Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 23 Juni 1934
No. 2977
T,
£
'r
,.*'
C'
P
fc
l
SL:
l
*
mogen ontspruiten, in ieder geval blijvende waar
heden heeft gevonden, heeft zeer belangrijke
studies gepubliceerd over ethnologische problemen
en, massa-psychologie. (In De Groene van verleden
jaar verscheen een studie van zijn hand over
Oorlog en Vrede.) Zijn belangrijkste studie op dit
terrein is Wel het boek Totem und Tabu, waarin hij
Darwin, Prazer en Wuudt op den voet volgt en een
theorie ontvouwt* die de ontwikkeling van de
maatschappij uit de oerhorde verklaart en toelicht.
Aan de hand van mythen en overleveringen van
tallooze volkeren, puttende uit de oude Grieksche
drama's evengoed als uit de relazen van ont
dekkingsreizigers, stelde hij de theorie op, dat
in de horden, waarin de oermensch leefde
onder het physiek geweld van den stam
vader, telkens weer de overheerscher door
de opgroeiende jongeren was overmeesterd
en vermoord, die zich op deze wijze in het
bezit van gelijke rechten wilden stellen,
vooral in het bezit van de vrouwen, die
aanvankelijk alleen aan den stamvader
hadden toebehoord. Maar dit leidde onher
roepelijk tot broedertwist en zoodoende tot
ondergang van den stam. Zoo ontstonden
mede door een menigte andere oorzaken
waarop Wij hier niet in kunnen gaan de
twee oerwetten der menschelijke beschaving:
als zoenoffer voor den vadermoord, het gebod
. gij zult (uw stambroeder) niet dooden"
en als eenige voorwaarde om een vreedzaam
stamleven mogelijk te maken, een ver
houding der geslachten die ons niet meer
normaal toeschijnt, waarbij de vrouwen
taboe verklaard worden en het gebod heerscht
gij zult geen vrouw (van uw eigen stam)
aanraken". Vandaar de exogamie, de roof
van vrouwen uit andere stammen. Want
buiten het stambegrip, buiten de totem,
bestond er niets, wat aan wet of gebod
onderworpen was.
En het voortleven van den stam was toch
geboden, wat bij de ouaanraakbaarheid der vrou
wen natuurlijk z'n moeilijkheden meebracht.
Wij zullen ons niet verder met abstracte be
grippen uit een duizendjarig verleden bezig
houden, maar weer een grooten stap nemen tot
midden in de gebeurtenissen van deze dagen.
Wij kunnen het ook onmogelijk langer weer
staan, kennis te nemen van de actueele evenemen
ten want bij honderdtallen stormen nu de dingen
van den dag op ons aan. Maar wat we zien is n
groote bevestiging van onze hypothese. We hebben
een bril genomen, om scherper te zien wat we
waarnemen is een duizendvoudige bevestiging van
ons vermoeden.
Verheerlijking van den eigen stam. Een
ongekend herstel van'het recht" vanden
sterkste. Een vogelvrij verklaren, buiten
de wet stellen, van alles wat vreemd" is
weren van buitenlandsche waren, wraken van
buitenlandsche schulden evengoed als van
internationale verplichtingen, barbaarsch
optreden tegen de vreemde" Joden. Het
terugdringen en opzij zetten van de Vrouw,
met n pennestreek het werk van een eeuw
van vrouwen-emancipatie geschrapt. Het
uit den grond stampen van heirscharen,
de aanbidding der agressiviteit; dit alles
bekroond door het verstommen van de
stemmen van wetenschap en kunst: een
cultureele regressie van duizenden jaren.
Ge werpt me tegen: , ,maar daarvoor is toch niet
het geheele Duitsche volk verantwoordelijk ! Be
denk, hoezeer de nood de menschen tot wanhoop
heeft gedreven - een toestand waaraan anderen
schuld zijn en bedenk hoezeer dientengevolge
het Duitsche volk zich vastklampte aan den
stroohalm der beloften van de tegenwoordige leiders,
menschen, die, nu ja, wel wat merkwaardig zijn,
maar die dan toch een ongekenden invloed uit
oefenen, 'die hier geheel wordt voorbijgegaan."
Doch dat is een dwaling. Er zijn andere
volksmassa's die het minstens even beroerd gehad
hebben. De Engelsche arbeider heeft het in de
jaren '25 tot '31 veel en veel ellendiger gehad dan
zijn Duitsche collega. De Russen.. . . maar daar
gaat het niet om. Het ligt verre van ons om over
verantwoordelijkheid, laat staan over schuld"
te praten. We hebben het er slechts over, hoe een
bepaald volk zich in gegeven omstandigheden ge
draagt. En in het geval-Duitschland ontdekken
wij een overweldigend aantal ziekelijke symptomen.
