Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 16 Juni 1934
N o. 2976
Bioscopy
Filtn^epiek
L. J. Jordaan
i
!*
t
I;
SS- WilHam A. Wellinann: Conquerors", Roxy
Het was op zichzelf reeds een merkwaardigheid,
dat het eerste film-epos van een Europeesch stuk
geschiedenis uit Amerikaansche handen moest
komen. Nog opmerkelijker mocht het heeten, dat
aldus niet slechts een voortreffelijke film ontstond,
maar dat die film bovendien een scherp beeld gaf
van het betreffende nationale karakter.
Caval'. cade" zal als eerste ernstige en geslaagde poging
t; " om de geschiedenis van een tijdperk in een filmi
sche synthese te herscheppen, een gebeurtenis
blijven van historische waarde.
Maar het verwonderlijkst van alles is de teleur
stelling, die de gelijksoortige verfilming van een
Amerikaansch poque baarde. Er werd min of
meer in spanning op gewacht: wanneer
Cavalcade" ??toch altijd het cinegrafische koekoeks-ei
van Hollywood reeds een succes bleek.... wat
moest dan het historisch heldendicht der Amerika
nen-zélf niet worden !? Betrekkelijk kort na,
Cavalcade" kwam inderdaad de Amerikaansche
replica en gelijk gezegd de verwonderlijke
teleurstelling. Want niet alleen dat Conquerors"
de Opmarsch der wereld" gelijk de trotsche
vertaling luidt een vrij trieste imitatie werd van
de beroemde Fox-film.... het werd een in alle
opzichten zwakke navolging bovendien.
Waaraan dit ligt ? In de eerste plaats waarschijn
lijk aan de vervloekte hebbelijkheid der
seriefabricage", waarvan de filmindustrie allen harden
lessen ten spijt maar geen afstand schijnt te
willen doen. Dat een evenwichtig en oorspronkelijk
werk als Cavalcade" niet na te bootsen was, kon
een kind voorzien. Dat bovendien niet ns maar
honderdmaal is gebleken, hoe een dergelijke fabri
cage en série" het publiek ontstemt en verveelt,
zou voor ieder verstandig zakenman een wenk zijn
zich hiervan voortaan te onthouden. Nee /.egt
,,Radio-Pictures" na de honderd-en-eerste mis
lukking van zijn buurman aanschouwd te hebben
nee !.. .. maakt Fox" een film-epos dat succes
heeft.... als-de-dit-en-dat wij óók zoo'n dingie.. .
en liefst zooveel mogelijk hetzelfde !
Aldus werd Conquerors", van het eerste muzi
kale Leitmotiv" tot de toast aan het slot de uiterst
doorzichtige poging om aan de ideeën van een ander
toch vooral ook een centje te verdienen .... en kan
zij als de zooveelste mislukking geboekt worden.
Wij laten ons door de avant-gardistische Einlagen"
der zich opstapelende geldzuilen, zwellende geld
zakken en wat dies meer zij niet om den tuin lei
den: wij zien maar al te duidelijk hoe in Richard
Dix en Ann Harding de pendants zijn gezocht van
Clive Brook en Diana Wynyard. Dat de tragi
komische butler uit Cavalcade" hier werd ver
vangen door den tragi-komischen dokter van Ouy
Kibbee, hebben wij aanstonds dóór zoogoed als
het ons volkomen duidelijk is dat diens vrouw de
rempla9ante moet verbeelden van de dienstbode
uit het Engelsche verhaal. Kortom:.... het is
alles vrijwel hetzelfde alleen op een aanzienlijk
lager niveau. Van den wijden blik, de ruime syn
these en de aangrijpende grondgedachte, die van
Cavalcade" een breed historisch panorama maak
te is hier niets te merken. Een serie van
sensationeele gebeurtenissen, overeind gehouden door
het thema dat er ten allen tijde crises zijn ge
weest", verbindt den aanvang der pioniers met
het slot der wereldcrisis. Het is zonder twijfel de
groote fout van het scenario, dat uit deze ordening
van historische Querselmitte" geen historisch
drama groeide.... en voorzoover wij het nog niet
wisten, beseffen wij thans voldoende welke ver
plichting de film Cavalcade" aan haar geestelijken
vader, Noel Coward, had. Dichters, denkers, dra
maturgen .... ziedaar wat de film steeds dringen
der eischt de doeners staan bij hoopen klaar !
Maar ongetwijfeld ligt het fiasco van ^Conque
rors" evenzeer bij de uiterst zwakke bezetting.
