De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 23 juni pagina 10

23 juni 1934 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

?'=14 De Groene Amsterdammer van 23 Juni 1934 No. 2977 Bioscopy De Hardhandige Veroveraar L. J. Jordaan ?Tamea Cagney In Boy del Buth'a: LadyHller" Tnacbliufcl Het is niet geheel duidelijk of men het begrip lady killing" in dit geval letterlijk dan wel figuurlijk dient op te vatten. De manier waarop de moderne Don Juan, James Cagney, met dames pleegt om te springen is n.l. vrij hardhandig bij het moorddadige af. Hoe dit zij in ieder geval heeft deze jongste ontdekking der Warners n ding vóór: originaliteit. Hij is zooals hij daar door zijn films heenschiet: klein, vitaal met Iets onbeschrijfelijk poenig-knaps een kerel die vierkant in zijn schoenen staat en er geen theatrale doekjes om windt. Het kan zijn dat deze jonge man bij de ladies" der Vereenigde Staten (in welken ruimen zin men dit woord dan ook wenscht op te vatten) diverse potjes en harten kan breken. Naar Europeeschen smaak moet hij dunkt mij een tikje te ordinair en te welsprekend met zijn vuisten wezen maar laat ons daarover niet kibbelen.... dat mag mijnentwege een quaestie van nationalen smaak wezen. Een feit is het, dat hij de aandacht wel willend of anderszins onmiskenbaar vasthoudt door een ick-en-weet-niet-wat aan vitaliteit en vastberadenheid. Daar steekt in dezen kleinen, luidruchtigen duivel een onmiskenbare pooteling een h man", niet dank zij een gunstige make-up of een voordeelig geënsceneerde situatie, maar rechtstreeks opbruisend uit een ongelooflijk levens krachtige persoonlijkheid. Het laat zich indenken hoe deze James Cagney van den hemel weet welke Mid-Western gribus, de studio is binnengerold.... met al zijn hebben en houden aan ordinairheid, volkshumor en onbeschaamd optimisme. Geef mij leven l" zegt de producer Morris ergens in Phaea", geef mjj het echte, onstuimige leven I" Welnu hier is het ten voeten uit en ternauwernood gemaskeerd achter onberispe lijke costumes en dure overhemden..In het bewuste tooneelstuk heet deze jacht naar de primairste levensverschijnselen een inferieure eigenschap.... hetgeen boud gesproken lijkt in een sfeer waar de doodsgedachte zoo drukkend ommewaart. Erkend dient in ieder geval, dat zelfs zulk een ruwe ongepolijste manifestatie van het leven als James Cagney verpersoonlijkt, op zich zelf reeds boeiender is dan een complex van lang-uitgedachte theorieën. Het is waar dat men genoodzaakt is, zijn houding tegenover dit stuk leven zélf te be palen het werk, de handeling maken zich daar voorshands nog niet bijster druk over. Men presenteert eenvoudig dit schreeuwerige, vast beraden en insolente type van het genus man" zooals het reilt en zeilt als een merkwaardig dier. Een historie, die zoo'n beetje in de lijn der persoonlijkheid tracht te vallen, wordt er omheen geweven en daarmee moeten wij het dan doen. Maar curieus deze simpele exhibitie eener persoonlijkheid is sterker dan onze theoretische en aesthetische bezwaren. Met aandacht, zij het niet steeds met sympathie, volgen wij dezen vulgairen Fairbanks in zijn onstuimigen ren door de film laten wij ons meesleepen door zijn aan stekelijk optimisme komen wij onder den indruk van zijn verbluffende positiviteit. Is het een vorm van heimwee, die ons vervult tegenover een dergelijke benijdenswaardige zeker heid, een zekerheid, die onze piekerende en altijd aarzelende ziel zoo bitter mist ? Of is het eenvoudig de fascineerende bekoring, die van een sterk, onge compliceerd en volop-levend mensch uitgaat? Hoe dit zij daar is Cagney, poen, lefkerel en optimist en daar zijn wij, benauwde, rekenende crisis-menschjes.... en de beide uitersten ont moeten elkaar in een schok van welbehagen. Lady killer" het werd reeds te kennen ge geven heeft geen enkele pretentie wat betreft het gebruik van Cagney's persoonlijkheid. Toch is er