland Tentoonstellingen
iket Koloniaal Instituut
GHAERT
itt den Koninklijken Bazaar in de
Reestraat, den Haag, Ik herinner
inij nog zeer wel wat mij daar trof; het
f«w een groot getal verbonden détails
in de teekeningen van interieurs en
Uitzichten; het was een sarkastische
Kunstzaal Goudstikker
ironie in de weergave van een
familie, groep (als ik mij wel herinner van
drie personen). Bij deze gebleven
indrukken voegden zich later nog die
%an voortreffelijke teekeningen van
dieren en van een damesportretje
-(de gewezen vrouw van den teekenaar)
dat mij betreuren deed, dat Teixeira,
i door bestelling of wat ook, niet meer
van deze vrouweportretten heeft ge
maakt (hij zou in deze een afzonderlijk
portrettist in Holland kunnen zijn
' en een, die ik zonder angst zou durven
?t aanbevelen). AI deze indrukken
wor: den weer verlevendigd door deze
tentoonstelling in den Botterdamschen
Kunstkring en dat kon te eer, daar
r er van de vroeger geziene teekeningen
ik hier enkele hervond. Als vroeger
gaat m^jn voorkeur (ik vind Teixeira
?'. daar het meest volledig en het meest
eigen) naar die werken, die in een
bepaalde techniek van teekenen
ge, geven, uitgevoerd zijn. Dezen
teekentrant zpudt ge een scherpe, een scherp
zinnige kunnen heeten en tevens
eene, die zoodanig is, dat de vele
weergegeven détails nooit de eenheid
tesaam ontberen en zelfs meer détails
suggereeren dan er feitelijk gegeven
werden. Wij vinden deze eigen
schappen op de tentoonstelling het
duidelijkst in een aantal stadsge
zichten als No. 8 (uit 17?), No. 13
(uit 23), No. 18 (uit 27), No. 23 (uit
21) in de Parijsche straat, in no. 7
een dorpsgezicht (uit 23) in 48, in
54 Panorama^ (uit 23) in een zelfpor
tret, (dat met den voorvader achter
den eigen kop) en in
sommige van de vele
portretjes naar zijn Vader.
Er is een merkwaardig
verschil in de détails van
Teixeira en in die van
Bremmer Sr. De détails
bij Bremmer zijn alleen
bewijzen, bijna machinale,
van een nooit vermoeiden
ijver die weinig te maken
heeft met ontroering (ge
vindt dat ook bij
Bremmer's leerlingen), de d
tails bij Teixeira zijn
voordurende kleine maar
levendige bewijzen van
een steeds bewogen geest.
Het is een aangename
en niet doodende bezig
heid bij Teixeira de klei
nigheden, de onderdeelen
na te gaan; integendeel
bij hem leven alle deze
dingen en voegden zich
naar behooren bijeen; ze
hebben daarenboven nog
het accent, dat zij getui
gen van een rancuneuze,
ironische observatie nu en
dan in het portret. Ook
de voortreffelijke
dierenteekeningen (er is daarvan
ergens een portefeuille
vol) kunnen gerekend
worden tot de werken,
die evenals de andere,
nog onderschat, later door
andere generaties met
genoegen zullen geteld
worden bij wat onze
perioden aan blijvende brachten.
Vooral door het gehalte aan scherpen
geest overwinnen zij Nijland's werk;
zij zijn aristokratischer dan deze
Nijland ooit is; de observatie is meer
geschakeerd. Wanneer ik bij deze nog
voeg het portret van den jongen man
(10 uit 17), de tijgerschedel enz. uit '33,
het zelfportret (No. 14), het Mosterd
vaatje (No. 50) de krokodil (64)
de Vaderportretjes (68 en 69) als
eveneens te genieten picturale zaken,
dan meen ik eenigszins gewezen te
hebben op het werk van Teixeira,
dat juist in dezen tijd een goed ding
is, in zijn geestig realisme tegenover
veel wat zich wel grooter voordoet maar
in werkelijkheid leeger is. Het is
misschien meestal werk, dat ge in
de hand moet nemen om het wél te
lezen, maar er is inderdaad iets in te
lezen en iets dat het herlezen verdraagt.
Patrick Bakker, bij
Goudstikker, Amsterdam
Veel zuiverder dan toen ik ze te
Hilversum zag, hangen de schilde
rijen en teekeningen van Patrick Bak
ker bij Goudstikker, tegen den wit
ten muur (den eenigen wand feite
lijk voor schilderwerk 1) De schilder
Patrick Bakker is jonggestorven,
dat was hem beschoren, en hij ver
toont die merkwaardige eigenschap
pen die ge meer vindt bij zulke
begaafde Passanten door het Leven.
Welke elementen hebbei zich in
het werk geopenbaard? Om met
een eigenschap te beginnen, die in
Holland "te weinig wordt ge
waardeerd (zij is een signatuur
dor vrijheid en de meesten van
ons zijn te dogmatisch-gebonden)
begin ik met u te wijzen op een
zin voor het komische (dat is een
gezondheid in de begaafdheid). Een
tweede eigenschap is de perfectie,
waarmee de hand aan den wensch
van den teekenaar gehoorzaamde
(ge vindt deze perfectie in de
kleine dieren en de kleine figuren,
die hier en daar op een landschap
zijn aangeduid). Een derde eigenschap,
en deze bewijst ten slotte op
klsurgevoeligheid, is de voorkeur voor
geel en rose, een tesaamstelling,
die voor niet-coloristen steeds gevaar
lijk is. De vierde eigenschap, waarop
ik reeds wees, is de haast
meedoogenlooze zekerheid, waarop de vormen
van boom en blad en huis worden
gerealiseerd, verwerkelijkt, terwijl toch
nergens doode dingen in het werk
zijn, maar alles strak staat van een.
toch ijle spanning. Er is in dit werk
van weinig jaren, dat spreekt toch
van zelf bij zoo scherp hitsig leven,
meer dan n schakeering; ge zoudt
moeten zeggen: er is een voller wor
den (van kleur) naar het eind.
Koloniaal Instituut
Aanwinsten op ethnografisch en
anthropologisch gebied van de a f deeling
Volkenkunde van het Koloniaal Insti
tuut over 1933.
In deze 6de Mededeeling van de
afdeeling Volkenkunde van het Ko.
W. O. J. 'Nieuwenkamp
Balische houtsculptuur. Kop vaneenbeeld,eenvorstelijt
persoon voorstellende. Koloniaal Instituut
loniaal Instituut te Amsterdam wor
den de vele schenkingen en aankoopen
beschreven, de in den loop van 1933
zijn gedaan. Bovendien treft men een
opgave aan van de Bataksche hand
schriften op boombast en van de
Balisch-Javaaiische, Sassaksche en
Maleische handschriften op palmblad,
waarmede in den loop der jaren de
verzamelingen van het Koloniaal In
stituut zijn verrijkt.
Het boekje is zeer overzichtelijk
ingedeeld en geeft nauwkeurige be
schrijvingen van de meest
uiteenloopende voorwerpen. Het geeft de plaats
van herkomst en ook de literatuurbron
nen.
Daar de studie van dergelijke hand
schriften in dezen tijd zeer toeneemt
is het van veel belang, dat deze inven
tarisatie gepubliceerd wordt.
Enkele mooie foto's zijn tusschen
den tekst aangebracht.
Een bezoek aan deze interessante
verzamelingen zal de moeite onge
twijfeld loonen. W.
Kunstzaal van Lier