Historisch Archief 1877-1940
Een nieuwe Lubitsch
i'
fff
iJStt
-f
f
*?
tf
r,
j
Bioscopy L. J. Jordaan
Ernst Imbitsch: Design f er
living." Tuschlnskl
JjEr heerscht onveranderlijk een zekere spanning,
wanneer een nieuwe film van Lubitsch uitkomt
nog altijd heeft dit merkwaardige complex van
handigheid, commercieele flair en artistieke be
gaafdheid de belangstelling van het bioscoop
publiek. Zijn enorme veelzijdigheid de zeldzame
originaliteit waarmee hij de uiteenloopendste
genres attaqueert, maken hem tot een der interes
santste verschijningen onder de regisseurs.
Zyn nieuwste product, Design for living",
had daarenboven de bijzondere aandacht omdat
het een beetje.... hm, 'hm I heette te zijn. Inder
daad was het gegeven van het jonge meisje, wier
genegenheid zonder de geringste terughoudend
heid naar twee mannen tegelijk uitgaat terwijl
zij ten overvloede een derden trouwt niet zonder
een zekere gewaagdheid, welke in onze dagen van
nationale deugd ietwat hachelijk mocht heeten.
Want nietwaar, dat een man aarzelt tusschen
de liefde voor twee vrouwen en zich dienovereen
komstig gedraagt -?wij accepteeren het als vóór
komend in de beste kringen. Maar een vrouw....
nee, dat past al zeer slecht tusschen onze lange
hoofdartikelen over gezonde jeugd" en wat de
huidige conjunctuur meer in dien geest aan de
markt brengt. Dat het leven zich niettemin derge
lijke afwijkingen" permitteert ongeacht de
moraalvan-het-oogenblik, is een quaestie die later wel
weer eens aan de orde komt.
Lubitsch heeft profiteerende van de vrijheid,
welke Amerika langzamerhand tot een eiland
maakt in een oceaan van reactie en willekeur in
Design for living" dit moeilijke probleem der
vrouw behandeld. Men kan hem tegenwerpen, dat
hij het wellicht iets minder van den humoristischen
kant en iets meer op zijn ethische beteekenis had
kunnen taxeeren onweerlegbaar blijft, dat
hij in zijn eigenaardigen speelschen en luchtigen
trant een vraagstuk heeft aangeraakt, dat tot de
diepst-menschelijke behoort.
Als film dit dient voorop gesteld kan dit
werk naar mijn meening niet in de schaduw
staan van zijn prachtig Trouble in paradise"....
een meesterwerk waarvan het hem niet licht zal
vallen het record te verbeteren. Design for living"
is al te zeer een woordenspel geworden, dat als
zoodanig (voorzoover men het radde Amerikaansch
kan volgen) zijn verdiensten heeft, maar dat een
onmiskenbare tooneelattitude daardoor nauwlijks
kan verbergen. Het teekent de verwachting, die
wjj van den filmer Lubitsch hebben, dat deze
omstandigheid hem oneindig zwaarder wordt
aangerekend dan eenigen. anderen regisseur. Wat
?wij van een Marion Gering en misschien zelfs van
een Mamoulian zonder meer aanvaarden, stelt
ons in Lubitsch teleur.
Met dit voorbehoud blijft echter Design for
living" de traditioneele gebeurtenis, welke elke
film van Lubitsch nu eenmaal is. Er steekt in deze
film al de vaart, al de zekerheid, al de originaliteit
en al de humor welke wij van dezen kunstenaar
gewend zijn. Er komt in zulk een werk geen scène,
geen handeling voor, die wij van iemand anders
zouden kunnen verwachten. Zonder eenige buitenis
sigheid wordt het geheel beheerscht door die
volstrekte oorspronkelijkheid, welke het tot een
altijd en overal belangwekkende eenheid maakt.