een stijging waar te nemen in het begrip dat men omtrent het karakter van dezen speler toont. In Footlightparade", zoowel als oudere films, leek^Cagney kwalijk op'zjjn" plaats. Zijn ongebrei delde vitaliteit werd in de revue-film niet vee meer dan een nummer" zijn evidente ordinair heid vloekt rijkelijk met het type dat hij in de geschiedenis van het opvoedingsgesticht had uit te beelden. Hier echter, in deze ietwat wilde en luide maar vermakelijke knokgeschiedenis komt hij stellig beter tot zijn recht. Het geldt n dier markante Amerikaansche scenario's, zooals Hollywood ze soms heet van de naald kan opdienen: vol actie en lawaai maar niet zonder een ruwen humor en verrukkelijke vaart. Een verhaal draaiende om de romantici en helden der moderne Ame rikaansche maatschappij: de bende-misdadigers. Een gang van bandieten en valsch-spelers, met als lokvogel een gevaarlijk knappe jonge dame, vangen Dan Quigley (James Cagney) in hun netten. Maar deze gewiekste knaap brutaler, handtastelijker en listiger dan zij allen tezamen ? beheerscht al spoedig de situatie en wordt de gevreesde leider van de bende. Een nogal gedurfde verhouding" tusschen Dan en de vamp een avontuurlijke gang van zaken, die hem tenslotte naar Hollywood drijft, waar hij een prominente plaats gaat bekleeden zijn liefde voor een beeldschoone filmster en tenslotte zijn ru we afrekening met de vroegere vrienden.... ziedaar het gegeven vol van vuistslagen, revolverschoten en hartige verwenschingen maar amu sant en boeiend. Hier komt Cagney in zijn element. Het kost niet veel moeite te begrijpen, dat milieu en ty peering niet zoo heel ver van 's mans werkelijke omstandigheden afstaan en zijn uitbeelding krijgt daardoor die zeldzame levenswaarheid en bloedrijkheid, waarop het zich in filosofische tooneelstukken zoo aangenaam laat smalen.... maar die in deze moe-gedachte wereld voorloopig nog het pleidooi winnen. Cagney raast door zijn film als een stormwind insolent en baldadig. Er zijn weinig ontmoetingen, die niet op handtastelijk heden uitdraaien (de amoureuse momenten niet uitgezonderd) maar het is alles vitaal en oprecht en heeft op zijn eigen bescheiden niveau stijl en karakter. Zoo is het een genoegen deze onderhoudende film te zien niet het minst om de levenskrach tige figuur van James Cagney, den hardhandigen veroveraar dien men met de angstvallige ge negenheid van den Europeaan toch maar het liefst op dezen vciligen en platonischen afstand bewondert. ... '? PROVINCIE DRENTHE. UITGIFTE van /1.175.000.-4pCt.Obligatiën, CONVERSIE-LEENING 1934, in stukken van ? 1000.- en ?500?, aan toonder. Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde obligatiën, met recht van voorkeur voor houders van 41/» pCt. obligatiën der aflosbaar gestelde leeningen van 1914 en 1926, zal zijn open gesteld op DONDERDAG 28 JUNI 1934, van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, bij hare kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM en 'S-QRAVENHAGE, alsmede te ASSEN bij de PROVINCIALE GRIFFIE, tot den koers van 100 pCt., op de voorwaarden van het prospectus d d. 21 dezer, waarvan exemplaren, benevens inschrijvingsformulieren, bij bovenvermelde kantoren verkrijgbaar zijn. INCASSO-BANK N.V. NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSBANK, N.V. AMSTERDAM, 21 Juni 1934. N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG Aan- en verkoop en administratie van effecten Loketten ter berging van waarden N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG Bewindvoering ten behoeve van derden Een polis der LEVENSVERZEKERING ARNHEM" schept kapitaal voor moeilijke tijden. N.V. STANDAARD HYPOTHEEKBANK te ROTTERDAM Directie : Mr. H. H. C. CASTEND1JK en I. MOSSELMAN De Bank geeft onder controle van het Algem. Administratie-en Trustkantoor 4l/t% Pandbr. tegen beurskoers uit. MEUBELEN BRANDKASTEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl