Historisch Archief 1877-1940
2975
De Groene Amsterdammer van 9 Juni 1934
Wetenschappelijke varia
Physisch ontwikkelen
Dr. P. van^Olst
Het onvercenlgbare vereenigd
De vroegere fotograaf, vakman of amateur, met
ontoonbare handen en nagels, wordt
langzamerhand een legendarische figuur. Men heeft een dure
camera, die automatisch alles doet wat een amateur
gewoonlijk vergeet op het beslissend oogenblik,
en laat de films ontwikkelen en afdrukken door
iemand anders.
Toch zijn er nog steeds menschen, die de emoties
van het zelf ontwikkelen en het zelf afdrukken
prefereeren als een vergoeding voor de moeite
van het maken der opname en de onvermijdelijke
pngezelligheid, die het fotografeeren van een gezel
lige groep meebrengt.
De gevoelige plaat bevat in de gelatinelaag een
Bsilverzout van chloor (voor minder lichtgevoelig
papier) of broom (voor gevoeliger platen) of van
beide dooreen. Deze zouten worden door de belich
ting veranderd, maar op een niet direct te bemerken
wijze. Bij het nauwkeurigst onderzoek is er uiter
lijk geen verschil te zien tusschen een onbelichte
en een belichte plaat. Men spreekt daarom bij de
belichte plaat van het latente" beeld. Door het
ontwikkelen der plaat wordt het latente beeld
zichtbaar gemaakt. Als ontwikkelaar gebruikt
men verschillende baden, die zoogenaamd
redueeerend" werken. In de gelatinelaag ontstaat het
thans zichtbare beeld, bestaande uit fijne
zilverkorreltjes. Men noemt deze methode van ontwikke
len wel eens chemisch" ontwikkelen, in tegen
stelling met het physisch" ontwikkelen, dat een
der oude ontwikkelmethoden is. Deze methode
is in onbruik geraakt door allerlei bezwaren die
eraan verbonden waren, maar die thans voor een
belangrijk deel ondervangen zijn zoodat er een
opleving te constateerén is in het gebruik dezer
methode, die belangrijke voordeelen kan hebben
boven het chemisch ontwikkelen.
: Het physisch ontwikkelen geschiedt door een
ontwikkelaar, die uit de oplossing van een
zilveraout bestaat, en een scheikundige stof die het
zilver uit deze ontwikkelaar vrij maakt. Dit vrij
komende zilver hecht zich op de zilverkorreltjes
die in het latente beeld ontstaan. Zooals men ziet
werkt deze physische" methode dus ook met
scheikundige stoffen, maar behoudt den naam van
physisch eigenlijk alleen om een geschikte onder
scheidingsnaam te hebben voor dit apart systeem.
Om deze methode mogelijk te maken moet zelfs
in de ontwikkelaar ook een der gewone chemische
ontwikkelaars aanwezig zijn om het latente beeld
weliswaar niet geheel te voorschijn te roepen maar
in ieder geval te prépareeren zoodat er zeer kleine
zilverkorreltjes in de gevoelige laag optreden
waarop dan het zilver uit den physischen ontwikke
laar kan neerslaan. Het verschilder twee methoden
is eigenlijk het beste te typeeren door erop te
wijzen dat bij een chemische ontwikkeling de
zilverkorrels in de gevoelige laag voor den dag
komen, terwijl bij het physisch ontwikkelen de
zilverkorrels hoofdzakelijk op den buitenkant van
de gevoelige laag aangetroffen worden, omdat
zij uit de ontwikkelvloeistof op de plaat neerslaan,
dus niet in de gelatine doordringen. De nadeelen
der physische ontwikkeling waren hoofdzakelijk
dat de belichtingsduur der platen belangrijk (wel
tien a twintig maal) langer moest zijn dan bij
chemische ontwikkeling. Hier komt bij dat het
ontwikkelproces veel langer duurde en varieerde
van zes uur tot twee etmalen bij de gewone platen.
En in dien langen tijd moest het ontwikkelbad
ongeveer om de een of twee uur vernieuwd worden.
Dan nog : het ontwikkelbad moest sterk zuur zijn
en daardoor werd de gevoelige laag aangetast,
en alleen bij zeer zorgvuldige behandeling
gevrijHuis DUIN EN DAAL" - Bloemendaal
RUSTIGE LIGGING ** MODERN COMFORT
: ??
