Historisch Archief 1877-1940
AviateurS'
films
.-*
Clarence Brown: Nachtvlucht".
< Tuschlnskl. G. Rlghelll: Hemel
bestormers". Remb randt
' De old-timer Clarence Brown heeft van
Nightigbt" een nobel en sterk werk gemaakt: nobel
door zijn eenvoud
, sterk door zijn
, buitengewoon kun
nen. Het eigenlijke
diama laat zich
te'? mgbrengen tot dien
minst
gecomplicecrden en meest
.^ elementairen vorm,
" den strijd om het
Haakte leven. In
de loutine van een
nuchteren
dage: Ujkschen arbeid
trotseeren
mensohen den dood.
Zy zijn beambten,
"ab de eerste de
.j beste
telefoonjuf^rouW of
nachtpor,; tier?anonymi wier
T>eroep moed" is,
zooals het bij
anderen accuratesse
"of plichtsbetrach
ting heet. Deze sim
pele, pretentielooze
courage dit
aan' vaarden als iets
heel gewoons, van
datgene Waaraande
besten onder ons
?lechts met huive
ring plegen te
den"ken vormt het
thema Waarop deze
symphonie van
storm en motorgeronk werd gebouwd. Brown
Is een Amerikaan?zoodra hij zich waagt aan diep
zinnige of gevoelige analysen treedt dit op de
pijnlijkste wijze aan het licht. Maar hij bewijst het even
zeer, wanneer het erom gaat de onvernietigbare pri
mitieve instincten voelbaar te maken, die den
mensch overeind houden in den storm der tijden.
Dan wordt het gevaarlijk-sentimenteele inleidinkje
van het stervende kind dat op een serum wacht, een
onschadelijke futiliteit dan verzinkt de
melodramatiek van het achtergebleven vrouwtje in een
Weldadig Niets. Wat overblijft is de orkaan, die door
de Andes Woedt de stalen vogel die boven rotsen
en afgronden zweeft en de man, die vastberaden
het hoogtestuur omklemt. In deze elementen
loopen alle draden der handeling samen hier
klopt het hart van deze zeer levende film. Met
een eenvoud en een strakheid een ontbreken
van alle pathos, die de grootheid van het onderwerp
^aardig zijn, Werd dit scheepsjournaal van de
luchtvaart in beeld en geluid neergeschreven.
Geen rhetorisch Woord, geen heroïek gebaar wordt
door den regisseur geduld.... zij zouden slechts
het spannend getuigenis van instrumentenbord en
'meteorologisch statistiek ridiculiseeren. Door de
razernij van een wild onweer met den dood loeren
de achter iederen bergkam, is de vliegenier geland.
£en vliegveld-official komt aangesneld niet om
don held te omarmen, of te bekransen, maar met
een paar staten die bijgeschreven moeten worden.
Toch is er een nuance van emotie in zijn stem,
Wanneer hij laconiek vraagt: ,,Had a tough trip?"
De aviateur is uit zijn kist" gestapt rekt
zijn ledematen met de blijde verwondering ze nog
heel te bevinden. Een oogenblik zwijgt hij, staart
"Voor zich uit en achter den vagen glimlach ver
moeden Wij visioenen van duizend dooden....
dan zegt hij rustig r Yeah.. .. cigarette please !"
waarmee het incident gesloten wordt.
*, *
Nightflight" is een mannelijke film door
mannen gedragen en het is niet te verwonderen
dat het vrouwelijke element vrijwel quantit
négligeable werd. De mannelijke bezetting past
volkomen in den stijl van het werk zij gedraagt
zich rustig, sober, stoer. Clark Gable, Bobert
Montgomery worden door den regisseur straf binnen
de grenzen van hun karakters gehouden en zelfs
,éen speel-virtuoos als de onvermijdelijke John
,.
Barrymore vindt hier accen
ten van eenvoud en waarach
tigheid. Jammer blijft het, dat
men hem Lionel als tegen
speler gaf een onbegrijpelijke
misgreep, die door de gelij
kenis der beide broeders op
den rand der groteske verzeilt.
Maar in het grootsche, prachtig
volgehouden drama van den
gewapenden mensch en zijn
alouden tegenstander, den Dood
blijven dit kleinigheden, die
de gaafheid van het werk niet
kunnen benadeelen.
Hemelbestormers" kan de
keerzijde heeten van dit drama de onver
mijdelijke keerzijde der zelfvernietiging. Hier
ontplooit zich de aviatiek als dienares van het
oorlogsgeweld.... minder sympathiek wellicht,
maar niet minder indrukwekkend. Deze
Italiaansche film, waarvan het propagandistische
karakter tamelijk onverholen aan den dag treedt,
werd in de eerste plaats het huiveringwekkend
getuigenis van een mentaliteit, die zich richt
naar een verdelging en gros. In hun starre,
stalen onbeweeglijkheid rijen zich de oorlogs
vliegtuigen aaneen opgesteld ,,in Beih und
Glied" als regimenten des doods. Aanvankelijk
blijft deze film in grootheid van gedachte en strak
heid van regie aanmerkelijk achter bij haar
Amerikaansche pendant. Aan het slot echter stijgt_zij,
in de fantastische vliegtocht door de barre en
besneeuwde Apennijnen tot een aangrijpende
natuur-apotheose, die Brown's,,Nightflight" zelf s
nog overtreft.
Aldus werden deze beide vliegeniersfilms de
imposante documenten van een tijd, die zijn groot
heid en tragiek elders zoekt dan vroegere perioden
deden. Maar die sterk en moedig zijn weg gaat,
met eigen middelen en volgens eigen credo naar
het verre onbekende doel dat de route der eeuwen
afsluit.
Uit de film Hemelbestormers" in het
Rembrandttheater r Links: Robert Montgomery en Lionel
Barrymore in Nachtvlucht" bij Tuschinski
Tentoonstellingen
Sted. Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
Het Pransche Boek".
De Nieuwe Muziekschool, Henr. v. Lijndenlaan
6, Zeist. Werken van Jacob Maris, Willem Maris,
Tholen, Isaac Israëls, Fl. Verster, Jongkind, Bos
boom, Willem de Zwart, J. Voerman, Charles
Jacques, Em. v. Marcke, Baffaëlli e.a. lot 25 Juni.
Baarnsch Lyceum. Schilderijen (bloemstukken)
van A. J. Voorn. Tot 25 Juni.
Huize Koninginnegracht 77, Den Haag. Werken
van Georges Hogerwaard. Tot 25 Juni.
Gebouw Voor de Kunst", Nobelstraat 12a,
Utrecht. Tentoonstelling van kunstwerken afge
staan door Nederlandsche beeldende kunstenaars
aan het noodfonds 1933 ten behoeve der verloting
ten bate der slachtoffers van het Hitlerisme. Tot
25 Juni.
Kunsthandel Buffa, Kalverstraat 39, Amster
dam. Werken door Ed. Gerdes. Tot 28 Juai.
Kunsthandel Huinck & Scherjon, Heerengracht
469, Amsterdam. Schilderijen van Ed. Karsen, W.
B. Tholen en J. Voerman. Tot l Juli.
(~ Stedelijk Museum, Amsterdam. Jaarlijksche ten
toonstelling van den Hollandschen
Kunstenaarskring.
Santee Landweer, Keizersgracht 463, Amster
dam. Schilderijen en teekeningen van Het
Kwiatkowska, Parijs. Beeldhouwwerk van Wilmer
Hoffrnan, Parijs. Tot 6 Juli.
Barnes Gagney, de Hardhandige Veroveraar,
twee scènes uit Ladykiller"
in