Natuurlijk speelt hier de bezetting der personages
een belangrijke rol. In de vier hoofdpersonen:
Miriam Hopkins, Gary Cooper, Fredric March
en Edward Everett Horton, vindt men een cast
bijeen, die inderdaad ongeëvenaard kan genoemd
worden. Misschien is nergens (hoe paradoxaal
het overigens klinken moge) de regisseur van
overwegender beteekenis dan in zulk een all
star"systeem. Gewoonlijk is de leider tegen zooveel
grootheid bij elkaar niet opgewassen (zagen wij
het niet in Menschen in 't hotel"?) heeft hij
al deze prominenten niet meer in de hand en
sterft het filmwerk een smadelijken troevendood.
Wilt gij zien wat een waarlijk groot regisseur met
uitsluitend eersterangs spelers kan bereiken? Ga
dan een film van Lubitsch zien.... en sla ,,Design
for living" niet over l
Het is een genot te aanschouwen hoe hij uit
zulke geprononceerde figuren als deze vier voor
treffelijke spelers haalt wat er in zit hoe hij
ieder zich volgens aard en karakter volkomen laat
ontplooien... . zonder nochtans een seconde zijn
greep op het geheel te verliezen. Stuk voor stuk
staan deze vier menschen levend en ten voeten
uit voor ons. ... o, alstublieft l niet als groote
acteurs".... maar als prachtig en dankbaar film
materiaal. De indolente Cooper, de vurige March,
de aarzelende Horton.... zij leven allen voor
ons, zooals de menschen in onze naaste omgeving
voor ons leven: ongedwongen, zuiver en oprecht.
Het is geen kleinigheid om dergelijke figuren, die
zoo gauw clichéworden en door een moordende
routine zoo snel tot populaire typen" vergroeien,
aldus met een volkomen frissche argeloosheid te
doen handelen.
Met opzet spreek ik het laatst over Miriam
Hopkins. Persoonlijk mag ik deze actrice, wier
Rassigkeit", geladenheid en vitaliteit tot de
kostbaarste eigenschappen van het vermaarde
witte doek" behooren bijzonder graag. Alles
leeft en tintelt aan dit energische persoontje en in
Design for living" brengt zij wel een der beste
creaties van haar carrière.
Met al zijn voor en tegen blijft deze
Lubitschfilm een evenement, ter wille waarvan men de
deugd-in-marschtempo van onzen gezegenden
dictatuurtijd gaarne voor een wijle opzij zet. Al
ware het ach, lieve hemel, ja I alleen maar
eens bij wijze van afwisseling. ...
Een stuk filmtraditie
Henny Porten In Hoeder en
K1w.<l '' A1hnm1li.fi
Kind/
Alhanibra
Er was een tijd, dat de Europeesche film de
Duitsche was en zoolang er een Duitsche film
bestond was de naam Henny Porten met haar
verweven. In de dagen toen de eerste auto's door
de straten hobbelden en de eerste flikkerende f
ilmbeelden de variétéprogramma's der Berliner
Wintergarten" opluisterden, stond Henny Porten
reeds in de studio en maakte geluidsfilms met den
pionnier Oscar Meszter. En nu na dertig
jaar blijkt zij nog springlevend en maakt
geluidsfilms met Hans Steinhoff. Zulk een carrière
in een bedrijf waar alles nog blinkt van nieuwigheid,
boezemt respect in het behoort tot de
zeldzaamheden dat een traditie aldus aan een persoon ge
koppeld werd.
Daarbij komt nog, dat Henny Porten in de
eigenaardige positie verkeert al deze stormachtige
filmjaren over haar hoofd te hebben zien
heenrazen, zonder dat haar een haar werd gekrenkt.
Met een merkwaardige vitaliteit en aanpassings
vermogen heeft haar artistieke persoonlijkheid de
formidabele schommelingen in de ontwikkeling der
film overwonnen. Zij weerde zich als de geduchtste
Schmiere-speler" in de dagen der korte film
draken van vóór den oorlog. Zij wist zich om
streeks 1920 volkomen aan te passen, toen
Lubitsch in Anna Boleyn" een nieuwe koers
insloeg. Zij schikte zich zonder zichtbare in
spanning in 1928 naar de door de Russen
beinvloede principes der laatste stomme films. Zij
verbaasde een volgende generatie van bioscoop
bezoekers der dertiger jaren door een uitstekend
debuut in de geluidsfilm Skandal urn Eva".
