Historisch Archief 1877-1940
?'=14
De Groene Amsterdammer van 23 Juni 1934
No. 2977
Bioscopy
De Hardhandige Veroveraar
L. J. Jordaan
?Tamea Cagney In Boy del Buth'a:
LadyHller" Tnacbliufcl
Het is niet geheel duidelijk of men het begrip
lady killing" in dit geval letterlijk dan wel
figuurlijk dient op te vatten. De manier waarop
de moderne Don Juan, James Cagney, met dames
pleegt om te springen is n.l. vrij hardhandig
bij het moorddadige af. Hoe dit zij in ieder
geval heeft deze jongste ontdekking der Warners
n ding vóór: originaliteit. Hij is zooals hij
daar door zijn films heenschiet: klein, vitaal met
Iets onbeschrijfelijk poenig-knaps een kerel die
vierkant in zijn schoenen staat en er geen theatrale
doekjes om windt.
Het kan zijn dat deze jonge man bij de ladies"
der Vereenigde Staten (in welken ruimen zin men
dit woord dan ook wenscht op te vatten) diverse
potjes en harten kan breken. Naar Europeeschen
smaak moet hij dunkt mij een tikje te ordinair
en te welsprekend met zijn vuisten wezen maar
laat ons daarover niet kibbelen.... dat mag
mijnentwege een quaestie van nationalen smaak
wezen. Een feit is het, dat hij de aandacht wel
willend of anderszins onmiskenbaar vasthoudt
door een ick-en-weet-niet-wat aan vitaliteit en
vastberadenheid.
Daar steekt in dezen kleinen, luidruchtigen
duivel een onmiskenbare pooteling een h
man", niet dank zij een gunstige make-up
of een voordeelig geënsceneerde situatie, maar
rechtstreeks opbruisend uit een ongelooflijk levens
krachtige persoonlijkheid. Het laat zich indenken
hoe deze James Cagney van den hemel weet welke
Mid-Western gribus, de studio is binnengerold....
met al zijn hebben en houden aan ordinairheid,
volkshumor en onbeschaamd optimisme. Geef
mij leven l" zegt de producer Morris ergens in
Phaea", geef mjj het echte, onstuimige leven I"
Welnu hier is het ten voeten uit
en ternauwernood gemaskeerd achter onberispe
lijke costumes en dure overhemden..In het bewuste
tooneelstuk heet deze jacht naar de primairste
levensverschijnselen een inferieure eigenschap....
hetgeen boud gesproken lijkt in een sfeer waar de
doodsgedachte zoo drukkend ommewaart.
Erkend dient in ieder geval, dat zelfs zulk een
ruwe ongepolijste manifestatie van het leven als
James Cagney verpersoonlijkt, op zich zelf reeds
boeiender is dan een complex van lang-uitgedachte
theorieën. Het is waar dat men genoodzaakt is,
zijn houding tegenover dit stuk leven zélf te be
palen het werk, de handeling maken zich
daar voorshands nog niet bijster druk over. Men
presenteert eenvoudig dit schreeuwerige, vast
beraden en insolente type van het genus man"
zooals het reilt en zeilt als een merkwaardig
dier. Een historie, die zoo'n beetje in de lijn der
persoonlijkheid tracht te vallen, wordt er omheen
geweven en daarmee moeten wij het dan doen.
Maar curieus deze simpele exhibitie eener
persoonlijkheid is sterker dan onze theoretische
en aesthetische bezwaren. Met aandacht, zij het
niet steeds met sympathie, volgen wij dezen
vulgairen Fairbanks in zijn onstuimigen ren door
de film laten wij ons meesleepen door zijn aan
stekelijk optimisme komen wij onder den
indruk van zijn verbluffende positiviteit.
Is het een vorm van heimwee, die ons vervult
tegenover een dergelijke benijdenswaardige zeker
heid, een zekerheid, die onze piekerende en altijd
aarzelende ziel zoo bitter mist ? Of is het eenvoudig
de fascineerende bekoring, die van een sterk, onge
compliceerd en volop-levend mensch uitgaat?
Hoe dit zij daar is Cagney, poen, lefkerel en
optimist en daar zijn wij, benauwde, rekenende
crisis-menschjes.... en de beide uitersten ont
moeten elkaar in een schok van welbehagen.