Ook hier is het tijdig herkennen der symptomen
de eenige voorwaarde voor een genezing. Want
slechts op die wijze is aanpassing aan de realiteit
mogelijk. Het erkennen van de werkelijkheid
i n plaats van het najagen van droomen en illusies.
Natuurlijk speelt de figuur van den leider daarin
verder een belangrijke rol. Maar zijn invloed berust
toch altijd op een wisselwerking tusschen massa
en leider. En het zijn de verlangens der massa,
niet altijd de noodzakelijke nooden, maar vaak de
illusies dor menigte, die de leiders naar voren
brengen.
De verhouding tusschen leider en massa is
overigens een probleem op zich zelf, waarvan de
behandeling buiten het kader van deze beschouwing
valt. Wat ons Iiier bezig houdt, is de vraag of de
tegenwoordige leiders geschapen zijn voor de taak
het Duitsche volk weer te voeren naar den weg die
naar een gezonde ontwikkeling leidt.
De uitweg
De ontnuchtering begint, en daarmee het gemor
en het verzet. Men kan de ontwikkelingsgeschiede
nis van de menschelijke beschaving niet omkeeren.
Germany puts the doek back, zei Edgar Mowrer.
D.w.z. Duitschland trachtte dat te doen.
Het gaat niet. De droomen, die in het volk
sluimerden waren illusies, die met de realiteit
niets te maken hadden. Ze waren het fantasie
product van een ziek brein, de schamele troost
van een hulpeloos en in waarheid vernederd zelf
gevoel. De alleen-zaligmakende roeping der Duit
sche Kultur, een beschamend waandenkbeeld
de zelfgenoegzame economische autarkie, een
armtierig driestuivers-drama de
zelfverheerlijkende rassenromantiek, een met alle weten
schap spottende kwakzalverij, die het Duitsche
volk tot de paria's onder de naties dreigt te maken.
Maar daarmee is niet gezegd, dat het
nationaalsocialisme als een zeepbel uiteen zal spatten. Want
n reëel ding is er uit die dweepzieke romantiek
overgebleven: de militariseering van een geheel
volk. Dat is realiteit, en een gevaarlijke realiteit
op den' koop toe. Maar daar ontstaan dan ook de
moeilijkheden. Aan alle kanten. I lier was een illusie,
die in zekeren zin dierbaar was aan het Duitsche
volk, en die de leiders beloofd hadden in daden om
te zetten. En alles was er, om deze eene illusie tob
werkelijkheid te maken. De conflicten, die daarvan
in de buitcnlaudsche politiek het gevolg zijn ge
weest (m.a.w. de botsingen met de realiteit) zijn te
bekend, om daar op dit oogenblik nog langer over
uit te weiden. Het zullen ook de laatste botsingen
niet geweest zijn.
Hoe werkt dit alles echter binnenslands? Wel
als een desillusie. Dat kan ook niet anders.
Soldaatje spelen is heel mooi, als je dat voor je
plezier doet, en dan nog alleen maar in het begin.
Maar wordt het dwang, plicht, dienstplicht,
kortom, wordt het in plaats van illusie of spel. rauwe
werkelijkheid, dan kan het verzet niet uitblijven.
Men make zich daarom niet te veel. . . . illusies.
Geen leger is een goed leger, wanneer de soldaten
zich vermaken met vroolijkc padvinderij. Zooals
geen enkel werk goed verricht wordt, waaraan geen
bitter hartebloed kleeft. En de leiders van het
Derde Rijk hebben niet alleen een groot leger
beloofd, zij hebben dat, om hun agressieve
politiek den noodigen nadruk te verleenen, ook
broodnoodig. Jullie wilt exerceeren; nu, je zult
exerceeren. ! " Zoo is het.
Natuurlijk is er ook op ander gebied groote
ontevredenheid. De beloften van het hitleriaansch
economisch program blijken ijdel. Nu, dat kon
moeilijk anders. Steeds duidelijker teekenen zich
twee stroomingen af. Men zou kunnen zeggen, een
nationale (reactionnaire ) en een socialistische. Beide
partijen voelen zich door de andere groep bedrogen.
Dat is een dwaling; het zijn de feiten zelf, die hun
toonen dat ze zich vergist hebben.
Er is dus een begin van inzicht. Een eerste ont
waken van het begrip, dat datge:ie wat men na
streefde, illusies waren, die niet in een bodem van
werkelijkheid wortelden.
Op dit oogenblik hoort men veel spreken over
een zwenking naar rechts. Men zou op deze wijze
wellicht uit het rijk der hersenschimmen kunnen
afdalen en een zekere mate van realiteit omhelzen.
De Rijksweer zou dan den boedel kunnen
overDuitsch monument van den Arbeid
Totempaal ' Duitsche Meiloom