En nog steeds blijkt Henny Porten zich op het
projectiedoek thuis te voelen: met Hans Steinhoff
maakte zij Mutter und Kind", dat ons thans als
nieuwste snufje wordt vertoond.
In heel dien wisselvalligen levensloop heeft
Henny Porten zich door een voortreffelijke eigen
schap onderscheiden: een juist gevoel voor maat
houden. Zij heeft nimmer behoord tot de onstui
mige of groote figuren der filmwereld, die ware
inktoorlogen ontketenden van pro en contra.
Haar bescheiden, beminnelijke persoonlijkheid
leende zich daar niet toe en zij heeft steeds den
goeden smaak gehad dit nimmer te willen
forceeren. Maar wat zij doet heeft een eigenaardige
charme een zuiverheid en een soberheid, die
men bij iemand van haar principes niet zou ver
wachten.
Want in zooverre was Henny Porten
ouderwetsch", dat zij verzot is gebleven op
transformatiekunst en karakter-rollen". Zij gevoelt zich eerst
op haar gemak, wanneer er pruiken en kunstmatige
rimpels bij te pas komen en het liefst zou zij in
Regisseur Lubitsch met de hoofdvertolkers van Design
for living" (Nederl. titel: Liefde en gros")
meerdere rollen tegelijk jongejannen.... gelukkig
is het bij een maximum van twee gebleven. Dit
gevaar der komedianterie wordt echter sterk ge
compenseerd door een natuurlijken eenvoud, die
haar voor excessen behoedt en haar meest gewaagde
röles de composition" aanvaardbaar maakt. Zóó
bezeten door theaterneigingen kan echter geen
speler zijn of hij heeft nog altijd zooiets als een
eigen persoonlijkheid, zorgvuldig verborgen onder
schmink en pruiken. De zeldzame keeren, dat dit
eigen gelaat" zich onthult behooren dan tot de
beste en schoonste creaties.... Jannings bewees
het in Variété", Henny Porten in films als
Anna Boleyn", Zuflucht" en Skandal um Eva".
Wat dan bij haar voor den dag komt is het ietwat
zoete type der deutsche Frau" een beetje snel
ontroerd en met het erge in eigen lot zeer begaan,
maar overigens beminnelijk, zeer levend en oprecht.
Hetzelfde karakter toont zij thans in Mutter und
Kind" (overigens de zooveelste film van dien naam,
welke zij in haar lange carrière heeft gespeeld)....
het type der eenvoudige moeder, met haar
conventioneele deugden, niet woedend belangwekkend,
maar bekorend door soberheid en overtuiging. De
regisseur Hans Steinhoff werkt in denzelfden geest.
Hij is geen nieuwlichter of hemelbestormer, noch
een bijzonder filmisch talent.. .. zijn overgangen
in filmrijm" hebben wij meer gezien, maar het
werk heeft een rustigen, aangenamen ontwikke
lingsgang, die zeer te waardeeren valt. Peter Voss
is een voortreffelijke partner en met bijzonder
genoegen zien wij Alexandra Schmitt terug (de
onvergetelijke Mutter Krause") als Groszmutter
Larsen", wier wederoptreden alleen reeds den
traditioneelen gang naar dit theater" loont.
Voor de zooveelste maal bewijst Henny Porten
in deze film weer eens een figuur te zijn, waarover
wij ons dan niet onmatig mogen opwinden, maar
die haar eigen plaats en eigen beteekenis in het
woelige filmheelal heeft weten te handhaven. Wat
voor zulk een stuk filmtraditie een prestatie mag
heeten....
Fotowedstrijd
Kon. Ned. Stoomboot Mij. Fotowedstrijd.
Voor alle passagiers aan de Toeristenreizen
1934, vermeld in het boekje van die naam (alleen
voor niet-beroepsfotografen). Formulier met voor
waarden verkrijgbaar bij bovengenoemde maat
schappij, Scheepvaarthuis, Prins Hendrikkade 108,
Amsterdam.
Peter Voss en Henny Porten in Mutter und Kind"