Historisch Archief 1877-1940
«O. 2976
De Groene Amsterdammer van 16 Juni 1934
Muziekfeest te Leningrad
F. Schoonheyt
Vele indrukken
De beste plaatsen waren voor ds buitenlandsche
bezoekers die zich in niets over de ontvangst
hebTien te beklagen gereserveerd in de theaters
«n concertzalen: de groote zaal van de Leningrader
Philharmonie, het akademische staatstheater voor
opera en ballet, de zaal van het akademisch staats
koor, en het staatsakademisch kleine operatheater,
het Ermitagetheater en een kultuurhuis. Speciale
.garderobes waren overal voor de buitenlandsche
bezoekers gereserveerd en in den gang van zaken
geen enkele hapering of vertraging gekomen. Er
is gelegenheid geweest, kennis te maken met de
Russische componisten. Op den eersten dag in een
?allergezelligste persconferentie en den vierden dag
? .aan een groot banket in hotel Astoria, waaraan
ongeveer 250 personen deelgenomen hebben. We
.zijn overladen met weldaden en ieder was even
"beminnelijk en behulpzaam, tot in het beantwoor
den van de onmogelijkste vragen toe, die voor hen
vanzelfsprekende kwesties waren maar voor ons
matuurlijk absoluut vreemd. Dit alles heeft
tezaxaen met de grootsche en gulle ontvangst al
?dadelijk een prettigen indruk gemaakt.
* *
*
Maar met de interne regelingen van de concerten
scheen er toch iets niet heelemaal in orde te zijn.
J3r zij n ongeloof ;lijk veel veranderingen in het pro
gramma aangebracht en enkele dingen, die ons
^beloofd waren en juist voor ons van het meeste
belang zouden zijn, hebben wij niet gekregen. In
plaats van den lang te voren aangekondigden
violist Jascha Heifjtz kregen we Ephraim Zimbalist
uit Amerika als solist, in welken zij wat zijn spel
foetref t, het evenbeeld van Heif jtz hadden gevon
den. Een concert van de jongste krachten (van
7 tot 13 jaar) van het Leningrader conservatorium
is geheel aohtsrwega gableven; daaraan zouden
o.a. de negenjarige dirigente, componiste en pianiste
JMargarete Heifetz en de twaalfjarige pianist en
componist Igor Boetkewitsj, de elfjarige cellist
Danja Schafran en vele anderen medewerken. Het
is iedereen in Rusland en zeker de a organisatoren
van het muziekfeest bekend, dat het dezen kinde
ren verboden is, meer dan eenmaal per jaar in het
openbaar op te treden, om hen niet te vermoeien;
?dit optreden geldt tegelijk als een examen; men
?wilheaniet te veel inspannen en het begrip wonder
kind wil men absoluut weren. Zi nbalist zou
voor ons spelen het vioolconcert van Tsjaikofski,
lietgeen niet geschied is, evenmin als de uitvoering
van Lew Kiipper's symphonie op. 32 voor gewoon
Waasorkest en roodarmisfcenkoor. Deze
roodarmisten moeten van te voren een vergunning krijgen,
?dat zij op den daarvoor bepaalden dag mogen op
treden. Die vergunning was niet op tijd aange
vraagd en de uitvoering ging niet door. Van
Kuipper hebben wij nu heelemaal niets gehoord,
jamrmer, daar K lipper nog een uitzondering is op de
?componisten, die steeds meer een gematigde rich
ting inslaan en zich bepalen tot
zanggemakkelijkheid der melodieën. Al deze haperingen konden
alleen den algemeenen indruk schaden, ook viel
iet nogal tegen, dat wij de concertzaal in
Gatscblna, de zomerresidentie van Peter I niet hebben
.gezien, daar zou het concert der kinderen hebben
plaats gehad. Het was ook moeilijk, uit al hetgeen
«r is uitgevoerd een conclusie te kunnen trekken en
?een meening te kunnen uiten over de nieuwe Rus
sische muziek. De programma's waren wel goed
.gevuld, d.w.z. de concerten duurden heel lang (tot
?ongeveer kwart voor twaalf, twaalf uur) en dat
zoo eiken avond, zoodat wa geacht werden een
:qzeren uithoudingsvermogen te bezitten, doch van
«Iken componist werd gedurende het geheele mu
ziekfeest maar n, hoogstens twee werken uitge
voerd. Het is voor ons al heel moeilijk een oordeel
Nerveus
en overspannen, onrustig
en slapeloos. Men gebruike
?#?? hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apothek. en Drogisten
te moeten hebben (en dat moeten wij, de Russen
wenschen een opbouwende critiek van het buiten
land) over een muziekcultuur, die nog in haar groei
periode is en waaraan men pas zeventien jaar bezig
is te bouwen. De nieuwe muziek moet de
Sowjetidiologie vorm geven en het is onmogelijk voor ons,
dien vorm nu reeds te herkennen in de muziek,
voor andere kunsten (theater, film, literatuur,
schilderkunst) geldt dit natuurlijk niet. Ten eerste
is het voor ons niet noodig, dat in de muziek be
paalde ideeën worden weergegeven, wij accepteeren
de muziek als klank op zichzelf of als samenvloeiing
van klanken en wij kunnen bij de beoordeeling van
de nieuwe Russische muziek dus niet dezelfde
normen stellen, als de Russen zelf dat doen. Ook
is het niet mogelijk geweest, een generale lijn vast
te stellen, waaraan de Sowjetmuziek te herkennen
zal zijn.
