Historisch Archief 1877-1940
No. 2973
De Groene Amsterdammer van 26 Mei 1934
De klove
Bioscopy L. J. Jordaan
Carl Behr en Werner Hochbaum:
Morgen bcginut das Lieben" (De Uitkijk)
Er is iets wat deze film van vele films onzer
dagen waaronder ook de beste scheidt: een
diepe klove, een nog niet overbrugde afgrond .... de
liefde voor de film om haars zelfs wil! Sinds jaar
en dag spreken wij van de avant-garde" geleerd,
misprijzend, ironisch.... o, ja .... vooral ironisch
en ik verwed er een lief ding om, dat geen tien
beoordeelaars er precies hetzelfde onder verstaan.
Sommigen denken aan deze fameuze avant-garde
uitsluitend in laboratoriumtermen, als een recepten
boek van experimenten". Anderen ? worden al
kregel bij het woord alleen, in de heilige over
tuiging dat avant-garde de vrije vertaling is voor
hol misbaar en snobisme. Een bepaalde schare
van adepten staat in naïf ontzag voor een soort
zwart-wit magie.... een goochelen met draaiende
vierkanten, dansende boordjes en wentelende
?wielen een diepe en hooge kunst omdat zij zoo
volmaakt onbegrijpelijk is. De groote meerderheid
tenslotte denkt heelemaal niet aan de avant-garde
en gaat over tot de orde van den dag. Maar des
niettegenstaande duikt het woord hoewel de
avant-garde sinds lang dood en begraven heet
telkens weer op. Er moet dan toch, zou men zoo
zeggen, met die acte van overlijden iets niet in
den haak wezen. Er moet iets levends en tastbaars
achter dezen uit het vage filmjargon geboren term
schuilen, dat een realiteit beteekent.
Het heeft mij altijd willen voorkomen, dat men
de eenvoudigste en acceptabelste definitie veel
vuldig over het hoofd zag n.l. dat de
avantgarde" films maakte om de vreugde van het
werk alleen.... zonder eommercieele bij-oogmer
ken.
Het klinkt helaas ! akelig eenvoudig....
zoo eenvoudig, dat wij den diepen zin dezer
simpele aanduiding niet meer verstaan. De film
als-handelsobject is een axioma geworden ??een
onvermijdelijkheid, die wij uit gewoonte gedachte
loos aanvaarden. De cirkel-redeneering: films
maken is duur en alleen mogelijk wanneer de
losten gedekt worden dus kan de film slechts
op een eommercieele basis" bestaan.... deze
redeneering dan werd een gemeenplaats, die lang
zamerhand de gedachte aan iedere andere mogelijk
heid verdrong. De harde practijk leerde den film
liefhebber mores: hij legde zich bij den
onafwendbaren gang van zaken neer en wijdde al zijn
belangstelling, al zijn liefde aan het curieuse
mixtum, de eommercieele film" .... dat wonder
lijke compromis tusschen scheppende potentie,
genialiteit soms en doodgewone winzucht.
Omdat al het andere sinds de kortstondige activi
teit der z.g. avant-gardisten een illusie scheen en
omdat gezegde filmliefhebber zijn geloof in en
zijn liefde vóór de film als uitdrukkingsmedium,
niet prijs wil geven. Slechts af en toe schrikt hij
op uit deze noodgedwongen berusting, wanneer
zijn instinct hem waarschuwt dat hij tegenover
iets anders.... iets puurs en oprechts staat. Dan
zet hij al zijn schuwheid voor het woord:
avantgarde, opzij. Wat tot hem spreekt is noch de snob,
noch de experimentator, noch de koopman
maar de mensen.
