Historisch Archief 1877-1940
14
De Groene Amsterdammer van 9 Juni 1934
No. 2975
l
Woongebouw in den
ergpolder te Rotterdam
(Slot van pag. 13)
Deze problemen zijn in het kort en populair
gezegd deze: meer lucht en licht, meer comfort,
minder onderhoudswerkzaamheden voor de huis
vrouw, overzichtelijke en practische
woningindeeling, redelijke en practisch gelegen bergplaats
voor rijwielen en kinderwagens, behoorlijke ge
legenheid om de wasch te doen en deze te drogen,
en zoo mogelijk de aanwezigheid van iemand of
iets waar men boodschappen en dgl. kan afgeven
als men voor een gesloten deur" komt.
Als wij aan deze eisohen eens alle Amsterdamsche
woningen toetsten, zouden we er heel wat on
bewoonbaar" moeten verklaren, zoo niet allen, en
toch kan men deze eischen niet exborbitant hoog
noemen.
De bouwers van dit woongebouw zijn niet zoo
dwaas om de door hen gegeven oplossing als de
eindoplossing te zien, zij gelooven slechts dat het
iets in de ontwikkeling van den woningbouw zal
beteekenen. En terecht, als wij de plannen bezien,
dan gelooven wij dat er te Rotterdam iets heel
belangrijks gebeurd is, ondanks, of misschien juist
door de afwezigheid van de vele commissies die
te Amsterdam, alles zoo mooi regelen.
Door de bouwhoogte was men in de gelegenheid
het gebouw vrijstaand te maken en daarmede dus
juist op de zon te oriënteeren. Alle woonkamers
Q
met de grootste slaapkamer liggen op het
Westen, de keuken met de kleine slaapkamer
op het Oosten. Er is dus niet een kamer of
vertrek in het huis, dat niet gedurende n
zekeren tijd van den dag direct zonlicht ont
vangt; van hoeveel Amsterdamsche wo
ningen kunnen wij dit zeggen?
Aan de westzijde van het gebouw, naar
het Zuiden vrij, ligt een kinderspeelplaats
ten dienste van kinderen van de bewoners,
niet een miezerig tuintje, met een twee en
halve meter hooge schutting rondom binnen
in een blok, uitsluitend voor de
begane-grondbewoners en hun kinderen, maar een ruime,
door de zon beschenen speelplaats voor de
kinderen van alle bewoners !
In de kelderverdieping bevinden zich de
bergplaatsen, o. a. voor de fietsen, zoodat
deze niet voor de deur behoeven te blijven
slingeren, of elders gestald moeten worden,
met de daaraan verbonden f inancieele bezwa
ren, en ongemak van sluitingstijden van de
?stalling. (In het afgeloopen jaar werden te
Amsterdam, het Mekka van den woningbouw,
11.000, (zegge elf duizend) fietsen gestolen,
hoofdzakelijk omdat in de woning geen plaats
is om ze te bergen). Verder is er in de kelder
verdieping een waschruimte, en een
waschdrooggelegenheid. Voorts bevindt zich on
middellijk bij den ingang een ruimte voor
den portier, waar boodschappen en pakjes
voor de bewoners kunnen worden afgegeven,
terwijl deze er tevens een winkeltje in groente
en dgl. zal hebben.
Boven de kelderverdieping bevinden zich
negen verdiepingen, met elk acht woningen,
zoodat het geheele gebouw 72 woningen be
vat. Een lift met een centraal trappenhuis
aan de noordzijde voert naar de verschillende
verdiepingen. Aan de oostzijde is op elke
verdieping een galerij waarlangs men den
toegang tot de woningen bereikt. Er zijn dus eigen
lijk negen verhoogde trottoirs boven elkaar.
De woningen zijn alle betrekkelijk klein: een
woonkamer, oudersslaapkamer, kinderslaapkamer,
keuken en waschgelegenheid. Dit is opzettelijk
gedaan voor dezen eersten bouw, daar, zooals de
ontwerpers terecht opmerken: Modern wonen
is niet alleeneen indeelings-kwestie''.Menmoetook
modern (dat is beknopt, ordelijk en eenvoudig,
kunnen en willen wonen en leven. De wensch en
de geschiktheid daartoe vindt men uit den aard
hoofdzakelijk bij jonge menschen. Dit gebouw
wil voor deze categorie een geschikte gelegenheid
bieden en met behulp van de wederzijdsche opgedane
ervaringen het wonen verder ontwikkelen".
In deze beknopte ruimte (nog geen 50 M2 per
woning) is echter alles op doelmatige wijze onder
gebracht, terwijl de openheid die in het wezen der
werkelijk moderne architectuur ligt, ook hier is
doorgevoerd.
De oudersslaapkamer is door een glaswand van
de woonkamer gescheiden en kan daardoor bij
het gebruik van klapbedden ook voor
woondoeleinden benut worden. Langs de woonzijde ligt
over de geheele breedte een balcon, zoodat men
hier werkelijk van een woonbalcon spreken kan,
hetgeen bij onze Amsterdamsche veranda's helaas
niet het geval is.
De constructie is skeletbouw van staal, waarbij
dus alle belastingen door een stalen geraamte
worden opgenomen. De firma de Vries llobbéte;
Gorinchem, die het staalskelet vervaardigde, heesch
het gebouw in den letterlijken zin des woords in el
kaar, door middel van een speciaal daartoe gebouw
de kraan, die over het geheele gebouw heen reikte,
zooals op de foto van den bouw duidelijk te zien is.
De verdere constructie werd geheel in overleg
en samenwerking met de aannemers, de firma
Boelen en van Eesteren te den Haag, bepaald en
uitgewerkt. Maar wat zal dat alles bij elkaar wel
niet kosten ? Indien een Amsterdamsche commissie
het zou berekenen zou ze ongetwijfeld tot een
onbetaalbaren prijs komen. De realiteit leert hier
echter anders. Deze woningen kunnen, bij een
dekkende exploitatie, zonder gemeente- of
regeeringssteun, met geld dus van de vrije markt, ver
huurd worden tegen een gemiddelden prijs van onge
veer zes gulden per week. Dit resultaat doet ons met
belangstelling uitzien naar een volgend bouwwerk
van de N.V. Volkswoningbouw Hotterdam !
B. MERKELBAC1I, architect.
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HE^lGEWEG . TELEFOON 37273
Is de zaak, waar Zoon en Vader
Steeds nog komt, en altijd kwam.
N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN
LANGE VIJVERBERG 3 DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewindvoering ten behoeve van derden
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
de basis voor een zorgenvrij bestaan.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie :
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
M. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie-en Trustkantoor
41!'«% Pandbr. tegen beurskoers uit.
MEUBELEN
BRANDKASTEN