Richard Dix is weinig meer dan een
schmiereacteur uit de oudere periode der film en tegenover
de gevoelige en accurate reproductietechniek onzer
dagen volkomen misplaatst. Als jongeman is hij te
oud en te weinig innemend als grijsaard een
weerzinwekkende komediant. A propos.... wan
neer zal die plaag eens over raken van de
ouderwordende spelers" met hun ridicule pruiken en
groezelige naniaak-rimpels ? Is het nu nog niet
duidelijk dat de film dergelijke tooneelkunsten
niet verdraagt? Ook hier genieten wij weer volop
van die transformatie-liefhebberij en zitten de
spelers elkaar aan het slot te bekijken met gezich
ten, die iri jaren niet gewasschen schijnen en spre
ken zij elkaar toe met het geluid van verkouden
papegaaien.... hetgeen dan de tooneelmatige
vertolking van het begrip ouderdom" is.
Jaren geleden werd het begin gemaakt met
de filmische synthese eener cultuurgeschiedenis
van Amerika. Het gold slechts het heroïeke
tijdperk.... zoowel van de film als van het land:
Cruze's Covered Waggori" later drass" en
Iron Horse" .... alle drie fanatieke en bloedrijke
verbeeldingen der trekkers-periode. Nog altijd is
het wachten echter op de voortzetting van deze
pogingen de voortzetting die, evenals Caval
cade", een brug zal slaan over de wereld van
schokkende veranderingen, welke de negentiende
eeuw van de twintigste scheidt....
Dat Conquerors" hiervoor in aanmerking komt
kan niemand beweren.
Oorlogszuchtig pacifisme
Se-lwyn: Men must fight"' Alhambra
De tijd ligt verre dat pacifisme en beschaving
synoniemen waren en do conjunct uur is voor het
vreedzame deel der iiiensehheid op y.ijn minst
genomen angstig onzekei'. De eeiie helft der bevol
king loopt tegenwoordig in hooge laarzen cii
gekleurde hemden rond en kijkt alsof /.ij do andere
helft wil verslinden. Wat deze laatst u aangaat
zij weet niet wat het veiligst is: zich schuil te hou
den of óók maar heldhaftig te doen.
Van deze twijfelaarspositie getuigt ,,Meri must
t'ight" op de evidentste wijze, liet is mogelijk
gebleken, dat zij door den oenen criticus pacifis
tisch door den anderen oorlogszuchtig wordt
uitgelegd. Dit teekent de situatie en doet liet
vermoeden rijzen, dat wij hier met een sterk
gemutileerde copie te doen hebben. K n. daar liet
niet tot de gewoonte der Amerikanen behoort
bij de conceptie van hun film hetzij pro of contra.
half-werk te leveren ? danken wij dezen, groc-van
een-oorlogsfilm zeer waarschijnlijk aan
Linncnlandsche tusscheiikomst.
Het thema -- voor zoover nog uit deze copie op
te maken is dat der harde fataliteit. Men must
fight" zoo leert deze film, hoc absurd, walgelijk
en misdadig de oorlog moge zijn. Op het beslissende
oogenblik als de geesten beginnen te d el i roeren
over the honour of our flag" en nationale
waardigheid" is het mot ethiek en gezond verstand
gedaan. De periodieke Waanzin, die vechtlust''
heet, maakt zicJi en masse van do volken meester.
Wij krijgen de traditioiieele duizendkoppige mee
tings vol volksliederen en hysterisch geschreeuw
we krijgen de vrijwillige dienstnemingen en al die
bijverschijnselen van een kwaden, roes. . . . de rest
is -bloed en stank en ellende: de oorlog !
Een dergelijk Leitmotiv is niet erg opbeurend in
de huidige precaire situatie -?noch bijzonder
verheffend. -Maar het heelt n ding vóór: zijn
goiiadelooze waarheid. Z V> is het gegaan van den
aanvang der menschheid ai' zóó zal het op zijn
minst genomen nog- eeuwen zich herhalen. Ifot is
goed dsit wij dit wet<>n en hier scheen voor de
film de taak weggelegd hard en meedoogeiiloos
de waarheid te zeggen.
In ...Men must fight", zooals het zich thans
als Waanzin van den oorlog" presenteert, is
hiervan echter niet veel meer te merken. De stalen
waarheid, die als een mes in ons bewustzijn behoor
de te dringen, werd een onzeker geveri-eii-iiemen . .
een angstig lavoereii tusschen de
onal'weiidbuarheid-van-den-oorlog en hut pavi;'istis<-h idealisme.
Veel groote m goedo woor.lcri over den wa:mzm
van den ooi-log, onmiddellijk gevolgd door op
laaiende krijgshaftigheden die de zaak belachelijk
en tot een aanfluiting maken. De organisator
van het grootste wervldvrede-pa-t wordt bel l i ge
rant bij de eerste gelegenheid, dat de fameuse
honour of our flag" ter sprake komt. De jonge
man wiens pacifistenmoed hem den oorlogsdienst
doet weigeren, ook al verbeurt hij hiermede de
liefde zijner verloofde ontdekt eensklaps dat
een ander moet gaan wanneer hij thuisblijft en
onder dit verbijsterende argument maakt hij
rechtsomkeert en neemt dienst bij de vliegoniers. .
goddank bespaart men ons de apotheose van zijn
glorieuse verschijning in aviateurs-uniform. Zijn
vrouw daarentegen slaat weer om, wanneer zij
liet esquadron vliegeniers ziet ten oorlog trekken
en hoont dat haar zoon zooiets niet zal hoeven
te beleven !".... nota-bene nadat zijzelf geweigerd
heeft haar echtgenoot weer te zien zoolang hij:
geen oorlogstenue draagt. Zelfs de eenige conse
quente figuur, de pacifistische moeder van den
dienstweigeraar, werd niet veel meer dan een
wat zielige monomane, wier \redes-hobby tegen
de ijzeren feiten te piettor slaat.
