Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 16 Juni 1934
N o. 2976
Ktx'
Richard Strauss
*Jltvoering VanTzijn muziek
! i^'-f in bet Concertf ebouw.
Richard Strauss 70 jaar....
gDeze man stond reeds op het toppunt van zijn
roem toen wij nog kleine kinderen waren. Wij zijn
opgegroeid met ,,Don Juan", Butenspiegel".
Tod und Verklarung", Don Quichote". Wij
hebben eens uitgeroepen na het slot van Tod und
Verklarung": dat was Verklarung" ! Verscheidene
legende-figuren hebben door Strauss muzikale
gestalte gekregen. Hij heeft ze geteekend" volgens
hun psychologisch programma. Een realist" was
Strauss, een muzikale geweldenaar, hij, die eens de
weddenschap aanging een bierglas in tonen te
zullen uitbeelden....
De jaren gingen voorbij. Strauss bleef de
Zeit? gemasze", de grootste levende componist. Strauss
zelf veranderde weinig. Hij werd misschien iets
meer romanticus, d.w.z. openlijk, want heimelijk
was hij het altijd geweest. Zijn gestalte ook werd dun
ner, tengerder. Nog beheerschte het geweldige voor
hoofd, puilend boven de wenkbrauwen uit het kleine
kransje kort grijs krulhaar, dat steeds verder naar
het achterhoofd week, zijn opvallend uiterlijk,
hoewel: zijn gebaren werden zachtmoediger, zijn
dirigeeren rustiger, zijn muzikale toon gedempter.
Met den mageren arm en den knokigen pols zwaaide
fay afweziger het tempo, als stond hij voor zijn
dirigentenlessenaar te droomen, als luisterde hij
zélf niet meer naar het realistische" geweld van
zijn vroegere scheppingen. Eenzaam bleef zijn late
Alpensymphonie tusschen veel romantiek in
Rococo-stemming. Die pompeuse Alpensymphonie
overtuigde al niet meer, wij hadden een anderen
Strauss ontdekt in Der Rosenkavalier", den
Strauss, /die een boek wilde schrijven over Mozart
en die zich al meer en meer interesseerde voor
zachtzinnige kamerkunst, voor de kleine sierlijke
gevallen van een speelsche tooneelscène.
Toen Strauss 60 jaar werd bracht het Concert
gebouw hem een grootsche huldiging, een Richard
/Strauss-feetst. Die tien jaar terug was Strauss nog
«en man in zijn machtigste kunnen. Toen wist men
nog niet, dat de suite-muziek uit Der Burger als
Edelmann", die op ons podium zulke groote triom
fen vierde, tevens het laatste zou zijn wat wij
van den lateren Strauss in tien jaar tijds als
gegchenk" zouden aanvaarden. In die tien jaren,
Richard Strauss
die volgde is Strauss wel voortgegaan met
componeeren, maar zijn muziekdramatische scheppin
gen hij componeerde nog uitsluitend voor het
tooneel vertoonden steeds minder de groote
genialiteit van haar maker. Feitelijk was Richard
Strauss, toen nog met trots Richard II genoemd
(Richard I was Wagner) en die in veler oogen nog
steeds als de grootste levende componist gold reeds
met zijn Ariadne auf Naxos", door de
Wagnervereeniging op het Richard Strauss-feest van 1921
opgevoerd, over zijn hoogtepunt heen: het werk
bevatte hoogstens een of twee onsterfelijke" me
lodieën (waarvan er bovendien al n in de suite
,,Burger als Edelman" was overgegaan !)
Strauss veranderde weinig zeiden wij. Wij waren
het, die veranderden, die illusies verloren, omdat
ons de oogen of beter gezegd, de ooren opengingen.
ledere matelooze bewondering eischt van ons een
zekere eenzijdigheid. Over de kloof, die de oorlog
tusschen de voorafgaande periode en die daar op
volgde plaatste, kwam Strauss niet meer heen.