Alle werken zijn op het oogenblik nog van
experimenteelen aard, het is over het algemeen
nog een zoeken om den vorm te vinden, in welken
zich het best de geest van dezen tijd in
SowjetRusland laat gieten. Interessant zijn deze experi
menten zeker en het is een verheugend feit, dat
deze experimenten zeker in een goede richting
wijzen. Zooals ik al eerder zei, de meeste jongere
componisten slaan een meer g ;m itigde richting in
en beoogen tegelijk met een gemakkelijke en wel
luidende melodiek een verfijning van harmonisee
ring te bereiken, een wijder klankschildering in
welke richting het moeilijker zal zijn, werkelijk iets
te beteekenen dan in de richting, door vele andere
jongere modernen aangegeven. Daaruit kan men
opmaken, dat zij zelf zoeken en werken, zonder
anderen te copieeren, natuurlijk zijn e' hier en
daar invloeden merkbaar, het meest van Strawinski,
Strauss, Rimski-Kors ikof. Deze invloeden worden
echter op een juiste manier aangewend, om te ko
men tot een eigen stijl die alleen in zijn ontwikkeling
den steun van het bestaande standvastige heeft
gezocht. Velen steunen op en nemen als bron voor
hun melodieën de volksliederen der verschillende
staten van de Sowjetunie, hun constructie en hun
eigen aard. Wanneer zij zich dan toeleggen op een
verfijnde harmoni seering en klankdifferenfcieering
kunnen zij een zeer eigen nationaal karakter ver
krijgen. Zoo b.v. de Turkrneensche suite van
Scheohter (gob. 1904) Galli sche liederen voor orkest
van Rewoetski, symphonische liederencyclus
voor solo, koor en orkest van Sjiwotof (geb. 1900)
en om een oud voorbeeld te noemen de
Kaukasische schetsen van Ippolito Iwanof (geb. 1859).
Wenden de componisten zich niet tot het volkslied,
dan trachten zij onafhankelijk daarvan den tijd
voor de revolutie te bespotten en te hekelen, of
het heden en alles wat tot op heden is tot stand
gebracht gedurende de zeventien jaar van den
socialistischen opbouw in de toekomst, te ver
heerlijken. Hiervan getuigen o.a. Geschiedenis der
Isjora-werken, van Stsjerbatsjef, (geb. 1859) een
krachtig kleurrijk werk voor koor en orkest,
Sowjet-Osten, orkestsuite op. 75 van Wassilenko
(geb. 1872). De op het oogenblik meest bekende
en geliefde der jongere componisten, Sjostakowitsj.
over wiens opera reeds een bespreking is verschenen
kan zich het best uiten wanneer hij de oude tijden
bespot in o.a. werken als: De Gulden Eeuw, de
Neus, Lady Macbeth. Een belangrijke kunstenares,
die een aparte kunst in Rusland beoefen', is
Irma Ja'inse.n. Irma Jaunse n is de zangeres van
volksliederen, liederen van alle mogelijke volken
der aarde, speciaal echter die der volken van de
Sowjetunie. Zij reist zelf naar de onbekende streken
en te jkent daar de melodiën op. die zij de volken
hoort zingen, schrijft den tekst phonetifch en
vertaalt die naderhand met hulp van een tolk. Van
180 verschillende talen heeft zij reeds liederen
opgeteekend en in 48 talen heeft zij ze gezongen.
Op bijzonder fijne wijze, met een geraffineerde
instrumentatie, heeft Maxim Steinberg deze lie
deren voor orkest bewerkt, zoodat de karakteris
tiek hiervan op den voorgrond treedt. Een ontroe
ring gaat er van haar zang uit. zij kan met haar
stem elk gewenscht effect bereiken. Ze beheerscht
ook volkomen de za-'Yjteehniek der verschillende
volken, zoodat zij belangrijk er toe bijdraagt, de
folklore van de verschillende streken bekend te
maken en de mentaliteit van de volken te leeren
kennen.
Wat het ballet betreft, hebben wij op het muziek
feest een experiment te zien gekregen in de nieuwe
richting, die het Russische ballet sinds eenigen
tijd is ingeslagen. Zoowel in vorm als in inhoud
moet het Russische ballet heden ten dage de
Sowjetidiologie trachten uit te drukken en als een
der eerste proeven op dit gebied was het ballet
,,De vlammen van Parijs" van Assafief, een onder
werp dat den opstand der Marseil anen behandelt
De jonge componist Sjostakowitsj met den Griekschen
dirigent Mitropoulos midden: Irma Jaunsem zingt
haar volksliederen met het Leningrader Philh. Orkest
o. l. v. Mitropoulos onder: in de groote zaal van
het staats-akademisch koor te Leningrad.
ten tijde der Fransche revolutie. De muziek is
geheel gecomponeerd naa*Éauthentieke gegevens
der muziek uit dien tijd. In den vorm is formeel
gebroken met de traditie van het Russische ballet,
de teenspitsündans". Alleen enkele solisten in dit
ballet dansen nog volgens deze methode, maar de
massa's zijn hier meer tot bowegingsgroepen ge
worden, waarvan ieder eigen vrijheid van beweging
schijnt te, hebben voor zoover het aan de beweging
van het gohe-t-l geen afbreuk doet. Een ander
experiment hierin is de zang, die op de hoogtepun
ten, van het ballet is ingelascht. Groote koren zingen
enkele liederen en de Marseillaise. Daar het libretto
nogal verward is, krijgt men van dit ballet een
vreemden maar toch frisschen indruk.
Eveneens krijst men den indruk, dat er in Rus
land ernstig gearbeid wordt aan den opbouw van
een nieuwe cultuur. Als men ziet wat er in dien
korten tijd is tot stand gebracht krijgt men. eerbied
voor de energie waarmee dit volk zich opheft.