Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer Van 30 Juni 1934
N o. 2978
"f )
,'ir
Max Pallenberg
Henrik Scholte
van minister Marchanl
Tussohen Max Pallenberg 'en den eenigen re
gisseur die hem, den virtuoos, in grootere virtuosi
teit de baas af was, namelijk Max Beinhardt,
bestond een zoo sterk geestelijke verwantschap,
dat aij bijna physiek uitgedrukt kon worden.
Er zijn portretten van beiden, waarbij men de
achternamen eenvoudig zou kunnen verwisselen
en er zijn tweelingportretten denkbaar, waaronder
men voor de variatie Max en Moritz zou kunnen
schrijven - wat dan tevens ongeveer overeenkomt
met het baldadige meesterschap, waarmede beiden
hun kunst bedreven. Eenmaal heeft daarbij Max,
de acteur, den anderen Max als regisseur geïmi
teerd, namelijk in de voorstelling van Pirandello's
Sechs Personen", waarbij het genot, dat beiden
krachtens de teugelloosheid van hun voorstellings
drift aan de fantastische caricatuur hebben, voor
een creatie zorgde, die eigenlijk met het stuk niets
meer gemeen had. En eerst toen men het stuk
onlangs onder Beinhardt in ons land terug zag,
merkte men hoezeer het oude schema om van de
Sechs Personen" vóór alles een tooneelburleske
te maken, leeg bleef toen Pallenberg de rol niet
meer speelde en in hetzelfde kader van een oor
spronkelijk tragisch en zelfs zwaartillend stuk
Hans Thimig zachtaardiger en onbenulliger deze
destijds door Beinhardt geheel uit het verband
gelichte, tweede of derde rol van het stuk vertolkte.
i Het woord caricatuur dekt overigens
Pallenberg's kunst allerminst. Hu had niet de grimmige
lust aan het verteekenen. Wat hij verteekende,
was eenvoudig de geschreven rol. Maar wat hij
er voor in de plaats stelde, was juist de mensch zelf,
openhartig ontlarfd onder het masker, dat do
kracht van een geboren mime hem verleende.
Hij was nimmer voluit komisch, nimmer voluit
tragisch, want beide begrippen waren voor hem
n en in hem leefde slechts de vulkanische lust
aan de gestalte: een onbezorgde, onberedeneerde,
persoonlijk-geniale vorm van tooneelspeelkunst,
die alleen in bloeitijd van het tooneel mogelijk
was. Sociale tendenzen waren hem vreemd en naar
men zegt werd de rol, die in het latere Duitschland
en Oostenrijk hem, den Bussischen Jood van
afkomst, zooveel kwaad heeft gedaan, namelijk
de soldaat Schwejk in een overigens
vermechaniseerde opvoering, voor hem nauwelijks eenper
soonlijk succes. Piscator's regie stuitte op hem,
den solo-speler, af. Samenspel kende hij dan ook
alleen, wanneer men zich naar hem schikte. Hij
schikte'zich alleen naar zijn voorstellingskunst en
leefde eenmaal de plastische vorm voor zijn rol
in hem, dan kon geen regisseur hem er toe bewegen,
ook maar zijn das anders te strikken of een haar
Tcekenlng J. F. Doere
Speelman 'Marchant: Ik zal eens nieuwe muziekjes moeten aanschaffen,
deze lust het publiek blijkbaar niet!"
aan zijn pruik te veranderen. Zijn make-up was
zijn persoonlijk eigendom: hij boetseerde zoolang
aan zich zelf tot zijn lichaam, binnen de grenzen
van figuur, die hem slechts een beperkt aantal
rollen liet spelen, het stoffelijk hulsel werd voor
wat in het diepst van zijn chaotischen geest de
inspiratie hem veroorloofde te zijn.