In dezen zin is Morgen b3ginnt das Leben"
een avant-garde film. Niet om het
Froschperspectiv" of de scheeve beelden of de buite
nissige montage, maar om de zuiverheid en op
rechtheid van het geheel. Hier is een gegeven
simpel en natuurlijk dat regelrecht uit het
gemoed van den maker tot ons komt.... zonder
den gebruikelijken, omweg via de kassa. Deze
geschiedenis van den ontslagen gevangene, die de
vrouw, welke vijf jaar lang op hem wachtte,
misloopt door het domme toeval, dat haar deed
vergeten den wekker op te winden dit eenvoudige
verhaal beweegt zich strak en onverbiddelijk
langs logische consequenties. De Steh-geiger van
de zaak waarin het vrouwtje cassière is. zoekt en
vindt een betrekking voor den ontslagen gestrafte.
Doop dat eene nietige verzuim met den wekker in
beweging gezet loopen deze personages langs
elkaar heen verrijzen misverstanden dreigt
een fataal conflict. Wanneer de ex-gevangene in
wanhoop de deur van zijn woning gesloten vindt
en van een hooger portaal af den knappen, jongen
Steh-geiger een brief in de bus ziet werpen rijst
een wild en wanhopig wantrouwen in hem op.
De ellende die hern naar de keel dringt, wil hij
neerdrukken door den drank. Beneveld, maar met
zijn verdriet als een knagende pijn ergens diep in
zijn gemoed, wankelt hij opnieuw de straat op
een man kruist zijn pad: de steh-geiger.... de
medeminnaar! Een wilde achtervolging begint
dwars door het razende verkeer der wereldstad.
Tot de ex-gevangene door een auto-bus wordt
gegrepen en tegen den grond geslagen.... de
Steh-geiger, volkomen onbewust van het noodlot
dat hem op de hielen zat, vervolgt zijn weg naar
het huis van zijn verloofde. Ontnuchterd en met
den schrik vrij gekomen zet de ex-gevangene zijn
weg voort de prooi is hem ontsnapt, dus keert
hij automatisch naar zijn eigen woning terug,
waar zijn vrouw, na een vruchteloozen tocht naar
de gevangenis, uitgeput neerzit. Een oogenblik
staat het verhaal stil: binnen is de jonge vrouw,
verslagen en wanhopig buiten bevindt zich de
man, grimmig en wraakzuchtig.... beiden slechts
gescheiden door de deur, die hij nog gesloten
waant. Dan begint de kanarie in de kamer te
zingen en instinctmatig grijpt de man de deur
kruk.... zij geeft mee en de echtelieden staan
tegenover elkaar. Een kreet van liefde, deernis
en geluk: Robert. . . . DU!" en alle pijn, alle
wantrouwen wijkt uit het gemoed van den man. .
zonder melodrama, zonder explicatie. De film is
ten einde.
In tal van opzichten is dit alles verwerkt tot
een aangrijpende en voortreffelijke film in de
zelfde opzichten als de eommercieele film kent.
De gang der gebeurtenissen is door het uitstekende
manuscript prachtig ontwikkeld: de handeling
wordt in hoofdzaak gedragen door dien wijden
blik door dat souvereine tegen elkaar zetten der
gebeurtenissen (feiten-contrapunctiek, met per
missie voor het geleerde woord !) dat de film plot
seling boven een buiten hot bereik der andere
kunsten plaatst. Een vrouw zoekt haar man
de man is op weg naar zijn vrouw. Beiden bevinden
zich in elkaar passeerende treinen.. . twee exis
tenties glijden langs elkaar heen.... een brief uit
de hand der jonge vrouw gevallen blijft op de
dwarsliggers der rails liggen: een nietig verkreu
keld stuk papier tusschen de oneindigheden der
naar den horizont snellende rails. Andere episode:
een man zit in een cafédat nog kil en dood en niet
tot avondleven ontwaakt is en tracht er zijn
misère te verdrinken. Ken paar tafeltjes verder
een landerig vereenzaamd snollen-type achter
de toonbank een onverschillige buffet-juf cijferend
en lijzig neuriënd. Uit den nevel van den drank
stijgt het beeld van een ander caféop analoog
aan dit, maar levend en schitterend in
avonddrukte vijf jaar in het verleden teruggescho
ven. Volgt een wonderlijk irreëel spel van
nu en toen een fantastische ver
wisseling van ruimte en tijd,
slechts saamgebonden door den
brozen draad van onzekere
werkelijkheidsobjecten:
een klok, een buf
fet, wat kroeg
tafeltjes ....
maar als
gehtel
een zeldzame synthese van stemmingen en feiten.
