Historisch Archief 1877-1940
Wo. 2975
De Groene Amsterdammer van 9 Juni 1934
Bioscopy
A l a r in
L. J. Jordaan
,,Toen men begon te filmen"
Historisch fllimloeument der
UFA
Alarm... .1" voor den zooveelsten
ieer.
Met een lichtzinnigheid en een on
verschilligheid waarover het nage
slacht ?ich slechts zal kunnen verba
zen, laat men de merkwaardigste his
torische documenten van een
merkTVaardig tijdperk tusschen'de vingers
?doorglippen en op de aschbelt
ver?dw^jnen. Steeds schaarscher worden
«Ie stomme getuigen van het heroieke
'begin der film, wat de industrie in
onbegrijpelijke kortzichtigheid nog
niet verhakt" heeft, dat ligt ergens
in vergetelheid tot stof te vergaan.
Waar zijn de films van Skladanowski,
«Ie fameuse nummeis van den
Berlijnschen Wintergarten" in de negentiger
jaren ? Waar zijn de films van Robert
Paul, den grooten concurrent der
Xiumières? Waar de allermerkwaar
digste experimenten van den
Ameriiaanschen medicus Sellers, reeds in
1861 gemaakt? Waar de arbeid van
«en Dr. Marey, een Anschütz, een
I"rancis Jenkins, van al die pioniers
<ler prille cinematografie, wier namen
zelfs totaal vergeten schijnen?
Ziehier dan een nieuwe
expressiemogelijkheid, die zich in een ontstel
lend kort aantal jaren heeft
ontwik? keld tot een cultuurverschijnsel van
den eersten rang. De uitvinding der
cinematografie zal voor de wereld
geschiedenis genoemd worden naast
de uitvinding der boekdrukkunst
reeds wij, die nog slechts haar aan
vangsstadium beleven, kunnen dit
«onstateeren. In minder dan een halve
«euw hebben wij dezen
voorbeeldeloozen groei zich zien voltrekken en
reeds nu, na veertig jaar, moet men de
documenten der wordingsperiode met
een lantaarntje zoeken. Natuurlijk,
de wereld kent andere zorgen dan het
opsporen en bewaren van oude
stroo.ken celluloid. Maar misschien zijn er
toch onder ons, die vermoeden dat
eens de crisis, het spellingvraagstuk,
de fassistische dictatuur en het voet
balkampioenschap zullen aijn verge
ten en vergeven. Dat men weer den
tijd en de rust zal hebben zijn
schamelen inventaris aan cultureele en his
torische waarden te ordenen. Dan zal
de tijd gekomen zijn, waarop een
nieuwe generatie hartstochtelijk zal
zoeken naar de getuigenissen van een
Genesis dat tot de belangrijkste ge
beurtenissen der wereldgeschiedenis
behoort. Men zal ons, overgeblevenen
wit een ouder poque, vragen waar die
«erste aarzelende experimenten geble
ven zijn, en wij zullen moeten erken
nen het niet te weten.... wij hebben
liet te druk gehad met andere zaken !
Dat na eeuwen cultuurdocumenten
zoek raakten.... het is te begrijpen
en te vergeven. Dat na veertig jaar de
eerste sporen van een glorieuse ont
wikkeling nagenoeg volledig werden
uitgewischt, zal een schande blijven
waarvan slechts bezonkener tijden de
volle afmeting kunnen constatoeren.
Er is in de laatste jaren een zekere
kentering te bespeuren, lüer en daar
heeft men in bepaalde centra der
.beschaving, musea ingericht en archie
ven, aangelegd voor cinematografische
historie. Wij willen er niet over
jammeren, hoeveel te laat men tot
dit besluit kwam en welke onschat
bare curiosa reeds verloren gingen
wij ' willen ons slechts verheugen
over dit rijpere inzicht. Alleen. ... de
onderneming staat, wat intensiteit
van organisatie betreft, nog zoo
hopeloos beneden de belangrijkheid
van het onderwerp ! Want wil men
inderdaad redden wat nog te redden
valt, dan is een geheel andere
oneindig energieker en grondiger werk
methode eerste eisch. Denk eens
waar in de wereld die oude, verwaar
loosde, half-vergane filmstrooken niet
kunnen schuilen! Op rommelzolders,
in safes van exploitanten-in-ruste,
in de trommels van particuliere
verzamelaars en verder bij iederen
mogelijken anonymus, die indertijd
wel eens zoo'n stuk film op den kop
tikte. In alle landen der beschaafde
wereld kan men aannemen dat op
dergelijke obscure plaatsen strooken
celluloid liggen te verpulveren, op
welker behoud de toekomst
hoogen prijs zou stellen. Welnu in al
die landen diende men, op het initia
tief van een centraal archief, ware
strooptochten te houden a la recher
che des films perdus". In alle landen
behoorden instanties werkzaam te
zijn, die uit eigen kracht verzame
lingen aanlegden van een historisch
materiaal, dat niet alleen filmtech
nisch doch ook uit algemeen geschied
kundig oogpunt zonder weerga is.
Wij hebben in Nederland een Cec«
traal Filmarchief een bescheiden
onderneming, die binnen het kader
harer middelen doet wat zij kan.
