Historisch Archief 1877-1940
l' V
E GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan en M. Kann. Secretaris der redactie: C. F. v. Dam
Keizersgracht 355, Amsterdam C. - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2977
Zaterdag 23 Juni 1934
F
Een ziek volk
Mr. M. Kann
,,Und das schrecklichste der Schrecken, ist
der Mensch in seinem Wahn". (Schiller).
Het ziet er op dit oogenblik in Duitschland heel
slecht uit. Het zwartst gekleurd zijn de berichten,
die ons regelrecht en min of meer onwillekeurig
bereiken, de verhalen van den gaanden en komenden
man en van hen die niet gewoon zijn over andere
zorgen na te denkeu, dan die van het dagelijksch
leven. Slaat men evenwel de berichten op in die
bladen, die over voortreffelijke informaties
beechikken, dan krijgt men lang niet zoo'n
pessjmistischen indruk en gaat men twijfelen of er wel reden
is voor zulk een ernstige paniek als er op dit oogen
blik onder de verontruste massa in Duitschland
rondwaart.
Intusschen is het een feit, dat die paniek er is
en dat er in het rijk een groote angst is voor inflatie
en schaarschte, dat men van alles hamstert, win
tervoorraden opdoet, pakken en schoenen koopt
en bang is voor den terugkeer van het tijdperk
van brood- en vleeschkaarten.
Zoo zwart zien wij het niet. Het is de angst, die
op dit oogenblik den toestand zwarter doet zien, dan
in werkelijkheid het geval is een verschijnsel,
overigens, dat op zich zelf ernstig genoeg is en de
oorzaak worden kan van een lawine-achtig verloop
van zaken.
Maar daarop kwam plotseling, als de klap op
den vuurpijl, de redevoering van von Papen, die
zich achter de verontruste massa schaarde en
openlijk partij koos voor de critiek, voor de
mopperaars en criticasters, de wurmen en dwer
gen", die Hitler en Goebbels met een paar rede
voeringen dachten te kunnen bezweren. Von Papen
eischte vrijheid van critiek en het recht van opposi
tie en verder gaf hij summier aan, welke oppositie
hij zelf wenscht te voeren. Eensklaps ziet men de
reactionnairen, door de brute bedreiging van het
regiem, in het geweer voor de vrijheid, de ver
draagzaamheid en den vooruitgang, die zij zelf
hielpen vertrappen.
Het kan zijn dat von Papen ruikt, uit welken
, hoek de wind waait. Maar kan men zich op een
man als von Papen verlaten? Het is overigens
merkwaardig dat zooiets onder een dictatuur
inogelijk is. Aan den anderen kant is het de
vraag of de groepen die nu in verzet beginnen
te komen, nog wel een echte dictatuur boven
zich vinden.
De wetten, volgens welke deze ontwikkelings
gang zijn baan beschrijft, de psychologie, die tot
uitdrukking komt in de telkens wisselende geestes
houding van het Duitsche volk, is echter zóó inte
ressant, dat het de moeite loont daar een poos bij
te blijven stilstaan en te trachten in te zien waarom
de dingen zijn, zooals ze zijn, liever dan bespiege
lingen vast te knoopen aan uiterlijke verschijnse
len, als de koers van de vrije Mark een fictie die
in den buitenlandschen handel van geen beteekenis
meer is of zooals de pourparlers die moeten
dienen om de ontwapeningsconferentie te rekken
??een illusie, wtarin niemand meer gelooft.
Het merkwaardige is, dat sinds ruim een jaar
het Duitsche volk, als het ware gezwolgen heeft in
het doen herleven van oorlogsherinneringen. Ik
bedoel hier niet de bewuste herinneringen, het vie
ren van historische gebeurtenissen of het houden
van een suggestieve Feldgottesdienst, maar de
veel diepere reminiscenties, die de grondslag zijn
?van al die maatregelen, die heele politiek, die nu
van Duitschland een belegerde vesting heeft ge
maakt, een geïsoleerd stuk Europeesch continent
waar voor den burger dezelfde levensomstandig
heden gelden als een twintigtal jaren geleden, tij
dens den wereldoorlog. Maar wat toen
oorlogsnoodzaak was, is nu ontstaan door eigen wil. De
politiek van autarkie en transferchicanes heeft
geleid tot een afsluiting die in zijn gevolgen beden
kelijk op een blokkade begint te lijken. Het onder
scheid is, dat de blokkade een maatregel was van
buitenlandsche vijanden dit niet. Wat toen
ondervonden werd als een inbreuk op de persoon
lijke en geestelijke vrijheid van een beschaafd volk,
zooals censuur, suspensie van burgerrechten, bui
tengewone rechtbanken, krantenpropaganda e.d.
??werd als oorlogsnoodzaak geëxcuseerd. De toe
stand van geestelijke militariseering en terreur
die er nu heerscht, wordt echter niet geëxcuseerd.
Dat kan ook niet. Maar wat erger is: het hoeit ook
niet, want hij wordt niet als dwang ondervonden.
Integendeel, vooral in het begin van de
Hitlerextase kon men waarnemen met hoeveel welgeval
len een heel volk deze geestelijke terreur aanvaard
de. Zelfs in de gestudeerde wereld". Pas later, en
wel in den allerlaatsten tijd, kon men een kiem
van geestelijk verzet waarnemen, dat in kerkelijke
kringen zijn oorsprong vindt.