Speciale arrangementen voor langer verblijf
waard tegen beschadiging en ten slotte maakte het
neerslaande zilver de heele geschiedenis tot een
ouderwetschen smeerboel.
Dus nadeelen genoeg l Het is begrijpelijk dat
men niet spoedig tot dit physisch ontwikkelen
overgaat, vooral niet als bescheiden amateur.
Waarom doet men het dan toch? Om de groote
voordeelen die deze methode meebrengt. Het
ontwikkelde beeld heeft een ongewoon fijne korrel,
veel fijner dan bij scheikundig ontwikkelen. De
fijnheid van deze korrels is zelfs onafhankelijk
van de korrelgrootte der gevoelige laag. Men kan
dus grofkorrelige gevoelige platen gebruiken en
toch zeer fijn-korrelige beelden krijgen. Dit is
een zeer belangrijk voordeel bij het maken van
sterke vergrootingen van kleine negatieven. Overal
waar de fotografische reproductie zoo dicht moge
lijk het origineel moet benaderen, overal waar de
contrasten van licht en donker zoo natuurlijk
mogelijk moeten zijn, overal waar de fijnste details
nog onderscheiden moeten worden en overal waar
zeer scherpe details vereischt worden voor metingen
is het werken met den physischen ontwikkelaar,
niettegenstaande de vermelde nadeelen, te prefe
reeren hoven de chemische ontwikkelmethode.
Men ga maar eens na wat de eischen zijn voor de
wetenschappelijke fotografie in de sterrenkunde.
De daar gebruikte platen worden dikwijls uren
en uren belichtom dat de hemellichamen zoo'n zwak
licht uitzenden. Om dezen belichtingsduur niet
al te onmogelijk groot te maken, gebruikt men
dus platen die zoo gevoelig mogelijk zijn. Maar de
gevoeligheid van een plaat neemt toe als men de
korrelgrootte der gevoelige laag laat toenemen;
men neemt zelfs zijn toevlucht tot kunstmatige
korrelvergrooting om de gevoeligheid nog grooter
te maken (men doet dit door de emulsie voorzichtig
te koken met een beetje ammoniak). Maar als de
korrel zoo extra groot is, is het maken van mooie
vergrootingen zeer bezwaarlijk, terwijl, wat nog
ernstiger is, het doen van metingen van de
plaatbeelden, onder een microscoop, zeer bezwaarlijk
wordt. Men beschouwde dan ook de twee wenschen:
groote gevoeligheid" en fijne korrel" als
onvereenigbaar.
Met den physischen ontwikkelaar is deze moeilijk
heid echter voor een belangrijk deel overwonnen.
Men kan immers de korrel zoo groot mogelijk
maken, dus de plaat zoo gevoelig mogelijk, want
bij het ontwikkelen vormen zich de zilverkorrels
van het zwarte beeld buiten op de gevoelige laag,
op de kiemen" der groote korrels, zoodat het
verkregen negatief toch fijn-korrelig wordt. Vooral
bij het fotografeeren van spectra is het physisch
ontwikkelen van voordeel; de lijnen van het
spectrum moeten immers zoo scherp mogelijk zijn
en bovendien moeten de contrasten tusschen de
lijnen niet onnatuurlijk worden maar zoo juist
mogelijk overeenkomen met de werkelijke
helderheids-verschillen der lijnen. Voor B
ntgen-foto's, voor microfotografische opnamen,
enz. is ook het physisch ontwikkelen van groote
betéekenis. Men voelt wel dat, waar dit
ontwikkeisysteem zooveel voordeelen heeft, men geprobeerd
heeft de vermelde nadeelen zooveel mogelijk te
beperken.
Het is nu gelukt inderdaad de nadeelen te
verminderen. Het plotseling in te groote hoeveel
heid neerslaan van zilver in het ontwikkelbad
wordt tegengegaan door toevoeging van meer
natrium thyosulfaat (de bekende hypo"). Deze
toevceging is zóó te regelen dat het zilver neerslaat
in het verloop van een paar dagen, zonder dat het
bad uitgeput raakt. Het bad is neutraal en de
gevoelige laag wordt zelfs na een paar uur verblijf
in het bad niet beschadigd. De samenstelling van
het ontwikkelbad is ook zoo te maken dat de
belichtingstijd niet zoo onmogelijk lang moet zijn;
met een belichting die vijf maal de normale is,
kan een negatief in anderhalf a twee uur gereed
zijn.