In zulke momenten zweeft het nieuwe
menschelijke orgaan, de film. boven den doolhof van
driften en reacties, die wij Lei:en noemen over
zien wij de grillige mozaïek van handelingen en
gebeurtenissen door een blind noodlot samenge
voegd. Dit zijn de nog zoo schaarsche oogenblikken
waarop de film zich openbaart als een superieur
vermogen om. ruimte en tijd te beheerschen. . . .
waarop zij tenslotte zichzelf is.
Er is meer: dit boeiend neergeschreven film
visioen wordt gedragen door een zoo juiste realisa
tie, dat men aarzelt te beoordeelen, waar het
scenario ophoudt en de regie begint. Daarbij een
vertolking door spelers, die elkaar in eenvoud en
distinctie weinig toegeven, maar onder wie de
nog onbekende figuur van Erich Hauszmann de
groote verrassing is. Tenslotte een steunen op de
werkelijkheid door middel van stads- en landschap
exterieurs, die op pijnlijke wijze het ware domein
der film in de herinnering terugroept.
Maar het zij herhaald: dit alles treft men per
saldo ook in de eommercieele film aan.... zij het
zelden zoo consequent en geïnspireerd doorgevoerd.
Er is echter iets anders, dat zich beter gevoelen dan
omschrijven laat een sensatie van waarachtig
heid en vrijheid, die deze film u dwingend sugge
reert, liet zit overal en nergens: in de capricieuse
wending der handeling, in de vrijmoedigheid waar
mee een effect tot het einde toe werd uitgesponnen,
in de gedurfde schaarschheid van het gesproken
woord, in de beslistheid waarmee de typen werden
gekozen. Alles culmineert in de onontkoombare
zekerheid, dat hier het werk omderwille van het
werk-zèlf werd gedaan. Dat ick-en-weet-niet-wat
waardoor een ,.Menschen am Sonntag", een
Abschied", zich van de boste industrie-films onder
scheidden treft men ook hier aan. Het geeft een
zeldzaam gevoel van bevrijding te weten, dat men
voor een enkele maal verlost is van den spiedenden
koopmansblik, die uw hersens tracht te fouilleeron
om te weten of het artikel marktwaarde heeft.
Ditmaal zijt ge eens niet de serviel bediende kooper
in het film-warenhuis, maar de onopgemerkte toe
schouwer van met liefde bedreven vakmanschap.
Dit is dan een soort avant-garde die zich verre
houdt van bewuste ..experimenten" en uitzonder
lijke vorm vondsten. Integendeel wat er van de
vroegere ..filmgrammatica" overbleef (de reminis
centies aan lluttmann's Borlin", aan C'avalcanti
en KenéClair) valt uit den toon als geforceerd en
opzettelijk. Ook zonder de straten die op haar kop
gaan staan voelen wij de uitwerking van het. mo
derne stadsverkeer op een ontslagen gevangene. . .
ook zonder het overvloedige incopieeren ondergaan
wij de transpositie van visioen naar werkelijkheid.
Het is veeleer de strenge logica der beoldopvolging
de onafwijsbaarheid der consequenties, die zich
aan onze hooge goedkeuring ten eenenmale ont
trekken, welke deze film tot avant-garde" maken.
En haar plaatsen aan de eenzame zijde van de
klove, die nog altijd de vrije schepping van het
handelsproduct scheidt.
Nieuwe uitgaven
Radio en Electro- Acoustiek. Maandblad voor
Radio Ontvang- en Zend-techniek,
Omroeptechniek Radio-Distributie en Draadomroep
Opname en Weergave van Oramofoonplaten
en Geluidsfilms Televisie en Beeldtelegrafie
-Meettechniek. Ie [jaargang. No. 1. April
1934. Uitg. FirmaOebr.de Boer, Aalten.