Zoo word waarschijnlijk dank zij wolwillende?
coupures dit in den grond sterke en. wreede
thema een verward en onzeker gesjaeher om on
aangenaamheden in beide kampen te vermijden .
Daarbij komt een verfilming zoo
ongelukkigals ik ze in een Amerikaansche film sinds Life
begins" niet heb gezien. Doorloopend staan de
participanten op oen rijtje en praten.... praten
zonder einde. Zij vertellen wat zij gedaan hebben,
wat zij doen gaan, wat zij denken en wat zij niet
denken en al dien tijd staat de film stil. Ik heb
geprobeerd de begrootings- en afscheidskussen
tetellen. . .. na de zoveii-en-vijftigste moest ik het
opgeven ! Tusschen dit alles door wat
ruw-ingelaschte oorlogsjournalen eri een vreemd-aandoend
maar fameus bombardement". De bezetting
is voldoende met uitzondering van den jongen
'Phüipps Holmes, die hier een uitstekende beurt
maakt.
Tentoonstellingen
Sted. Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
Het Fransche Boek".
.Sted. Museum, Amsterdam. Uitgevoerde en in
voorbereiding zijnde werken der leden architecten
van de Club II. B. O. Tot 18 Juni.
Toonkamer Ad. Donker, W. do Withstraat 22,
Rotterdam. Het Naaktfiguur" van een vijftiental
bekende Nederlandscho schilders. Tot 18 Juni.
Museum Fodor, Keizersgracht 50!), Amster
dam. AVorkoii van Mendes da- Costa, Teixeira de
Mattos, X ij land en Haedecker. Tot 23 Juni.
Museum Willet-1 [olthuyseri, Amsterdam.
Franscho Dri'iiton uit <1o l SI" eeuw. Tot 23 Tnni.
Kunsthandel Aalderink, Jacob van Lcnne;>';:>(!<
55, Amsterdam. Werken van Tiieo Beerendon i.
Tot 2., .lutii.
Kunsthandel De Muurbloom, Lepelstraat 5,.
Haarlem. Moderne metaaldniadfigureii. Tot 2i
Juni.
Metz «k Co.. Leidschestraat. Amsterdam. Nieuwe
machinale weefsels voor de woning. Tot 21 Juni..
De Nieuwe Muziekschool, Hoiir. v. Lijiidenlaan
(i. Zeist. Werken van Jacob Maris, Willem Maiis,
Tjiolen. Isaao Israëls. Fl. Verster, Jongkind, Bos
boom, Willem de Zwart, J. Voerman, CharloK
Jacquos, Km. v. Marcke, Kaffaölli e.a. lot 25 Juni .
Baarnsch Lyceum. Schilderijen (bloemstukken;
van A. J. Voorn. Tot 25 Juni.
Huizo Koninginnegracht 77, Den Haag. Werken
van doorges Hogerwaard. Tot 25 Juni.
Gebouw Voor de Kunst", Nobelstraat 12».
Utrecht. Tentoonstelling van kunstwerken afge
staan door Nederlandseho beeldende kunstenaar!.-.
aan het noodfonds 1033 ten behoeve der verloting
ten bate der slachtoffers van liet Hitlorismo. Tot
25 Juni.
Kunsthandel Huffa, Kal verstraat 30, Amster
dam. Werken door l'jd. dorden. Tot 28 Juni.
Kunsthandel Huinck & Schcrjori, l feerorigracht
'100, Amsterdam. Schilderijen van Ed. Karsen. W.
B. Tholen en J. Voerman. Tot l Juli.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Jaarlijkscho ten
toonstelling van den Hollaiidschcn
Kunstenaarskring.
Sant.ee Lairlweor, Keizersgracht 403, Amster
dam. Schilderijen en teekenhigeii van l Tot
Kwiatkowska, Vari.js. Beeldhouwwerk van Wilmer
Ifoffmari, l'arijs. Tot O Juli.
Kimstzaal ..Hoeker". Wagomvog 102, Haarlem.
Werken van Herman Lugt en Wilh. de Boer. Tot
7 Juli.
Kunst zalen l:riger .t van Mens, Eendrachtsweg
27. Rotterdam. Werken der Fransche on Holland
scho schilderkunst.