Maar waar is de vereeniging mij
nentwege onder het hachelijke odium
Vrienden van de film" of zooiets
die zich in het bijzonder voor dezen
prachtigen en dankbaren historischen
arbeid interesseert? Het gaat hier
niet alleen om oude curiosa van speci
fiek Nederlandsche filmproductie (al
weer: waar zijn de films van Maurits
Binger, van Gildemeyer, van Alex
Benno, van Theo Frenkel Sr.)
maar wel evenzeer om documenten
van Europeeschen en
Amerikaanschen bodem. Het gerucht ging inder
tijd, dat een bioscoop-exploitant te
Amsterdam een zolder-vol oude films
had liggen allermerkwaardigste
voorbeelden van den kientopp-tijd,
waaronder Eclair- en Gaumontfilms,
Asta Nielsen- en oude Nordisk-films.
Wat heeft deze merkwaardige ver
zamelaar met zijn materiaal gedaan
wat is er van over en in hoeverre
zal de filmhistoricus der toekomst er
nog van kunnen profiteeren?
De TJFA heeft een poging gedaan
de historische belangstelling voor de
cinematografie wakker te roepen
door een retrospectief filmpje te ver
vaardigen uit de eerste dagen dezer
techniek. De grijze pionier der film
Oscar Messter, spreekt in eigen per
soon den tekst en fungeert aldus als
de herrijzenis van den ouden bioscoop
explicateur die hij zelf eenmaal was.
In zeer summieren geest heeft men
een greep gedaan uit het beschik
bare historische materiaal en reeds
dit uiterst bescheiden overzicht, geeft
een pijnlijk-duidelijke waarschuwing
omtrent hetgeen wij verwaarloosden
of bezig zijn te verwaarloozen. Want
welk een curieus aangrijpende taal
spreken voor den filmliefhebber deze
primitieve beelden trillend, donker
en onvast, maar allermerkwaardigste
stukken gestold leven uit een voorbije
periode.
Zie den uittocht van onze fiet
sende moeders en tantes in
klokrokken en matelots zie die aan
komst van een trein te La Ciotat
uit de Lumière-verzameling, waarvan
de dame met haar toque en
schotschgeruite cape een historische merk
waardigheid zal blijven. Zie die eerste
vliegproeven van een Wilbur Wright,
zie die Fritzi Massary met haar
guitighei-d en charme van een andere
generatie, zie de eerste filmproeven
van een Henny Porten.... zie al
dit verspreide en onsamenhangende
materiaal en gij beseft levendig wat
aan documentaire waarde in deze
primitieve experimenten verloren
dreigt te gaan.
Er valt dan ook maar n ding te
betreuren: dat het filmpje niet
tienmaal langer is ! Dat het niet
Vollediger en nauwkeuriger werd sa
mengesteld en ons niet meer en inten
ser in contact brengt inet een tijd,
'die zoo vér en tegelijk zoo nabij is.
Misschien betreft het hier een proef
ballonnetje en wil men eens zien hoe
de publieke belangstelling op dergelijk
werk reageert. Laat ons dan hopen
dat het een aanmoediging mag wor
den om later dezen arbeid completer
en serieuser te herhalen. Want indien
ooit, dan is het door dit soort films
dat men een beweging kan
propageeren, die zich met geestdrift en
toewijding geeft aan het behoud
van dit kostbare historische materi
aal. Zie wij hebben vereenigingen
voor cultureele films" respectabele
organisaties die zich overigens inte
resseeren voor een materie, die ook
zonder haar reeds voldoende ..be
schermd" mag heeten. Maar waar
blijft de instelling die de populair»;
oerwoud-, pool-, kristallen- en dieren
films eens zal laten voor wat ze zijn
en de hand zal uitstrekken over het
hardnekkig genegeerde historische ma
teriaal ?
Alarm !" roept do kleine
UFAf ilm.... moge deze kreet in ruimen
kring weerklank vinden !
T'o er i s me
Aqence franfaise de Voyagee, Lange
Houtstraat 5a, Den Haag.
De Fransche maatschappijen Cie
Gle Transatlantique. Cie de
Navigation mixte, Messageries Maritimes, en
Chargeurs Kéunis organiseeren
vacantie-bootrei/en o.a. naar de
Noorsche hoofdsteden; IJsland,
Spitsbergen, het Pakijs en de Noordkaap; de
Noorsche fjorden; de Oostzee; Sicilië;
Middellandsche Zee; Noord-, Zuid- en
Midden-Amerika op passagiers- en
vrachtschepen naast hun geregelde
diensten, verder naar de Westkust
van Afrika en Indo-China.
Speciale reizen naar Zuid-Amerika,
waar van 10?14 October 1():U het
Eucharistisch Congres te
BuenosAires zal plaats vinden, met do Char
geurs Kéunis & Sud-Atlantique.
Mededeelingon. van do Zicittfensi'Jtr
Verkee-rscentrnle : .loh. Verhuist straat
147, Amsterdam. Z. Vanaf l ?>Ioi
goedkoope biljetten voor een verblijf
van 7 of meer dagen in een of amloi'
?hotel in Zwitserland legen oon
vast
Van boven af: Henny Porten
1910. Opname Messter
Gramo? oon van Oscar Messter 1897.
Gebr. Lumière Toen men begon
te filmen" 1886, Muybridge
Amerikaan. 24 toestellen 189$.
Gebr. Lumière Fritzie Massary
met Giampetro
eestoiden prijs, al naar gelang do
klasse dor hotels, Heduotie van '.W pCt.
korting voor buitenlanders in Zwit
serland. Goedkoopo
vacantic-abonnenienton op spoorwegen on booten in
Bonior Oborland. Cocdkooporo post
auto's mot. ingang van 15 Mei. Verdere
inlichtingen over douane1 011 luchtver
keer bij bovenstaand-adres.