Wie zich interesseert voor deze methode kan
de benoodigde recepten en aanwijzingen vinden in
Industrial and engineering Chemistry", deel 25,
afl. 26 (Augustus 1933).
Kunst en sport
Het Rotterdamsch Nieuwsblad bevatte inder
tijd ik hoop nu lang geleden een zonderling
gecombineerde rubriek, die Kunst en Sport heette.
Zulk een advertentieblad heeft niet 7,00 heel veel
ruimte te missen en het redactioneele deel betee»
kent toch altijd maar de keerzij van de annonces;
Bovendien was het onderscheidingsvermogen in dift
journalistieke sferen niet dusdanig, dat men veel
verschil zag tusschen beide menschelijke prestaties
en zoo verdeelde men dan in klein bestek broeder
lijk zijn aandacht tusschen Sport en. Kunst, en
achtte, dat het er tenslotte niet veel op aan kwam;
En dat deed het inderdaad niet. ... bij zoo'n
advertentieblad. ;,
Sedert echter schijnt dezelfde overtuiging in de
heele wereld veld gewonnen te hebben en mochten
wij wel het ideaal van deze merkwaardige ver
broedering beleven, het plechtige huwelijk als 't
ware, in de groote Stadionmeet van gisteravond»
waar Beethoveri's Negende. . . . men kan niet zeggen
ten gehoore werd gebracht. Er woei een felle,
koude wind en. het legioen" van het Concertt
gebouw nog niet zoo getraind en gehard als hei
legioen" van den Voetbal, zat te kleumen op d^
steenen banken. Maar natmirlijk: men moet in
een huwelijk beiden iets toegeven. De voetbal»
enthousiasten misten hun balschopjongens, di
voor de eer van het vaderland plegen te strijdeni
misten de spanning en het gehuil. Zij mochten
daarentegen vaak koffie slurpen en den ongewonen
rel beleven van een veel betere SociëtvTmeetingf
in hun lokaal met prof. Mengelberg , en prinses
Juliana. Het ,,Concertgebouwlegioen" zijnerzijds^
wilde zich wel genereuselijk aan zware verkond;)
heden blootstellen en afzien van den eisch eenigs-i
zins samenhangende muziek te hooren. Het;
mocht echter ook meer dan anders' de pauze
genieten (half time !) en zoo maar rooken onder:
het spel en zelfs babbelen, als het heelemaal nietsj
meer hoorde. l
Doch beide legioenen" gingen te zamen opj
in het gelukkig besef, dat zij hier een moment)
van propagandistisch nationale eenheid beleefden)
in het wijdschallend Wilhelmus, symbolisch;
zang onzer volkssaamhoorigheid. Namelijk bij
den aanvang. Tegen het eind kon men dat dan'
weer vergeten en zwijmen in de grootsche gedachte,,
dat van dit gelukzalig stadion een naamroep:
tot alle volken uitging door middel van het slot
koor der Negende: Seid umschlungen Millionen. .!
"Universeele saamhoorigheid ! Dat was dan inder
daad een grootsch moment en aan den jubel
kwam geen einde. Het massale, het overweldigende
onder een grooten Leider, ziedaar het geneucht en.
het tecken des tijds. En de Kunst als Sport en dej
Sport als Kunst, ter wille van God weet weltj
troebel doel. ... |
Moge het Concertgebouw veel zij gesponnen j
hebben bij deze monstermanifestatie, maar waren i
deze middelen het doel waard? En zal men nu
geregeld voortgaan de muziek te vermoorden ter
wille van rel en centen?
F. C
Bcekenveiling
Liquidatie Firma R. W. P. de Vries, Amsterdam.
11-14 Juni 1034 in opdracht van den curator
Mr. L Bunker door Internationaal Antiquariaat
(Menno Hert/borger) en Bernard Houthakker in
het perceel der firma Sinyel 146, Amsterdam C.
Kijkdagen 7, 8, U Juni 10-4 uur en 7 Juni even
eens van 7.30-9.150 's avonds.
SANTEE LANDWEER
? KEIZERSGRACHT 463
J BIJ DE LEIDSCHE STRAAT
SCHILDERIJEN EN TEEKENINGEN
VAN HET KWIATKOWSKA, PARIJS.
BEELDHOUWWERK VAN
WILMER HOFFMAN, PARIJS, TOT 6 JULI