Max Pallenberg
* *
*
Het is dan ook niet zonder reden, dat Pallenberg
vooral excelleerde in stukken, die weinig kwali
teiten hadden, doch hem slechts den opzet leverden
voor een gansenen mensch. Cor Ruys. staat hem
daarin na: ook Cor Buys is in zijn grootste
oogenblikken niet de komiek van emplooi, maar de
geniale schepper van zijn evenmensch. Voor
zulke virtuozen, die op de planken bijna zichtbaar
metamorphoseeren, kan geen rol voorschrijven wat
hïj zeggen moet. Hoe belangrijker de geschreven
rol, des te sterker blijkbaar de innerlijke weer
stand om zich daarmee te moeten verstaan. Er
zijn in het genre van Max Pallenberg en zijn
beperking was zonder twijfel het feit, dat hij
genrespeler bleef ? meer dan eens groote rollen geschre
ven en Shakespeare's clowns en Molière's uit
bundige karakters komen zijn eigenaard wellicht
het meest nabij. Maar hij speelde ze zelden en
zijn creaties in dit opzicht bleven vaak een succes
d'estime, terwijl zijn Zawadil in een kluchtje van
Kadelburg (?De Familie Schimek") en zijn
Wau-wau in een stuk Grompie", waarvan nie
mand de namen der twee Amerikaansche auteurs
onthouden kan, in alle vergankelijkheid, die het
noodlot van den acteur is, de waarde eener ver
eeuwigde vormgeving kregen, om van de
operette-libretti, waarvan hij zich bij voorkeur be
diende, nog maar te zwijgen. Zijn Zawadil ken ik
niet, Oscar Tourniaire speelde hem, eenmaal in
een zomers leegen schouwburg met vermoedelijk
weinig minder bezeten drift. De tweede rol speelde
Pallenberg hier op een tournee, zonder Reinhardt
en voor een halfleege zaal: wat voor een geboren
commedia dell' arte-speler als Pallenberg, die
als de Middeleeuwsche hofnarren vóór alles het
gulle auditorium voor zijn diepzinnige bitsigheden
noodig had, beteekende dat hij maar op vijftig
procent van zijn volle kracht kon spelen. Want
Pallenberg vooral was de mime, die alleen groeide
onder de spanning van duizenden op hem ge
richte oogen. Men lachte en men juichte om hem
minder als echo op een grap of een woord dan wel
als die bijna mystische uiting van bevrijding,
die op de hoogtepunten van een tooneelcreatie de
lach en het applaus kunnen zijn en die de zeld
zame natuurkracht van den medicijnman" op het
tooneel het heerlijkst doen uitkomen. Dat hij dit
zoolang en tot voorbij het hoogtepunt van zijn
leven gekend heeft, moge in de herinnering de
wrangheid van zijn plotselingen dood verzachten.
Niet alleen de politieke omstandigheden immers
belaagden hem de laatste jaren. Ook de tijd voor
dezen Pallenberg-cultus, die eens door een
vindingrijken Duitscher als
Empfindsamkeits-Ekzentrik" gekarakteriseerd werd, ging langzamer
hand reeds tot het verleden behooren. In een film
als Defrauda.nten", waar hij in enkele scènes
zijn eenigo rol speelde voor de lens, die muider
illusie" toelaat dan de planken, zag men immers
reeds te zeer do grenzen van dit teveel aan emphase.
Nieuwe uitgaven
Wat N.I.L.L.M.IJ. voor U doel", verzameling
van korte geschriftjes, die het doel van deze
maatschappij uiteenzetten.
Lumen, huisorgaan van N.V. Foto-,
projectieen kino-handel", No. 2 van den 38en jaargang.
Gratis uitgave van Capi, Nijmegen.
Het kweeken van de mooiste eenjarige zaaiplanten.
Deel G van de serie: Wij en onze planten", onder
redactie van A. J. Herwig te Bussum, door J. H.
Meijer te Hilversum. Uitgave Kemink en Zonen
N.V., Utrecht.