Dit toont, hoe ernstig de massa-verblinding was,
waartoe een geheel volk zich in den loop van enkele
jaren had opgeschroefd. De verheerlijking van alles
wat militair was, begon met een onvoorzien scherpe
reactie tegen de oorlogsherinneringen, zooals die
in die jaren in de literatuur opdoken en die uiter
aard nuchter en verstandig en pacifistisch van
strekking waren. Het is werkelijk belangrijk genoeg
om de enthousiaste ontvangst en daarna de ver
guizing van werken als van Remi. en Remarque en
al diegenen weer eens uit een nieuw gezichtspunt
te bezien. Herinner U het spektakel, in Duitsch
land, om de film ,,Im Westen Nichts Neue.s". De
film verscheen twee jaar later dan het boek. In
dien tijd had zich een van die psychologische wis
selingen voltrokken, waarbij het de moeite waard
is, even stil te staan.
Want wat was er gebeurd ? Bij het langzamer
hand weer boven komen van oorlogsherinneringen
pijnlijke en gruwelijke gewaarwordingen die
blijkbaar een tijdlang onderdrukt waren geweest
was aanvankelijk een afwerende reactie opge
treden. Men schuwde den oorlog, men klaagde
den militaristischen geest, de verheerlijking van
de agressiviteit aan. Men verwierp de soldatesku
idealen als in strijd met beschaving en vooruit
gang. Daarna (en het waren voor 99,0 u dezelfde
menschen, bij wie deze gevoelswisseling optrad)
trad een tegengestelde beweging in, die in
intensiviteit de eerste reactie verre overtrof. En
dat op ieder gebied. De aanbidding der soldateske
idealen werd zoo groot, dat welhaast een oor
logstoestand geschapen werd zonder
werkelijken oorlog. We hoeven er nu niet langer bij
te blijven stilstaan, dat door een steeds verwar
der geworden kluwen van niet-te-willen en
niet-te-kunnen betalen de buiteiilandsehe handel
tot een op oorlogsblokka.de gelijkend restje werd
afgebonden. We hebben gezien hoe alle
paraphernalia van een echten oorlog weer begonni-n f e
Viooltjes
Voortreffelijk»
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGERS
Let op den naam f
leven maar met gejuich begroet werden in
plaats van als een juk gedragen. Er schijnt een
psychologische componente in het Duitsche volk
te leven die, als het ware dwangmatig, de ver
schrikkingen van den krijg wakker roept, tot
imitatie dwingt en de opgeroepen ideeën-wereld, de
voorgetooverde herinneringen en fantasieën dan
niet als iets pijnlijks en verwerpelijks laat leven,
maar er een glorieus en heldhaftig ideaal van
maakt. Een zoete pijn.
De lezer heeft ongetwijfeld reeds bemerkt
welke parallel hier getrokken wordt: de vergelij
king van een ziek volk met een ziek individu,
met iemand bij wien de geestelijke gezondheid
te wenschen overlaat, bij wien het ontwaken
tot de realiteit steeds wordt tegengehouden door
een kracht die hem omlaag drukt.
Ook daar zien wij, hoe een geestelijk defect
wordt gekenmerkt dooi' daden en uitingen, waar
van wij. als wij ze goed hebben leeren /Jen. be
grijpen dat ze twee dingen tot uitdrukking bren
gen. In de eerste plaats zijn de/.e abnormale
handelingen <f>c(inf/m(ttiffc ItcrhuVinyeit van een
eenmaal doorstaan leed. van een zoo heftigeri
schok, dat daaraan goeddeels de verstoring
van liet geestelijk evenwicht moet worden toe
geschreven; in de tweede plaats komt (en dat is
steeds de eigenlijke psychologische kern), bedekt en
symbolisch, in den ziekelijken toestand een
levensbeeld tot uiting dat ontzaglijk ver in den ont
wikkelingsgang van den mensch terug ligt en
waaraan de gestoorde nooit geheel is ontgroeid.
Indien het geoorloofd is een parallel te trekken
tusschen mensch en maatschappij en den ont
wikkelingsgang, y.iek en gezond, te vergelijken
van individu en massa, en indien liet waar is,,
dat de hysterische- bezetenheid van het Duitsche
volk een dwangmatige reproductie is van de
belevenissen van den wereldoorlog en tegelijker
tijd evenzeer van den i >orlog als oer-oud mensfhelijk
en sociaal verschijnsel dan moet ook de rest
van onze hypothese opgaan en dan moet er in de
nationaalsocialistische verblinding en in de ver
knochtheid aan menschelijk onwaardige leiders
het noodige terug te vinden zijn, dat de herinnering
aan de vroegste ontwikkeling der (iermaansohe
horden wakker roept. W-e-zrtlipn zien.
Ik hoop dat de lezer mij niet kwalijk neemt, dat
ik schijnbaar zoo ver afdwaal van de hedendaagsche
politieke gebeurtenissen. Ook de tegenwerping,
dat de groeiende ontevredenheid in fhiitsehlaiid
dan toch maar bewijst dat ze volstrekt niet
allemaal alles zoo mooi en plezierig vinden, wil ik
nog een oogenblik naast me neerleggen.
Het zij me vergund deze uitweidingen op liet.
gebied tier massa-psychologie nog een oogenblik
voort te zetten en een terrein aan. te boren, dat
volstrekt niet is uitgezocht om nu jui.st eens op
het Duitsche volk een fel licht te laten schijnen.
Wij hebben een hypothese opgesteld en moeten
die nu aan de feiten toetsen. Dat het waar is, kun
nen \ve niet bewijzen -- hoogstens dat 't klopt.
/?'/?<;//</. di<- als de revolutionnaire grondlegger der
moderne psychologie mag gelden, en die, welke
Wetenschappelijke vertakkingen er uit zijn leer ook