Lady killer" het werd reeds te kennen ge
geven heeft geen enkele pretentie wat betreft
het gebruik van Cagney's persoonlijkheid. Toch is
er een stijging waar te nemen in het begrip dat men
omtrent het karakter van dezen speler toont.
In Footlightparade", zoowel als oudere films,
leek^Cagney kwalijk op'zjjn" plaats. Zijn ongebrei
delde vitaliteit werd in de revue-film niet vee
meer dan een nummer" zijn evidente ordinair
heid vloekt rijkelijk met het type dat hij in de
geschiedenis van het opvoedingsgesticht had uit
te beelden.
Hier echter, in deze ietwat wilde en luide maar
vermakelijke knokgeschiedenis komt hij stellig
beter tot zijn recht. Het geldt n dier markante
Amerikaansche scenario's, zooals Hollywood ze
soms heet van de naald kan opdienen: vol actie
en lawaai maar niet zonder een ruwen humor
en verrukkelijke vaart. Een verhaal draaiende
om de romantici en helden der moderne Ame
rikaansche maatschappij: de bende-misdadigers.
Een gang van bandieten en valsch-spelers, met
als lokvogel een gevaarlijk knappe jonge dame,
vangen Dan Quigley (James Cagney) in hun
netten. Maar deze gewiekste knaap brutaler,
handtastelijker en listiger dan zij allen tezamen
? beheerscht al spoedig de situatie en wordt
de gevreesde leider van de bende. Een nogal
gedurfde verhouding" tusschen Dan en de
vamp een avontuurlijke gang van zaken,
die hem tenslotte naar Hollywood drijft, waar hij
een prominente plaats gaat bekleeden zijn liefde
voor een beeldschoone filmster en tenslotte zijn ru
we afrekening met de vroegere vrienden....
ziedaar het gegeven vol van vuistslagen,
revolverschoten en hartige verwenschingen maar amu
sant en boeiend.
Hier komt Cagney in zijn element. Het kost
niet veel moeite te begrijpen, dat milieu en ty
peering niet zoo heel ver van 's mans werkelijke
omstandigheden afstaan en zijn uitbeelding krijgt
daardoor die zeldzame levenswaarheid en
bloedrijkheid, waarop het zich in filosofische
tooneelstukken zoo aangenaam laat smalen.... maar die
in deze moe-gedachte wereld voorloopig nog het
pleidooi winnen. Cagney raast door zijn film als
een stormwind insolent en baldadig. Er zijn
weinig ontmoetingen, die niet op handtastelijk
heden uitdraaien (de amoureuse momenten niet
uitgezonderd) maar het is alles vitaal en oprecht
en heeft op zijn eigen bescheiden niveau
stijl en karakter.
Zoo is het een genoegen deze onderhoudende
film te zien niet het minst om de levenskrach
tige figuur van James Cagney, den hardhandigen
veroveraar dien men met de angstvallige ge
negenheid van den Europeaan toch maar het
liefst op dezen vciligen en platonischen afstand
bewondert. ... '?
PROVINCIE DRENTHE.
UITGIFTE van
/1.175.000.-4pCt.Obligatiën,
CONVERSIE-LEENING 1934,
in stukken van ? 1000.- en ?500?, aan toonder.
Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op
bovengenoemde obligatiën, met recht van voorkeur
voor houders van 41/» pCt. obligatiën der aflosbaar
gestelde leeningen van 1914 en 1926, zal zijn open
gesteld op
DONDERDAG 28 JUNI 1934,
van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur,
bij hare kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM en
'S-QRAVENHAGE, alsmede te ASSEN bij de PROVINCIALE
GRIFFIE, tot den koers van 100 pCt., op de voorwaarden
van het prospectus d d. 21 dezer, waarvan exemplaren,
benevens inschrijvingsformulieren, bij bovenvermelde
kantoren verkrijgbaar zijn.
INCASSO-BANK N.V.
NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSBANK, N.V.
AMSTERDAM, 21 Juni 1934.
N.V. Bankierskantoor van LISSA & KANN
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewindvoering ten behoeve van derden
Een polis der
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
schept kapitaal voor moeilijke tijden.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie :
Mr. H. H. C. CASTEND1JK en
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie-en Trustkantoor
4l/t% Pandbr. tegen beurskoers uit.
MEUBELEN
BRANDKASTEN