Hij behoorde en bleef bahooren tot een muzikale
cultuur, die sindsdien voor ons heeft afgedaan.
Strauss is bij zijn leven reeds een legende geworden
of minstens een verleden, een der klassieken".
Het staat sterk te bezien of de nieuwe opera
Arabella", die dit najaar door de
Wagnervereeniging zal worden opgevoerd onder persoonlijke
leiding van Strauss, als onderdeel eener verlate
huldiging naar aanleiding van dezen 11 Juni, een
opleving van zijn zinkend genie zal blijken te zijn.
Dit alles neemt niet weg, dat in de lijn der
muzikale cultuur bezien, het oeuvre van Strauss
vooral dat van vóór 1914, een monumentale plaats
inneemt, i
Het eerste der Zomerconcerten van het Concert
gebouw die ieder aan een bepaalden componist
gewijd zullen zijn bracht een hulde aan Richard
Strauss in den vorm van de uitvoering van een
drietal werken, waaronder een van den jongen
Strauss, het hoorn-concert, en twee der
vermaardste Symphonische Dichtungen, Don Juan en Don
Quichote.
De beide Symphonische Dichtungen kent men
hier uit den treure. Don Juan was een
glansnummer van Mengelberg, Don Quichote van den
grooten cellist Gerard Hekking, die in de vertol
king van de solopartij Don Quichote tot
nog toe onovertrefbaar is gebleven. Want wij
bewonderden de geestdrift, waarmede van
Beinum den Don Juan vertolkte, maar de herinne
ring aan Mengelberg stond ons in den weg:
Mengelberg is dégroote Strauss-vertolker.
Ook hadden wij voor de prestatie van den cellist
Raphael Lanes, die onder de cellisten van het
Concertgebouworkest met eere genoemd mag
worden, allen lof, maar de prachtige phantasie,
die Hekking in zijn passages wist te leggen,
overgaande van diepe melancholie tot een waarlijk
heroïsch elan (als Don Quichote, den geest krijgend,
op een armzalige kudde schapen invliegt, ter
wier eere Strauss aan zijn strijkers een cht geblaat
ontlokt!) hoorden wij niet meer terug.
Een curiosum was het Waldhornkonzert van
den jongen Strauss. Dit concert van Strauss, door
onzen hoornist Richard Sell met alle kundigheid
waarover hij beschikt voorgedragen, meesterlijk en
fraai van toon geblazen, bewees ons nogmaals,
dat de muzikale realist" Richard Strauss en dit
behoedde hem er voor te verdorren in wat vele
moderne componisten werden: een intellectua
list feitelijk in hart en nieren een romanticus
was en is gebleven. Dit voor het geval, dat er
nog iemand aan mocht twijfelen. C. v. W.
Even heerlijk als altijd
en nu ...
goedkooper!
Dros te's Pastilles
hebben een goeden
naam - een
heerlijken" naam! Bij
iedereen vallen ze in den smaak. Meer dan
40 jaren werden zij gevraagd" en steeds weer
zal de Droste-pastille gevraagd worden, omdat
haar zuiverheid en smaak ongeëvenaard zijn.
Verrast ze thuis eens met zoo'n groote doos vol
heerlijkheden - de prijs werd belangrijk verlaagd
en de kwaliteit bleef natuurlijk even superieur!
Doozen van 250 gram kosten nu 90 et. in plaats
van 100 et. Per ons nu 30 et. in plaats van 35 et.
DROSTE
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor het album Balt".
S ^Hi BEGRAFENIS VEREENIGING
o
i-W. H. POLMAN TUIN
l OVERTOOM 526 - Telefoon 82660
| Begrafenissen - Transporten - Crematies
q
es |
N.V. Meubelmagazijn Eden"
Molsteeg ~~ Amsterdam
BUREAUX
WEEGEWIJS
RAPENBURG 44 - AMSTERDAM
MARMER
NATUURSTEEN
Telef. 42662